Marka Hukukunda Karıştırma İhtimali

Yayınevi: Adalet Yayınları
Yazar: Harun SARIGÜL
ISBN: 9786257802598
207,00 TL 230,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Harun SARIGÜL
Baskı Tarihi 2020/09
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 166

Marka hakkının ihlali birçok sebeple meydana gelebilir ve en sık karşılaşılan hali ise markalar arasında karıştırma ihtimalinin bulunması durumdur. Öteden beri ticari hayatta bir markanın tüketicilerde oluşturduğu güveni, kaliteyi ve bağlılığını kullanarak ve başka bir marka ile aralarında karışıklığa yol açmak suretiyle tüketiciyi yanıltmaya çalışılmaktadır. Bu karışıklığa sebebiyet veren taraf kendi mal veya hizmetini satarak haksız bir kazanç elde etmeye çalışmaktadır. Böyle bir durumun gerçekleşmesi ihtimalinde, yani tüketicinin yanılarak karışıklığa sebebiyet veren markaya ait ürün veya hizmeti alması durumu ihtimalinde marka hakkı ihlalinin bir şekli olan karıştırma ihtimali meydana gelmiş olacaktır.

Bir markanın aynısı veya benzerinin başka biri tarafından karıştırılmaya sebep olacak şekilde kullanılması durumu marka hakkının ihlalini, karıştırma ihtimalini oluşturmaktadır. Karıştırılma ihtimalinin belirlenmesi için başta işaretler, mal veya hizmetler arasındaki benzerlik ve farklılıklar ile tüketici gruplarının incelenmesinin yanında göz önünde bulundurulması gereken birçok unsur bulunmaktadır dolayısıyla karıştırma ihtimalini belirlemek bir hayli zordur. Bu çalışmanın amacı da başta bu unsurları Yüksek Mahkeme kararları ışığında belirleyerek bunların, markada “karıştırma ihtimali”ne etkisini ortaya koymaktır ve özellikle son yıllarda sıkça görülmeye başlayan farklı tanıtıcı işaretler ve fikri ürünler ile markalar arasında oluşabilecek karıştırma ihtimali durumlarını incelemektedir.

ÖNSÖZ...................................................................................................................... 5

İÇİNDEKİLER.............................................................................................................. 7

KISALTMALAR CETVELİ ........................................................................................... 11


GİRİŞ ...............................................................................................................13


BİRİNCİ BÖLÜM


MARKADA KARIŞTIRMA İHTİMALİ KAVRAMI


I. GENEL OLARAK ............................................................................................... 15

II. KARIŞTIRMA İHTİMALİ KAVRAMI.................................................................... 19

A. Genel Olarak ............................................................................................ 19

B. Kavram Olarak ......................................................................................... 21

III. MARKADA KARIŞTIRMA İHTİMALİNİN TEMEL UNSURLARI ............................. 24

A. Aynı veya Benzer İşaretin Kullanılması .................................................... 25

1. Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer İşaret........................... 27

2. Benzer İşaret..................................................................................... 31

a. Görsel Benzerlik ......................................................................... 32

b. İşitsel Benzerlik .......................................................................... 35

c. Kavramsal Benzerlik ................................................................... 37

B. Aynı veya Benzer Mal ve Hizmetin Bulunması......................................... 40

1. Aynı Tür Mal veya Hizmet................................................................. 43

2. Benzer Tür Mal veya Hizmet............................................................. 43

3. Perakende veya Toptan Malların Satışına İlişkin Hizmetler.............. 48

4. Mal ve Hizmet Sınıfları Bakımından Kısmen Karıştırma İhtimali....... 51


8 İçindekiler

C. Halkın Benzer İşaretleri Karıştırması ....................................................... 52

1. Genel Olarak ..................................................................................... 52

2. Hedef Alıcı Grupları .......................................................................... 54

a. Her Kesimden Alıcı Grubu.......................................................... 58

b. Özel Bir veya Birkaç Alıcı Grubu................................................. 59

c. Uzmanlık Sahibi Alıcı Grubu ....................................................... 62

III. KARIŞTIRMA İHTİMALİ HALİNDE BAŞVURULACAK HUKUKİ İMKANLAR .......... 64

A. Marka Tescil Başvurusuna İtiraz.............................................................. 64

B. Markanın Hükümsüzlüğü......................................................................... 68

C. Markaya Tecavüz..................................................................................... 70


İKİNCİ BÖLÜM


KARIŞTIRMA İHTİMALİNDE ÖZELLİKLİ HUSUSLAR


I. GENEL OLARAK............................................................................................... 73

II. MARKANIN ESAS VE AYIRT EDİCİ UNSURLARI İLE YARDIMCI (TALİ)

UNSURLARI..................................................................................................... 74

A. Genel Olarak............................................................................................ 74

1. Esas Unsurlar .................................................................................... 74

2. Yardımcı–Tanıtıcı Unsurlar................................................................ 76

B. Betimleyici (Tanımlayıcı) İşaretler Yönünden Karıştırma İhtimali ........... 77

C. Karma Markalarda Karıştırma İhtimali .................................................... 82

D. Coğrafi Yer Adları Yönünden Karıştırma İhtimali..................................... 85

E. İsim- Soy isim Markaları Yönünden Karıştırma İhtimali........................... 86

F. İnternet Alan Adı Markaları Yönünden Karıştırma İhtimali ..................... 88

III. MARKANIN AYIRT EDİCİLİK SEVİYESİ (GÜÇLÜ-ZAYIF MARKA) ......................... 89

IV. MARKANIN BÜTÜN OLARAK BIRAKTIĞI İNTİBA .............................................. 93

A. Markanın Tanınmış Olup Olmaması ........................................................ 96

B. İlişkilendirilme İhtimali ............................................................................ 98

C. Seri Markalarda Karıştırma İhtimali....................................................... 101

V. KARIŞTIRMA İHTİMALİNİN FİİLEN GERÇEKLEŞMESİNİN GEREKMEMESİ

VE “İHTİMALİ”NİN YETERLİ OLUŞU................................................................ 106


İçindekiler 9

VI. KARIŞTIRMA İHTİMALİNİN OLUŞMASINDA KASIT VEYA İHMALİN GEREKLİ

OLMAMASI ................................................................................................... 107

VII. ÖNCEKİ İKİ AYRI MARKANIN DEĞERLENDİRMEDE BİRLİKTE DİKKATE

ALINIP ALINMAYACAĞI ................................................................................. 108

VIII. ÖNCEKİ MARKANIN TANIMLAYICI OLMASINA RAĞMEN HÜKÜMSÜZ

KILINMADIKÇA DİKKATE ALINMASI............................................................... 109


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM


MARKA İLE FARKLI AYIRT EDİCİ İŞARETLER ARASINDA


KARIŞTIRILMA İHTİMALİ


I. GENEL OLARAK ............................................................................................. 111

A. MARKA HUKUKUNDA ÖNCELİK İLKESİ ................................................... 114

1. SMK m. 6/3 Anlamında Öncelik İlkesinden Yararlanacak

İşaretler........................................................................................... 115

2. Marka Hakkında Öncelik Sağlayan Kullanmanın Koşulları .............. 116

a. Markasal Kullanma................................................................... 116

b. Kullanım Alanı .......................................................................... 118

B. DİĞER AYIRT EDİCİ İŞARETLERDE ÖNCELİK İLKESİ.................................. 118

II. TİCARET UNVANI VE İŞLETME ADI İLE MARKA ARASINDAKİ

KARIŞTIRILMA İHTİMALİ ............................................................................... 121

A. Ticaret Unvanı ve İşletme Adı ile Marka Arasındaki İlişki ...................... 121

B. Ticaret Unvanı ve İşletme Adının, Markadan Daha Önce Tescil Edilmiş

veya Kullanılmış Olması Hali Durumunda Karıştırılma İhtimali.............. 124

C. Markanın, Ticaret Unvanı ve İşletme Adından Daha Önce Tescil

Edilmiş Olması Hali Durumunda Karıştırılma İhtimali............................ 130

III. COĞRAFİ İŞARET İLE MARKA ARASINDAKİ KARIŞTIRILMA İHTİMALİ ............. 133

A. Coğrafi İşaretin Tanımı, İşlevi ve Marka ile Karşılaştırılması.................. 133

B. Coğrafi İşaretin, Markadan Daha Önce Tescil Edilmiş veya

Kullanılmış Olması Hali Durumunda Karıştırılma İhtimali...................... 135

C. Markanın, Coğrafi İşaretten Daha Önce Tescil Edilmiş Olması Hali

Durumunda Karıştırılma İhtimali ........................................................... 136

IV. İNTERNET ALAN ADI İLE MARKA ARASINDAKİ KARIŞTIRILMA İHTİMALİ........ 139

A. İnternet Alan Adının Tanımı, İşlevi ve Marka ile Karşılaştırılması.......... 139


10 İçindekiler

B. İnternet Alan Adının, Markadan Daha Önce Tescil Edilmiş veya

Kullanılmış Olması Hali Durumunda Karıştırılma İhtimali...................... 142

C. Markanın, İnternet Alan Adından Daha Önce Tescil Edilmiş Olması

Hali Durumunda Karıştırılma İhtimali.................................................... 144

V. TELİF HAKKI İLE MARKA ARASINDAKİ KARIŞTIRMA İHTİMALİ ....................... 147

A. Telif Hakkının Tanımı, İşlevi ve Marka ile Karşılaştırılması .................... 147

B. Marka ile Telif Hakkı Arasındaki Karıştırma İhtimali.............................. 150


SONUÇ ..........................................................................................................155

KAYNAKÇA ....................................................................................................159

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar