Fiyat Üzerinden Haksız Rekabet

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Güzel ERYÜREK
ISBN: 9789750268397
274,50 TL 305,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Güzel ERYÜREK
Baskı Tarihi 2021/04
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 192

Fiyat unsuru, serbest ticaret ve rekabet özgürlüğü ilkelerinin benimsendiği liberal ekonomi sisteminde belirleyici rol oynamaktadır. Piyasalarda fiyatın iktisat bilimine ve hukuk kurallarına uygun olarak belirlenmesi, piyasanın bütün aktörleri yararına sonuç doğurarak rekabetin işlerliğini arttıracak ve ülkenin güçlü bir ekonomi sistemine sahip olmasını sağlayacaktır.

6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nda yer alan haksız rekabete ilişkin hükümlerin (m. 54 ve 55) amacı bütün katılanların yararına dürüst ve bozulmamış rekabetin sağlanmasıdır. Fiyat unsurunun etkili olduğu haksız rekabet hükümleri kısa isimlendirmeleri ile kötüleme, gerçek dışı veya yanıltıcı açıklamalarla kendini veya üçüncü kişiyi rekabette öne geçirmek, karşılaştırma yapmak, tedarik fiyatının altında satış yapmak, ek edimlerle sunumun gerçek değeri hakkında yanıltmak, taksitle satım ve tüketici kredisi sözleşmeleri açısından ilanlarda eksik açıklamalar yapmak veya sözleşme formülleri kullanmak ve iş şartlarına uymamaktır. Haksız rekabetin fiyatı ilgilendiren hükümlerinin bazıları açık ve anlaşılır olmasına karşın, bazılarında kullanılan Türk hukukunda yeni ve muğlak kavramlar sebebiyle tam olarak neyin yasaklandığı anlaşılmamakta ve uygulamada farklı ve belirli bir sisteme oturtulması güç olan yargı kararlarıyla karşılaşılmaktadır.

2019 senesi itibarı ile dünyanın girdiği "korona virüs" salgın hastalık sürecinden mal ve hizmetlere ilişkin fiyatların da etkileneceği kaçınılmaz bir gerçektir. Özellikle bu dönemde, fiyata ilişkin hususların hangi şartlar altında haksız rekabet teşkil edeceği konusu üzerinde durulması gerekmektedir.

Çalışmada haksız rekabet ve haksız rekabetin fiyat ile ilişkisi konuları birinci bölümde inceledikten sonra, Türk Ticaret Kanunu m. 54 ve 55 hükümleri kapsamında fiyat üzerinden haksız rekabet halleri, öğreti ve yargı kararları ışığında incelenmiştir. Öğretide ve yargı kararlarında açıklık olmayan veya farklı görüşlerin olduğu bazı fiyat üzerinden haksız rekabet halleri açısından da yorum getirilmiştir.

Konu Başlıkları
Rekabet ve Haksız Rekabet Kavramları
Fiyat Unsurunun Türk Hukukunda ve İktisat Bilimindeki Görünümü
TTK'da Yer Alan Fiyat Üzerinden Haksız Rekabet Halleri
Korona Virüs Salgının Fiyatlara Etkisi ve Haksız Rekabet
İçindekiler
Önsöz  7
Kısaltmalar  13
Giriş  15
Birinci Bölüm
HAKSIZ REKABET VE
HAKSIZ REKABETİN FİYAT İLE İLİŞKİSİ
1.1. HAKSIZ REKABET KAVRAMI, HÜKÜMLERİNİN AMACI VE SORUMLULUK  19
1.1.1. Genel Olarak Haksız Rekabet  19
1.1.1.1. Rekabet Kavramı  19
1.1.1.1.1. Genel Olarak  19
1.1.1.1.2. Rekabetin Yararları  22
1.1.1.1.3. Rekabet Hakkı  23
1.1.1.1.4. Anayasada Rekabet Hakkı  24
1.1.1.2. Haksız Rekabet Hukuku  24
1.1.1.2.1. Tarihi Gelişimi, Kavram ve Benzer Kurumlardan Farkı  24
1.1.1.2.1.1. Tarihi Gelişimi  24
1.1.1.2.1.2. Kavram  25
1.1.1.2.1.3. Benzer Kurumlardan Farkı  28
1.1.1.2.2. Haksız Rekabetin Türk Mevzuatında Düzenlenişi  30
1.1.1.2.2.1. Anayasada Rekabet Kavramı  30
1.1.1.2.2.2. Ticaret ve Borçlar Kanunu  31
1.1.1.2.2.3. Tüketici Korunması Hakkında Kanun  35
1.1.1.2.2.4. İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun  37
1.1.2. Haksız Rekabet Hükümlerinin Amacı, Korunan Menfaatler ve Genel İlke (TTK m. 54)  39
1.1.3. TTK’da Düzenlenen Haksız Rekabet Halleri (TTK m. 55)  45
1.1.4. Haksız Rekabet Fiillerinde Sorumluluk ve Hukuksal Sonuçları (TTK m. 56)  46
1.1.4.1. Hukuki Sorumluluk ve Sonuçları  46
1.1.4.2. Cezai Sorumluluk ve Sonuçları  50
1.1.4.3. Kararın İlanı, Zamanaşımı ve İhtiyati Tedbirler  50
1.2. FİYAT  51
1.2.1. Fiyatın Tanımı ve İktisat Bilimindeki Yeri  51
1.2.1.1. Ekonomik Sistemler ve Ana Sorunlar  52
1.2.1.1.1. Liberal Ekonomi  52
1.2.1.1.2. Sosyalist Düzen  54
1.2.1.1.3. Karma Ekonomik Düzen  55
1.2.1.2. Fiyat Mekanizması  55
1.2.1.2.1. Talep  56
1.2.1.2.2. Arz  58
1.2.1.2.3. Denge Fiyatı  60
1.2.1.2.3.1. Tam Rekabet Piyasası ve Koşulları  60
1.2.1.2.3.2. Denge Fiyatının Oluşumu  61
1.2.1.3. Fiyat Teorisi ve Piyasalar  63
1.2.1.3.1. Tam Rekabet Piyasası  63
1.2.1.3.2. Aksak Rekabet Piyasası  64
1.2.1.3.2.1. Monopol  65
1.2.1.3.2.2. Monopson ve Çift Monopol  67
1.2.1.3.2.3. Monopolcü Rekabet Piyasası  67
1.2.1.3.2.4. Oligopol  68
1.2.2. Fiyat Unsurunun TTK Dışında Diğer Mevzuattaki Yeri  69
1.2.2.1. RKHK’da Fiyat  69
1.2.2.1.1. Anlaşma ve Uyumlu Eylemlerle Fiyat Tespiti  69
1.2.2.1.2. Hâkim Durumun Fiyat Yolu ile Kötüye Kullanılması  72
1.2.2.2. Tüketici Mevzuatı Kapsamında Fiyat Değerlendirmesi  76
1.2.2.3. Diğer Mevzuat  78
1.2.2.3.1. Fiyat Tarifeleri  78
1.2.2.3.2. İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun  84
1.2.2.3.3. Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun  85
İkinci Bölüm
TTK KAPSAMINDA FİYAT ÜZERİNDEN
HAKSIZ REKABET HALLERİ
2.1. KÖTÜLEME (TTK m. 55/1, a–1)  93
2.1.1. Şartları  95
2.1.1.1. Açıklamanın Yapılmış Olması  95
2.1.1.2. Açıklamanın Yanlış, Yanıltıcı veya Gereksiz Yere İncitici Olması  97
2.1.1.3. Açıklamanın Fiyata İlişkin Olması  99
2.1.2. Değerlendirme Ölçütleri: Gerçekler ve Açıklamanın Orta Yetenekteki Olağan Muhatabı  101
2.1.3. Örnek Kararlar  102
2.2. GERÇEK DIŞI VE/VEYA YANILTICI AÇIKLAMALARLA KENDİNİ VEYA ÜÇÜNCÜ KİŞİYİ REKABETTE ÖNE GEÇİRMEK (TTK m. 55/1, a–2)  105
2.2.1. Haksız Rekabet Teşkil Eden Açıklamalar  106
2.2.2. Aldatıcı Reklamlar  107
2.2.2.1. Genel Olarak  107
2.2.2.2. İndirimli Satışlar  109
2.2.2.3. Satış Fiyatında Haklı Bir Gerekçe Olmadan Artış Yapmak  111
2.3. KARŞILAŞTIRMA YAPMAK (TTK m. 55/1, a–5)  113
2.3.1. Karşılaştırmalı Reklamlar  114
2.3.2. Şartları  117
2.3.2.1. Karşılaştırmanın Bulunması  117
2.3.2.2. Karşılaştırmayı Yapan Rakip veya Üçüncü Kişi  118
2.3.2.3. Fiyat Üzerinden Karşılaştırma  119
2.3.2.4. Karşılaştırmanın Niteliği  122
2.4. TEDARİK FİYATININ ALTINDA SATIŞ YAPMAK (TTK m. 55/1, a–6)  126
2.4.1. Genel Olarak  126
2.4.2. Haksız Rekabetin Şatları  132
2.4.2.1. Seçilmiş Bazı Mal veya Hizmetler  132
2.4.2.2. Tedarik Fiyatının Altında Satışa Sunum  133
2.4.2.2.1. Tedarik Fiyatı  133
2.4.2.2.1.1. Maliyet Kavramı  134
2.4.2.2.1.2. Tedarik Kavramı  135
2.4.2.2.1.3. Tedarik Maliyetleri  136
2.4.2.2.1.4. Emsal Kararlar ve Değerlendirme  137
2.4.2.2.2. Birden Çok Kere Kavramı  139
2.4.2.2.3. Sunumları Reklamlarda Özellikle Vurgulamak  140
2.4.2.2.4. Kendisinin veya Rakiplerin Yeteneği Hakkında Müşteriyi Yanıltmak  142
2.5. EK EDİMLERLE SUNUMUN GERÇEK DEĞERİ HAKKINDA YANILTMAK (TTK m. 55/1, a–7)  144
2.5.1. Ek Edim Kavramı  144
2.5.2. Ek Edimlerle Haksız Rekabet  146
2.6. İLANLARDA EKSİK AÇIKLAMALAR YAPMAK (TTK m. 55/1, a–10, 11, 12)  150
2.6.1. Genel Olarak  150
2.6.2. Taksitle Satım Sözleşmeleri (TTK m. 55/1, a–10)  152
2.6.3. Tüketici Kredileri (TTK m. 55/1, a–11)  155
2.6.4. Sözleşme Formülleri Kullanmak (TTK m. 55/1, a–12)  158
2.7. İŞ ŞARTLARINA UYMAMAK (TTK m. 55/1, e)  161
2.7.1. Şartları  161
2.7.2. İş Şartlarına Uymama Örnekleri  163
2.7.2.1. Öğreti ve Yargıtay Kararları  163
2.7.2.2. Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun  164
2.7.2.3. Fiyat Tarifelerine Aykırılık Suretiyle Haksız Rekabet  166
2.7.2.3.1. Ekmek Tariflerine İlişkin Kararlar  166
2.7.2.3.2. Saç Kesimine İlişkin Kararlar  169
2.7.2.3.3. Değerlendirme  171
Sonuç  175
Kaynakça  183
Kavramlar Dizini  189
Özgeçmiş  191

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar