İcra Hukukunda Elektronik Ortamda Teklif Verme

Yayınevi: Yetkin Yayınları
Yazar: Büşra KAZMAZ TEPE
ISBN: 9786050501162
212,50 TL 250,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Büşra KAZMAZ TEPE
Baskı Tarihi 2016/08
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak

İİ253
İcra Hukukunda Elektronik Ortamda Teklif Verme
Büşra KAZMAZ TEPE
2016/07 Baskı, 146 Sayfa
ISBN 978-605-05-0116-2 

İÇİNDEKİLER

ÖNSÖZ 7

KISALTMALAR 15

GİRİŞ 17

BİRİNCİ BÖLÜM

ELEKTRONİK ORTAM VE ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERMEYE İLİŞKİN DÜZENLEMELER

I. TEMEL KAVRAMLAR 19

A. Elektronik Ortam 19

B. Artırma ve İhale 21

II. E-DÖNÜŞÜM TÜRKİYE PROJESİ KAPSAMINDA E-ADALET ÇALIŞMALARI 26

A. Bilişim Toplumu 26

B. E-Avrupa+ Girişimi 27

C. E-Dönüşüm Türkiye Projesi 29

1. Genel Olarak 29

2. E-Adalet Kapsamında UYAP 30

3. İcra Hukukunda Elektronik Ortamın Kullanılması 33

a. Genel Olarak 33

b. Elektronik Tebligat 34

c. E-Takip Projesi 36

ç. Araç Mahrumiyet İşlemleri Projesi 36

d. Borçluların Sosyal Güvenlik Kurumu’ndaki Aylık ya da Alacakları Üzerinde E-Haciz Uygulaması 37

e. Değerlendirme 37

III. İCRA HUKUKUNDA ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERMEYE İLİŞKİN DÜZENLEMELER 38

A. İcra ve İflâs Kanunu’nda Elektronik Ortamda Teklif Vermeye İlişkin Hükümler 38

B. Elektronik Ortamda Teklif Verebilme İmkânının Tanınmasının Amacı ve Faydaları 40

C. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sürecinin İcra Takip Aşamalarındaki Yeri 42

İKİNCİ BÖLÜM

ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERMEYE İLİŞKİN HAZIRLIK VE TEKLİF VERME SÜRECİ

I. ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VEREBİLMEK İÇİN HAZIRLIK SÜRECİ 47

A. İlân ve Satışa İlişkin Bilgi Girişi 47

B. Kullanıcı Kaydı, Sözleşmeyi Onaylama ve Sisteme Giriş 52

1. Gerçek Kişiler Bakımından 52

a. İmzasız Giriş 53

b. Güvenli Elektronik İmzalı Giriş 54

(1) Elektronik İmza Tanımı ve Çeşitleri 54

(2) Hukukî Niteliği 56

c. Mobil Giriş 56

ç. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi’nde Güvenli Elektronik İmza Fonksiyonu 57

2. Tüzel Kişiler Bakımından 59

C. Adalet Bakanlığı ile Teklif Verme Sitesine Üye Olan Kişi Arasında Sözleşme Yapılması 59

1. Genel Olarak 59

2. Hukukî Niteliği 63

a. İdareye Ait Bir Sözleşmedir 63

(1) İdarenin Özel Hukuk Sözleşmesi – İdarî Sözleşme Ayrımı 63

(2) Değerlendirme 66

b. Elektronik Bir Sözleşmedir 68

(1) Elektronik Sözleşme Çeşitleri 68

(i) Elektronik Veri Değişimi (EDI) 68

(ii) Elektronik Posta Kullanımı ile Kurulan Sözleşmeler 69

(iii) Chat (IRC) Kullanımı ile Kurulan Sözleşmeler 69

(iv) Web Sayfaları Üzerinden Akdedilen Sözleşmeler 70

(2) Değerlendirme 70

3. Sözleşmenin Özellikleri 70

a. Hazır Olmayanlar Arası Yapılmış Bir Sözleşmedir 70

b. İltihakî (Katılmalı) Bir Sözleşmedir 72

4. Sözleşmenin Kurulması 73

5. Sözleşmenin İçeriği 74

a. Artırma Sürecine İlişkin Hükümler 74

b. Tek Taraflı Değişiklik Yapma Yetkisi 76

c. Sorumsuzluk Kaydı 78

ç. Uygulanacak Hukuk 81

d. Yetki Şartı 81

e. Delil Sözleşmesi 82

Ç. Teminat Gösterilmesi 83

1. Teminat Gösterme Amacı 84

2. Teminat Gösterme Zamanı 84

3. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi Üzerinden Teminat Gösterilmesi 84

4. Teminat Miktarı 85

5. Teminatın İadesi 86

6. Teminat Göstermeden Teklif Verebilme 87

a. Elektronik Ortamda 87

b. Fizikî Ortamda 89

II. ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERME SÜRECİ 90

A. Sürecin Başlangıç ve Bitiş Zamanı 90

B. Elektronik Ortamdaki Asgari Teklif Miktarı 93

C. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi’nin Sunduğu İmkânlar 94

1. Detaylı/Kategorisel Arama 94

2. Satışı Bitecek Olan Mallara Öncelik 95

3. Malı İzlemeye Alma 95

4. Otomatik Teklif 96

5. Araya Teklif Verme 97

6. Bilgilendirme 98

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

ELEKTRONİK ORTAMDA VERİLEN TEKLİFİN HÜKÜM VE SONUÇLARI İLE ELEKTRONİK HİZMET NEDENİYLE ADALET BAKANLIĞI’NIN SORUMLULUĞU

I. ELEKTRONİK ORTAMDA VERİLEN TEKLİFİN HÜKÜM VE SONUÇLARI 101

A. Genel Olarak 101

B. İhalenin Elektronik Ortamdaki En Yüksek Teklif Sahibine Yapılması 102

1. İhalenin Yapılması 102

2. İhale Bedeli ve İhale Bedelinin Ödenmesi 104

3. İhale Bedelinin Ödenmemesi Üzerine Yapılacak İşlemler 107

4. Teslim ve Tescil İşlemleri 109

C. Elektronik Ortamda Verilen Teklifin Hükümsüz Kalacağı Durumlar 109

1. Genel Olarak 109

2. Satışın Durdurulması Nedeniyle Teklifin Hükümsüz Hale Gelmesi 110

3. Satış Talebinin Düşürülmesi Nedeniyle Teklifin Hükümsüz Hale Gelmesi 112

II. İHALENİN FESHİ SEBEPLERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERME SÜRECİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ 114

A. Genel Olarak 114

B. Hazırlık İşlemleri İle İlgili Fesih Sebepleri 115

1. Artırma İlânına İlişkin Olarak 115

2. Artırma Şartnamesine İlişkin Olarak 116

3. Artırmaya Ait Elektronik Ortamdaki Bilgi Girişlerine İlişkin Olarak 117

C. Artırma Süreci İle İlgili Fesih Sebepleri 118

1. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sürecinin İşlememiş Olması 118

III. ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERME SÜRECİNİN TÜRK İCRA HUKUKUNA GİRMESİYLE İCRA VE İFLÂS KANUNU’NA AİT BAZI HÜKÜMLERİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ 119

A. Tamamlayıcı Artırma (İİK m. 133) 119

B. Tamamlama Hacizlerinden Sonra Yapılan Artırmalar (İİK m. 139) 122

C. Rehinli Malın Satılamaması Durumunda Genel Haciz Yolu İle Takip Talebinde Bulunulması (İİK m. 152/3) 122

Ç. Şartnamenin Açık Bulundurulması (İİK m. 124/2) 123

D. Düzeltme İlânı (İİK m. 126/2) 123

IV. ADALET BAKANLIĞI’NIN ELEKTRONİK HİZMET NEDENİYLE SORUMLULUĞU 124

A. Genel Olarak 124

B. Adalet Bakanlığı’nın İcra Görevlilerinin İşlemlerinden Kaynaklanan Sorumluluğu 125

C. Adalet Bakanlığı’nın Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi’ndeki Aksaklıklardan Kaynaklanan Sorumluluğu 127

1. Genel Olarak 127

2. Hizmet Kusuru 128

3. Kusursuz Sorumluluk 128

SONUÇ 131

KAYNAKÇA 137

İÇİNDEKİLER

ÖNSÖZ................................................................................................. 7

KISALTMALAR.. 15

GİRİŞ    17

BİRİNCİ BÖLÜM

ELEKTRONİK ORTAM VE ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERMEYE İLİŞKİN DÜZENLEMELER

       I.. TEMEL KAVRAMLAR.. 19

A. Elektronik Ortam.. 19

B.. Artırma ve İhale. 21

      II.. E-DÖNÜŞÜM TÜRKİYE PROJESİ KAPSAMINDA
E-ADALET ÇALIŞMALARI. 26

A. Bilişim Toplumu.................................................................. 26

B.. E-Avrupa+ Girişimi 27

C.. E-Dönüşüm Türkiye Projesi 29

1.. Genel Olarak. 29

2.. E-Adalet Kapsamında UYAP....................................... 30

3.. İcra Hukukunda Elektronik Ortamın Kullanılması........ 33

a.  Genel Olarak............................................................. 33
b.  Elektronik Tebligat 34
c.  E-Takip Projesi.......................................................... 36
ç.  Araç Mahrumiyet İşlemleri Projesi............................ 36
d.  Borçluların Sosyal Güvenlik Kurumu’ndaki
Aylık ya da Alacakları Üzerinde E-Haciz
Uygulaması................................................................ 37
e.  Değerlendirme........................................................... 37

    III.. İCRA HUKUKUNDA ELEKTRONİK ORTAMDA
TEKLİF VERMEYE İLİŞKİN DÜZENLEMELER............. 38

A. İcra ve İflâs Kanunu’nda Elektronik Ortamda
Teklif Vermeye İlişkin Hükümler 38

B.. Elektronik Ortamda Teklif Verebilme İmkânının Tanınmasının Amacı ve Faydaları     40

C.. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sürecinin
İcra Takip Aşamalarındaki Yeri 42

İKİNCİ BÖLÜM

ELEKTRONİK ORTAMDA
TEKLİF VERMEYE İLİŞKİN HAZIRLIK VE
TEKLİF VERME SÜRECİ

       I.. ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VEREBİLMEK
İÇİN HAZIRLIK SÜRECİ.................................................... 47

A. İlân ve Satışa İlişkin Bilgi Girişi......................................... 47

B.. Kullanıcı Kaydı, Sözleşmeyi Onaylama ve
Sisteme Giriş....................................................................... 52

1.. Gerçek Kişiler Bakımından. 52

a.  İmzasız Giriş.............................................................. 53
b.  Güvenli Elektronik İmzalı Giriş................................ 54
(1). Elektronik İmza Tanımı ve Çeşitleri................... 54
(2). Hukukî Niteliği................................................... 56
c.  Mobil Giriş................................................................ 56
ç.  Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi’nde Güvenli Elektronik İmza Fonksiyonu    57

2.. Tüzel Kişiler Bakımından............................................... 59

C.. Adalet Bakanlığı ile Teklif Verme Sitesine
Üye Olan Kişi Arasında Sözleşme Yapılması..................... 59

1.. Genel Olarak.................................................................. 59

2.. Hukukî Niteliği 63

a.  İdareye Ait Bir Sözleşmedir...................................... 63
(1). İdarenin Özel Hukuk Sözleşmesi –
İdarî Sözleşme Ayrımı........................................ 63
(2). Değerlendirme. 66
b.  Elektronik Bir Sözleşmedir 68
(1). Elektronik Sözleşme Çeşitleri............................. 68

(i)   Elektronik Veri Değişimi (EDI) 68

(ii)  Elektronik Posta Kullanımı ile
Kurulan Sözleşmeler.................................... 69

(iii) Chat (IRC) Kullanımı ile
Kurulan Sözleşmeler.................................... 69

(iv) Web Sayfaları Üzerinden Akdedilen Sözleşmeler            70

(2). Değerlendirme.................................................... 70

3.. Sözleşmenin Özellikleri.................................................. 70

a.  Hazır Olmayanlar Arası Yapılmış Bir
Sözleşmedir............................................................... 70
b.  İltihakî (Katılmalı) Bir Sözleşmedir.......................... 72

4.. Sözleşmenin Kurulması.................................................. 73

5.. Sözleşmenin İçeriği........................................................ 74

a.  Artırma Sürecine İlişkin Hükümler........................... 74
b.  Tek Taraflı Değişiklik Yapma Yetkisi....................... 76
c.  Sorumsuzluk Kaydı................................................... 78
ç.  Uygulanacak Hukuk.................................................. 81
d.  Yetki Şartı................................................................. 81
e.  Delil Sözleşmesi........................................................ 82

Ç.. Teminat Gösterilmesi.......................................................... 83

1.. Teminat Gösterme Amacı.............................................. 84

2.. Teminat Gösterme Zamanı............................................. 84

3.. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi
Üzerinden Teminat Gösterilmesi.................................... 84

4.. Teminat Miktarı.............................................................. 85

5.. Teminatın İadesi............................................................. 86

6.. Teminat Göstermeden Teklif Verebilme........................ 87

a.  Elektronik Ortamda................................................... 87
b.  Fizikî Ortamda.......................................................... 89

      II.. ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERME SÜRECİ.... 90

A. Sürecin Başlangıç ve Bitiş Zamanı..................................... 90

B.. Elektronik Ortamdaki Asgari Teklif Miktarı...................... 93

C.. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi’nin
Sunduğu İmkânlar.............................................................. 94

1.. Detaylı/Kategorisel Arama............................................. 94

2.. Satışı Bitecek Olan Mallara Öncelik.............................. 95

3.. Malı İzlemeye Alma....................................................... 95

4.. Otomatik Teklif.............................................................. 96

5.. Araya Teklif Verme....................................................... 97

6.. Bilgilendirme.................................................................. 98

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

ELEKTRONİK ORTAMDA VERİLEN
TEKLİFİN HÜKÜM VE SONUÇLARI İLE
ELEKTRONİK HİZMET NEDENİYLE
ADALET BAKANLIĞI’NIN SORUMLULUĞU

       I.. ELEKTRONİK ORTAMDA VERİLEN TEKLİFİN
HÜKÜM VE SONUÇLARI. 101

A. Genel Olarak. 101

B.. İhalenin Elektronik Ortamdaki En Yüksek Teklif
Sahibine Yapılması 102

1.. İhalenin Yapılması....................................................... 102

2.. İhale Bedeli ve İhale Bedelinin Ödenmesi.................. 104

3.. İhale Bedelinin Ödenmemesi Üzerine
Yapılacak İşlemler........................................................ 107

4.. Teslim ve Tescil İşlemleri............................................. 109

C.. Elektronik Ortamda Verilen Teklifin
Hükümsüz Kalacağı Durumlar.......................................... 109

1.. Genel Olarak................................................................ 109

2.. Satışın Durdurulması Nedeniyle
Teklifin Hükümsüz Hale Gelmesi................................ 110

3.. Satış Talebinin Düşürülmesi Nedeniyle
Teklifin Hükümsüz Hale Gelmesi................................ 112

      II.. İHALENİN FESHİ SEBEPLERİNİN ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERME SÜRECİ BAKIMINDAN İNCELENMESİ........................................ 114

A. Genel Olarak..................................................................... 114

B.. Hazırlık İşlemleri İle İlgili Fesih Sebepleri........................ 115

1.. Artırma İlânına İlişkin Olarak...................................... 115

2.. Artırma Şartnamesine İlişkin Olarak............................ 116

3.. Artırmaya Ait Elektronik Ortamdaki
Bilgi Girişlerine İlişkin Olarak..................................... 117

C.. Artırma Süreci İle İlgili Fesih Sebepleri............................ 118

1.. Elektronik Ortamda Teklif Verme Sürecinin
İşlememiş Olması......................................................... 118

    III.. ELEKTRONİK ORTAMDA TEKLİF VERME
SÜRECİNİN TÜRK İCRA HUKUKUNA
GİRMESİYLE İCRA VE İFLÂS KANUNU’NA
AİT BAZI HÜKÜMLERİN YENİDEN DEĞERLENDİRİLMESİ         119

A. Tamamlayıcı Artırma (İİK m. 133)................................... 119

B.. Tamamlama Hacizlerinden Sonra Yapılan
Artırmalar (İİK m. 139).................................................... 122

C.. Rehinli Malın Satılamaması Durumunda
Genel Haciz Yolu İle Takip Talebinde Bulunulması
(İİK m. 152/3)................................................................... 122

Ç.. Şartnamenin Açık Bulundurulması (İİK m. 124/2).......... 123

D. Düzeltme İlânı (İİK m. 126/2).......................................... 123

    IV.. ADALET BAKANLIĞI’NIN ELEKTRONİK
HİZMET NEDENİYLE SORUMLULUĞU....................... 124

A. Genel Olarak..................................................................... 124

B.. Adalet Bakanlığı’nın İcra Görevlilerinin
İşlemlerinden Kaynaklanan Sorumluluğu......................... 125

C.. Adalet Bakanlığı’nın Elektronik Ortamda
Teklif Verme Sistemi’ndeki Aksaklıklardan
Kaynaklanan Sorumluluğu. 127

1.. Genel Olarak. 127

2.. Hizmet Kusuru. 128

3.. Kusursuz Sorumluluk. 128

SONUÇ.. 131

KAYNAKÇA.. 137

KAYNAKÇA

Acar, Mustafa/Erhan Kumaş, “Türkiye’nin Dönüşüm Sürecinde Anahtar Bir Mekanizma Olan e-Devlet, e-Dönüşüm ve Entegrasyon Standartları”, 2. Ulusal İktisat Kongresi, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisat Bölümü, İzmir, 22.02.2008, http://www.deu.edu.tr/userweb/iibf_kongre/dosyalar/acar.pdf, (10.07.2014).

Açıkmeşe, Turan, “Uyap Gelişim Tarihine Kısa Bir Bakış”, UYAP Bilişim Dergisi, Sayı: 1, Ocak 2009, s. 30-33.

Akın, Banu, “E-Avrupa ve Türkiye’de Bu Konuda Yapılan Çalışmalar”, http://ab.org.tr/ab06/bildiri/65.pdf, (12.01.2014).

Akkan, Mine,“Elektronik Ortamda Tebligatın Yapılmasına İlişkin Gelişmeler”, Haluk Konuralp Anısına Armağan, Cilt: 1, Yetkin Yayınları, Ankara 2009, s. 31-63.

Akyazan, Sıtkı, Cebri İcrada İhale ve İhalenin Feshi, Kutulmuş Matbaası, İstanbul 1959.

Altundağ, Salahattin, “Dijital İmzanın Ticari Hayatta Kullanılması”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 1-2, 2006, s. 55-76.

Altunkaya, Mehmet, “Sözleşmenin Kuruluşundan Önce Tüketicinin Korunması” Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1-2, 2004, s. 95-118.

Anbar, Adem, “Veri Transferi ve İşlem Güvenliğinin Sağlanmasında Kullanılan Şifreleme Yöntemleri ve Sayısal İmza” İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, 2004, http://www.isgucdergi.org/?p=makale&id=223&cilt=6&sayi=2&yil=2004, (25.06.2014).

Apan, Ahmet, “Avrupa Birliği ve Bilgi Toplumu (E- Avrupa 2005)” Türk İdare Dergisi, Sayı: 447, Yıl: 77, Haziran 2005, s. 59-76.

Arslan, Ramazan/Yılmaz, Ejder/Taşpınar Ayvaz, Sema, İcra ve İflâs Hukuku, 1. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara 2016.

Ansay, Sabri Şakir, Hukuk İcra Usulleri-II, Ulus Matbaası, Ankara 1937.

Ansay, Şakir, Hukuk İcra ve İflas Usulleri, 5. Bası, İstiklal Matbaası, Ankara 1960.

Antalya Barosu, http://www.antalyabarosu.org.tr/TR/bilgi-bankasi/ mobil-imza-ile-uyap-artik-cep-telefonunda-ve-tablette, (10.10.2013).

Arsebük, Esat, “Hususi Akit Tipleri Etrafında İncelemeler”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 1-4, 1948,        s. 3-69.

Arslan, Ramazan, İcra İflas Hukukunda İhale ve İhalenin Feshi, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, Ankara 1984.

Aslan, E. Kısmet, İcra ve İflâs Hukukunda Taşınmaz Malların Açık Artırma Yolu İle Paraya Çevrilmesi, Güncel Yayınevi, İzmir 2004.

Atamer, Yeşim M, Sözleşme Özgürlüğünün Sınırlandırılması Sorunu Çerçevesinde Genel İşlem Şartlarının Denetlenmesi, Beta Basım, Yayım, Dağıtım, İstanbul 2001.

Atay, E. Ethem, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 20012.

Aydoğdu, Murat/Nalan Kahveci, Türk Borçlar Hukuku Özel Borç İlişkileri, İleri Kitabevi, 1. Baskı, İzmir 2013.

Belgesay, M. Reşit, İcra ve İflâs Kanunu Şerhi, M. Sıralar Mat­baası, İstanbul 1955.

Bektaş, Sezercan, “Uluslararası Nitelikli Elektronik Sözleşmeye Uygulanacak Hukukun Belirlenmesi” Bilişim ve Hukuk Dergisi, Sayı: 1, 2006, s. 35, 36.

Berki, Şakir, Borçlar Hukuku Özel Hükümler, Hukuk Fakültesi Matbaası, Ankara 1973.

Berkin, Necmeddin M, İcra Hukuku Dersleri, 2. Baskı, Hamle Matbaası, İstanbul 1969.

Berkin, Necmeddin M, “Cebri İcra Faaliyetinden Sorumluluk” İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, Cilt: 37, Sayı: 1-4, 1972.

Biçkin, İnci, “Elektronik İmza ve Elektronik İmza ile İlgili Yasal Düzenlemeler” Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı: 63, 2006, s. 109-125.

Bilge, Necip, Borçlar Hukuku Özel Borç Münasebetleri, 2. Bası, Yeni Desen Matbaası, Ankara 1962.

Brox, Hans /Walker, Wolf-Dietrich, Zwangsvollstreckungsrecht, 10. Baskı, Vahlen, Münih 2014.

Börü, Levent, “Elektronik Tebligat Yönetmeliği Taslağı’na İlişkin Kısa bir Değerlendirme”, Ankara Barosu Dergisi, Sayı: 2, Ankara 2012, s. 403-411.

Çağıltay, Kürşat, Herkes İçin İnternet, 2. Bası, ODTÜ Yayıncılık, Ankara, 1997.

Çakal, Recep. “e-Dönüşüm Türkiye Projesinde e-Devlet”, I. Ulusal Mobil Devlet Konferansı, 28-29 Mayıs 2009 Ankara, http:// www.mdevlet.org/wp-content/uploads/2009/06/recep_cakal_e_donu­sum_turkiye_projesi2mb.pdf, (10.07.2014).

Çiftçi, Pınar, İcra Hukukunda Menfaat Dengesi, Adalet Yayınları, Ankara 2010.

Çiftçi, Pınar, “Menfaat Dengesi Çerçevesinde Genel İcra Hukuku İle Kamu İcra Hukukunun Karşılaştırılması”, Prof. Dr. Burhan Ceyhan Armağanı, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 12, Özel Sayı, 2010, s. 313-379.

Dönmez, R. Murat, İcra ve İflâs Hukukunda Taşınmaz Malların Paraya Çevrilmesi, Vedat Yayınevi, İstanbul 2010.

Duran, Lütfi, İdare Hukuku Ders Notları, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, İstanbul 1982.

Eren, Fikret, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, 16. Bası, Yetkin Yayınları, İstanbul 2014.

Ercan, İsmail, Avukatlar ve Hâkimler için Takip Hukuku El Kitabı, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul 2014.

Erişir, Evrim, Geçici Hukukî Korumanın Temelleri ve İhtiyatî Tedbir Türleri, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul 2013.

Erturgut, Mine, İcra ve İflâs Hukukunda Menkullerin Paraya Çevrilmesi, Yetkin Yayınları, Ankara 2000.

Erturgut, Mine, Medeni Usul Hukukunda Elektronik İmzalı Belgelerin Delil Olarak Değerlendirilmesi, Yetkin Yayınları, Ankara 2004.

Falcıoğlu, Mete, Türk Hukukunda Elektronik Satım Sözleşmesi ve Kuruluşu, Yetkin Yayınları, Ankara 2004.

Gökçe, Ziya, Tüm Yönleriyle İzale-i Şüyu Dava ve Takipleri, Feryal Matbaası, Ankara 2000.

Gözler, Kemal, İdare Hukuku, Cilt: 2, Ekin Basım Yayım Dağıtım, Bursa, 2009.

Gözübüyük, Pulat Abdullah, Mücbir Sebepler - Beklenmeyen Haller, Kazancı Yayınevi, Ankara 1977.

Gözübüyük, Şeref, Yönetim Hukuku, 31. Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara 2012.

Gözübüyük, Şeref/Turgut Tan, İdare Hukuku, Cilt: 2, Turhan Kitabevi, Ankara, 2006.

Günday, Metin, İdare Hukuku, 10. Baskı, İmaj Yayınevi, Ankara 2013.

Gürbüz, Reşit, İdare Hukuku, Turhan Kitabevi, Ankara 2011.

Hatemi, Hüseyin/Emre Gökyayla, Borçlar Hukuku Genel Bölüm, 2. Baskı, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2012.

Havutçu, Ayşe, “6098 Sayılı Türk Borçlar Kanunu’nun Genel İşlem Şartlarına İlişkin Hükümlerinin Değerlendirilmesi” İzmir Barosu Dergisi, Yıl: 76, Sayı: 2, 2011, s. 29-47.

İnal, Emrehan, E-Ticaret Hukukundaki Gelişmeler ve İnternette Sözleşmelerin Kurulması, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2005.

Kamış, Enver, Satış - Satışın İptali Cilt 1, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2015.

Kamış, Enver, İpotek – Rehin ve Paraya Çevrilmesi, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2015. (İpotek)

Karaca, Ali, “İcra Satışlarında İlân”, Adalet Dergisi, Cilt: 36, Sayı: 10, 1946, s. 1091-1095.

Karakoç, Yusuf, Kamu Alacaklarının Tahsili Aşamasında Ortaya Çıkan ve Vergi Yargısında Çözümlenen Uyuşmazlıklar, Yetkin Yayınları Ankara, 2000.

Karakoç, Yusuf, Genel Vergi Hukuku, 6. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara 2012.

Karslı, Abdürrahim, İcra Hukuku Ders Kitabı, 3. Baskı, Alternatif Yayıncılık, İstanbul 2014.

Kılıçarslan, Aytaç, “Bilişim Toplumu”, http://www.ekodialog. com/Makaleler/bilisim-toplumu-makale.html, (13.01.2014).

Kılıçoğlu, Ahmet, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, 16. Bası, Turhan Kitabevi, Ankara 2013.

Kocacık, Faruk, “Bilgi Toplumu ve Türkiye” Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 27, Sayı: 1, 2003, s. 1-10.

Köksal, Aydın, “Bilişim Devrimi, Küreselleşme ve Uygarlık Çatışması Ortamında Kimliğini Arayan Türkiye”, http://web.sakarya. edu.tr/~kaymakci/makale/bilisimdevrimi.pdf, (12.09.2013).

Köksal, Aydın, “Türkiye’nin Bilişim Toplumuna Dönüşüm Uzgörüsünde Önemli BirAdım: UYAP Ulusal Yargı Ağı Projesi”, http://www.adalet.gov.tr/uyapgunleri/sunumlar/koksal.pdf, (02.01.2014).

Köksal, Aydın, “UYAP Günleri Birinci Gün Açış Konuşması”, Ankara Barosu Uluslararası Hukuk Kurultayı Bilişim ve Hukuk 8-11 Ocak, Cilt: 2, Ankara Barosu Yayınları, Ankara 2008, s. 424-436.

Kuru, Baki, İcra ve İflas Hukuku, Cilt: 2, 3. Baskı, Evrim Yayınevi, İstanbul 1990.

Kuru, Baki, İcra ve İflas Hukuku El Kitabı, 2. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara 2013.

Meriç, Nedim, Türk İsviçre İcra Hukukunda Paylaştırma Kuralları ve Sıra Cetveline Müracaat Yolları, Yetkin Yayınları, Ankara 2015.

Muşul, Timuçin, İcra ve İflâs Hukuku, Cilt: 1, 6. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara 2013.

Mutioğlu, Halil, “Küreselleşme ve E-(tik) Devlet” I. Ulusal Bilgi, Ekonomi ve Yönetim Kongresi, (Ed. İbrahim Güran Yumuşak ve Mustafa Anıl Dönmez) Kocaeli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayını, İzmit 2002, s. 957-964.

Oğurlu, Yüce, İdare Hukukunda “E-Devlet” Dönüşümü ve Dijitalleşen Kamu Hizmeti, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul 2010.

Oğuzman, M. Kemal/Turgut Öz, Borçlar Hukuku Genel Hükümler, Cilt: 1, 10. Bası, Vedat Kitapçılık, İstanbul 2013.

Okur, Mustafa, Adli Teminat, Yetkin Yayınları, Ankara 2011.

Olgaç, Senai, “Gayri Menkul Cebri Satışlarında Artırma Şartları ve Şartnamelerin Hukuki Önemi”, Ord. Prof. Sabri Şakir Ansayın Hatırasına Armağan, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, Ankara 1964, s. 299-314.

Öğütçü, A. Tahir, İcra ve İflâs Kanunundaki Yenilikler, Erciyes Matbaası, Kayseri 1965.

Önay, Tarkan, “Müzayede Mahallerinde Yapılan Satışlarda Katma Değer Vergisi Kanunu Uygulama Sorunları”, İstanbul Barosu Dergisi, Cilt: 86, Sayı: 6, 2012, s. 76-83.

Özekes, Muhammet, Medeni Usûl Hukukunda Hukukî Dinlenilme Hakkı, Yetkin Yayınları, Ankara 2003.

Özekes, Muhammet, “İhale Bedelinin Ödenmemesi Sebebiyle Yapılan Artırma (Tamamlayıcı Artırma)”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 1, 2003, s. 167-184.

Özekes, Muhammet, İcra Hukukunda Temel Haklar ve İlkeler, Adalet Yayınevi, Ankara 2009.

Öztürk, Sinan, Elektronik Sözleşmeler: (Kuruluş ve Geçerlilik), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2002.

Pekcanıtez, Hakan, İcra – İflâs Hukukunda Şikâyet, Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, Ankara 1986.

Pekcanıtez, Hakan, “Hukukî Dinlenilme Hakkı”, Seyfullah Edis’e Armağan, İzmir 2000, s. 753-791.

Pekcanıtez, Hakan/Oğuz Atalay/Meral Sungurtekin Özkan/          Muhammet Özekes, İcra ve İflâs Hukuku, 11. Bası, Yetkin Yayınları, Ankara 2013.

Postacıoğlu, İ. Ethem, İcra Hukuku Esasları, İstanbul 1982.

Ruhi, Ahmet Cemal, “Tebligat Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler” Ankara Barosu Hukuk Muhakemeleri Kanunu ve Borçlar Kanunu Sempozyumu 24-25 Mart, Başak Matbaacılık, Ankara 2011.

Sağlam, İpek, Elektronik Sözleşmeler, Legal Yayıncılık, İstanbul 2007.

Semerci, Murat, Elektronik Ticaretin İşleyişi, Denetimi ve Muhasebeleştirilmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş 2007.

Sezer, Yasin, “İdarenin Sözleşmelerde Tek Taraflı Değişiklik Yapma Yetkisi”, Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 8, Sayı: 1-2, 2004, s. 155-172.

Sözer, Bülent, Elektronik Sözleşmeler, Beta Basım, Yayım, Dağıtım, İstanbul 2002.

Sungurbey, İsmet, Kişisel Hakların Tapu Kütüğüne Şerhi, İstanbul, 1963, s. 126.

Şahin, Turan, “Elektronik Sözleşmelerin Kuruluşuna İlişkin İrade Beyanları ve Bu Beyanların Geri Alınması” Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı: 95, 2011, s. 331-377.

Tandoğan, Haluk, Borçlar Hukuku Özel Borç İlişkileri, Cilt: I/1, 6. Basım, Evrim Basım Yayım Dağıtım, İstanbul 1990.

Taşdelen, Servet, Bankacılık Kanunu Şerhi, Turhan Kitabevi, Ankara, 2006.

Tekinsoy, M. Ayhan, “İdari Sözleşmelerde Ölçüt Sorunu”, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 55, Sayı: 2, 2006,          s. 183-192.

Topaloğlu, Mustafa, Bilişim Hukuku, Karahan Kitabevi, Adana, 2005.

Tunalı, Serkan, “Bilişim, Bilişim Sistemleri, Bilgi Teknolojisi, Enformatik Nedir?”, http://www.serkantunali.com/bilisim-bilisim-sistemleri-bilgi-teknolojisi-bt-enformatik-nedir.html (02.01.2014).

Tunçomağ, Kenan, Borçlar Hukuku Özel Borç İlişkileri, Cilt: 2, 2. Bası, Fakülteler Matbaası, İstanbul 1974.

Uçkan, Özgü, E-Demokrasi ve Türkiye, Kamu Yönetiminin Yeniden Yapılanması İçin Strateji ve Politikalar-I, Literatür Yayıncılık, İstanbul 2003.

Umar, Bilge, İcra ve İflâs Hukukunun Tarihi Gelişmesi ve Genel Teorisi, Ege Üniversitesi İktisat ve Ticaret Bilimleri Fakültesi Yayınları, İzmir 1973.

Uyar, Talih, “Taşınmaz Mallara İlişkin İhalenin Yapılması”, Ankara Barosu Dergisi, Sayı: 3, Ankara 1988, s. 340-352.

Uyar, Talih, İcra Hukukunda İhale ve İhalenin Bozulması, Şafak Basım ve Yayınevi, Manisa 1988.

Uyar, Talih, “İcra ve İflâs Dairelerinin İşlem ve Eylemlerinden Devletin Hukuki Sorumluluğu”, Bursa Barosu Dergisi, Sayı: 28 Yıl: 74, Nisan 2004, s. 36-43.

Uyar, Talih, İcra ve İflâs Kanunu Şerhi, Cilt: 6, Ankara 2006.

Uyumaz, Alper, “Elektronik Sözleşmelerin Web Siteleri Aracılığıyla Kurulması ve Bu Sözleşmelerin İfası”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt: 9, Özel Sayı, 2007, s. 907-930.

Üstündağ, Saim, İcra Hukukunun Esasları, 8. Baskı, İstanbul 2004.

Yargıtay Kararları Dergisi, Cilt: 33; Sayı: 7, Temmuz 2007,             s. 1239-1246.

Yazıcı, Ali, “UYAP Günleri Birinci Gün: Bilişim Teknolojileri Açısından UYAP”, Ankara Barosu Uluslar arası Hukuk Kurultayı Bilişim ve Hukuk 8-11 Ocak, Cilt: 2, Ankara Barosu Yayınları, Ankara 2008, s. 453-455.

Yelekçi, Memduh/Yelekçi İlhami/Gençel, İhsan, Son Değişikliklere göre Tatbikatta Notlu-Gerekçeli-İzahlı-İçtihatlı İcra ve İflâs Kanunu İlgili Kanunlar ve Yönetmeliği, Balkonoğlu Matbaası, Ankara 1973.

Yetim, Servet, “Kamu Kaynakları ve UYAP”, Bilişim ve Hukuk Dergisi, Sayı: 1, 2006.

Yıldırım, Hüseyin, “UYAP Günleri Birinci Gün: UYAP Vizyonu”, Ankara Barosu Uluslararası Hukuk Kurultayı Bilişim ve Hukuk 8-11 Ocak, Cilt: 2, Ankara Barosu Yayınları, Ankara 2008, s. 439-443.

Yıldırım, Mehmet Kamil/Nevhis, Deren Yıldırım, İcra Hukuku, 5. Baskı, Beta Basım, Yayım, Dağıtım, İstanbul 2012.

Yıldırım, Turan, İdari Yargı, 2. Baskı, Beta Basım Yayın, İstanbul 2010.

Yılmaz, Güneş, “İzale-i Şuyu Davası İle Miras Ortaklığının Sona Ermesi Halinde Karşılaşılan KDV Yükü”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Sayı: 98, Yıl: 24, Ocak-Şubat 2012, s. 105-123.

Zabunoğlu, Yahya Kazım, İdare Hukuku, Cilt: 1, Yetkin Yayınları, Ankara 2012.

Zabunoğlu, Yahya Kazım, İdare Hukuku, Cilt: 2, Yetkin Yayınları, Ankara 2012.

İnternet Kaynakları

Adalet, http://www.idea.adalet.gov.tr/duyuru/rapor4.doc, (20.10.2013).

Adalet, http://www.adalet.gov.tr/duyurular/2012/mayis/UYAP_ SGK/UYAP_SGK.HTML, (11.05.2014).

Avrupa Birliği, http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/ en/ec/00200-r1.en0.htm, (12.09.2013).

Başbakanlık, http://www.basbakanlik.gov.tr/genelge_pdf/2003/ 2003-0320-03416.pdf, (25.02.2014).

Bilgi Teknolojisi, http://www.tk.gov.tr/bilgi_teknolojileri/elektro­nik_imza/eshs.php, (13.03.2014).

Bilişim Terimleri, http://www.bilisimterimleri.com/bilgisayar_bil­gisi/bilgi/52.html, (24.02.2014).

Bilişim Terimleri, http://www.bilisimterimleri.com/bilgisayar_bil­gisi/bilgi/55.html, (03.09.2013).

Delespritdeslois, http://delespritdeslois.com/post/9916251799/mo­bilimzavselektronik-imza, (15.01.2014).

Esatis, https://esatis.uyap.gov.tr/esatis/index.html, (15.01.2014).

Europa, http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri= COM:2005:0229:FIN:EN:PDF, (25.02.2014).

İcra Bulteni, http://www.icrabulteni.com, (15.01.2014).

İcra Burada, http://www.icraburada.com/?gclid=CJjJr73ngrw CFUNe3godDk8AmA, (15.01.2014).

İcra İhale İlan, http://www.icraihaleilan.com/vehiclebrowse.php? cty=07, (15.0.201).

İcra Türk, http://www.icraturk.com/?gclid=CNuN58zmgrw CFUiN3godwV8ABA, (15.01.2014).

İcralık, https://www.icralik.com,(15.01.2014).

İcramatik, http://www.icramatik.com, (15.01.2014).

Tubitak, https://eteydeb.tubitak.gov.tr/mobilimzabilgisayfasi.htm, (10.10.2013).

Uncitral, http://www.uncitral.org/uncitral/en/uncitral_texts/elec­tronic_commerce/2001Model_signatures.html, (03.03.2014).

Uyap, http://www.sms.uyap.gov.tr/abone.html, (10.11.2013).

Uyap, http://www.uyap.gov.tr/projeler/p1.html, (10.05.2014).

Uyap, http://www.uyap.gov.tr/projeler/p9.html, (10.05.2014).

Uyap, http://www.uyap.gov.tr/tanitim/genel.html, (13.01.2014).

Uyap, http://www.uyap.gov.tr/tanitim/tarihce.html, (08.01.2014).

Uyap, https://esatis.uyap.gov.tr/esatis/nasil.html (5.11.2013).

Uyap, https://esatis.uyap.gov.tr/esatis/sozlesme.html, (17.01.2014).

Uyap, https://esatis.uyap.gov.tr/esatis/sss.html, (11.10.20

GİRİŞ

Bilgi teknolojilerindeki gelişmeler insan yaşamını büyük ölçüde kolaylaştırmış; internet araçlarının gelişmesiyle özellikle iletişim, veri kaydetme ve paylaşmadaki kolaylıklar zaman ve mekân sınırlamalarına tâbi olmaksızın insanlar ve kurumlar arasındaki etkileşimi yoğunlaştırmıştır. İnternet teknolojisinin imkânlarından yararlanarak rakiplerinden geri kalmak istemeyen Avrupa Devletleri, bireyler arasında internet kullanımının yaygınlaştırılması için çalışmalar başlatmışlar; bireylere yol göstermek ve özendirici olmak amacıyla internet olanaklarının devlet faaliyetlerinde de kullanılması konusunda karar almışlardır. E-Dönüşüm Türkiye Projesi ile alınan kararlar doğrultusunda e-devlet çalışmalarına başlayan Türkiye, çalışmalarını e-Eğitim, e-Sağlık, e-Adalet, e-Ticaret, e-İş gibi birçok alt bileşene ayırarak sürdürmüştür.

Türkiye’de e-adalet sisteminin kurulması Ulusal Yargı Ağı Projesi (UYAP) ile amaçlanmış; bu proje ile günlük adalet hizmetleri bilgisayar yardımıyla yapılmaya başlanmış, adlî-idarî yargı yerleri, icra daireleri, tapu kadastro, noterler, kolluk kuvvetleri, Sosyal Güvenlik Kurumu birimleri için ayrı ayrı bilişim sistemleri oluşturulup bu bilişim sistemlerinin birbiriyle entegrasyonu sağlanmıştır.

UYAP kapsamında elektronik ortam, icra dairelerindeki günlük işler için de kullanılmaya başlanmış ve elektronik takip, elektronik haciz, elektronik satışa yönelik projeler geliştirilmiştir. Biz çalışmamızda icra hukukunda yeni bir uygulama olan Elektronik Teklif Verme Sistemi’ni ele aldık.

İcra hukukunda cebrî işlemlerde bulunma yetkisi devlete ait olduğundan, mallara el konulması ve bu malların satılması devletin cebrî icra organlarınca yerine getirilmektedir. Cebrî artırma sonucunda malın mümkün olan en yüksek bedelle satılmasında alacaklı ve borçlu arasında menfaat birliği vardır. 6352 sayılı Kanun’la İcra ve İflâs Kanunu’nda yapılan değişikliklerle artırma suretiyle satılacak mallara elektronik ortamda teklif verme imkânı sağlanarak, artırmalara olan katılımın fazlalaştırılıp malın daha yüksek bedelle alıcı bulması amaçlanmış, bu doğrultuda Adalet Bakanlığı tarafından esatis.uyap.gov.tr web sitesi hizmete sunulmuştur.

Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi icra ve iflâs daireleri ve ortaklığın giderilmesi satış memurlukları tarafından satışa çıkarılan taşınır ve taşınmaz mallara ilişkin artırmalar bakımından kullanılmaktadır. Çalışmamızda elektronik ortamda teklif verme sürecini sadece icra hukuku bakımından değerlendireceğiz.

İcra ve İflâs Kanunu’ndaki yeni bir düzenleme olan elektronik ortamda teklif verme sürecinin tanıtılması, Elektronik Teklif Verme Sistemi’nin işleyişinin incelenmesi ve elektronik ortamda teklif verme sürecinden sonra muhtemel uyuşmazlıklar göz önüne alınarak mevcut hukukî düzenlemelerin yeniden değerlendirilmesi çalışmamızın amacını teşkil etmektedir.

Elektronik ortamda teklif, icra ve iflâs hukukuna yeni girmiş bir kurum olduğu için bu konuda yapılmış çalışmalara rastlanmamaktadır. Bu sebeple biz bu çalışmayı icra hukukuna ait genel eserler, esatis.uyap.gov.tr web sitesi ile icra daireleri ve icra daireleri aracılığıyla Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi’nden edindiğimiz bilgiler doğrultusunda tamamlamaya çalıştık.

Çalışmamız, üç bölümden oluşmaktadır: İlk bölümde elektronik ortam ve elektronik ortamda teklif vermeye ilişkin düzenlemeler ifade edildikten sonra kısaca E-Dönüşüm Türkiye Projesi ve e-adalet çalışmaları belirtilecek, ikinci bölümde elektronik ortamda teklif vermeye hazırlık ve teklif verme sürecine değinilecek ve son olarak üçüncü bölümde elektronik ortamda verilen teklifin hüküm ve sonuçları ile Adalet Bakanlığı’nın elektronik hizmet nedeniyle sorumluluğu incelenecektir.

SONUÇ

6352 sayılı Kanun ile İcra ve İflâs Kanunu’nda yapılan değişikliklerle cebrî artırmalarda satılığa çıkarılan taşınır ve taşınmaz mallar için artırmanın yapıldığı yere gelmeden elektronik ortamda teklif verebilme imkânı sağlanmıştır. Bu imkânın tanınmasıyla birlikte açık artırmalara elektronik ortamda teklif verme yoluyla başlanacaktır. İnternet teknolojisi vasıtasıyla mezat salonuna gitmeden internet bağlantısı olan her türlü mekândan teklif verebilecek olan katılımcılar, artırmanın yapılacağı yere ulaşım sorunları ve masrafları nedeniyle artırmaya katılamama problemiyle karşılaşmayacaklardır. Bunun dışında sadece fizikî ortamda yapılan artırmalar mesai saatlerinde yapılmaktadır. Mesai saatlerinde birçok insan çalışmakta veya birtakım günlük işleri ile ilgilenmek zorunda olduğundan artırmalara katılamamaktadır. Elektronik ortamda teklif verebilme imkânı tanınmasının sağlamış olduğu bu faydalar göz önüne alındığında; yedi gün yirmi dört saat hizmete açık olan bu kamu hizmeti ile kolay, hızlı ve rahat bir şekilde internet ortamından, artırmalara ilişkin ilânlara ulaşmak ve teklif verebilmek imkânının sağlanmasındaki temel amacın katılımı artırmak, neticede ise borçlu ve alacaklının yanında katılımcıların da menfaatlerinin korunmasını sağlamak olduğu söylenebilir.

Açık artırmaya elektronik ortamda teklif yoluyla başlanacağına ilişkin düzenleme İcra ve İflâs Kanunu’nun artırma hazırlık tedbirleri başlıklı 114. maddesinde ve artırma ilânı, artırma hazırlıkları ve ilgililere ihtar başlıklı 126. maddesinde yer almıştır. Kanımızca her ne kadar bu süreç kanunda artırma hazırlıkları içerisinde düzenlense de artırmaya hazırlık aşaması içinde yer almamaktadır. İcra ve İflâs Kanunu’nun 114. ve 126. maddesinde düzenlenen işlemler artırmanın yapılabilmesi için gerekli olan bütün hazırlık işlemleridir. Elektronik ortamdaki teklif süreci artırmanın yapılabilmesi için bir hazırlık işlemi olmayıp bu süreç ile tekliflerin elektronik ortamda alınması suretiyle artırmanın yapılması aşaması başlamış olmaktadır. Ayrıca elektronik ortamda teklif verilebilmesi için de belirtilen hazırlık işlemlerinin yapılması gereklidir. İcra ve İflâs Kanunu’nun 114. ve 126. maddesinin dördüncü fıkralarının ilk cümlesi “artırmaya elektronik ortamda teklif verme suretiyle başlanır” şeklindedir. Bu ifadeden hareketle madde başlığının aksine bu sürecin hazırlık aşamasına dâhil olmayıp artırmanın yapıldığı aşamada olduğu söylenebilir.

Ayrıca elektronik ortamda teklif verme süreci, artırma öncesi bir ön artırma da değildir. Bu sürecin adından da anlaşılacağı üzere, süreç sadece teklifleri içerir. Elektronik ortamda verilecek teklif sürecinde fizikî ortamda yapılan artırmadan farklı olarak teminat yatırılması ve malın takdir edilen bedelinin yüzde ellisinden az teklif de bulunulamayacağı gibi şartların olması da bu niteliğini değiştirmez. Artırma diyebilmemiz için teklif verme sürecinden sonra ihalenin yapılması gerekir. Ama bu süreçte ihale yoktur. İhale, fizikî ortamdaki teklifler de alındıktan sonra kanunî şartları taşıyan en yüksek teklif sahibine yapılacaktır.

İcra daireleri ve satış memurluklarınca satışa ilişkin bilgi girişleri UYAP Bilişim Sistemi ekranları üzerinden yapılır (Söz. m. 3.4). Bunun dışında 6352 sayılı Kanun’la daha geniş bir kitlenin artırmadan haberdar olması sonucu katılımı artırmak, malın gerçek değerinde satılmasını sağlamak ve satış masraflarını azaltmak amacıyla satışı yapılacak mallara ilişkin ilânın elektronik ortamda da yapılması hükmü getirilmiştir (İİK m. 114/3, m. 126/son). Satışa ilişkin bilgi girişleri ile artırma ilânı elektronik ortama aktarıldıktan sonra, artırmaya ilişkin bilgiler ve ilân esatis.uyap.gov.tr adresinden görüntülenebilmektedir. İcra ve İflâs Kanunu’nun lafzına göre ilânların sadece elektronik ortamdan yapılması bir usûlsüzlük teşkil edecektir. Ancak ilânın artırmadan daha fazla kişiyi haberdar ederek katılımcı sayısını artırıp satışın mümkün olan en yüksek bedel üzerinden yapılması ve bu şekilde alacaklının alacağını tahsil ederek borçlunun borcundan kurtulmasını sağlama amacı düşünüldüğünde ilânın elektronik ortamda yapılması gerekli ve yeterli olmalıdır. Çünkü icra müdürlüklerince elektronik ortama aktarılan satış ilânları dünyanın herhangi bir yerinde internet bağlantısı olan bir bilgisayar, akıllı telefon vasıtasıyla diğer ilân şekillerinden daha ayrıntılı olarak hatta resimleri ile birlikte görüntülenebilmektedir. Elektronik ortamdaki ilâna erişimin daha kolay olması ve mal ile ilgili daha fazla bilgiye sahip olunabilmesi avantajlarından başka bu ilânın masrafsız olması hem borçlu hem de alacaklının menfaatine daha uygun olup diğer ilân vasıtalarının tüm işlevlerini fazlasıyla yerine getirmektedir.

Elektronik teklif verebilmek için öncelikle elektronik teklif sitesine üye olunmalıdır. Teklif verme sitesine üyelik işlemi gerçekleştikten sonra sisteme e-imzasız olarak Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarasıyla, güvenli elektronik imzalı ya da mobil imza ile mobil giriş yapılmalıdır. Güvenli elektronik imza olmaksızın sisteme giriş yapılması imkânının tanınmasıyla daha fazla kişinin elektronik ortamdan teklif verebilmesi sağlanarak artırmalara katılımın daha fazla olması amaçlanmıştır. Ancak imzasız giriş, giriş yapan kişinin kimliğinin tespit edilmesine elverişli değildir.

Elektronik teklif sitesine üyelik esnasında, tekliflerin elektronik ortamda verilebilmesi imkânını sağlayan Adalet Bakanlığı ile üye arasında bir sözleşme yapılmaktadır. İdarenin yapmış olduğu bu sözleşmenin hangi hukuka (özel hukuk-kamu hukuku) tâbi olacağının ve bu sözleşmeden doğan uyuşmazlıkların hangi yargı kolunda (adlî-idarî) görüleceğinin tespiti için öncelikle bu sözleşmenin idarî sözleşme mi yoksa idarenin özel hukuk sözleşmesi mi olduğu belirlenmelidir. Taraflarından biri idare olan bu sözleşmede icra ve iflâs daireleri ve satış memurluklarının satışa çıkardıkları taşınır ve taşınmaz mallara elektronik ortamda teklif verilebilmesi hizmetine ilişkin şartların ve bu süreç ile ilgili olarak tarafların hak ve yükümlülüklerinin belirlendiği ve özel hukuku aşan hükümlerin yer aldığı görülür. Bu özellikleri nedeniyle bu sözleşmenin isimsiz idarî sözleşme olduğu söylenebilir.

Elektronik ortamda teklif verebilmek için fizikî artırmadan farklı olarak hem taşınır hem de taşınmaz mallar için malın tahmin edilen bedelinin yüzde yirmisi oranında elektronik ortam üzerinden teminat yatırılmalıdır. Teklif vermek isteyenler bakımından fizikî artırmaya göre daha zahmetsiz olan elektronik teklif için taşınır-taşınmaz mal ayrımı yapılmaksızın teminat aranmasındaki amaç katılımcıların tekliflerindeki ciddiyetinin sağlanmasıdır. Elektronik ortamda teklif verecekler için teminattan muafiyet durumu belirtilen miktarda alacaklı olan dosya alacaklısının alacağına mahsuben elektronik teklif vermesi ile sınırlıdır. Fizikî artırmalarda mal üzerinde belirlenen orandan daha az alacağı olan kimseler eksik kalan kısmı tamamlayarak artırmaya katılabilmekteyken elektronik teklif verecekleri için böyle bir imkân şu an için tanınmamıştır.

İcra ve İflâs Kanunu’nda elektronik ortamda verilen tekliflerin malın tahmin edilen değerinin yüzde ellisinden az olamayacağı belirtilmişken Elektronik Teklif Verme Sistemi asgari teklif miktarını malın tahmin edilen değerinin yüzde ellisine satış giderlerini ekleyerek belirlemektedir. Kanımızca, sistem tarafından belirlenmesi gereken, elektronik ortamda verilebilecek asgari teklif miktarı yerine ihalenin yapılabilmesi için kanunî şartları sağlayan asgari teklif miktarı olmalıdır. Ancak bu durumda, satışa ilişkin bilgi girişi sırasında satış isteyen alacaklının alacağına rüçhanlı olan alacaklıların alacakları toplamı da satışa ilişkin bilgiler arasında belirtilmelidir.

Geçerli bir teklifin doğurduğu hüküm ve sonuçlar teklifin elektronik ortamda ya da fizikî ortamda verilmiş olmasına göre değişmez. Aynı şekilde ihale işleminin doğurduğu hüküm ve sonuçlar da ihalenin elektronik ortamdaki teklif sahibine ya da fizikî artırmadaki teklif sahibine yapılmasına göre değişmeyecektir. Her katılımcı kendisinden daha fazla teklif verilene kadar teklifi ile bağlıdır ve bu zamana kadar elektronik ortamda yatırmış olduğu teminatını da iade alamaz. Elektronik ortamdaki en yüksek teklif sahibinin teklifi kanunî şartları taşıyorsa ihale fizikî artırmada bulunmasına gerek olmayan elektronik ortamdaki teklif sahibine yapılacak olup ihale tutanağında alıcının imzası aranmayacaktır. Elektronik ortamda teklif veren alıcının tutanakta imzasının bulunması gerekmediğinden ve ödemenin ihale günü veya icra müdürünün alıcıya vereceği gün içerisinde icra dairesine ait banka hesabına yapılacak olması sebebiyle elektronik ortamda teklif veren ihale alıcısının ihale günü fizikî artırmada bulunmamasının sakıncası olmayacaktır.

İhale kendisine yapılan elektronik teklif sahibi ihale bedelini ödemediği takdirde tıpkı fizikî artırmada olduğu gibi malın taşınır veya taşınmaz olmasına göre İcra ve İflâs Kanunu’nun 118. ve 133. maddeleri uygulanacaktır. Ancak burada fizikî artırmadan farklı olarak taşınır mallar için de teminat yatırıldığından ve kanımızca elektronik ortamda teklif verenlerden teminat alınmasının amaçlarından biri de ihale bedelinin ödenmemesi durumunda ortaya çıkacak zararları karşılamak olduğundan her ne kadar taşınır mallar için 118. maddede teminatın alıkonulmasına ilişkin bir hüküm bulunmasa da elektronik ortamdan yatırılmış olan teminatın iadesi yapılmamalıdır.

Elektronik ortamda teklif verme imkânının hukukumuza girmesiyle cebrî artırmalar on-on beş dakikalık kısa bir süreç yerine artık taşınırlarda on günü, taşınmazlarda yirmi günü aşan süreçleri ifade etmektedir. Adalet Bakanlığı ile üye arasındaki sözleşmede elektronik ortamda teklif verme sürecinin başlamasından sonra icranın durdurulmasına karar verilirse, icranın durdurulması kararına kadar olan süreçte elektronik ortamda verilmiş olan tekliflerin hükümsüz olacağı ve katılımcıların yatırdıkları teminatları geri alabilecekleri düzenlenmiştir. Böyle bir düzenleme yerinde olmakla birlikte icranın durdurulması kararının kaldırılmasından sonra mevcut sürecin nasıl ilerleyeceğine ilişkin bir açıklama yer almamaktadır. Kanımızca durdurma kararının kaldırılmasından sonra yeni bir artırma ilânı ile yeni fizikî artırma tarihi belirlenmeli ve bu tarihten taşınırlarda on gün, taşınmazlarda yirmi gün öncesinde elektronik ortamda teklif verme süreci yeniden başlamalıdır.

İcra ve İflâs Kanunu’nda yer alan ve özellikle sürelerin belirlenmesinde esas alınan “artırma günü”, “satış günü”, “ihale günü” gibi ibarelerin artırma süreci içinden hangi günü kastettiği, cebrî artırmaların artık on ve yirmi günü aşan süreçleri ifade etmesi nedeniyle te­reddüte ve bu sebeple farklı uygulamalara yol açacak niteliktedir. Kanımızca artırmaya elektronik ortamda teklif verme sürecinin başladığı günde başlandığı esas alınarak bu tereddütlü ifadeler açıklığa kavuşturulmalıdır.

Şu an için Elektronik Ortamda Teklif Verme Sistemi’nin vatandaşlar tarafından bilindiği ve aktif olarak kullanıldığını söylemek zordur. Cebrî artırma suretiyle satılan malın alınmasının toplum içinde ahlakî görülmemesi ve Elektronik Teklif Verme Sistemi’nin bilinmemesi nedeniyle elektronik ortamda teklif vermek suretiyle artırmaya katılanları sayısı fazla değildir. Bu sebeple sürece ilişkin olarak yargıya intikal etmiş sorunlara, uyuşmazlıklara rastlanmamaktadır. Cebrî artırmaya katılmanın hem borçlu hem de alacaklı yararına olduğu, asıl ahlakî görülmemesi gereken meselenin, cebrî artırmadan mal satın almak değil, kimsenin artırmaya katılmaması nedeniyle malların değerlerine göre çok düşük bedellerle satılmasına ve meydanın bundan haksız kazanç elde eden insanlara bırakılmasına sebebiyet vermek olduğu düşüncesi toplum içinde işlenmelidir. Ayrıca medya ve basın arıcılığıyla Elektronik Teklif Verme Sistemi’nin tanıtılması gerekmektedir. Bu şekilde Elektronik Teklif Verme Sistemi’nin kullanıcıları artacak, kullanıcı sayısının artmasıyla doğru orantılı olarak teknik ve hukukî sorunların tespiti de kolaylaşacaktır. Tespit edilen sorunları çözme konusundaki çalışmalarla bu tür elektronik hizmetlerin gelişmesi sağlanacaktır.

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.