Tüm Yönleriyle

Kentsel Dönüşüm (Örnek Dilekçeler - Güncel İçtihatlar)

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Şenol SALTIK
ISBN: 9789750282898
Stok Durumu: Tükendi
459,00 TL 510,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Şenol SALTIK
Baskı Tarihi 2023/03
Baskı Sayısı 5
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 400
Baskı Niteliği Güncellenmiş
Kitap, kentsel dönüşüm hakkında genel açıklamalar, riskli yapı tespit süreci ile başlamakta, temel nitelikli düzenleme olarak kabul edilen, 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkındaki Kanun'un kapsamı ve uygulama alanı konusunda ayrıntılı bilgileri içermektedir. Riskli alan ilan edilen bölgelere ilişkin kentsel dönüşüm uygulamaları, riskli alanlarda kentsel dönüşüm süreci açıklanmakta ve kentsel dönüşüm uygulamalarında yaşanan hukuki sorunların mülkiyet hakkı ve evrensel hukuk prensipleri çerçevesinde çözülebilmesi için yazarın önerileri de yer almaktadır.

İmar barışı düzenlemesi ve uygulaması, yapı kayıt belgesi, kentsel dönüşümün vergisel boyutu ve vergi muafiyetleri de kitap içinde açıklanmaktadır.

Kitapta okuyucuya kolaylık sağlamak için kentsel dönüşüm uygulamalarına ilişkin dilekçe örnekleri ile kitap sonunda kentsel dönüşüme ilişkin mevzuata da yer verilmiştir.

Konu Başlıkları
Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Yasal Dayanakları
Riskli Yapı ve Riskli Alan Kararlarına Karşı Hukuki Başvuru Yolları
İnşaat Sözleşmesi Düzenlenirken Dikkat Edilecek Hususlar
Riskli Yapı Kararına İlişkin Tüm Süreçler
Kentsel Dönüşüm Konusunda Güncel Yargıtay ve Danıştay İçtihatları
Örnek Dilekçeler ve İhtarnameler
Riskli Alan Uygulamalarına İlişkin Yasal Süreçler
İçindekiler
Yazarın Özgeçmişi  7
4. Basıma Önsöz  9
I. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI HAKKINDA
GENEL AÇIKLAMALAR
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAVRAMI  19
2. TÜRKİYE’DE KENTLEŞME SÜRECİ  21
3. TÜRKİYE’DE KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ GELİŞİMİ  22
3.1. Gecekondu Kanunu Düzenlemeleri  22
3.2. Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi  25
3.3. Tarlabaşı (Beyoğlu) Kentsel Dönüşüm Projesi  25
3.4. Zağnos ve Tabakhane Vadileri Kentsel Dönüşüm Projesi  26
3.5. Zafer Meydanı Projesi (Bursa)  27
3.6. Kuştepe Kentsel Dönüşüm Projesi (İstanbul)  27
4. DÜNYADA KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI  27
4.1. Paris’in Dönüşümü  27
4.2. Trafalgar Meydanı (Londra) Dönüşüm Projesi  29
4.3. Hiroşima (Japonya) Kentsel Dönüşüm Projesi  29
4.4. Beyrut Tarihi Kent Merkezi Dönüşüm Projesi (Lübnan)  31
4.5. Rio Kenti Gecekondu Sağlıklaştırma Programı (Brezilya)  33
4.6. Dünyadaki ve Ülkemizdeki Kentsel Dönüşüm Uygulamalarının Karşılaştırılması  34
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN AMACI  36
5.1. Deprem Riskine Karşı Korunma  36
5.1.1. Deprem Yönetmeliği’nin İçeriği ve Kapsamı  37
5.1.2. Ülkemizdeki Binaların Afet Riskine Karşı Durumu  38
6. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASINA İLİŞKİN GENEL KAVRAMLAR  40
6.1. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Yapı Nedir?  40
6.2. 6306 Sayılı Yasa Kapsamında Riskli Alan Uygulaması  44
6.3. Ekonomik Açıdan İşlevini Kaybetmiş Alanların Canlandırılması, Kentin Tarihi ve Kültürel Değerlerinin Korunması, Sosyal Donatı Alanları Oluşturulması  45
6.4. Rezerv Yapı Alanı Uygulaması  47
6. Yenileme Alanı Nedir?  48
6.1. Yenileme Alanı Uygulamasının Amacı  51
6.1.1. Yeniden Canladırma (Revitalization)  51
6.1.2. Eski Hale Getirme (Rehabilitation)  52
6.1.3. Yenileme (Renewal)  52
6.2. Yenileme Alanı Kararı Alınması Usulü ve Uygulaması  53
6.3. Yenileme Alanı Projesine Mülk Sahiplerinin Katılımı ve Yenileme Alanlarındaki Hazineye Ait Taşınmazların Durumu  54
6.4. Yenileme Alanı Uygulamalarında Ortaya Çıkan Sorunlar  55
II. Bölüm
TEMEL NİTELİKLİ DÜZENLEME OLARAK
KABUL EDİLEN, 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDAKİ
KANUNUN KAPSAMI VE UYGULAMA ALANI
Birinci Kısım
1. 6306 SAYILI KENTSEL DÖNÜŞÜM YASASININ TEMEL MANTIĞI NEDİR?  59
2. RİSKLİ YAPI TESPİT ESASLARI  60
2.1. Riskli Yapı Başvurusunu Kimler Yapabilir?  61
2.2. Riskli Yapı Başvurusu Nereye Yapılır ve Tespit Masrafları Nasıl Karşılanır?  61
2.3. Riskli Yapı Tespiti Müracaatında İbraz Edilecek Belgeler Nelerdir?  62
2.4. Riskli Yapı Tespit Tekniği Nedir?  62
2.5. Gecekondu Niteliğindeki Yapılar ve İnşaat Ruhsatı Bulunmayan Binalarda Kentsel Dönüşüm Uygulaması Yapılabilir  63
2.6. Metruk ve Kullanılmayan Yapılar Riskli Bina Sınıfına Girmez  64
2.7. Riskli Yapı Tespit Başvurusu Yapılmadan Önce, Kat Maliklerinin Kendi Aralarında Bir Anlaşma Yapmasının Faydalı Olacağı Kanaatindeyiz  68
2.8. Riskli Yapı Şerhinin Tapu Kütüğüne İşlenmesi  69
2.9. Riskli Yapı Şerhi, Gayrimenkulün Devir veya Temlikine Engel Değildir  70
2.10. Riskli Yapı Tespitini Engelleyenlerin Cezai Sorumluluğu Var mıdır?  71
3. RİSKLİ YAPI KARARINA KARŞI İTİRAZ USULÜ  72
3.1. Riskli Yapı Tespit Raporuna İtirazın İncelenmesi  76
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI DAVA AÇILMASI  76
5. YIKIM VE TAHLİYE İŞLEMLERİ  79
5.1. Yıkım İçin Öngörülen Kanuni Süreler  79
5.2. Riskli Yapıda Yıkım Kararı Verme Yetkisi Kime Aittir?  80
5.3. Yıkım Masraflarını Kim Öder  84
6. YIKIM İŞLEMİNİ DURDURABİLECEK KANUN YOLLARI VAR MIDIR?  86
6.1. Riskli Yapının Güçlendirilmesi Yıkım İşlemini Durdurur  86
6.2. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları  90
6.2.1. Arsa Payının Düzeltilmesi Davaları Bina Yıkılmadan Önce Açılmalıdır  93
6.2.2. Arsa Payı Düzeltilmesi Davalarının Yıkım Kararına Etkisi  93
7. RİSKLİ YAPIDA BULUNAN KİRACILARIN MAĞDURİYETİ NASIL GİDERİLECEKTİR?  95
İkinci Kısım
RİSKLİ YAPI KARARININ KESİNLEŞMESİ SONRASINDA
YAPILACAK İŞLEMLER
1. RİSKLİ YAPININ NE ŞEKİLDE DEĞERLENDİRİLECEĞİ KONUSUNDA MALİKLERLE YAPILACAK TOPLANTININ ZAMANI  99
2. TOPLANTI ÖNCESİNDE DEĞERLEME RAPORU ALINMASI ŞARTI KALDIRILMIŞTIR  99
2.1. Riskli Yapının Değeri Nasıl Tespit Edilecektir?  100
3. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI  101
3.1. Çoğunluk Karar Toplantısı Herhangi Bir Usule Tabi Değildir  102
3.2. Toplantının Yapılması ve Toplantıda Alınacak Kararlar  103
3.3. Üçte İki Çoğunluk Kararının Azınlıkta Kalan Hissedarlara Noter Vasıtasıyla Bildirilmesi  106
3.4. Üçte İki Çoğunluk Sağlanamaması Halinde Yapılacak İşlem  107
4. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARINA KARŞI HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI  107
4.1. Çoğunluk Tarafından İmzalanan Sözleşmenin İptali Davası  117
5. AÇIK ARTTIRMA YOLUYLA SATIŞ İŞLEMİ  127
5.1. Açık Arttırma Yoluyla Satış İşlemi Sonucunda, Tapu Kaydında Görünen, “İhtiyati Tedbir” ve “İrtifak Haklarının” Akıbeti Ne Olacaktır?  135
5.2. Açık Arttırma ve Satış İşlemlerine Karşı Açılacak Davalar  137
6. KİRA YARDIMI BAŞVURUSU VE GEREKLİ BELGELER  139
7. MÜTEAHHİT BELİRLENİRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR  140
8. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİ DÜZENLENİRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR  142
8.1. İnşaat Sözleşmesinin Hukuki Niteliği  142
8.2. İnşaat Sözleşmesinde Yer Alması Gereken Hususlar  143
8.2.1. Sözleşme Mutlak Surette Noterde Yapılmalıdır  144
8.2.2. Mümkünse, Asıl Sözleşme İmzalanmadan Önce, Binanın Avan Projesi Belediyeden Tasdik Ettirilmelidir  144
8.2.3. İnşaat Ruhsatının Alınma Süresi Açıkça Belirtilmelidir  145
8.2.4. İnşaat Süresinin Niteliği ve Mücbir Sebep Kavramı Tanımlanmalıdır  145
8.2.5. İnşa Edilecek Dairelerin Net veya Brüt M2’leri Açıkça Yazılmalıdır  147
8.2.6. Teknik Şartname ve Bağımsız Bölümler Listesi Sözleşmeye Eklenmelidir  148
8.2.7. Teminat ve Cezai Şart  148
8.2.8. Müteahhidin Hak Edeceği Dairelerin Kademeli Olarak Teslimi  150
8.2.9. Sözleşme Bedeli, İmar Artışının Paylaşımı ve Kira Yardımı  151
8.2.10. Yönetim Planı ve Arsa Paylarının Düzenlenmesi  152
8.2.11. Sözleşmenin Feshi İle İlgili Düzenlemeler  153
9. SÖZLEŞMENİN MAHKEME TARAFINDAN FESHİ HALİNDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ SONUÇLAR  154
10. KAT KARŞILIĞI İNŞAAT SÖZLEŞMESİNİN İDARE TARAFINDAN FESHİ  158
III. Bölüm
RİSKLİ ALAN İLAN EDİLEN BÖLGELERE İLİŞKİN
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARI
1. 5393 SAYILI BELEDİYE KANUNU KAPSAMINDA KENTSEL DÖNÜŞÜM  167
1.1. Kentsel Dönüşüm Alanı (Riskli Alan) İlanında Yetkili İdare  171
1.2. Belediye Kanunu Kapsamında Riskli Alan İlanı Usulü  175
1.3. Belediye Kanunu’nun 73. Maddesi Kapsamında Büyükşehir Belediyelerine Tanınan İmar Yetkileri  177
1.4. Bakanlar Kurulu Tarafından Alınan Riskli Alan Kararlarının İptali Davaları  179
1.5. Bakanlar Kurulu’nun Aldığı Riskli Alan Kararına Karşı Dava Açma Süresi  181
1.6. Acele Kamulaştırma Kararları ve Uygulaması  182
1.7. Kentsel Dönüşüm Uygulamalarında Acele Kamulaştırma  183
1.8. Acele Kamulaştırma Kararlarının İptaline İlişkin Danıştay İçtihatları  185
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA 2018 VE 2019 YILINDA YAPILAN YASA VE YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ  202
2.1. Yasayla Getirilen En Önemli ve Radikal Değişiklik, Müteahhit Sicili Oluşturulması, Tamamlama Sigortası ve İnşaat İşi İçin Teminat Verilmesi Düzenlemesidir  205
2.2. 04.07.2019 Tarihli Yasa Değişikliği  207
2.3. Maketten Gayrimenkul Satışına Son  208
2.4. Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesinin Bakanlık Tarafından Feshi Düzenlemesi  209
2.5. Yıkılacak Derecedeki Riskli Alanlarla İlgili Yeni Düzenleme  211
3. 19.10.2019 VE 21.06.2019 TARİHLİ YÖNETMELİK DEĞİŞİKLİKLERİ  212
4. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMA YÖNETMELİĞİNDE YAPILAN DAHA ÖNCEKİ DEĞİŞİKLİKLER  214
IV. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA
YAŞANAN HUKUKİ SORUNLARIN MÜLKİYET HAKKI VE
EVRENSEL HUKUK PRENSİPLERİ ÇERÇEVESİNDE
ÇÖZÜLEBİLMESİ İÇİN ÖNERİLERİMİZ
1. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINDA TARAFLARIN HAKLARINI KORUYUCU DÜZENLEMELER İÇEREN, TİP SÖZLEŞME ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR  223
2. ARSA SAHİPLERİ TÜKETİCİ KANUNU KAPSAMINDA TÜKETİCİ OLARAK KABUL EDİLMELİDİR  226
3. 6306 SAYILI YASA KAPSAMINDA İMZALANAN TÜM SÖZLEŞMELERDE BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI YAPTIRILMASI ZORUNLULUĞU GETİRİLMELİDİR  226
4. ÇOĞUNLUK KARAR TOPLANTISI BAKANLIK KOMİSERİ GÖZETİMİNDE YAPILMALIDIR  227
5. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE KATILIM BANKACILIĞI MODELİ  227
6. SONUÇ  229
V. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARINA İLİŞKİN
DİLEKÇE ÖRNEKLERİ
1. RİSKLİ YAPI TESPİT MÜRACAATI DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  231
2. ÇOĞUNLUK KARARI BİLDİRİM İHTARI  232
3. AZINLIK HİSSESİNİN SATIŞI İÇİN MÜRACAAT DİLEKÇESİ  234
4. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNA KARŞI İTİRAZ DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  235
5. RİSKLİ YAPI TESPİT RAPORUNUN İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  237
6. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (ASLİYE HUKUK MAHKEMESİ)  240
7. ÜÇTE İKİ ÇOĞUNLUK KARARININ İPTALİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ: (SULH HUKUK MAHKEMESİ)  243
8. ARSA PAYININ DÜZENLENMESİ DAVA DİLEKÇESİ ÖRNEĞİ  246
VI. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMALARININ
VERGİSEL BOYUTU
GİRİŞ  247
1. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE VERGİ MÜKELLEFLERİ KİMLERDİR  247
1.1. 6306 Sayılı Kanun Gereğince, Kentsel Dönüşüme İlişkin Sağlanan Vergisel Muafiyetler  248
1.2. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Konut Teslimlerinin KDV Açısından Değerlendirilmesi  250
1.3. Kentsel Dönüşüm Kapsamında Yapılan Kira Yardımlarının Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi  251
2. KENTSEL DÖNÜŞÜM UYGULAMASI NEDENİYLE, BİNADA YENİ OLUŞAN ARTI DEĞERLERİN PAYLAŞILMASININ VERGİSEL AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ (DEĞER ARTIŞ KAZANCI VERGİSİ)  252
3. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN BİNALARA İLİŞKİN GETİRİLEN VERGİSEL AVANTAJLAR  254
3.1. Hangi Vergiler Muafiyet Kapsamındadır  254
3.2. Katma Değer Vergisi Avantajı  255
3.3 Harçlar Kanunundan Kaynaklanan Avantajlar  257
3.4. Damga Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler  258
3.5. Veraset ve İntikal Vergisi Kanunundan Kaynaklanan Muafiyetler  258
3.6. Diğer Kanunlardan Kaynaklanan Teşvikler  259
4. KENTSEL DÖNÜŞÜMDE EMLAK VERGİSİ  259
5. KENTSEL DÖNÜŞÜM KAPSAMINDA YAPILAN İNŞAATLARDA KDV  260
6. SONUÇ  262
7. HARÇ VE VERGİ MUAFİYETLERİNİN KAPSAMINA İLİŞKİN BAKANLIK RESMİ YAZILARI  263
VII. Bölüm
İMAR BARIŞI DÜZENLEMESİ VE YAPI KAYIT BELGESİ
1. YAPI KAYIT BELGESİ NEDİR?  271
2. ORMAN ARAZİLERİNDEKİ YAPILAR YAPI KAYIT BELGESİ ALABİLİR Mİ?  274
3. YAPI KAYIT BELGESİNİN İPTALİ DAVASI  276
4. YAPI KAYIT BELGESİ ALINAN BİNALARLA İLGİLİ, ADLİ MAHKEMELERCE VERİLEN HAPİS, ADLİ PARA CEZASI VE MÜSADERE KARARLARI KALDIRILABİLİR Mİ?  287
5. KONUYA İLİŞKİN YARGITAY CEZA DAİRESİ İÇTİHATLARI  288
Yapı Kayıt Belgesi Alındıktan Sonra Verilen Cezanın Düşürülmesi Konusundaki Yargıtay İçtihadı  291
VIII. Bölüm
KENTSEL DÖNÜŞÜM MEVZUATI
1. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI’NIN YAYINLADIĞI KENTSEL DÖNÜŞÜM GENELGELERİ  303
2. 6306 SAYILI AFET RİSKİ ALTINDAKİ ALANLARIN DÖNÜŞTÜRÜLMESİ HAKKINDA KANUN  314
3. 6306 SAYILI KANUNUN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ(1)  339
3. İMAR KANUNU (YAPI KAYIT BELGESİ DÜZENLEMESİ)  369
4. DEPREM BÖLGELERİNDE YAPILACAK BİNALAR HAKKINDA ESASLAR  380
5. RİSKLİ YAPILARIN TESPİT EDİLMESİNE İLİŞKİN ESASLAR  382
6. YENİLEME ALANI KANUNU  384
7. YENİLEME ALANI KANUNU UYGULAMA YÖNETMELİĞİ  387
8. İSTANBUL DEPREM RİSK HARİTALARI  396
Kaynakça  398
Kavramlar Dizini  399

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar