Otonom Taşıtlarda Sigorta

Yayınevi: Adalet Yayınları
Yazar: İbrahim YAŞAR GÖK
ISBN: 9786257595339
218,70 TL 243,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar İbrahim YAŞAR GÖK
Baskı Tarihi 2021/05
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 330

Marsa insan göndermenin ve aya turistik seyahatlerin planlandığı bir dünyanın karayollarının da cari alışkanlıklarla ve geleneksel düzende devam etmeyeceği aşikardır. Teknoloji her ne kadar 2000’lere kadar motorlu kara taşıtlarında radikal bir değişimi ortaya çıkarmasa da 2000’li yıllar yeni nesil taşıtların doğumuna şahitlik etmektedir. Yeni nesil taşıtların geleneksel taşıtlardan ayrılan iki başlıca noktası vardır. Bunlardan birisi taşıtların tükettiği enerjinin kaynağıdır. İkincisi ve aynı zamanda bu çalışmaya da temel teşkil eden nokta ise, otonom taşıt devrimiyle taşıtların kontrolünün insa[1]nın iradesi ürünü olmaktan çıkmaya başlamasıdır.

Otonom taşıtlara zaman içerisinde kademeli bir dönüşüm yapılacağı öngörülmekle beraber, bu teknolojideki gelişmeler karşısında hukuki çerçeveyi oluşturmakta devletlerin (veya federal devletler özelinde yerel yönetimlerin) ne derece etkin olabildikleri bir tartışma konusudur. Nitekim bu hukuki çerçevenin bir parçasını da sigorta ve sorumluluk konusu oluşturmaktadır. Gerçekten otonom taşıtlara dönüşüm, trafikteki rizikonun doğasını değiştirecektir. İnsan sürücü rizikosu büyük ölçüde üretici rizikosu, altyapı rizikosu ve siber güvenlik rizikosuna doğru evrilecektir. Otonom taşıtlardan ibaret bir karayolu trafiğinde bile trafik kazaları meydana gelmeye devam edeceğinden, bu kazalardaki haksız fiil sorumluluğunu irdelemek için konvansiyonel taşıtlara ilişkin düzenlemeler ve doktrin yetersiz kalacaktır.

Türk hukuk yazınındaki otonom taşıtlara ilişkin gerçekleştirilen öncü çalışmalardan biri olan bu kitap, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özel Hukuk Anabilim Dalı’nda tamamlamış olduğum “Otonom Taşıtlarda Sigorta” başlıklı yüksek lisans tezinden türetilmiştir. Kitapta; otonom taşıtların tanıtılması, genel olarak dünyadaki hukuki çerçevesinin sunulması, otonom taşıtlardan kaynaklı rizikoların açıklanması, otonom taşıtlarda hukuki sorumluluk ve sigorta konularının tartışılması ve otonom taşıtlara ilişkin bir sigorta modeli önerisinde bulunulması amaçlanmıştır.

YAZAR HAKKINDA..................................................................................................... 6

ÖNSÖZ ...................................................................................................................... 7

KISALTMALAR LİSTESİ............................................................................................. 13

GİRİŞ ....................................................................................................................... 15


BİRİNCİ BÖLÜM


OTONOM TAŞITLARA İLİŞKİN KAVRAMSAL VE TEKNOLOJİK ÇERÇEVE İLE


ULUSLARARASI HUKUKİ DÜZENLEMELER


I. Otonom Taşıt Kavramı ve Otonom Taşıtların Gelişimi ................................22

A. Waymo...................................................................................................... 25

B. Cruise ........................................................................................................ 26

C. Uber .......................................................................................................... 27

D. Lyft ............................................................................................................ 28

E. Otonom Taşıtlar Üzerine Çalışan Diğer Şirketler ...................................... 29

II. Otonom Sürüş Teknolojisi .........................................................................31

A. Sınıflandırma............................................................................................. 31

B. Kullanılan Teknoloji................................................................................... 35

III. Seviye 3 Otonom Taşıtların Karayolları Performansı...................................38

IV. Otonom Taşıtlara Kademeli Dönüşüm .......................................................41

V. Otonom Taşıtlarla İlgili Hukuki Düzenlemeler ............................................43

A. Kuzey Amerika .......................................................................................... 45

1. ABD .................................................................................................... 45

2. Kanada ............................................................................................... 49

B. Avrupa ...................................................................................................... 51

1. AB Hukuki Çerçevesi........................................................................... 51

2. Almanya ............................................................................................. 52

3. Birleşik Krallık..................................................................................... 53

4. Hollanda............................................................................................. 55

C. Asya Pasifik Devletleri............................................................................... 56

1. Avustralya .......................................................................................... 56


10 İçindekiler

2. Çin...................................................................................................... 56

3. Güney Kore ........................................................................................ 57

4. Japonya.............................................................................................. 57

5. Singapur............................................................................................. 58

D. Otonom Taşıtların Uluslararası Karayolları Trafik

Sözleşmelerindeki Yeri.............................................................................. 59


İKİNCİ BÖLÜM


SİGORTA KAVRAMI VE OTONOM TAŞITLARDA

SİGORTA AÇISINDAN ÖNEM ARZ EDEN RİZİKOLAR


I. Sigorta Kavramı .........................................................................................61

II. Otonom Taşıtlarda Sigorta Açısından Önem Arz Eden

Rizikolar ....................................................................................................66

A. İnsan Sürücü Kaynaklı Rizikolar ................................................................ 66

B. Yayalardan ve Bisikletlilerden Kaynaklı Rizikolar...................................... 68

C. Ulaştırma Altyapısı Kaynaklı Rizikolar....................................................... 71

D. Çevresel Rizikolar...................................................................................... 73

E. Siber Güvenlik Rizikoları ........................................................................... 75

F. Gizlilik Rizikosu ......................................................................................... 80

G. Üretici Kaynaklı Rizikolar .......................................................................... 83

III. Otonom Taşıtların Karıştığı Kazalar Etrafında Rizikoların

Değerlendirilmesi ......................................................................................88

A. Waymo Araçlarının Karıştığı Bazı Kazalar ................................................. 89

B. Uber Araçlarının Karıştığı Bazı Kazalar...................................................... 91

C. Diğer Şirketlerin Seviye 3 Test Araçlarının Karıştığı Bazı

Kazalar ...................................................................................................... 92

D. Tesla’nın Seviye 2 Araçlarının Karıştığı Kazalar......................................... 93

E. Kazalara İlişkin Genel Değerlendirme....................................................... 94


ÜÇÜNCÜ BÖLÜM


OTONOM TAŞITLARDA HUKUKİ SORUMLULUK VE SİGORTA

I. Otonom Taşıtlarda Ürün Sorumluluğu ve Ürün Sorumluluk

Sigortası ....................................................................................................99

A. Ürün Sorumluluk Hukuku ....................................................................... 100

1. Ürün Sorumluluğuna Genel Bakış.................................................... 100


İçindekiler 11

2. Ürün Sorumluluğunun Otonom Taşıtlarda

Uygulanması..................................................................................... 107

B. Otonom Taşıtlarda Alternatif Sorumluluk Rejimlerinin

Uygulanması ........................................................................................... 116

1. Uçak ve Gemi Otopilotlarının Sorumluluğuna

Başvurulması.................................................................................... 116

2. Genel Yolcu Taşıyıcısının Sorumluluğuna Başvurulması................... 117

3. Hayvan Bulunduranın Sorumluluğuna Başvurulması....................... 118

C. Ürün Sorumluluk Sigortası ...................................................................... 120

D. Ürün Sorumluluk Sigortasının Kaldırılması Ya da

Hafifletilmesi Önerileri............................................................................ 122

1. Tüketicinin Üreticiyi Dava Hakkından Feragat Etmesi...................... 123

2. Yasama Faaliyetiyle Üreticinin Sorumluluğunun

Hafifletilmesi.................................................................................... 125

II. Otonom Taşıtlarda Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik) Sigortası ................. 129

A. Karayolları Trafik Kanunu Bağlamında Genel Bir

Değerlendirme........................................................................................ 129

B. Otonom Taşıtlarda Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik)

Sigortasına İlişkin Yasama Faaliyetleri .................................................... 136

1. Yasama Faaliyetlerinin Zamanlaması Tartışması.............................. 137

2. Birleşik Krallık’ta Gerçekleştirilen Yasama Faaliyeti:

2018 Otomatik ve Elektrikli Taşıtlar Kanunu.................................... 141

C. Sorumlu Aranmaksızın Zararı Tazmin Sistemi......................................... 151

D. Otonom Taşıtlarda Zorunlu Mali Sorumluluk (Trafik)

Sigortasına İlişkin Model Önerisi ............................................................ 156

1. Sigorta Modelinde Üreticinin Dışarıda Bırakılmasının

Gerekçesi.......................................................................................... 157

2. Modelin Açıklanması........................................................................ 158

III. Otonom Taşıtlarda Diğer Sigorta Türleri................................................... 163

IV. Otonom Taşıtların Sigorta Şirketlerine Etkisi............................................ 165

SONUÇ.................................................................................................................. 167

KAYNAKÇA............................................................................................................ 172

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.