İmar Kanunu Şerhi

ve İmar Barışından Kaynaklanan Sorunların Değerlendirilmesi
Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Gökhan BİLGİN
ISBN: 9789750274572
697,50 TL 775,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Gökhan BİLGİN
Baskı Tarihi 2022/02
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 504

İmar Kanunu ve kent planlaması ile ilgili meseleler Anayasa'da da düzenlenmiş olup, bu mesele mülkiyet hakkını ve hukuk güvenliğini ilgilendirdiğinden, düzenlemelerin doğru algılanması ve uygulanması çok önemlidir. Bu nedenle anılan konudaki temel düzenleme olan İmar Kanunu'nun her bir maddesi kavramsal ve uygulama bakımından ayrı ayrı açıklanmış ve şerh edilmiştir.

Uygulamacılara yararlı olmak amacıyla örnekler eklenmiş, yeri geldiğinde ilgili diğer mevzuat ve alt düzenlemelere de değinilmiştir. Bu değerlendirmeler yapılırken ilgili güncel Yüksek Mahkeme içtihatları gözetilmiştir. Yanı sıra "imar kısıtlamalarının" uzun sürmesi mülkiyet hakkını zedelediğinden ve hak ihlaline neden olduğundan çalışmada özellikle Anayasa Mahkemesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin güncel kararlarına da yer verilmiştir.

Konu Başlıkları
Genel Hükümler
İmar Planları ile İlgili Esaslar
Arazi ve Arsa Düzenleme Esasları
Yapı ve Yapı ile İlgili Esaslar
Çeşitli Hükümler
2960 Sayılı Boğaziçi Kanunu ile İlgili
Hükümler ve Ek Maddeler
Geçici Hükümler ve Yürürlük, Yürütme
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar  17
GİRİŞ  19
BİRİNCİ BÖLÜM
GENEL HÜKÜMLER
Madde 1: Amaç  25
Madde 2: Kapsam  28
Madde 3: Genel Esas  29
Madde 4: İstisnalar  29
Madde 5: Tanımlar  30
İKİNCİ BÖLÜM
İMAR PLANLARI İLE İLGİLİ ESASLAR
Madde 6: Mekânsal Planlama Kademeleri  41
Madde 7: Halihazır Harita ve İmar Planları  43
Madde 8: Planların Hazırlanması ve Yürürlüğe Konulması  44
A. Genel Değerlendirmeler  48
B. Maddenin Fıkralara Göre İncelenmesi  51
1. Bölge Planları  51
2. Belediye ve Mücavir Alan İçinde ve Dışında Yapılacak Planların Hazırlanması, Onaylanması ve İlanı  51
3. İmar Planlarına Karşı Kesinleşmeleri Sonrası Dava Açılabilir  52
4. Kentsel Tasarım Projesi  62
5. Bina Yükseklikleri  62
6. Tarım Arazileri ve İmar Planları  63
7. Alt Kademe Planların Üst Kademe Planlara Uygun Hale Getirilmesi  64
8. Kentsel Asgari Standartlar  64
9. Harita, Plan, Etüt ve Projeler ile Müellifleri  64
10. Mimari Estetik Komisyonu  65
C. İmar Planlarına Karşı Dava Açma Süreleri  66
1. İmar Planlarına Karşı Genel Dava Açma Süresi  67
a. İmar Planına İtiraz Edilmemişse Dava Açma Süresi  68
b. İmar Planına İtiraz Edilmişse Dava Açma Süresi  69
ba. Askı Süresi İçerisinde İtiraz Edilmesi  69
baa. İtirazın Yazılı Olarak Reddedilmesi  69
bab. İtirazın Zımni Olarak Reddedilmesi  70
bb. Askı İlan Süresi Geçtikten Sonra İtiraz Edilmesi  70
bc. Zımni Ret Süresinden Sonra Verilen Cevap Üzerine Dava Açılabilir mi?  71
2. Genel Dava Açma Süreleri Geçtikten Sonra İmar Planlarına Karşı Dava Açılması  72
a. Uygulama İşlemleriyle Birlikte İmar Planına Dava Açılması  73
aa. Alt Ölçekli Plan Üst Ölçekli Planın Uygulama İşlemidir  74
ab. Parselasyon (Arazi ve Arsa Düzenlemesi)  74
ac. İmar Durumu Belgesi Alınması  75
ad. İnşaat Ruhsatı İşlemleri  75
ae. Kamulaştırma  75
af. Diğer Uygulama İşlemleri  76
b. Plan Değişikliği Talebi Üzerine Dava Açma Süresi  76
3. Her Zaman Dava Açılabilen Durumlar  77
Madde 9: İmar Planlarında Bakanlığın Yetkisi  77
Madde 10: İmar Programları, Kamulaştırma ve Kısıtlılık Hali  82
Madde 11: Kamuya Ait Gayrimenkuller  91
Madde 12: Cephe Hattı  95
Madde 13: İmar Planlarında Umumi Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Yerler  96
A. Genel Açıklamalar  97
B. AYM Kararları Bağlamında Mülkiyet Hakkına Müdahale  98
C. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Yaklaşımı  110
D. İdari Yargı: Mülkiyet Hakkı Üzerindeki Belirsizliğin Uzun Süre Devam Etmesi  111
E. Adli Yargı: Mülkiyet Hakkı Üzerinde Uzun Süren Belirsizliğin Hak Üzerinde Etkileri  115
Madde 14: İrtifak Hakları  115
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ARAZİ VE ARSA DÜZENLEME ESASLARI
Madde 15: İfraz ve Tevhid  119
Madde 16: Tescil ve Şüyuun İzalesi  124
Madde 17: Kamulaştırmadan Arta Kalan Kısımlar  127
Madde 18: Parselasyon Planlarının Hazırlanması  130
A. Genel Değerlendirmeler  133
1. Parselasyon İşlemi ve Amacı  133
2. DOP, Hesaplanması ve Gerçekleştirilmesi  134
3. Düzenleme Yapılan Alanda Herkesten Eşit Oranda DOP Alınır  137
4. DOP Kararı Belediye Encümenince Alınır  138
5. Düzenleme Ortaklı Payı ile Kamu Ortaklık Payı  139
B. 18. Maddenin Fıkralarına Dair Değerlendirmeler  140
1. Hamur Kuralı  140
2. Düzenleme Ortaklık Payı (DOP)  140
3. DOP ve Benzeri Uygulamalar  142
4. DOP, Hukuki Niteliği ve Dava Edilebilirliği  143
5. DOP Olarak Ayrılacak Alanlar ve DOP’un Başka Amaçlarla Kullanılamaması  145
6. DOP Oranı Yetersiz Kaldığında, İhtiyacın Hazineye Ait Araziler ve Kamulaştırma Yolu ile Karşılanması  150
7. DOP Bir Parselden Bir Kez Alınır  152
8. İmar Planlarının Kesinleşmesinden Sonra 5 Yıllık Sürede Parselasyon Planlarını Yapıp Onaylamayan İdarenin Sorumluluğu  158
9. Parselasyon İşleminde Mevcut Yapıların Korunması  158
10. Malike Mümkün Olduğu Ölçüde Taşınmazının Bulunduğu Yerden Parsel Verilmesi  160
11. Parselasyon İşleminde İmkanlar Dahilinde Müstakil Parsellerin Oluşturulması  165
12. Asgari Parsel Büyüklükleri  166
13. 18. Maddenin Diğer Fıkraları  168
14. İmar Planlarının Mahkeme Kararlarıyla İptal Edilmesinin Sonuçları  169
15. Yönetmelikler  171
C. Parselasyon Planlarına Karşı Dava Açılması  172
Madde 19: Parselasyon Planlarının Hazırlanması ve Tescili  180
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
YAPI VE YAPI İLE İLGİLİ ESASLAR
Madde 20: Yapı  183
A. Genel Açıklamalar  183
B. Yıkım ve İmar Para Cezasının Konusu: Yapı  185
1. Yapı Kavramının Tanımı  185
2. Bina Kavramının Tanımı  186
3. Yapı ve Bina Arasındaki Farkın Önemi  186
Madde 21: Yapı Ruhsatiyesi  188
A. Genel Açıklamalar  189
B. İmar Hukukunda Ruhsata Tabi Yapı ve Esaslı Tadilat Kavramları  201
1. Ruhsata Tabi Yapılar  201
2. Esaslı Tadilat – Basit Tadilat Ayrımı  204
a. Esaslı Tadilat  204
b. Basit Tadilat  205
c. Basit Tadilatlara Örnekler  207
Madde 22: Ruhsat Alma Şartları  208
Madde 23: Geliştirme Alanlarında Yapı Ruhsatı  210
Madde 24: Yeminli Serbest Mimarlık ve Mühendislik Bürolarının Kuruluşu, Yetki Alanları ve Sorumlulukları  215
Madde 25: Yeminli Serbest Mimarlık ve Mühendislik Bürolarının Sınıflandırılması  216
Madde 26: Kamuya Ait Yapı ve Tesisler ile Sanayi Tesislerinde Ruhsat  217
Madde 27: Köylerde Yapılacak Yapılar ve Uyulacak Esaslar  220
Madde 28: Müelliflik, Fenni Mesuliyet, Şantiye Şefliği, Yapı Müteahhitliği ve Kayıtlar  231
Madde 29: Ruhsat Müddeti  242
Madde 30: Yapı Kullanma İzni  248
Madde 31: Kullanma İzni Alınmamış Yapılar  255
Madde 32: Ruhsatsız Veya Ruhsat ve Eklerine Aykırı Olarak Başlanan Yapılar  258
A. Genel Açıklamalar  259
B. İmar ve Yapılaşma İşlemlerinin Durdurulması ve Yıkım, Mülkiyet Hakkına Müdahaledir  261
C. Makul Sürede Yapılmayan Yıkımın Aniden Gerçekleştirilmesi Öngörülemezdir ve Hakkı İhlal Edebilir  262
D. Yıkım Kararının İptali ve Yıkım ile Uğranılan Zarar İçin İdari Yargıda Dava Açılmalıdır  271
E. Yıkım Öncesi Aykırılığın Giderilmesi İçin Süre Verilmesi Somut Olayın Koşullarına Bağlıdır  272
F. AİHM’in Yıkım Kararına İlişkin Değerlendirmesi  273
G. Yapı Tatil Tutanağı ve Nitelikleri  274
H. Sadece İmar Mevzuatına Aykırı Kısım İçin Yıkım Kararı Verilebilir  276
I. Yıkım Kararı Yapıyı Yapan Yapı Sahibi Adına Alınmalıdır  277
İ. İmar Planının Yargı Kararıyla İptali, Onun Geçerli Olduğu Dönemde Yapılan İşlemleri Doğrudan Hukuka Aykırı Hale Getirmez  278
J. 1 Aylık Sürede Veya Dava Sürerken Ruhsata Bağlanan Yapı Hakkında Yıkım Kararı Verilmez  279
K. Yıkım Yetkisi, Sadece Belediye Veya Valiliklerin Yetkili Organına Aittir  282
L. Yapı Tatil Tutanağının Yapıya Asılması Tebligat İçin Yeterlidir  284
M. İdarenin Hatalı Yapı Ruhsatiyesi Nedeniyle Uğranılan Zarar Tazmin Edilmelidir  284
N. İmara Aykırı Yapının Tespiti – Yapı Tatil Tutanağı  288
1. İmara Aykırılığın Somut, Ayrıntılı ve Net Bir Şekilde Tespit Edilmesi Gerekir  288
2. Yapı Tatil Tutanağında Bulunması Zorunlu Olan Bilgiler  290
Madde 33: Umumi Hizmetlere Ayrılan Yerlerde Muvakkat Yapılar  291
Madde 34: İnşaat, Tamirat ve Bahçe Tanzimi ile İlgili Tedbirler ve Mükellefiyetler  296
Madde 35: Bina Ön Cephe Hattı ile Yol Arası ve Tabii Zeminin Kazılması  298
Madde 36: Kapıcı Daireleri ve Sığınaklar  299
Madde 37: Otoparklar  300
BEŞİNCİ BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
Madde 38: Halihazır Haritaların, İmar Planlarının ve Yapı Projelerinin Hazırlanması ve Uygulanması  303
Madde 39: Yıkılacak Derecede Tehlikeli Yapılar  307
A. Genel Açıklamalar  307
B. Tehlike Arz Eden Metruk Binanın Yıkımı Mülkiyet Hakkı Kapsamında İncelenebilir  308
C. 39. Maddeden Kaynaklan Uyuşmazlıklar İdari Yargıda Görülür  311
D. 39. Madde Kapsamındaki İşlemlerin Dava Edilebilirliği  312
E. 39. Maddeden Kaynaklanan Olaylarda Yetki Meselesi  314
Madde 40: Kamunun Selameti İçin Alınması Gereken Tedbirler  315
Madde 41: Arsaların Yola Bakan Yüzleri  320
Madde 42: İdari Müeyyideler  321
A. Genel Açıklamalar  323
B. İmar Para Cezasının Niteliği  327
C. İmar Para Cezalarına Karşı İdari Yargıda Dava Açılmalıdır  330
D. İmar Para Cezası İçin Mevzuata Aykırılığın Varlığı Gerekli ve Yeterlidir  333
E. Yeterli Tespiti İçermeyen Yapı Tatil Tutanağına Dayalı Olarak Para Cezası Kesilemez  334
F. İmar Para Cezasında Yetki  335
G. İmar Para Cezası Artırım Nedenlerinin Her Birinin Ayrı Ayrı Dikkate Alınması Gerekir  337
H. İmar Para Cezası Yapıyı Mevzuata Aykırı İnşa Eden Kişiye Verilir  338
I. Yasal Düzenlemenin Yürürlüğe Girdiği Tarihte Mevzuata Aykırılığın Devam Ediyor Olması İmar Para Cezası Verilmesi İçin Yeterlidir  341
J. İmar Para Cezası Mülkiyet Hakkına Müdahale Oluşturur  342
K. Fenni Mesullere İmar Para Cezası, Süresinde Usulsüzlüğü Bildirmediğinin Tespiti Halinde Kesilebilir  345
L. İmar Para Cezasının, Parsel Bazlı Değil De, Yapı Bazlı Verilmesi Gerekir  346
M. Mahkemeler Ceza Miktarının Objektif Kriterlere Göre Belirlenip Belirlenmediğini İncelemelidir  347
N. İmar Para Cezasının Haksız Olduğu Tespit Edildiğinde İade Edilmesi Gerekir  348
O. İmar Para Cezaları ve AİHM  349
P. TCK 184. Maddeden Mahkûmiyet Halinde İdareden İmar Para Cezasının İadesi Talep Edilmelidir  350
R. İmar Para Cezasına İtiraz  350
1. İtiraz  351
a. Süre  351
b. Yetki – Görev  352
c. Sorumlular  352
2. 26 Mart 2020 Tarihinde 7226 Sayılı Kanun’un 39. Maddesiyle 3194 Sayılı İmar Kanunu’nun 42. Maddesinin 2. Fıkrasına Eklenen (ç) Bendinin Para Cezalarının Miktarına Etkisi:  352
3. Artırım Sebepleri  353
4. Tekerrür  357
5. Kıyı Alanındaki İmara Aykırı Yapılar  358
Madde 43: Yürürlükten Kaldırılan Hükümler  358
Madde 44: Yönetmelik  360
Madde 45: Mücavir Alan  368
ALTINCI BÖLÜM
2960 SAYILI BOĞAZİÇİ KANUNU İLE İLGİLİ
HÜKÜMLER VE EK MADDELER
Madde 46: 2960 Sayılı Boğaziçi Kanunu ile İlgili Hükümler  371
Madde 47  372
Madde 48  374
Ek Madde 1  378
Ek Madde 2  381
Ek Madde 3  383
Ek Madde 4  389
Ek Madde 5  392
Ek Madde 6  393
Ek Madde 7  394
Ek Madde 8  395
Ek Madde 9: Elektronik Haberleşme Altyapılarında Yapı Ruhsatı Alınması  402
YEDİNCİ BÖLÜM
GEÇİCİ HÜKÜMLER VE YÜRÜRLÜK, YÜRÜTME
Geçici Madde 1: Yapıların Amacında Kullanılması  411
Geçici Madde 2: Başka Amaçla Kullanılan Otopark Yerleri  412
Geçici Madde 3: Önce Verilen Ruhsat ve İzinler  412
Geçici Madde 4: Müşterek Giriş  412
Geçici Madde 5: Örfü Belde, Paftos  413
Geçici Madde 6  415
Geçici Madde 7  416
Geçici Madde 8: Yönetmeliklerin Çıkarılma Süresi  418
Geçici Madde 9:  418
Geçici Madde 10  418
Geçici Madde 11  419
Geçici Madde 12  421
Geçici Madde 13  421
Geçici Madde 14  422
Geçici Madde 15  424
Geçici Madde 16  425
A. Genel Açıklamalar  426
B. Yapı Kayıt Belgesi ile İlgili Kararlar  431
C. 2981 sayılı Kanun (Önceki imar affı) Kapsamında Düzenlenen Tapu Tahsis Belgesiyle İlgili Örnek Kararlar  436
D. Yapı Kayıt Belgesinin İptali ve Sonrasındaki Süreç  441
1. Giriş  441
2. İmar Barışından Faydalanamayacak Yapılar  441
3. Yapı Kayıt Belgesinin İptal Süreci ve İptal Sebepleri  442
4. Yapı Kayıt Belgesi Bedelinin Fazla Ödenmesi ve Bedel İadesi  443
5. Yapı Kayıt Belgesinin İptaline İlişkin İşleme Karşı Yargı Yolu  443
6. Yapı Kayıt Belgesinin İptalinden Sonraki Süreç  444
a. Resmî Belgenin Düzenlenmesinde Yalan Beyan Suçundan Soruşturma Açılır  444
b. İmar Kanunu Uyarınca Yıkım ve Para Cezası Kararı Alınır  444
c. İmar Kirliliğine Neden Olma Suçundan Soruşturma Açılır  445
d. İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı İptal Edilir  445
e. Su, Elektrik ve Doğalgaz Aboneliği İptal Edilir  445
f. Hazine veya Belediye Arazilerinin Satış İşlemi İptal Edilir  445
g. Yapı Kayıt Belgesi Esas Alınarak Yapılan Cins Değişikliği ve Kat Mülkiyetinin Durumu  446
7. Sonuç  446
E. Sit Alanı, Kıyı, Orman Gibi Özel Kanunlara Tabi Alanlardaki Yapı Kayıt Belgesi  447
1. Sit Alanı, Kıyı, Orman Gibi Özel Kanunlara Tabi Alanlarda Bulunan Yapılara Verilen Yapı Kayıt Belgesi Geçerli midir?  448
2. Özel Kanunlara Tabi Alanlarda Bulunan ve Yapı Kayıt Belgesi Alan Yapılar Hakkında Yıkım ve Para Cezası Kararı Alınabilir mi?  450
3. Satılması Mümkün Olmayan Taşınmazlar Üzerindeki Yapı Kayıt Belgesi Alan Yapıların Durumu  452
4. Hazinenin Veya Belediyenin Mülkiyetinde Bulunan ve Yapı Kayıt Belgesi Sahibine Satın Alma Hakkı Tanınan Yapıların Durumu  455
5. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altında Olması Gereken Yerin Özel Mülkiyette Bulunması Durumu  456
6. Mülkiyet Hakkı, Komşuluk Hakkı, Kat Mülkiyeti Kanunu ve Yapı Kayıt Belgesi  456
F. Sonuç  457
Ek–1. Örnek Karar: Sit Alanlarında Yapı Kayıt Belgesi  458
Ek–2. Örnek Karar; Kıyıda Yapı Kayıt Belgesi  461
Ek–3. Danıştay 6. Dairesinin Yapı Kayıt Belgesi Tebliği Hakkındaki Kararı  465
Geçici Madde 17  476
Geçici Madde 18  477
Geçici Madde 19  478
Geçici Madde 20  479
Geçici Madde 21  480
Geçici Madde 22  482
Geçici Madde 23  483
Geçici Madde 24  484
Madde 49: Yürürlük  485
Madde 50: Yürütme  486
Kaynakça  487
Kararlar Endeksi  489
Kavram Endeksi  503

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar