Markanın Ürün veya Hizmetin Tasviri Amacıyla Kullanılması

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Özlem KURT
ISBN: 9789750270109
Stok Durumu: Tükendi
234,00 TL 260,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Özlem KURT
Baskı Tarihi 2021/07
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 130

Markanın sahibine sağladığı münhasır haklara sınırlama getirilerek, tescilli markanın dürüstçe ve ticari hayatın olağan akışı içinde üçüncü kişi tarafından başka bir mal veya hizmetin tasviri amacıyla kullanılması halinde marka sahibi tarafından engellenemeyeceği düzenlenmiştir.

Çalışmanın ilk bölümünde, markanın kullanımı ile markanın fonksiyonları incelenmiştir. İkinci bölümde ise; markanın tasviri kullanımı kavramı, tasviri kullanım sayılabilecek haller ile tasviri kullanımın şartları incelenmiştir. Tasvir amacıyla kullanımın, hukuka uygun kullanım olarak değerlendirilebilmesi için dürüstçe ve ticari hayatın olağan akışı içinde gerçekleşmesi gerekmektedir. Bu da tüketicinin bilgilendirilmesi amacıyla kullanımı gerektirir. Tescilli marka ile arasında ticari bağlantı olduğu izleniminin verilmesi, markanın tanınmışlığından ve ayırt ediciliğinden yararlanmak amacıyla kullanılması halinde ise marka sahibi tarafından engellenebileceğinin kabulü gerekmektedir.

Çalışmada; markanın sahibine sağladığı münhasır haklara sınırlama olarak getirilen istisna, doktrin, Yargıtay ve Avrupa Birliği Adalet Divanı kararları çerçevesinde değerlendirilmiştir.

Konu Başlıkları
Markanın Kullanımı
Ticari Hayatın Olağan Akışı İçinde Dürüst Kullanım
Tasviri Kullanım Şartları
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltma Listesi  11
Birinci Bölüm
MARKANIN KULLANILMASI
I. MARKA VE MARKANIN KULLANILMASI KAVRAMLARI  13
A. Marka  13
1. Mutlak Ret Nedenleri  14
2. Tasviri İşaretlerin Mutlak Ret Nedeni Sayılması  14
B. Markanın Kullanılması  16
II. MARKANIN FONKSİYONLARI  17
A. Kaynak Gösterme Fonksiyonu  17
B. Ayırt Etme Fonksiyonu  18
C. Reklam, Yatırım ve İletişim Fonksiyonu  19
D. Kalite ve Garanti Fonksiyonu  19
III. MARKANIN SAHİBİ TARAFINDAN KULLANILMASI  20
A. Kullanmama Halinde Hoşgörü Süresi  20
B. Kullanma Şekli  22
1. Ciddi Kullanım  22
2. Kullanımın Tescile Konu Mal ve Hizmetlerle İlgili Olması  25
IV. MARKANIN ÜÇÜNCÜ KİŞİ TARAFINDAN KULLANILMASI  28
A. Markanın İzne Dayanan Kullanımı  28
1. Lisans Sözleşmesi  28
2. Franchise Sözleşmesi  31
3. Kullanım Hakkının Ortaklığa Sermaye Olarak Getirilmesi  32
3.1. Ticaret Şirketlerine Getirilmesi  32
3.2. Adi Ortaklıklara Getirilmesi  33
B. Üçüncü Kişi Tarafından İzinsiz Kullanılması  34
1. Markanın, Malın veya Hizmetin Aynısının ya da Karıştırma İhtimaline Neden Olacak Benzerinin Kullanılması  34
2. Tanınmış Markanın Farklı Mal veya Hizmette Kullanılması  38
2.1. Sulandırma Halleri  43
a. Haksız Yararlanma  43
b. Ayırt Edici Karakterinin Zedelenmesi  44
c. İtibarına Zarar Verilmesi  44
2.2. “Haklı Neden” ile “Tasviri Kullanım” Arasındaki İlişki  47
C. Hukuka Uygun Kullanım  48
1. Yaygın Ad Haline Gelen Markanın Kullanılması  50
1.1. Genel Olarak  50
1.2. Markanın Yaygın Ad Haline Gelmesinin Tasviri Kullanımdan Farklılığı  51
2. Ayırt Edici Gücü Düşük Markanın Kullanılması  52
İkinci Bölüm
MARKANIN TASVİRİ AMAÇLA KULLANIMI
I. SMK m. 7/5 KAPSAMINDA TASVİRİ KULLANIM  59
II. TASVİRİ AMAÇLI KULLANIM SAYILAN HALLER  60
A. Gerçek Kişilerin Kendi Adlarını Belirtmesi Amacıyla Kullanım  60
B. Gerçek Kişilerin Adres Belirtme Amacıyla Kullanımı  62
C. Türünü Belirtme Amacıyla Kullanım  63
1. “MACARONİ” Kararı  63
2. “TÜRKOİL” Kararı  64
3. “LABNE” ve “BEYAZ” Kararı  65
4. “BROWNİE” Kararı  67
5. “NBB–P.” ve “P.” Kararı  69
6. “LYCRA” Kararı  70
7. “SWATCH” ve “i–WATCH” Kararı  71
8. “NAPOLİTEN” Kararı  73
9. “NİTRO” Kararı  75
10. “FUGA FLEKS” ve “İZOFLEKS” Kararı  76
11. “KESME” Kararı  77
12. “SÜZME” Kararı  78
D. Kalitesini Belirtme Amacıyla Kullanım  80
E. Markanın Eleştiri Amacıyla Kullanımı  82
F. Markanın Mukayeseli Reklamlarda Kullanılması  83
G. Miktarını Belirtme Amacıyla Kullanım  85
H. Sunulan Hizmeti Belirtmek İçin Kullanım  87
I. Değerini Belirtme Amacıyla Kullanım  89
J. Coğrafi Kaynağını Belirtme Amacıyla Kullanım  90
1.“KERRY SPRİNG” Kararı  93
2. “MADRAN” Kararları  94
K. Üretim veya Sunuluş Zamanını Belirtmek Amacıyla Kullanım  95
L. Mal veya Hizmetin Diğer Niteliklerine İlişkin Açıklamada Bulunması Amacıyla Kullanım  96
1. Markanın Parodi Amacıyla Kullanılması  96
1.1. Parodi Marka Kavramı  96
1.2. Parodi Amacıyla Kullanımda Tasviri Kullanımın Sınırları  96
1.3. “LOUIS VUITTON” Kararı  99
2. Promosyon Amacıyla Kullanım  100
3. Duyuru Amacıyla Kullanım  101
4. Başvuru Eserlerinde Yer Alması  102
5. Sözlü Görüşmede Ürünün Niteliğini Belirtmek Amacıyla Kullanım  103
M. Özellikle Aksesuar, Yedek Parça veya Eşdeğer Parça Ürünlerinde Kullanım Amacının Belirtilmesinin Gerekli Olduğu Hallerde Kullanım  104
III. TASVİRİ AMAÇLA KULLANIM ŞARTLARI  108
A. Dürüst Kullanım  109
1. Hakim (Asli) Unsur  115
2. İkincil (Tali) Unsur  117
B. Ticari Hayatın Olağan Akışı İçinde Kullanım  118
Sonuç  121
Kaynakça  125
Kavramlar Dizini  129

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar