İdare ve Yükleniciler İçin – İhaleden – Kesin Hesaba

Yapım İşi Hakediş Rehberi

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: İbrahim ATALAY
ISBN: 9789750269431
Stok Durumu: Tükendi
166,50 TL 185,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar İbrahim ATALAY
Baskı Tarihi 2023/01
Baskı Sayısı 3
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 452

Gözden geçirilmiş ve genişletilmiş 2. baskısını yapan kitap hakediş mevzuatına ilaveten sözleşme uygulamaları yönünden zenginleştirilmiştir.

Kitapta ihale hazırlık aşamasından hakediş ödeme aşamasına kadar tüm süreç akış sırası şeklinde ele alınmıştır. Bu kapsamda;

· Yapım işi ihalesi öncesi kamulaştırma ve ruhsat işlemleri, proje türü, uygun ihale yöntemi ve parasal sınırlar, yaklaşık maliyet hesabı, ihale dosyası EKAP'A girilirken seçilmesi gereken (fiyat farkı, yerli malı, benzer iş, aşırı düşük sınır değer, ihale usulü ve teklif türü vb) hususlarla ilgili bilinmesi gerekenler ayrıntılı olarak açıklanmıştır.

· Sözleşmenin yürütülmesi için bilinmesi gereken; sözleşmeye davet, yer teslimi, yapı denetimi, teknik personel çalıştırma, şantiye kurulumu, altyüklenici çalıştırma, All risk sigorta, SGK ve vergi mevzuata gibi yardımcı bilgilere yer verilmeye çalışılmıştır.

· Hakedişi doğrudan ilgilendiren, iş programı, yeni birim fiyat, iş artışı, iş eksilişi, revize birim fiyat, fiyat farkı, ÖTV farkı, hakediş kesintileri, ödeme emri, temlik, fatura, muhasebe işlemleri, geçici ve kesin hakediş ödeme işlemleri vb. anlatılmıştır.

· Sözleşmenin devri, feshi, tasfiyesi, fazladan iş yapılması, ödenek yetersizliği, zaman aşımı, itiraz ve anlaşmazlıklar, geçici kabul, teminat iadesi, kesin hesaba özel durumlar vb. sözleşmeyi sona erdiren durumlara değinilmiştir.

· Ayrıca tüm bu süreçte görevli kişiler ile sorumlulukları, suç olarak kabul edilecek hareketler, yargılama usulleri, alınacak cezalar, kamu zararı, Sayıştay denetimi gibi hakedişi ilgilendiren konulara da yer verilmiştir.

Kitap; idare ve yükleniciler açısından taraf tutulmadan yazılmış, her iki tarafın karşılaşması muhtemel problemler ve çözüm yolları ele alınmıştır. Mevzuatın ilgili bölümü kısa alıntı şeklinde verilmiş, açık hüküm bulunmayan konulara çözüm yolları aranmıştır. Anlaşılması zor konularda uygulama örneklerine yer verilmiş olup hatalı uygulamalara ve bu uygulamalar sonucunda karşılaşılabilecek yaptırımlara değinilmiştir.

Konu Başlıkları
İhale ve Sözleşme Mevzuatı ile İlgili Genel Bilgiler ve Anlaşmazlık Hükümleri
İhale Dosyası Hazırlık Süreci (Sınır Değer, Fiyat Farkı, Benzer İş, Fiyat Tarifleri..)
Sözleşme İmzalama, Yer Teslimi, İş Programı, Teminat, Vergi ve SGK İşlemleri
Ruhsat Alınması, Yapı Denetim, Şantiye Şefi, Fenni Mesul, Altyüklenici Çalıştırılması
Hakedişin Düzenlenmesi (Ataşman, Yeşil Defter, Fiyat Farkı, Revize Fiyat..)Sayıştay Denetimi, Kamu Zararı, Hakediş Kesintileri (Vergi, Ceza, SGK, Temlik, İcra)
Ödeme Emri, Fatura, Ön Mali Kontrol, Muhasebe İşlemleri ve İş Deneyim Belgesi Verilmesi
Geçici Kabul, Fesih, Tasfiye, Gecikme Cezası, Nefaset, Kesin Hesap İşlemleri
İş Artış ve Eksilişi, Yasal Sınır Aşımı, İhalesiz İş Yapma, Namı Hesabına İş Yapma
Görev ve Sorumluluklar İle Suç Teşkil Eden Durumlar ve Cezai Müeyyideler
İçindekiler
Önsöz  7
Birinci Bölüm
SÖZLEŞME İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER VE
SÖZLEŞMENİN HUKUKİ NİTELİKLERİ
1. YAPIM İŞLERİNDE MEVZUAT DEĞİŞİKLİKLERİ VE TAKİBİ  29
1.1. Mevzuat Değişikliklerinin Yılın Belli Aylarında Yapılması ve Uygulamanın Standart Hale Getirilmesi Faydalı Olacaktır  31
2. TEKLİF MEKTUBUNUN SÖZLEŞME HUKUKU AÇISINDAN ÖNEMİ  31
3. ALTYAPI İŞLERİ, KÜLTÜR VARLIKLARI VE TOKİ İHALELERİNE ÖZEL HUSUSLAR  33
3.1. Kültür Varlıkları İhalelerine Özel Hususlar  34
3.2. TOKİ İhalelerine Özel Hususlar  36
4. YAPIM SÖZLEŞMELERİNİ TANIMA, SÖZLEŞME TÜRLERİ, NİTELİKLERİ VE ANLAŞMAZLIKLARDA YETKİLİ MERCİLER  37
4.1. Yapım Sözleşmesinde Tanımlar  37
4.2. Sözleşme Yapma ve Tip Sözleşmelere Uyma Zorunluluğu  38
4.3. Teklif Türüne Göre Sözleşme Çeşitleri (ATGB, TBF, KS)  38
4.4. Yapım Sözleşmesinin Hukuki Nitelikleri ve Temel İlkeleri  38
4.4.1. Eser Sözleşmesi Niteliği Taşıması (TBK)  39
4.4.2. Ani Edimli Sözleşme Niteliği Taşıması (TBK)  39
4.4.3. Delil Sözleşmesi Niteliği Taşıması  39
4.4.4. İdarenin Özel Hukuk Sözleşmesi ve Tarafların Eşitliği İlkesi  39
4.4.5. Sözleşme ve Eklerinin Öncelik Sıralaması  40
4.4.6. Sözleşmede Değişiklik Yapılma Şartları ve Sözleşmenin Değişmezliği İlkesi  41
4.5. Anlaşmazlıklarda Mahkeme Öncesi İtiraz Mercileri (İDARE, YFK, KİK, GİB)  42
4.5.1. İdare Dışında Başvurulacak Merciler  42
4.5.2. Yüksek Fen Kurulunun Anlaşmazlıkları Çözme Yetkisi  43
4.6. Anlaşmazlıklarda Görevli Mahkeme  45
İkinci Bölüm
İHALE VE SÖZLEŞME ÖNCESİ YAPILACAK İŞLEMLER
5. İHALE HAZIRLIK AŞAMASINDA BİLİNMESİ GEREKEN MEVZULAR VE YAPILMASI GEREKEN ÖNEMLİ İŞLEMLER  47
5.1. İşe Uygun Yüklenici Seçimi ve İşin Doğru Yaptırılması Hususu ile İlgili Önemli Başlıklar  47
5.1.1. İhale Mevzuatının Doğru Yükleniciyi Seçmede Eksik Yönleri  47
5.1.2. Yüklenicilerin Disiplinli Çalışması Sağlanmalı ve Gerekli Durumlarda Yasaklama İşlemi Yapılmalıdır  48
5.1.3. Ekonomik ve Mali Yeterlilikler ile Benzer İş Oranı Üst Limitten Seçilerek Güçlü Firmalar Tercih Edilebilir  50
5.1.4. Fiyat Dışı Unsurlar, Puanlama ve Bu Unsurlara Yönelik Düzenlemeler  53
5.2. İş Deneyim Belgesi, Benzer İş Seçimi, Diploma, Belge Güncelleme ile İlgili Bilinmesi Gereken Önemli Hususlar  54
5.3. Yaklaşık Maliyet ve İhale Dokümanının Hazırlanması ve İmzalanması  64
5.4. İhale Komisyonlarının İhale Dosyasını İnceleme ve ihaleyi Mevzuata Uygun Sonuçlandırma Sorumlulukları Bulunmaktadır  69
5.4.1. İhale Komisyon Üyelerinin İhale Dosyasında Yapmaları Gereken İncelemeler  70
5.4.2. Kamu İhale Kurulu Kararlarına Karşı İdarelerin İtiraz Yolları  72
5.5. Yükleniciler İhale Dosyasını İnceleyip Hataları İdareye Bildirmelidir  73
5.6. İhale Yöntemi Doğru Seçilmeli, Proje ve Ödenekle İlgili Kriterlere Uyulmalıdır  74
5.6.1. İhale Usullerini Tanıma ve Uygun İhale Usulünün Seçimi  74
5.6.2. İhale Yönteminin Mevzuata Uygun Seçimi ve Önemli Mevzuat Hükümleri  75
5.6.3. İdarelerin Ortak İhale Yapması veya Protokolle Diğer İdarelere İş Yaptırması Mümkün mü?  79
5.6.4. Aynı Kurumun Farklı Dairelerine Ait İşler İçin Tek İhale Yapılabilir mi (Özellikle Doğrudan Temin)  80
5.6.5. Uygun İhale Yöntemini Kullanmayan Memur Kasıtlı Suç İşlemiş Sayılır  80
5.7. Kamulaştırma ve Ruhsat İşlemleri Tamamlanmış Olmalıdır  81
5.7.1. Kamulaştırma İle İlgili Hususlar ve Muafiyetler  81
5.7.2. Bina İnşaatlarında Ruhsat ve İzin İşlemleri İle İlgili Hususlar  82
5.8. Teklif Türüne Göre Sözleşme Tipi Seçilmelidir (ATGB, TBF, KS)  83
5.8.1. Kısmi Teklife Açık Yapım İşi İhalesi Öngörülmesi Hali  84
5.9. İhalelerde Uygulanacak Sınır Değer Katsayısı (N) İşe Uygun Seçilmelidir  85
5.9.1. Kamu İhale Genel Tebliğinin (N) Katsayısı ile İlgili Hükümleri  86
5.9.2. Sınır Değere Göre Aşırı Düşük Savunma İstenmesi İle İlgili Üç Farklı Senaryo  86
5.10. Uygulama, Kesin veya Ön Projeler Hazırlanmış Olmalıdır  88
5.10.1. İhaleye Projesiz Çıkılabilir mi?  88
5.10.2. Projeler İyi İncelenmeli Abartılı Masraflardan Kaçınılmalı, Detaylar Gözden Geçirilmelidir  89
5.10.3. Yüklenici İdarece Verilen Projelerdeki Hatalardan da Sorumludur  91
5.10.4. ATGB İşlerde Uygulama Projeleri Bağlayıcıdır (Pursantaj Listesi Değil)  92
5.11. Birim Fiyat Teklif Cetveli ve Fiyat Tarifleri İle Teknik Tarifler İşe Uygun ve Gerçekçi Olarak Hazırlanmalıdır  93
5.11.1 Pazarlık İhalesi Tekliflerine Özel Hususlar  96
5.11.2 Teklif Cetvelinde Yuvarlama ve Aritmetik Hata  97
5.12. Pursantaj Listeleri ile Mahal Listeleri İşe Uygun ve Gerçekçi Olarak Hazırlanmalıdır (ATGB İşlerde)  97
5.13. Teknik Şartnameler İşe Uygun Hazırlanmalı Varsa Ulusal Şartnameler Kullanılmalıdır  99
5.13.1. Ulusal Standartlara Göre İş Yaptırmanın Önemi  100
5.13.2. Uyulması Gereken Şartname ve Yönetmeliklere Örnekler  101
5.14. Avans ve İhzarat Verilip Verilmeyeceği Sözleşmede Belirtilmelidir  101
5.14.1. Avans Öngörülmesi ve Ödenme Şartları  101
5.14.2. İhzarat Öngörülmesi ve Ödenme Şartları  103
5.15. Yerli Malı Zorunluluğu ve Yerli İstekli Lehine Fiyat Avantajı Uygulaması ile İlgili Önemli Hususlar  104
5.16. İhalelerde Fiyat Farkı Öngörülmesi Hali ve Yapılacak İşlemler  108
5.16.1. Ağırlık Oranlarının Gerçekçi Olarak Belirlenmesi Gerekir  109
5.16.2. Kullanılacak Endekslerin ve Alt Endekslerin Doğru Belirlenmesi Gerekir  111
5.17. Fiyat Farkı Öngörülmemesi veya Gerçekçi Olarak Belirlenmemesi Durumu  112
5.17.1. İfa Güçlüğü ve İfanın İmkânsız Hale Gelmesi İle İlgili Hükümler  113
5.18. Geçici Kabul Noksanları (%3) ve Kesin Hesap Kesintilerine (%5) Karşılık Teminat Öngörülmesi  115
5.19. Hakedişin Yapılma Zamanı Tercihli Olarak Seçilebilir  116
5.20. Ödenek Dilimleri Bütçeye Uygun Belirlenmeli ve İşin Süresi Fen Noktasında Çalışılamayan Günler Dikkate Alınarak Hesaplanmalıdır  117
5.20.1. Havanın Fen Noktasında Çalışılamayacak Günler Seçilirken Dikkat Edilecek Hususlar  118
5.21. Yeni Fiyat Belirlerken Uygulanacak Yüklenici Karı Sözleşmede Belirtilmelidir  120
5.22. Teknik Personel Sayısı İşe Uygun Seçilmeli ve Günlük Cezası Caydırıcı Olmalıdır  120
5.22.1. İş Güvenliği ile İlgili Hükümler  122
5.22.2. İş Güvenliği Uzmanı Bulundurma ile ilgili Hususlar  122
5.23. Makine Teçhizat Sayısı İşe Uygun Seçilmeli ve Günlük Cezası Caydırıcı Olmalıdır  123
5.23.1. Makine ve Araç Gerecin Kendi Malı Olma Şartı İstenebilir Mi?  123
5.23.2. İdare Personeli Kullanımı İçin İhalelerde Araç Gereç İstenmesi Durumu  124
5.24. Günlük Gecikme Cezası Oranı İşe Uygun Belirlenmelidir  125
5.25. Geçici Kabul ile Kesin Kabul Arasındaki Teminat Süresi İşin Durumuna Göre Belirlenmelidir  125
5.25.1. Teminat Süresinin Başlangıç Tarihi  126
5.25.2. Teminat Süresi Boyunca Yüklenicilere Periyodik Bakım Yapma Zorunluluğu Getirilmiştir  126
5.25.3 Kısmi Kabul Öngörülmesi veya Öngörülmemesi Hali  127
5.26. Ödenek Dilimleri, Ödeme Yeri ve Şartları Sözleşmede Belirtilmelidir  127
5.27. İdare İçin Şantiye Yapılıp Yapılmayacağı ve Şantiye Yerinin İdare Tarafından Gösterilip Gösterilmeyeceği Sözleşmeye Yazılmalıdır  128
5.27.1. İşçilerin Kalacağı Şantiye Binaları Gelişi Güzel Kurulmamalı İş Sağlığına Uygun Olmalıdır  130
5.28. İdareye Ait Ocak Yeri, Döküm Sahası ve Nakliye Mesafeleri İhalede Belirtilmelidir  130
5.29. Yer Teslim Süresi Sözleşmede Belirtilmelidir  132
6. SÖZLEŞME İMZA AŞAMASINDA YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER  132
6.1. İhalelere İtiraz Yolları ve Süreleri, Ön Mali Kontrol, Sözleşmeye Davet ve Yasaklı Sorgulama İşlemleri  132
6.2. Vergi ve SGK Borcu Sorgulanmalı Limiti Aşan Borç Durumunda Firmayla Sözleşme İmzalanmamalıdır  141
6.3. Kesin Teminat Alınmalı, Teminat Süresi ve Tutarı İşe Uygun Belirlenmeli ve Teminat ile İlgili Hükümlere Dikkat Edilmelidir  142
6.3.1. Teminat Mektubu Çeşitleri, Teslim Alma, Değiştirme ve İade Şartları  142
6.3.2. Aşırı Düşük Teklife Bağlanan İşlerde Teminat (%9) ve Ek Kesin Teminat (%6) Alınması  145
6.3.3. Teminatların Süresi, Takibi ve Zamanaşımı Halleri ve Hükümsüz Kalması İle İlgili Hususlar  146
6.4. İhalenin Sözleşmeye Bağlanması ve Ortak Girişimlere Özel Durumlar  147
6.4.1 İdare ve Yüklenicinin Sözleşme İmzalama ile İlgili Sorumlulukları  147
6.4.2. İş Ortaklığı İle İlgili Bilinmesi Gerekenler ve Sözleşme İmzalanmasında Ortak Girişimlere Özel Hükümler  148
6.5. Sözleşmeye Ait Damga Vergileri ve KİK Payı Yükleniciye Ödettirilmelidir  150
6.5.1. İhaleye Bağlanan İşlerden Üç Çeşit Damga Vergisi Alınır  151
6.5.2. Damga Vergisinden Muaf Olunan Haller  153
6.5.3. Damga Vergilerini Yükleniciler Ödemek Zorunda, İdareler Takip Etmek Zorundadır  153
6.5.4. Damga Vergisi ile İlgili Uygulamada Çelişkili Durumlar ve Çözüm Önerileri  154
6.5.5. KİK Kurum Payının Yüklenici Tarafından Yatırılması Gerekir  155
6.6. SGK Müdürlüğüne (İşin Yapılacağı Yerdeki) Sözleşme İmzalandığına Dair Yazı Yazılmalıdır  155
6.7. Önemli İhale Evrakları Sözleşme Sürecinde Kullanılmak Üzere Yapı Denetim Görevlisine Teslim Edilmelidir  157
6.8. Şahıs İş Deneyim Belgesi Sunulan İşlerde Ortaklık Durumu İş Sonuna Kadar Takip Edilmelidir  158
İş Deneyim Sahibi Ortak Temsile ve Yönetime de Yetkili Olmalıdır  159
6.9. Sözleşme Tarihinde İsteklinin YAMBİS Kaydı (Ruhsata Tabi Bina İşlerinde) Sorgulanmalıdır  160
6.10. Aşırı Düşük Savunma Dosyası ve Analizleri Yapı Denetim Görevlilerine Verilmelidir  160
Üçüncü Bölüm
SÖZLEŞME SONRASI VE HAKEDİŞ ÖNCESİ YAPILACAK İŞLEMLER
7. SÖZLEŞME İMZALANDIKTAN SONRA YAPILACAK İŞLEMLER  161
7.1. İşlerin Denetimi İçin “Yapı Denetim Görevlileri” Ataması Yapılır  162
7.1.1. Yapı Denetim Görevlilerinin Atanma Zamanı ve Bildirim Hükümleri  165
7.1.2. İş Deneyim Belgesi Açısından Yapı Denetim Görevlileri Atamasında Önemli Hususlar  167
7.2. Kazı ruhsatı, Yapı Ruhsatı ve Diğer Kurum İzinleri İçin İlgili Kurumlara Başvurular Yapılır  170
7.3. Yer Teslimi Sözleşmede Yazan Süre İçinde Yapılmalı ve SGK’ya Bildirilmelidir  171
7.4. Teknik Personel Taahhütleri İstenir ve Diğer Personelin Uygunluğu Kontrol Edilir  174
7.5. İş Programı İstenir ve Ödenek Aktarım İşleri Yapılır  176
7.6. Uygulama Projelerinin Tamamlatılması Yükleniciden İstenir  178
7.7. Yapı Denetim Görevlileri Teklif Cetveli ve Tüm Sözleşme Dosyasını İncelemeli İhaleyi Hazırlayanlardan Önemli Hususları Öğrenmelidirler  179
7.8. Taahhüt Kartı ve Taahhüt Dosyası Düzenlenerek Muhasebeye Gönderilmelidir  179
7.9. Şantiye Kurulumu Süresi İçinde Yaptırılmalıdır (Ceza Öngörülmüşse Dikkat Edilmelidir)  181
7.10. Bütün Riskler (All Risk) Sigortası, Genişletilmiş Bakım Devresi Teminatı ve Mali Mesuliyet Sigortalarının Yaptırılması ve İdareye Teslimi İstenir  181
7.10.1. Üç Farklı Sigorta Yaptırma Zorunluluğu Vardır  181
7.10.2. Sigortanın Taşıması Gereken Önemli Hususlar ve Esas Alınacak Bedel  182
7.11. Sözleşmede İstenen Araç Gereçlerin İş Programına Göre Bulundurulması İstenir  183
7.12. Yüklenici veya Vekilinin İş Başında Bulunması Sağlanmalıdır  183
8. ALT YÜKLENİCİ İLE İLGİLİ BİLİNMESİ GEREKENLER VE İHALE ÖNCESİ YAPILACAK İŞLEMLER  184
8.1. Alt Yüklenici ile İlgili Mevzuat Hükümleri  184
8.2. Tedarikçilerle İlgili Olarak Yapım İhalelerine de Hüküm Konulması ve alacaklarının teminat altına alınması İsabetli Olacaktır  185
8.3. Alt Yüklenici Kavramı ile İlgili Yanlış Bilinenler ve Uygulamada Yapılan Yanlışlar  186
8.4. Kimler Alt Yüklenici Olamaz  187
8.5. Alt Yüklenicilere Yaptırılacak İşlerde İş Artışı Ve Kısıtlama Hükümleri  189
8.6. Alt Yüklenici ile İlgili “Alt İşverenlik Yönetmeliği” Hükümleri  191
9. HAKEDİŞ EKİNDE KONTROL EDİLECEK EVRAKLAR  193
9.1. Yüklenicinin Hakediş Talep Yazısı Hakedişe Eklenir  194
9.2. İlk Hakedişte Kazı veya İnşaat Ruhsatı Kontrol Edilir Süresi Geçmişse Ruhsat Alınması Sağlanır  194
9.3. Birim Fiyat Teklif Cetveli veya Pursantaj Cetveli İmzalı Nüshası Hakedişe Eklenir  194
9.4. All Risk Sigorta Primlerinin Ödendiği, Geçerli Olduğu, Poliçe Süre ve Miktarı Kontrol Edilir  194
9.5. Onaylı İş Programı Hakediş Ekinde Kontrol Edilmelidir  195
9.6. Bir Önceki Hakediş Raporu Kapak Sayfası Fotokopisi Hakedişe Eklenir  195
9.7. Teknik Personel Taahhütleri ve SGK Dökümü İstenir (İşyeri Sicil Numarasına Göre Kontrol Edilmeli)  196
9.8. İşçi Alacaklarına Dair İşçi Temsilcisi Tutanağı, Şantiye İlan Tutanağı, Toplantı Tutanakları Hakedişe Eklenir  197
9.8.1. Çalışanların Hakları ve Çalışma Şartları  198
9.9. Sözleşme Fiyat Farkı Maddesi (Madde 14) Hakediş Ekine Konulur  198
9.10. Ortaklık Tespit Belgesi (Şahıs İş Deneyimli İşlerde) Her Hakediş Ekinde İstenir  199
9.11. Diğer Kurumlar Adına Yapılan İmalatlar İçin Mahsuplaşma Protokolü Yapılıp Yapılmadığı Kontrol Edilir  199
9.12. Hakediş Bilgi Notu (Örnek Formata Göre) Hakediş Ekine Konur  199
9.13. Şantiye Günlük Defteri Tutulur ve Bir Nüshası Hakediş Ekine Konur  199
9.14. İş Artışı Olan İşlerde İlave Damga Vergisi, İş Artış Kararı, Ek Kesin Teminat, İş Programı Revizesi ve Sigorta Ek Poliçe Kontrol Edilir  200
9.15. İlave İşlerde İş Emri, Onaylı Proje – Kroki vb. Kontrol Edilir  201
9.16. İşe Ait Fotoğraflar Dijital Halde ve Basılmış Olarak İstenir  201
9.17. Sözleşmede %5 (ATGB%3) Kesinti Madde Fotokopisi (Madde 30) Hakediş Ekine Konur  201
9.18. Malzeme Muayene ve Kabul Tutanakları Hakediş Ekine Konur  201
9.19. Ataşman İtiraz Tespit Tutanağı Hakediş Ekine Konulur  201
10. YENİ FİYAT TUTANAKLARI USULÜNE UYGUN HAZIRLANIR VE FOTOKOPİLERİ HAKEDİŞ EKİNE KONULUR  201
10.1. Yeni Birim Fiyat Yapılması Gereken Durumlar ve Gerekli Şartlar  202
10.2. Yeni Birim Fiyat Yapılmaması Gereken Haller  203
10.3. ATGB İşlerde İş Artışı ve İş Eksilişi ile Yeni Birim Fiyat Yapımı ile ilgili Hususlar  204
10.4. Yeni Birim Fiyatlara Uygulanacak Yüklenici Karı ve Genel Gider Oranı  205
10.5. Yeni Birim Fiyatlara Uygulanacak Benzer Poz İndirim Oranı ile İlgili KİGT 53.5. Maddesi  209
10.6. Yeni Birim Fiyat Düzenlenirken ve Ödenirken Dikkat Edilecek Hususlar  211
10.7. Kullanılacak Analizlerin (Miktar, Metraj) Belirlenmesi  212
10.8. Uygulanacak Rayiçlerin (Karsız Fiyat) ve Uygulama Yılının Belirlenmesi  213
10.9. Fiyat Farklı İşlerde Yeni Fiyat Düzenlenmesi Durumunda Yeni Fiyatların Pn’e Bölünmesi  218
10.10. Ticaret Odasına Gönderilen Faturalarda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar  220
10.11. Yeni Birim Fiyatların Sözleşme Tutarı ve Yasal İş Artışına (%10 – %20) Etkisi Hesaplanmalıdır  221
10.12. Yeni Birim Fiyatlar Nedeniyle İş Programı Revizesi  223
10.13. Yeni Birim Fiyatlara ve İş Artışlarına Yüklenicinin İtiraz Etmesi ve Yapılacak İşlemler  223
Dördüncü Bölüm
HAKEDİŞİN DÜZENLENMESİ VE TAHAKKUKA BAĞLANMASI
11. HAKEDİŞİN DÜZENLENMESİ İLE İLGİLİ HUSUSLAR  227
11.1. Hakediş Düzenlemek Zorunlu mudur?  227
11.2. Geçici Hakedişin Düzenlenmesi ile İlgili Sözleşme Hükümleri  228
11.3. Hakedişi Kimin Düzenlemesi Gerekir  229
11.4. Hakedişi İmzalama ve Onaylama Görevi Kimin Üzerindedir  230
11.5. Hakediş Ne Zaman Düzenlenir  231
11.6. Geçici Kabulden Sonra Geçici Hakkediş Raporu Düzenlenebilir mi?  232
11.7. Hakediş Sıralaması ve Düzenlenecek Dokümanlar  232
11.7.1. Ek Dosyalar ve Evraklar Hazırlanır (Sözleşme, İş Programı )  232
11.7.2. Tutanaklar (Malzeme, Şev, Demir, Kabul, YBF ) Hazırlanır  232
11.7.3. Teknik Tablo ve Kataloglar Hazırlanır  232
11.7.4. Röleve ve Krokiler Hazırlanır (Harita Kontrolüne İmzalatılır)  232
11.7.5. Ataşmanlar ve Metraj Cetvelleri Hazırlanır, Aşağıdaki Hususlara Dikkat Edilir  232
11.7.6. Ara Kesin Hesaplar Yapılmışsa Geçici Hakedişe Dahil Edilmelidir (TBF İşlerde)  233
11.7.7. Metraj İcmal Tablosu Hazırlanır (Yeşil defter) ve Ataşmandan Geçişler Kontrol Edilir  234
11.7.8. Parasal İcmal Tablosu (yapılan işler) Hazırlanır, Metraj İcmalden Gelen Değer Kontrol Edilir  234
11.8. Revize Fiyat Hesabı ve Önemli Hususlar  235
11.8.1. Revize Fiyat Hesabı Örneği (KİGT 52.1.)  236
11.8.2. Revize Fiyat Hesabında Önemli Hususlar ve Yanlış Uygulamalar  239
11.8.3. Yeni Birim Fiyatlar İçin Revize Fiyat Hesabı Yapılması  240
11.9. İş Programı Revizesi ve Mücbir Sebeple İlgili Hususlar  241
11.10. Fiyat Farkı Hesabı Yapılması ve Önemli Hususlar  246
11.10.1. Öncelikle İdari Şartname ve Sözleşmede Fiyat Farkı Olup Olmadığı Kontrol Edilir  247
11.10.2. İhale Tarihinin İçinde Bulunduğu Aya Ait Temel Endeksler TÜİK’den Kontrol Edilir  248
11.10.3. Uygulama Ayı Fiyat Farkı Endeksleri Tablosu TÜİK’den Kontrol Edilir  249
11.10.4. Genel Endekse Göre Fiyat Farkı Katsayısı (Pn) Hesabı  250
11.10.5. Ağırlık Oranları Kullanılarak Fiyat Farkı Katsayısı (Pn) Hesabı  250
11.10.6. Fiyat Farkı Hesabı Aşağıdaki Formüle Göre Yapılır  251
11.10.7. Yüklenicinin İş Programından İleride Olması Durumunda Fiyat Farkı Hesabı  253
11.10.8. Süre Uzatımı veya İş Artışı Verilmesi Halinde Fiyat Farkı Hesabı (Fiyat Farklı İşlerde)  254
11.10.9. Süre Uzatımı Verilmesi Halinde Fiyat Farkı Hesabı (Fiyat Farkı Öngörülmeyen İşlerde)  255
11.10.10. Doğrudan Temin ile Yapılan İşlerde Fiyat Farkı Verilir Mi?  256
11.10.11. ÖTV Fiyat Farkı Hesabı Yapılması  257
a. ÖTV Fiyat Farkı Hesabının Amacı Nedir  258
b. Eşel Mobil Sistem Nedir ve Normal ÖTV Den Farkı Nelerdir  258
c. Eşel Mobil ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (2019/DK. D–48)  259
d. Normal ÖTV Fiyat Farkı Hesabı (2015/Dk. D–86)  263
11.10.12. Kesin Hesap Farkları İçin Fiyat Farkı Hesabı  264
11.10.13. Cezalı Çalışılması Durumunda Fiyat Farkı Hesabı  264
11.11. Fiyat Farkı ve İş Artışları İçin Ek Kesin Teminat Kontrolü Yapılır  266
11.12. (KDV) Katma Değer Vergisi Hesaplanır ve Hakediş Tutarına Eklenir  266
11.13. Hakediş Tahakkuk Tutarı Hesaplanır ve Hakediş Kapağı Düzenlenir  268
11.14. Vergi, Ceza, Teminat Kesintileri Yapılır, Ödenecek Tutar Bulunur  268
11.15. Diğer Kurumlar Adına İmalat Yapılmışsa Tutarı (Mahsup İçin) Ayrıca Hesaplanır  268
11.16. Hakediş Dengeleme Tablosu Düzenlenerek Hakediş Hata Kontrolü Yapılır  268
11.17. Hakediş Dizi Pusulası Düzenlenir  270
11.18. Hakediş Ön Kapağındaki Bilgiler Sözleşme Bilgilerine Göre Kontrol Edilir  270
11.19. Kapakta İsim ve İmza Kontrolleri Yapılır, Eksik İmzalar Tamamlattırılır ve Vekâletname Kontrol Edilir  271
11.20. Hakediş İmzalanarak Makam Onayına Sunulur  271
12. HAKEDİŞLERDEN YAPILACAK KESİNTİLER VE HAKEDİŞ KESİNTİLERİ İLE İLGİLİ HÜKÜMLER  271
12.1. Avans Mahsubu (Kesintisi)  272
12.2. İdareye Olan Borçlar Kesintisi  272
12.3. Sözleşme, Hakediş, İş Artışı ve Alt Yüklenici Damga Vergisi  273
12.4. Hakediş Damga Vergisi Kesintisi: (Binde 9,48)  274
12.5. Gelir Vergisi (Tevkifatı) Kesintisi (Stopaj)  275
12.6. KDV Tevkifatı Kesintisi  279
12.7. Fiyat Farkı İçin Ek Kesin Teminat Kesintisi (%6)  282
12.8. Kesin Hesap Kesintisi (TBF) (%5) veya (ATGB) İşlerde (%3) Kesinti ve İade Şartları  282
12.9. Teknik Personelin Uygunsuzluğu ve Teknik Personel Ceza Kesintisi  287
12.10. Araç – Gereç Cezası Kesintisi  290
12.11. Şantiyenin Zamanında Kurulmaması Cezası Kesintisi  290
12.12. İş Programının İdareye Geç Sunulması Cezası Kesintisi  291
12.13. Sözleşmeye Uygun Hareket Edilmemesi Cezası Kesintisi  291
12.14. Günlük Gecikme Cezası Kesintisi  292
12.14.1. Ceza Kesilme Şartları  292
12.14.2. Süre Bitimini Beklemeden Önce İşin Feshedilmesi Halinde Gecikme Cezası (İşin Bitmeyeceği Tereddüde Mahal Vermeyecek Şekilde Anlaşılması)  294
12.14.3. İş Kabule Hazır Olmakla Birlikte Kabule Engel Teşkil Etmeyen Eksikler Olması Durumu (Nakdi %5’ten Az Eksik)  295
12.14.4. İşin Geçici Kabule Hazır Hale Getirilememesi (nakdi %5’ten Fazla Eksik)  296
12.14.5. Kısmi Kabul Öngörülmüşse ve Zamanında Tamamlanmamışsa Ceza Kesilir  297
12.15. Teminat Süresindeki Bakım ve Düzeltmede Gecikme Cezası Kesintisi  298
12.16. Kesin Kabul Eksikliklerini Zamanında Tamamlamama Cezası Kesintisi  299
12.17. Emniyet Tedbiri Cezası Kesintisi  299
12.18. Nefaset Kesintisi (Kabul Eksiklikleri İçin)  299
12.19. Fesih ve Tasfiye Halinde Kesin ve Ek Kesin Teminatın Durumu  300
12.20. Yüklenici Kusuru ile Feshedilen İşlerde İdarenin Uğradığı Menfi Zararın Tahsili  303
13. İDARELERCE KESİLECEK TOPLAM CEZA ÜST SINIRI (%15) VE KESİLEN CEZANIN İADE ŞARTLARI  304
13.1. Kesilecek Toplam Ceza Üst Sınırı ve Sınırın Aşılması Hali  304
13.2. Kesilen Cezanın İade Edilmesi Mümkün mü?  304
14. HAKEDİŞE İTİRAZ EDİLMESİ VE DÜZELTME YAPILMASI  305
14.1. Hakedişlerde Düzeltme Yapılması  305
14.2. Hakediş İtirazı ile İlgili Yetkili Mahkeme  306
14.3. Ataşman ve Diğer Defterlere İtiraz  306
14.4. Metrajlar Açısından İtiraz  307
14.5. Fiyat Farkı Açısından İtiraz  309
14.6. İdarece Kesilen Cezalara İtiraz  309
14.7. Tahakkuk Aşamasında İdarece Yapılan Düzeltmelere İtiraz  309
Beşinci Bölüm
ÖDEME İŞLEMLERİ, İCRA, HACİZ, GEÇİCİ KABUL
15. HAKEDİŞİN ÖDENMESİ, ÖN MALİ İŞLEMLER VE EKAP’A KAYDEDİLMESİ  311
15.1. Hakedişin Ödenme Süresi  312
15.2. Ödemenin Kime ve Nereye Yapılacağı Hususu (MYHBY md. 8)  313
15.2.1. Alt Yüklenicilere Doğrudan Ödeme Yapılması ve Altyüklenicilerin Alacak Hakları  314
15.3. Ödeme Emri Belgesi Düzenlenmesi ve Muhasebe İşlemleri  315
15.3.1. Ödeme Emri Belgesine Eklenecek Belgeler (İhaleli İşler)  316
15.3.2. Doğrudan Teminle Yaptırılacak İşlerde Ödeme Emri Belgesine Eklenecek Belgeler  317
15.4. Bütçe Kodu ve Ödenekle İlgili Hükümler  317
15.5. İşçi Ücret Alacağı Takibi ve Ödenmesi  318
15.6. SGK Borç Sorgulaması Yapılmalıdır  320
15.6.1. Alt Yüklenici Varsa Onlar İçin de SGK Borcu Sorgulaması Yapılmalıdır  320
15.7. Vergi Borcu Yoktur Yazısı İstenmeli  321
15.7.1. Altyükleniciler İçin Vergi Borcu Sorgulaması Yapılır mı?  322
15.8. Hakediş İçin Fatura Düzenlenmesi ve Faturaya Özel Hükümler  322
15.8.1. Faturalarla İlgili Hükümler  322
15.8.2. Elektronik Fatura ile İlgili Hükümler  325
15.9. Hakediş ve Doğrudan Temin Dosyalarının EKAP’a Kaydedilmesi Gerekmektedir  326
16. HAKEDİŞİN EKSİ ÇIKMASI VEYA ÖDENMİŞ İMALATLARIN HAKEDİŞTEN DÜŞÜLMESİ  327
16.1. Sayıştay’ca Tespit Edilen Geçici Hakedişlerdeki Kamu Zararlarında Faiz İşletilir  328
16.2. Doğal Afetler Nedeniyle Zarar Gören İmalatlar İçin Tekrar Ödeme Yapılabilir mi?  328
17. İCRA VE HACİZ DURUMLARINDA YAPILACAK İŞLEMLER  329
17.1. Haciz İhbarnamesi Aşamaları ve İşlemleri  329
17.2. Adi Ortaklıklara Özel Haciz İşlemleri  329
17.3. Yüklenicilerin Hakediş Alacakları Nedeniyle İdareye Karşı Haciz İşlemleri  330
18. TEMLİK VARSA DİKKAT EDİLMELİ ÖNCELİKLE TEMLİK ALACAĞI ÖDENMELİDİR  330
18.1. Birden Çok Temlik Halinde Öncelik Sırası, Temlik Ödemelerinde SGK ve Vergi Borcu Sorgulama  332
19. HAKEDİŞ KESİNTİ VE ÖDEMELERİNDE ÖNCELİK SIRASI  333
19.1. Tahakkuk Aşamasında Öncelik Sıralaması  333
19.2. Ödeme Emri Belgesi Düzenlenirken Yapılacak Kesintilerde Öncelik Sıralaması  334
19.3. Muhasebeye İntikal Eden Hakediş Ödemelerinde Öncelik Sırası  335
19.4. İş Programından Fazla Yapılan İmalatın Ödenme Sırası  335
20. İDARENİN (TEMERRÜDÜ) HAKEDİŞİ ZAMANINDA ÖDEYEMEMESİ HALİ  336
20.1. İlgili Mevzuat Hükümleri  336
20.2. Mevzuat Bütün Olarak Değerlendirildiğinde Yükleniciler Şu Hususlara Dikkat Etmelidir  337
21. SÖZLEŞME BEDELİNİN %80’İNDEN DAHA DÜŞÜK BEDELLE TAMAMLANAN İŞLERDE YAPILACAK %5’LİK ÖDEME İLE İLGİLİ HUSUSLAR VE İŞİN %80 DEN SONRA TASFİYE DURUMU  338
22. YASAL İŞ ARTIŞ ORANI İÇİNDE BİTİRİLEMEYECEĞİ ANLAŞILAN İŞLERDE ÖDEME  341
22.1. Zorunlu Durumlarda ve İlk İşin Tamamlanması İçin Gerekli İmalatlarda İş Artışı  343
23. YASAL İŞ ARTIŞ ORANI (TBF %20 –ATGB %10) İÇİNDE YAPILAN ANCAK İŞ ARTIŞ ONAYI BULUNMAYAN İŞLERDE ÖDEME  344
24. YASAL İŞ ARTIŞI ORANINDAN (TBF %20 ATGB %10) FAZLA İŞ YAPILMASI HALİNDE ÖDEME  346
24.1. Yasal Orandan Fazla Yapılan İşlerin Ödemelerinde Görevlilerin Sorumluluğu  349
25. YÜKLENİCİNİN KENDİ KUSURU İLE FAZLADAN YAPTIĞI İŞLERDE ÖDEME  350
26. YÜKLENİCİ NAM VE HESABINA YAPTIRILAN İŞLERDE ÖDEME  351
27. FESİH VE TASFİYE DURUMLARI İLE KURUL KARARI SONUCU İPTAL EDİLEN İŞLERDE ÖDEME  355
28. İHALESİZ İŞ YAPTIRILMASI VEYA İHALENİN İŞ BİTTİKTEN SONRA YAPTIRILMASI DURUMUNDA ÖDEME  358
29. HAKEDİŞ ALACAKLARINDA ZAMANAŞIMI  359
30. GEÇİCİ KABUL İLE İLGİLİ ÖZET BİLGİLER VE KABUL AŞAMALARI  361
30.1. Geçici Kabul Tutanağını Kim Onaylar  366
30.2. Kabul Komisyonu Kimlerden Oluşur ve Çalışma Usulleri  366
30.3. Ayıplı Eserin İhmal Sonucu İdare Tarafından Kabul Edilmesinin Sakıncaları  368
30.4. Teminat Süresi Ne Zaman Başlar  368
31. KESİN HESABA ÖZEL DURUMLAR  369
31.1. Kesin Hesaplar Ne Zaman ve Kim Tarafından Düzenlenir  369
31.2. Kesin Hakediş Ne Zaman Ödenir  371
32. SÖZLEŞMEYE UYGUN İŞ YAPMAMA CEZASI VE FESİH DURUMU  372
Altıncı Bölüm
GÖREV VE SORUMLULUKLAR İLE SUÇ TEŞKİL EDEN DURUMLAR VE CEZAİ MÜEYYİDELER
33. HAKEDİŞ VE ÖDEME SÜRECİNDE GÖREVLİ KİŞİ, KURUM VE SORUMLULUKLARI  379
33.1. Üst Yönetici Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir  380
33.1.1. Üst Yöneticilerin Görev ve Sorumluluğu  380
33.2. Harcama Yetkilisi Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir  383
33.2.1. Kimler Harcama Yetkilisi Olamaz  384
33.2.2. Harcama Yetkililerinin Görev ve Sorumluluğu  385
33.3. Gerçekleştirme Görevlisi Kimdir Görev ve Sorumluluğu Nelerdir  388
33.3.1. Gerçekleştirme Görevi Nedir ve Gerçekleştirme Görevlisi Kimlerden Seçilir  388
33.3.2. Gerçekleştirme Görevlilerinin Görev ve Sorumluluğu  390
33.4. Yapı Denetim Görevlilerinin (Kontrol Teşkilatı Değil) Sorumlulukları  391
33.4.1. Yapı Denetim Görevlilerinin Denetimle İlgili Sorumlulukları  391
33.4.2. Yapı Denetim Görevlilerinin Muayene ve Kabulle İlgili Sorumlulukları  393
33.4.3. Yapı Denetim Görevlilerinin Kesin Hesapla İlgili Sorumlulukları  394
33.4.4. Yapı Denetim Görevlileri ve Fenni Mesullerin İmar Kanunundan Kaynaklanan Sorumlulukları  394
33.5. Muhasebe Hizmeti ve Muhasebe Yetkilisinin Görev ve Sorumlulukları  395
33.5.1. Muhasebe Yetkililerinin Maddi Hataya İlişkin Sorumlulukları  395
33.6. Danışmanlık Hizmeti Sunucularının Sorumluluğu (4735–32, 4734–61)  396
33.7. Yüklenici ve Alt Yüklenicilerin Sorumluluğu  397
33.7.1. Yüklenicinin Bakım ve Düzeltme Sorumlulukları (YİGŞ 25)  398
33.7.2. Yükleniciler Kamu Zararından da Sorumludur  398
33.7.3. Yükleniciler İnşaatta İş Güvenliğinden de Sorumludur (3 Ay – 1 Yıl Hapis)  398
33.7.4 Yüklenicinin Ayıplı İmalatlardan Kaynaklı Sorumlulukları  399
33.8 Şantiye Şefi Tanımı ve Sorumluluğu  399
34. KAMU GÖREVLİLERİ VE YÜKLENİCİLERİN SUÇ TEŞKİL EDECEK DURUMLARI, CEZALARI VE İZİN MERCİLERİ  401
34.1. Edimin İfasına Fesat Karıştırma Suçu (3–7 Yıl)  402
34.1.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler  404
34.1.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı  404
34.2. Görevi İhmal ve Kötüye Kullanma Suçu  404
34.2.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler  405
34.2.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı  405
34.3. Kamu Görevlisinin Ticareti Suçu (6 Ay)  405
34.4. Nüfuz Ticareti Suçu (2–5 Yıl)  405
34.5. İrtikâp Suçu (5–10 Yıl)  406
34.5.1. İrtikâp Suçunda Denetim Görevini İhmal Suçu (3 Ay – 3 Yıl)  406
34.6. Rüşvet Alma ve Verme Suçu (4–12 Yıl)  407
34.6.1. Yetkili Mahkeme ve Soruşturma İzni ile İlgili Hükümler  407
34.6.2. Dava ve Ceza Zamanaşımı  407
34.7. İmar Kirliliğine Neden Olma Suçu (1–5)  408
34.8. Resmi ve Özel Belgede Sahtecilik Suçları  408
34.9. Kamu Görevinin Terki veya Yapılmaması Suçu  408
34.10. Haksız Fiillerden Doğan Tazmin Sorumluluğu  409
34.11. Memura Görevini Yaptırmamak İçin Direnme Suçu  409
34.12. Devlet Memurları Kanununa Göre Suç ve Cezalar  409
34.13. Sahte veya Yanlış Diploma Kullanılması Suçu  410
34.14. Kamu Görevlisinin Suçu Bildirmemesi Suçu (6 Ay – 2 Yıl)  410
34.15. Sayıştay Denetimi Sırasında Ortaya Çıkan Suçlar  411
34.16 Görevlilerin İdari Sorumluluğu (4735 md. 28)  411
35. KAMU ZARARI VE MALİ SORUMLULUKLARLA İLGİLİ HUSUSLAR  411
35.1 Görevlilerin Mali Sorumluluğu (4735 md. 28)  411
35.2 Kamu Zararının Farklı Kanunlar Açısından İrdelenmesi  412
35.3 Sayıştay’ca Tespit Edilen Kamu Zararları ile Diğer Denetimler Sonucu Tespit Edilen Kamu Zararları Arasındaki Farklar  414
35.4 Kamu Zararının Oluştuğu Tarih  415
35.5 Kamu Zararında Faiz Başlangıç Tarihi  416
35.6 Kamu Zararında Uygulanacak Kanuni Faiz Oranı (%9)  416
35.7 Kamu Zararında Zamanaşımı  416
35.8 Kamu Zararından Doğan Alacağın Tebliği Ve Takibi  417
36. BİR DE BU İŞİN AHLAKİ BOYUTUNA DEĞİNMEK LAZIM  418
36.1. Meslek Ahlakı Yönünden Eksik Yönlerimiz  418
36.2. Yüce Kitabımız Kuran’ı Kerim’in İş Ahlakı ve Adaletle İlgili Öğütleri  419
37. DAYANAK GÖSTERİLEN İLGİLİ KANUN VE MEVZUAT  420
Yazar Özgeçmişi  425
Kavramlar Dizini  427

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.