Marka Hukuku

Yayınevi: Adalet Yayınları
Yazar: Sevilay UZUNALLI
ISBN: 9786052647479
333,00 TL 370,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Sevilay UZUNALLI
Baskı Tarihi 2024/03
Baskı Sayısı 3
Boyut 17x25
Cilt Sert Kapak (İplik Dikiş)
Sayfa Sayısı 312

Bu kitap doktrin ve yargı kararları dikkate alınarak yazılan genel eserdir. Eserin temel amacı, marka hukukuna ilişkin temel bilgilerin verilmesidir. Bu nedenle kitabın yazılmasında bu amacın dışına çıkılmamasına gayret gösterilmiştir. Eserin ikinci baskısı hazırlanırken de bu amaç çerçevesinde marka hukukuna ilişkin güncel gelişmeler incelenmiş, yeni eserler ve güncel kararlar metne eklenmiştir.

Marka Hukuku Sınai Mülkiyet Kanunu’nun Birinci Kitabında düzenlenmiştir. Kanun’un Beşinci Kitabı tüm sınai haklarla ilgili ortak ve diğer hükümleri ele almaktadır. Bu nedenle kitapta marka hukuku hükümleri yanında, ortak hükümler de incelenmiştir.

Çalışmada gerekli olduğu kapsamda Avrupa Birliği ve Alman hukuku da karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Türk hukuku için Yargıtay kararlarının önemi nedeniyle, metin içinde özetlenen 18 kararın metnine kitabın sonunda yer verilmiştir. Bunun dışında, kitabın metninde özet olarak da pek çok yargı kararı bulunmaktadır.

İKİNCİ BASKIYA ÖNSÖZ ............................................................................................... 5

ÖNSÖZ ........................................................................................................................ 7

İÇİNDEKİLER................................................................................................................ 9

KISALTMALAR CETVELİ ............................................................................................. 19

GİRİŞ ......................................................................................................................... 23

§ 1 MARKA KAVRAMI, MARKA HAKKININ DOĞUMU VE TÜRLERİ

I. MARKA KAVRAMI ve MARKANIN İŞLEVLERİ..................................................25

II. MARKA HAKKININ DOĞUMU VE ÖZELLİKLERİ................................................28

A. Marka Hakkının Doğumu............................................................................... 28

B. Marka Hakkının Özellikleri ............................................................................ 30

1. Marka Hakkı Gayrimaddi Mal Üzerindeki Hakkı İfade Eder..................... 30

2. Marka Hakkı Mutlak Hak Niteliğindedir. ................................................. 30

III. MARKA TÜRLERİ...........................................................................................31

A. Markayı Oluşturan İşarete Göre Marka Türleri............................................. 31

1. Kişi Adından Oluşan Marka...................................................................... 32

2. Sözcük Markası ........................................................................................ 32

3. Harf Markası ............................................................................................ 32

4. Sayı Markası............................................................................................. 33

5. Şekil Markası............................................................................................ 33

6. Renk Markası ........................................................................................... 33

7. Ses Markası.............................................................................................. 34

8. Koku ve Tat Markası ................................................................................ 34

9. Üç Boyutlu Biçim Markası........................................................................ 36

10. Pozisyon Markası..................................................................................... 36

11.Hareket Markası ...................................................................................... 38

B. Sahiplerine Göre Marka Türleri..................................................................... 39

1. Ferdi Markalar ......................................................................................... 39

2. Ortak Markalar ........................................................................................ 39

3. Garanti Markaları .................................................................................... 40


10 İçindekiler

§ 2 TÜRK MARKA HUKUKUNUN ULUSLARARASI KAYNAKLARI

I. PARİS ANLAŞMASI ........................................................................................43

II. MARKALARIN ULUSLARARASI TESCİLİ KONUSUNDAKİ MADRİD

ANLAŞMASI İLE İLGİLİ PROTOKOL..................................................................44

III. DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ VE TRIPS...............................................................45

IV. NİS VE VİYANA ANLAŞMASI ..........................................................................46

V. MARKA HUKUKU ANLAŞMASI.......................................................................47

VI. AVRUPA BİRLİĞİ MARKA TÜZÜĞÜ VE MARKA DİREKTİFİ ...............................48

§ 3 MARKA BAŞVURUSU, BAŞVURUNUN İNCELENMESİ VE TESCİLİ

I. MARKA BAŞVURUSU ....................................................................................49

A. Başvuruda Bulunabilecek Kimseler................................................................49

B. Başvuru Yeri, Başvuru Tarihi ve Başvuruda Rüçhan Hakkından

Yararlanma.....................................................................................................51

C. Başvuruda Mal ve/veya Hizmet Sınıflarının Belirtilmesi ................................53

D. Başvurunun TÜRKPATENT Tarafından İncelenmesi.......................................53

1. Şekli İnceleme ..........................................................................................53

2. Mutlak Ret Nedenleri (Tescil Engelleri) Yönünden İnceleme...................54

3. Mutlak Ret Nedenleri (Tescil Engelleri)....................................................54

ÖRNEK YARGITAY KARARI (1) .............................................................57

d. İşaretin Önceki Marka İle Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar

Benzer Olması.....................................................................................58

e. İşaretin Yanıltıcı Olması ......................................................................62

f. İşaretin Paris Anlaşması’nın 2. Mük. 6. Maddesinin Kapsamına

Girmesi ...............................................................................................63

g. İşaretin Paris Anlaşması’nın 2. Mük. 6. Madde Kapsamı Dışında

Kalan Tarihi, Kültürel Değerlerden Olması .........................................64

h. İşaretin Dini Değerleri, Sembolleri İçermesi veya Kamu

Düzenine, Genel Ahlaka Aykırı Olması ...............................................65

ı. İşaretin Tescilli Coğrafi İşaret İçermesi...............................................65

ÖRNEK YARGITAY KARARI (2) ............................................................68

4. Mutlak Ret Nedenlerinin (Tescil Engellerinin) Aşılması ...........................70

a. Kullanım Sonucu Ayırt Edicilik Kazanan İşaretin Mutlak Ret

Nedenini Aşması.................................................................................70

b. Menşe Ülkede Tescilli Markaların Paris Anlaşması Gereği

Türkiye’de Mutlak Tescil Engelini Aşması...........................................71


İçindekiler 11

E. Başvurunun Bültende Yayınlanması.............................................................. 74

F. Üçüncü Kişilerin Görüş Bildirmesi ................................................................. 74

G. Nispi Ret Nedenleri (Tescil Engelleri) ............................................................ 75

1. İşaretin Önceki Marka İle Karıştırma İhtimaline Yol Açması.................... 75

a. Karıştırma İhtimalinin Belirlenmesinde Kullanılan Ölçütler ............... 75

b. Markalar Arasındaki Benzerliğin Değerlendirilmesi........................... 77

ÖRNEK YARGITAY KARARI (3)........................................................78

ÖRNEK YARGITAY KARARI (4)........................................................78

ÖRNEK YARGITAY KARARI (5)........................................................79

ÖRNEK YARGITAY KARARI (6) .......................................................82

ÖRNEK YARGITAY KARARI (7)........................................................83

ÖRNEK YARGITAY KARARI (8)........................................................84

c. Malların ve/veya Hizmetlerin Benzerliği ve Bağımsız Bir Unsur

Olarak Malların ve/veya Hizmetlerin Benzerliğinin Tespiti................ 84

aa. Malların ve/veya Hizmetlerin Benzerliğinin Tespitinde

Sınıfların Önemi .......................................................................... 85

bb. Malların ve/veya Hizmetlerin Benzerliğinin Tespitinde

Dikkate Alınacak Kriterler ve Bu Kriterlerin Önemi..................... 86

2. Markanın Ticari Vekil veya Temsilci Tarafından Tescil Başvurusuna

Konu Olması............................................................................................. 97

3. Önceye Dayalı Kullanım Nedeniyle Hak İktisap Edilen Markanın

Üçüncü Kişi Tarafından Tescil Başvurusuna Konu Olması...................... 100

4. Paris Anlaşması Anlamında Tanınmış Markanın Üçüncü Kişi

Tarafından Tescil Başvurusuna Konu Olması......................................... 100

5. Türkiye’de Tescilli Tanınmış Markanın Üçüncü Kişi Tarafından

Marka Başvurusuna Konu Olması.......................................................... 105

ÖRNEK YARGITAY KARARI (9) .......................................................... 107

6. Başkasına Ait İsmin, Ticaret Unvanının, Fotoğrafın, Telif Hakkı veya

Fikri Mülkiyet Hakkının Tescil Başvurusuna Konu Olması...................... 113

ÖRNEK YARGITAY KARARI (10)......................................................... 114

ÖRNEK YARGITAY KARARI (11)......................................................... 116

7. Ortak Markanın Veya Garanti Markasının Yenilememe Sebebiyle

Koruma Süresinin Sona Ermesinden İtibaren Üç Yıl İçinde Marka

Başvurusuna Konu Edilmesi................................................................... 117

8. Ferdi Markanın Yenilememe Sebebiyle Koruma Süresinin Sona

Ermesinden İtibaren İki Yıl İçinde Marka Başvurusuna Konu

Edilmesi ................................................................................................. 118

9. Kötüniyetle Yapılan Marka Başvurusu................................................... 118


12 İçindekiler

II. MARKA BAŞVURULARINA İTİRAZ ................................................................120

A. Yayıma İtiraz ................................................................................................120

B. Karara İtiraz .................................................................................................125

C. Yeniden İnceleme Değerlendirme Kurulu Kararına Karşı İptal Davası .........126

III. MARKANIN TESCİLİ.....................................................................................127


§ 4 MARKA TESCİLİNDEN DOĞAN HAKKIN NİTELİĞİ,

HUKUKİ İŞLEMLERE KONU OLMASI VE SINIRLARI


I. MARKA HAKKININ İNHİSARİ VE MUTLAK HAK NİTELİĞİ ...............................129

II. MARKA HAKKININ HUKUKİ İŞLEMLERE KONU OLMASI ................................130

A. Markanın Konu Olabileceği Hukuki İşlemler................................................130

B. Markanın Devri ............................................................................................130

C. Markanın Ticaret Şirketine Sermaye Olarak Getirilmesi..............................132

D. Markanın Adi Şirkete Sermaye Olarak Getirilmesi ......................................133

E. Markanın Lisans Olarak Verilmesi................................................................134

F. Markanın Rehni ...........................................................................................137

III. MARKA TESCİLİNDEN DOĞAN HAKLARIN SINIRI ..........................................138

A. Markanın Üçüncü Kişiler Tarafından Dürüst Kullanımı................................139

1. Gerçek kişilerin kendi ad veya adresini belirtmesi (SMK m. 7.5

bent a)....................................................................................................139

2. Malların veya hizmetlerin türüne, kalitesine, miktarına, kullanım

amacına, değerine, coğrafi kaynağına, üretim veya sunuluş

zamanına ya da diğer niteliklerine ilişkin açıklamalarda

bulunulması............................................................................................140

ÖRNEK YARGITAY KARARI (12) .........................................................140

3. Aksesuar, yedek parça veya eşdeğer parça ürünlerinde, malın ya

da hizmetin kullanım amacının belirtilmesinin gerekli olduğu

hallerde kullanılması. .............................................................................141

B. Markanın Başvuru Eserlerinde Yer Alması...................................................142

C. Marka Hakkının Tükenmesi .........................................................................143

1. Tükenmenin Koşulları.............................................................................143

a. Marka Sahibi Tarafından Veya Onun İzniyle Markalı Malın

Pazara Sunulması..............................................................................143

b. Tükenmenin Somut Malla Sınırlı Olması ..........................................145

ÖRNEK YARGITAY KARARI (13)....................................................146


İçindekiler 13

2. Tükenmenin Gerçekleşmeyeceği Haller ................................................ 147

a. Malın Değiştirilmesi veya Kötüleştirilmesi ....................................... 148

b. Malın Tamiri..................................................................................... 148

c. Malın Ambalajının Değiştirilmesi veya Kötüleştirilmesi................... 149

d. Paralel İthalata Konu Orijinal Malların Marka Sahibi Tarafından

Farklı Kalitelerde Pazara Sunulmuş Olması...................................... 149


§ 5 MARKANIN KULLANILMASI


I. MARKAYI KULLANMA HALLERİ ve CİDDİ KULLANIM .................................... 151

II. MARKANIN HAKLI NEDENLE KULLANILMAMASI .......................................... 157

III. MARKANIN KULLANILMA SÜRESİ ve KULLANILMAMASININ SONUÇLARI............ 158

IV. MARKANIN KULLANILMASININ İSPATI ........................................................ 159


§ 6 MARKA HAKKINA TECAVÜZ


I. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN FİİLLER............................................... 161

A. Marka Hakkına Tecavüz Sayılan Fiillerin Ortak Özellikleri........................... 161

1. Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Ekonomik Amaçla Kullanılması........ 161

2. Markanın Koruma Kapsamına Giren Kullanma...................................... 162

3. Markanın Üçüncü Kişi Tarafından Türkiye’de Kullanılması.................... 163

B. Marka Hakkına Tecavüz Sayılan Fiillerin Belirlenmesi................................. 163

1. İşaretin Mal veya Ambalajı Üzerine Konulması ..................................... 163

2. İşareti Taşıyan Malın Ticari Amaçla Bulundurulması ............................. 164

3. İşareti Taşıyan Mal İçin Ticari Amaçla Teklifte Bulunmak...................... 166

4. İşareti Taşıyan Malların Pazara Sürülmesi ............................................. 167

5. İşareti Taşıyan Malın İthal Ya da İhraç Edilmesi..................................... 167

6. İşaretin İş Evrakında ve Reklamda Kullanılması..................................... 168

7. İşaretin İnternette Kullanılması ............................................................. 169

a. İşaretin Alan Adı Olarak Kullanılması ............................................... 170

b. Markanın Yönlendirici Kod Olarak Kullanılması ............................... 173

c. Markanın Arama Ağı Reklamcılığında Anahtar Sözcük Olarak

Kullanılması...................................................................................... 174

d. İşaretin İnternet Sitesinde Kullanılması ........................................... 177

8. İşaretin Ticaret Unvanı Ya da İşletme Adı Olarak Kullanılması .............. 177


14 İçindekiler

9. İşaretin Hukuka Uygun Olmayan Şekilde Karşılaştırmalı

Reklamlarda Kullanılması .......................................................................179

10. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz

Genişletmek veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek .....................182

ÖRNEK YARGITAY KARARI (14)....................................................184


II. MARKA HAKKI TECAVÜZE UĞRAYAN HAK SAHİBİNİN İLERİ

SÜREBİLECEĞİ TALEPLER .............................................................................185

A. Tecavüzün Tespiti Davası.............................................................................185

B. Muhtemel Tecavüzün Önlenmesi Davası ....................................................185

C. Tecavüzün Durdurulması Davası..................................................................186

D. Tecavüzün Kaldırılması Davası .....................................................................186

E. Tazminat Davası...........................................................................................187

1. Tazminat Davasında Dava Şartı Olarak Arabuluculuk ............................188

ÖRNEK YARGITAY KARARI (15)....................................................188

ÖRNEK YARGITAY KARARI (16) ....................................................189

2. Tazminat Talebinin Amacı ve Genel Koşulları, Koşulların

İspatındaki Sorunlar ...............................................................................191

3. Marka Hakkına Tecavüzde Kusurun Değerlendirilmesi..........................193

4. Marka Hukukuna Göre Tazminat Talebinin Türleri ................................195

a. Maddi Tazminat................................................................................196

aa. Maddi Tazminatın Kapsamı.......................................................196

bb. Yoksun Kalınan Kazancın Önemi ...............................................198

cc. Zararın ve İlliyet Bağının İspatı ..................................................199

dd. Yoksun Kalınan Kazancın Değerlendirilmesi Usulleri.................202

aaa. Genel Olarak ....................................................................202

bbb. Yoksun Kalınan Kazancın Değerlendirilmesi

Yöntemlerinin Niteliği......................................................203

ccc. Yoksun Kalınan Kazancın Değerlendirme Usullerini

Birleştirme Yasağı ............................................................204

ddd. Yoksun Kalınan Kazancın Hesaplanmasında SMK m.

151.3’e Göre Dikkate Alınacak Kriterlerin

Değerlendirilmesi ............................................................205

eee. Yoksun Kalınan Kazancın Artırımı ....................................205

fff. Yoksun Kalınan Kazancın Hesaplanmasına İlişkin

Değerlendirme Usulleri....................................................207

ee. Tazminatın Belirlenmesi............................................................215


İçindekiler 15

b. İtibar Tazminatı ................................................................................ 216

c. Manevi Tazminat ............................................................................. 218

ÖRNEK YARGITAY KARARI (17).................................................... 218

5. Tazminat Talepleri Arasındaki Bağlantı ................................................. 220

6. Marka Hakkı Sahibinin İleri Sürebileceği Diğer Talepler ........................ 221

a. Ürün ve Araçlara El konulması ve Bunlar Üzerinde Mülkiyet

Hakkı Tanınması ............................................................................... 221

b. Ürün ve Araçların Şekillerinin Değiştirilmesi, Markalarının

Silinmesi veya İmhası ....................................................................... 222

c. Hükmün İlanı veya İlgililere Tebliğ Edilmesi..................................... 222

d. İhtiyati Tedbir ve Gümrüklerde Elkoyma ......................................... 224

III. MARKA HAKKINA TECAVÜZ DAVASINDA TESCİL SAVUNMASI...................... 225

IV. MARKA HAKKINA TECAVÜZ DAVASININ TARAFLARI.................................... 227

A. Davacı.......................................................................................................... 227

1. Marka Sahibi.......................................................................................... 227

2. Marka Tescil Başvurusunun Yayımından Sonra Başvuru Sahibi............. 228

3. Paris Sözleşmesi Anlamında Tanınmış ve Türkiye’de Tescilli

Olmayan Markanın Sahibi ..................................................................... 229

4. İnhisari Lisans Veren Marka Sahibi ........................................................ 229

5. İnhisari Lisans Alan ................................................................................ 230

6. Basit Lisans Alan .................................................................................... 231

7. Rehin Alan.............................................................................................. 235

B. Davalı........................................................................................................... 236

1. SMK m. 149’da Öngörülen Tecavüz Fiillerini İşleyen Gerçek veya

Tüzel Kişi ................................................................................................ 236

2. Lisans Alan ............................................................................................. 236

3. Marka Hakkına Tecavüz Fiillerine İştirak, Yardım Eden veya Bu

Fiilleri Teşvik Eden veya Yapılmasını Kolaylaştıranlar............................ 236

C. Marka Hakkına Tecavüz Nedeniyle Dava Açılamayacak Kişiler ................... 237

V. MARKA HAKKINA TECAVÜZ NEDENİYLE AÇILAN DAVALARDA GÖREVLİ

VE YETKİLİ MAHKEME, ZAMANAŞIMI.......................................................... 237

A. Görevli Mahkeme........................................................................................ 237

B. Yetkili Mahkeme.......................................................................................... 239

C. Marka Hakkına Tecavüz Nedeniyle Açılan Davalarda Zamanaşımı ............. 239


16 İçindekiler

VI. MARKA HAKKINA TECAVÜZ NEDENİYLE DAVA AÇMA HAKKININ SESSİZ

KALMA NEDENİYLE İLERİ SÜRÜLEMEMESİ ...................................................241

VII.MARKA HAKKINA TECAVÜZ DAVASINDA DAVALININ, DAVACININ

MARKASININ KULLANILMADIĞI DEF’İNİ İLERİ SÜRMESİ...............................243

VIII.MARKA HAKKINA TECAVÜZ NEDENİYLE ÖNGÖRÜLEN MARKA SUÇLARI.......244


§ 7 MARKA HAKKININ SONA ERMESİ

I. MARKANIN KORUMA SÜRESİNİN DOLMASI VE SÜRESİ İÇİNDE

YENİLENMEMESİ.........................................................................................247

II. MARKA HAKKINDAN VAZGEÇME ................................................................248

III. MARKANIN HÜKÜMSÜZLÜĞÜ.....................................................................249

A. Hükümsüzlük Davasının Koşulları ................................................................249

B. Sessiz Kalma Nedeniyle Hükümsüzlük Davası Açma Hakkının Ortadan

Kalkması.......................................................................................................252

C. Muvafakat Nedeniyle Hükümsüzlük Davası Açma Hakkının Ortadan

Kalkması.......................................................................................................253

D. Karıştırma İhtimaline Dayalı Hükümsüzlük Davasında Davalının,

Davacının Markasının Kullanılmadığı Def’ini İleri Sürmesi...........................253

IV. MARKANIN İPTAL .......................................................................................254

A. İptal Sebepleri..............................................................................................254

ÖRNEK YARGITAY KARARI (18) ..............................................................256

B. İptalin Etkisi .................................................................................................257

ÖRNEK YARGITAY KARARLARI ..........................................................................259

ÖRNEK YARGITAY KARARI (1)......................................................259

ÖRNEK YARGITAY KARARI (2) .....................................................261

ÖRNEK YARGITAY KARARI (3)......................................................264

ÖRNEK YARGITAY KARARI (4)......................................................265

ÖRNEK YARGITAY KARARI (5)......................................................267

ÖRNEK YARGITAY KARARI (6) .....................................................267

ÖRNEK YARGITAY KARARI (7)......................................................269

ÖRNEK YARGITAY KARARI (8)......................................................269

ÖRNEK YARGITAY KARARI (9) .....................................................270

ÖRNEK YARGITAY KARARI (10)....................................................278

ÖRNEK YARGITAY KARARI (11)....................................................280


İçindekiler 17

ÖRNEK YARGITAY KARARI (12).................................................... 281

ÖRNEK YARGITAY KARARI (13)


.................................................... 283

ÖRNEK YARGITAY KARARI (14).................................................... 285

ÖRNEK YARGITAY KARARI (15).................................................... 287

ÖRNEK YARGITAY KARARI (16).................................................... 290

ÖRNEK YARGITAY KARARI (17).................................................... 291

ÖRNEK YARGITAY KARARI (18).................................................... 292

KAYNAKLAR ............................................................................................................ 295

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar