Sınai Mülkiyet Kanunu Şerhi (3 Cilt Takım)

Yasaman
Kitap Künyesi
Yazar Prof. Dr. Hamdi Yasaman, Prof. Dr. Tolga Ayoğlu, Doç. Dr. Fülürya Yusufoğlu, Doç. Dr. Pınar Memiş Kartal, Dr. Sinan H. Yüksel, Dr. Zeynep Yasaman
Baskı Tarihi 2021/10
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Sert Kapak (İplik Dikiş)
Sayfa Sayısı 3472

"YASAMAN - Sınai Mülkiyet Kanunu Şerhi" toplam üç ciltten oluşmakta olup, 1. cilt SMK'nın 1 ila 5. maddelerini kapsamaktadır. Bu çerçevede Madde 1 kapsamında, SMK ile mülga 556 sayılı KHK arasındaki temel farklılıklar, Türk Hukukunda markaya ilişkin düzenlemeler, SMK hükümlerine uygun olarak tescil edilen markalara sağlanan koruma ve SMK hükümlerinin uygulama alanı ile ülkesellik ilkeleri; Madde 2 kapsamında, marka kavramı ve fonksiyonları, markaların kullanım amaçlarına, sahiplerine, tanındığı çevreye, tescilin etkisini gösterdiği coğrafi alana ve tescilli olup olmamasına göre sınıflandırılması, Paris Sözleşmesi ve Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması, Türk Patent ve Marka Kurumu, Marka Vekilli; Madde 3 kapsamında, marka korumasından yararlanacak kişiler, yabancıların Türkiye'de dava açmaları halinde teminat sorunu ve uluslararası anlaşmalar; Madde 4 kapsamında, işaretin marka olabilme şartları, geleneksel işaretlerin yanı sıra üç boyutlu şekiller, renk, ses, koku ve tat, hareket, pozisyon, multimedya, hologram, hashtag ile dokunsal işaretler gibi geleneksel olmayan işaretler; Madde 5 kapsamında, marka tescilinde mutlak ret sebepleri, kullanım ile ayırt edicilik kazanma ve muvafakatname gibi hususlar incelenmiş, bu konularla ilgili Türk ve Avrupa Birliği yargı kararları bölüm sonlarına eklenmiştir.

2. cilt SMK'nın 6 ila 9. maddelerini kapsamaktadır. Bu çerçevede Madde 6 kapsamında, marka tescilinde nispi ret sebepleri; Madde 7 kapsamında, marka hakkının elde edilmesi, marka tescilinin sahibine sağladığı haklar, bu bağlamda marka sahibinin yasaklayabileceği üçüncü kişi eylemleri, bunların istisnaları ile marka hakkının üçüncü kişilere karşı hüküm ifade etmesi; Madde 8 kapsamında, markanın başvuru eserlerinde yer alması hususu; Madde 9 kapsamında, markanın kullanılması, ciddi kullanım kavramı ve halleri, markayı kullanma zorunluluğunda süre, haklı sebep kavramı ve tescilli markayı kullanmama zorunluluğuna uyulmamasının sonucu ile ilgili hususlar incelenmiş, bu konularla ilgili Türk ve Avrupa Birliği yargı kararları bölüm sonlarına eklenmiştir.

3. cilt SMK'nın 10 ila 32. maddeleri ile Ortak ve Diğer Hükümler başlıklı Beşinci Kitabındaki 146 ila 165. maddelerini kapsamaktadır. Bu çerçevede Madde 10 kapsamında, ticari vekil veya temsilci adına yapılan tescillere karşı marka hakkı sahibinin talepleri; Madde 11 kapsamında, marka tescil başvuru şartlan, marka hukukunda mal/hizmet sınıflandırması, tanınmış marka tespiti başvurusu; Madde 12 ve 13 kapsamında, rüçhan hakkı ve etkisi, rüçhan hakkının talep edilmesi ve hükmü; Madde 14 kapsamında, Madrid Protokolü kapsamında yapılan uluslararası tescil başvuruları; Madde 15, 16, 17, 18,19, 20 ve 21 kapsamında, marka tescil başvurularında "Türk Patent ve Marka Kurumu'nun gerçekleştirdiği şekli inceleme ile mutlak ret nedenleri açısından inceleme ve başvurunun yayımı, yayımı takiben üçüncü kişilerin görüşleri, ilgili kişilerin yayıma itirazları, yayıma ve karara itirazlar, Kurum kararına karşı iptal davası; Madde 22 ve 23 kapsamında, tescil, koruma süresi ve markanın yenilenmesi; Madde 24 kapsamında, marka lisans sözleşmeleri; Madde 25 kapsamında, hükümsüzlük halleri ve hükümsüzlük davası, sessiz kalma yoluyla hak kaybı, hükümsüzlük talebine karşı ileri sürülebilecek kullanmama defi; Madde 26 kapsamında, markanın iptali; Madde 27 kapsamında, markanın hükümsüzlüğünün ve iptalinin etkisi; Madde 28 kapsamında, marka hakkının sona ermesi ve sonuçları; Madde 29 kapsamında, marka hakkına tecavüz sayılan filler; Madde 30 kapsamında, marka hakkına tecavüze ilişkin cezai hükümler; Madde 31 ve 32 kapsamında, garanti ve ortak marka ve bunlara ilişkin teknik şartname; 146 ila 165. maddeler kapsamında, markaya ilişkin süreler, bildirimler, ortak temsilci, hukuki işlemler, hakkı tecavüze uğrayan hak sahibinin ileri sürebileceği talepler, tazminat, yoksun kalınan kazanç, hakkın tüketilmesi, dava açılamayacak kişiler, tecavüzün mevcut olmadığına ilişkin dava ve şartları, önceki tarihli hakların etkisi, görevli ve yetkili mahkeme, zamanaşımı, lisans alanın dava açması ve şartları, ihtiyati tedbir talebi ve niteliği, işlem yetkisi olan kişiler ve tebligat, ücretler, ödenme süreleri ve sonuçları, kararların uygulanması, hızlı imha prosedürü incelenmiş, bu konulardaki Türk ve Avrupa Birliği yargı kararları ilgili bölüm sonlarına eklenmiştir.

Konu Başlıkları
Cilt: I (Madde: 1 – 5)
Cilt: II (Madde: 6 – 9)
Cilt: III (Madde: 10 – 32, 146 – 165)
İÇİNDEKİLER
Cilt: I
İçindekiler
Önsöz  7
Kısaltmalar  13
Genel Bibliyografya  17
Madde 1 – AMAÇ VE KAPSAM  25
I. SMK VE 556 SAYILI KHK ARASINDAKİ TEMEL FARKLILIKLAR  26
II. TÜRK HUKUKUNDA MARKAYA İLİŞKİN DÜZENLEMELER  27
III. SMK HÜKÜMLERİNE UYGUN OLARAK TESCİL EDİLEN MARKALARA KORUMA SAĞLANMASI  30
IV. SMK HÜKÜMLERİNİN UYGULAMA ALANI VE ÜLKESELLİK İLKESİ  30
1. Genel Olarak Ülkesellik İlkesi  30
2. Ülkesellik İlkesine Getirilen İstisnalar  34
a. Markanın “Olduğu Gibi” Korunması İstisnası  35
b. Rüçhan Hakkı Dolayısıyla Markanın Tescil Tarihinden Önce Korunması  37
c. Yabancı Marka Sahibinin Türkiye’deki Ticari Vekili Karşısında Korunması  37
d. Madrid Protokolü Uyarınca Markanın Menşe Ülkede Terkini  38
e. Tanınmış Markaya Tanınan Koruma  38
V. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  38
Madde 2 – TANIMLAR  46
I. MARKA KAVRAMI VE FONKSİYONLARI  49
1. Genel Olarak Marka Kavramı  49
2. Markanın Fonksiyonları  52
a. Kaynak Gösterme Fonksiyonu (Malın Menşeini Gösterme Fonksiyonu)  53
b. Ayırt Etme Fonksiyonu  54
c. Malın Kalitesini Garanti Etme Fonksiyonu  56
d. Reklam Fonksiyonu  56
e. Alıcıyı Çekme Fonksiyonu – İtibar Fonksiyonu  57
II. MARKALARIN SINIFLANDIRILMASI  58
1. Kullanım Amacına Göre  58
a. Ticaret Markası  58
b. Hizmet Markası  58
2. Sahiplerine Göre  59
a. Bireysel (Ferdi) Marka  59
b. Ortak Marka  60
c. Garanti Markası  60
3. Tanındığı Çevreye Göre  61
a. Alelade Marka  61
b. Tanınmış Marka  61
4. Tescilin Etkisini Gösterdiği Coğrafi Alana Göre  62
a. Ulusal Marka  62
b. Avrupa Birliği Markası  63
c. Uluslararası Tescilli Marka (Madrid Sistemine Göre)  67
5. Tescilli Olup Olmamasına Göre  67
a. Tescilli Marka  67
b. Tescilsiz Marka  67
III. PARİS SÖZLEŞMESİ VE DÜNYA TİCARET ÖRGÜTÜ KURULUŞ ANLAŞMASI  68
1. Paris Sözleşmesi  68
2. Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması ve TRIPS  69
IV. TÜRK PATENT VE MARKA KURUMU  71
V. MARKA VEKİLİ  73
Madde 3 – KORUMADAN YARARLANACAK KİŞİLER  75
I. MARKA KORUMASINDAN YARARLANACAK KİŞİLER  77
1. Türkiye Cumhuriyeti Vatandaşları  77
2. Türkiye Sınırları İçinde Yerleşim Yeri Olan Kişiler  77
3. Türkiye'de Sınai veya Ticari Faaliyette Bulunan Gerçek ve Tüzel Kişiler  79
4. Paris ve TRIPS Sözleşmelerine Göre Başvuru Hakkına Sahip Olanlar – Vatandaşla Eşit İşlem İlkesi  80
A. Genel Olarak Vatandaşla Eşit İşlem İlkesi  80
B. Vatandaşla Eşit İşlem İlkesinin Kapsamında Bulunan Konular  83
5. Karşılıklılık İlkesi Uyarınca Yabancılar  84
II. YABANCILARIN TÜRKİYE’DE DAVA AÇMALARI HALİNDE TEMİNAT SORUNU  85
1. HMK ve MÖHUK Hükümlerine Göre Yabancıların Türkiye’de Dava Açmaları Halinde Teminat Gösterme Zorunluluğu  85
2. Vatandaşla Eşit İşlem İlkesinin Teminat Gösterme Zorunluluğuna Etkisi  88
III. ULUSLARARASI ANLAŞMALARIN ÖNCELİKLİ OLARAK UYGULANMASI  92
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  94
Madde 4 – MARKA OLABİLECEK İŞARETLER  101
I. İŞARETİN MARKA OLABİLMESİ ŞARTLARI  105
1. Bir İşaretin Söz Konusu Olması  105
2. İşaretin Ayırt Edici Nitelikte Olması  107
3. İşaretin Açık ve Anlaşılabilir Şekilde Sicilde Gösterilebilir Olması  111
II. MARKA OLARAK SEÇİLEBİLECEK İŞARETLER  119
1. Sözcükler  120
2. Kişi Adları  125
3. İlaç Adları  126
4. Harf ve Sayılar  128
5. Sloganlar  129
6. Alan Adları  133
7. Şekiller  138
a. Basit Geometrik Şekiller  139
b. Semboller & Simgeler  140
c. Logolar  141
d. Resim ve Fotoğraflar  142
e. Armalar  143
f. Desen Şekilleri  144
g. İki ve Üç Boyutlu Malların ve Ambalajların Şekilleri  146
8. Renkler  155
9. Sesler  163
10. Koku ve Tat  167
11. Hareketler  173
12. Pozisyon  175
13. Multimedya  177
14. Hologram  178
15. Hashtag  179
16. Dokunsal (Tactile) İşaretler  181
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  182
IV. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  216
Madde 5 – MARKA TESCİLİNDE MUTLAK RET NEDENLERİ  301
I. GENEL OLARAK  308
II. MUTLAK RET SEBEPLERİ  313
1. SMK 4. Madde Anlamında Marka Olamayacak İşaretler  313
2. Herhangi Bir Ayırt Edici Niteliğe Sahip Olmayan İşaretler  317
A. Geleneksel Markalar  321
a. Sözcük Markaları  321
b. Kişi İsmi Markaları  324
c. Harf ve Sayı Markaları  325
d. Slogan Markaları  327
e. Alan Adlarından Oluşan Markalar  335
f. Sözcük + Şekil Markaları  340
g. Şekil Markaları  344
i. Basit Geometrik Şekiller  344
ii. Semboller & Simgeler  347
iii. Desen Şekilleri  350
B. Geleneksel Olmayan Markalar  352
a. Üç Boyutlu Markalar (Malların ve Ambalajların Biçimi)  352
b. Renk Markaları  376
c. Ses Markaları  388
d. Koku ve Tat Markaları  391
e. Hareket Markaları  392
f. Pozisyon Markaları  393
3. Tanımlayıcı (Tasviri) İşaretler  396
4. Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer İşaretler  429
5. Belirli Bir Meslek ve Ticaret Grubuna Ait İşaretler  443
6. Malın Doğal Şeklinden veya Teknik Zorunluluktan Doğan ya da Mala Asli Değerini Veren İşaretler  450
a. Malın Doğası Gereği Ortaya Çıkan Şeklini İçeren İşaretler  452
b. Teknik Bir Sonuç Elde Etmek İçin Zorunlu Olan Şekli İçeren İşaretler  454
c. Mala Asli Değerini Veren İşaretler  464
7. Yanıltıcı Markalar  468
8. Paris Sözleşmesine göre (m.6, mük. 2) Reddedilecek Markalar  479
9. Kamuyu İlgilendiren ve Halka Mal Olmuş Tarihi ve Kültürel Değerleri Belirten İşaretler  483
10. Dini Değerleri ve Sembolleri İçeren Markalar  487
11. Kamu Düzenine veya Genel Ahlaka Aykırı İşaretler  491
12. Tescilli Coğrafi İşaret İçeren Markalar  500
III. KULLANIM İLE AYIRT EDİCİ NİTELİK KAZANAN MARKALAR  503
IV. MUVAFAKATNAME  524
V. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  531
VI. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  680
Madde Endeksi  899
Kavram Endeksi  901
Cilt: II
İçindekiler
Madde 6 – MARKA TESCİLİNDE NİSPİ RET NEDENLERİ  915
I. GENEL OLARAK  923
II. NİSPİ RET SEBEPLERİ  923
1. Önceki Marka ile Aynı veya Benzer İşaretin Aynı veya Benzer Mal/Hizmetlerde Tescil Başvurusu  923
a. Başvuruya Konu İşaretin Önceki Marka ile Aynı Olması ve Aynı Mal/Hizmetleri Kapsaması  924
i. İşaretler Arasında Ayniyet  925
ii. Mal/Hizmetler Arasında Ayniyet  926
b. Başvuruya Konu İşaretin Önceki Marka ile Aynı veya Benzer Olması ve Aynı veya Benzer Mal/Hizmetleri Kapsaması  928
i. İşaretler Arasında Benzerlik  929
ii. Mal/Hizmetler Arasında Benzerlik  955
iii. Karıştırma İhtimali  962
2. Vekil veya Temsilci Tarafından İzin Almadan ve Haklı Sebep Olmadan Yapılan Marka Tescil Başvurusu  990
3. Marka Başvurusundan veya Rüçhan Hakkından Önce Bu İşaret İçin Bir Hak Elde Edilmiş Olması  1002
4. Paris Sözleşmesi Anlamında Tanınmış Markaların Aynı veya Benzer Mal ve Hizmetlerde Tescil Başvurusu  1013
5. Türkiye’de Tanınmışlık Seviyesine Ulaşan Markaların Aynı, Benzer ve Farklı Mal veya Hizmetlerde Tescil Başvurusu  1036
a. Tanınmış Marka  1036
i. Genel Olarak  1036
ii. Türk Hukuk Sisteminde Tanınmış Marka  1037
iii. Türk Doktrinine Göre Tanınmış Marka  1038
iv. Yargıtay Kararlarına Göre Tanınmış Marka  1043
v. Yabancı Doktrin ve Mahkeme Kararlarına Göre Tanınmış Marka  1048
b. Tanınmış Markanın Fonksiyonları  1055
i. Köken/Kaynak Gösterme Fonksiyonu  1055
ii. Garanti Fonksiyonu  1057
iii. Reklam Fonksiyonu  1057
iv. Yatırım Fonksiyonu  1059
c. Tanınmış Markanın Korunması  1061
d. Tanınmış Markadan Haksız Yararlanma ve Markanın Sulandırılması  1071
i. ABD Hukukunda Markanın Sulandırılması  1071
ii. Türk Hukuku ve Avrupa Birliği Hukukunda Markanın Sulandırılması  1081
1. Sulandırma Kavramı  1081
2. Sulandırma Halleri ve Haksız Yarar  1084
a. Haksız Bir Şekilde Yarar Sağlanması (Free–Riding)  1085
b. Ayırt Edici Karakterinin Zedelenmesi (Blurring)  1087
c. Markanın İtibarına (Ününe) Zarar Verilmesi (Tarnishment)  1090
3. Yargıtay Kararlarında Markanın Sulandırılması  1092
a. Spinning/Spinner – Urban Spinner Markaları  1093
b. Richmond – RichHand Markaları  1095
c. Lacoste – Timsah Şekli Markaları  1096
d. Derby – Derbytech Markaları  1098
e. Derby + Çift At Nalı İçinde At Başı Şekli  1098
f. Gizia Markası  1100
4. ABAD Kararlarında Markanın Sulandırılması  1100
a. 2 ve 3 Paralel Şerit Markaları  1100
b. Intel – Intelmark Markaları  1104
c. Prada– The Rich Prada Markaları  1108
d. Royal Shakespeare Markası  1111
e. Camelo + Deve Şekli – Camel + Deve Şekli  1114
f. VIPS Markası  1116
g. Viagra – Viaguara Markaları  1118
h. PEAR (armut) Şekli – APPLE (elma) Şekli Markaları  1119
6. Markanın Başkasına Ait İsim, Fotoğraf, Ticaret Unvanı, Telif Hakkı veya Herhangi bir Fikri Mülkiyet Hakkını Kapsaması  1122
a. Başkasına Ait İsim, Fotoğraf  1122
b. Ticaret Unvanı  1126
c. Fikri Mülkiyet Hakkı  1130
7. Yenilenmemiş Ortak Markanın veya Garanti Markasının Aynısı veya Benzerinin Tescilinin İstenmesi  1134
8. Yenilenmemiş Markanın Aynısı veya Benzerinin Tescilinin İstenmesi  1135
9. Kötüniyetli Tescil  1138
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  1170
IV. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  1459
Madde 7 – MARKA TESCİLİNDEN DOĞAN HAKLARIN KAPSAMI VE İSTİSNALARI  1588
I. MARKA HAKKININ ELDE EDİLMESİ  1597
1. Marka Üzerindeki Hakkın Özelliği  1597
2. Marka Üzerindeki Hakkın Hukuki Niteliği  1601
3. Marka Üzerindeki Hakkın Doğumu ile İlgili Sistemler  1607
a. Genel Olarak  1607
b. Marka Hakkının Kullanıma Bağlı Olarak Doğmasını Öngören Hukuk Sistemi: Amerika Birleşik Devletler Örneği  1609
c. Marka Hakkının Kullanıma ve Tescile Bağlı Olarak Doğmasını Öngören Hukuk Sistemi: Avrupa Birliği Örneği  1611
4. Türk Hukuku  1615
a. Tescil Sistemi  1615
b. İstisnaları  1616
II. MARKANIN SAHİBİNE SAĞLADIĞI HAKLAR  1622
1. Tescilli Marka ile Aynı olan Herhangi bir İşaretin Tescil Kapsamına Giren Mal veya Hizmetlerle İlgili Olarak Üçüncü Kişiler Tarafından Kullanılmasını Engelleme Hakkı  1624
a. İşaretler Arasında Ayniyet  1626
b. Mal ve Hizmetler Arasında Ayniyet  1628
2. Tescilli Marka ile Aynı veya Benzer Olan Bir İşaretin Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetlerin Aynısı veya Benzerleriyle İlgili Olarak Üçüncü Kişiler Tarafından Kullanımını Engelleme Hakkı  1629
a. Mal ve Hizmetler Arasında Benzerlik  1630
b. İşaretler Arasında Benzerlik  1634
c. Karıştırma İhtimali  1637
3. Tanınmış Markanın Aynısının veya Benzerinin Tescil Kapsamındaki Mal veya Hizmetlere Bakılmaksızın Üçüncü Kişiler Tarafından Kullanılmasını Engelleme Hakkı  1648
a. Tanınmış Marka Kavramı  1649
b. Aynı, Benzer veya Farklı Mal ve Hizmetler  1654
c. Aynı veya Benzer İşaretler  1655
d. Tanınmış Markanın Kullanılması Sonucunda Oluşması Gereken Zarar  1661
i. Markanın İtibarından Haksız Yarar Elde Etmek  1662
ii. Markanın İtibarına Zarar Vermek  1663
iii. Markanın Ayırt Edici Karakterini Zedelemek  1664
e. Haklı Neden  1666
III. MARKA SAHİBİNİN YASAKLAYABİLECEĞİ FAALİYETLER  1669
1. Ticaret Alanında Kullanım  1672
2. İşaretin, Mal veya Ambalajı Üzerine Konulması  1681
3. İşareti Taşıyan Malların Piyasaya Sürülmesi, Tesliminin Teklif Edilmesi, Bu Amaçlarla Stoklanması veya İşaret Altında Hizmetlerin Sunulması ya da Sunulabileceğinin Teklif Edilmesi  1687
4. İşareti Taşıyan Malın İthal veya İhraç Edilmesi  1692
5. İşaretin İş Evraklarında ve Reklamlarda Kullanılması  1696
6. İşaretin İnternet Üzerinde Kullanılması  1699
a. Markanın Alan Adında Kullanılması  1700
i. Alan Adı  1700
ii. Alan Adı ile Marka Arasında Ayniyet ve Benzerlik  1703
iii. Mal veya Hizmetler Arasında Ayniyet ve Benzerlik  1706
iv. Alan Adı Kullanımı Suretiyle Markanın İhlali  1710
b. Markanın Anahtar Kelime Olarak Kullanılması  1714
i. Anahtar Kelime Reklamcılığı  1714
ii. Arama Motoru ve Reklam Verenin Anahtar Kelime Kullanımı  1715
iii. Anahtar Kelime Kullanımı Suretiyle Markanın İhlali  1718
c. Markanın Yönlendirici Kod/Metatag Olarak Kullanılması  1731
i. Yönlendirici Kod / Metatag  1732
ii. Yönlendirici Kod Kullanımı Suretiyle Markanın İhlali  1733
d. Markanın Benzeri Şekillerde Kullanılması  1736
e. Ticari Etki Yaratan Kullanım  1738
f. Meşru Menfaat  1745
7. İşaretin Ticaret Unvanı veya İşletme Adı Olarak Kullanılması  1750
8. İşaretin Karşılaştırmalı Reklamlarda Kullanılması  1760
IV. MARKA HAKKININ ÜÇÜNCÜ KİŞİLERE KARŞI HÜKÜM İFADE ETMESİ  1770
V. MARKA KORUMA KAPSAMININ İSTİSNALARI  1773
1. İşaretin Gerçek Kişi Ad ve Adresini Belirtmek İçin Kullanılması  1774
2. İşaretin Mal veya Hizmetlere İlişkin Açıklamalarda Kullanılması  1777
3. İşaretin Mal veya Hizmetin Kullanım Amacının Belirtilmesi İçin Kullanılması  1783
4. Kullanımın Dürüstçe ve Ticari Hayatın Olağan Akışı İçinde Gerçekleşmesi  1791
VI. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  1794
VII. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  1945
Madde 8 – MARKANIN BAŞVURU ESERLERİNDE YER ALMASI  1999
I. GENEL OLARAK  2000
II. MARKANIN BAŞVURU ESERLERİNDE YER ALMASI  2002
1. Tescilli Markanın Basılı veya Elektronik Ortamda Sunulan Sözlük, Ansiklopedi veya Diğer Başvuru Eserlerinde Yer Alması  2002
2. Jenerik Ad İzlenimi Verilecek Şekilde Yayımlanma  2003
3. Yayımcının Yükümlülükleri  2004
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2007
Madde 9 – MARKANIN KULLANILMASI  2012
I. GENEL OLARAK  2015
II. MARKANIN KULLANILMASI KAVRAMI  2017
1. Kullanmanın Niteliği: Ciddi Kullanım  2017
a. Genel Olarak Ciddi Kullanım Kavramı  2017
b. Markanın Temel İşlevine Uygun Kullanımı  2021
c. Markanın Sicilde Kayıtlı Mal veya Hizmetler İçin Kullanılması  2025
2. Kullanma Sayılan Haller  2026
a. Markanın Ayırt Edici Karakteri Değiştirilmeden Farklı Unsurlarla Kullanılması  2027
b. Markanın Sadece İhracat Amacıyla Mal veya Ambalajlarda Kullanılması  2029
c. Markanın, Marka Sahibinin İzni İle Kullanılması  2032
3. Tescil Edilme Amaçları Yönünden Farklılaşan Markalar Bakımından Kullanma Zorunluluğu: Koruyucu Markalar, İhtiyat Markaları, Merchandising Markaları  2035
a. Koruyucu Markalar  2035
b. İhtiyat Markaları  2037
c. Merchandising Markaları  2038
III. MARKAYI KULLANMA ZORUNLULUĞUNDA SÜRE  2041
IV. HAKLI SEBEP KAVRAMI  2043
V. TESCİLLİ MARKAYI KULLANMA ZORUNLULUĞUNA UYULMAMASININ SONUCU  2046
1. Markanın İptali  2046
a. AYM’nin 2016 Tarihli İptal Kararından Önce Açılan Davaların Durumu  2048
b. 5 Yıllık Sürenin Başlangıcı  2050
2. Kullanmama Def’i  2052
a. Genel Olarak  2052
b. Hükümsüzlük Davalarında Kullanmama Def’i  2053
c. Tecavüz Davalarında Kullanmama Def’i  2054
VI. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2059
VII. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  2099
Madde Endeksi  2127
Kavram Endeksi  2131
Cilt:III
İçindekiler
Madde 10 – TİCARİ VEKİL VEYA TEMSİLCİ ADINA TESCİLLİ MARKAYA İLİŞKİN TALEPLER  2155
I. TİCARİ VEKİL VEYA TEMSİLCİNİN VEKİLİ BULUNDUĞU KİŞİNİN MARKASINI TESCİL ETTİRMESİ  2156
1. Marka Hakkı Sahininin Markanın Kullanımını Engellemesi, Markanın Kendi Adına Devrini ya da Markanın Hükümsüzlüğünü Talep Etmesi  2156
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2164
Madde 11 – BAŞVURU ŞARTLARI, SINIFLANDIRMA VE BÖLÜNME  2179
I. MARKA TESCİL BAŞVURUSU  2183
1. Başvuru Şartları  2183
A. Mülga KHK ve SMK Düzenlemeleri Arasındaki Farklılıklar  2183
B. Başvuru Şartları  2185
a. Başvuru Sahibinin Kimliğine İlişkin Bilgileri İçeren Başvuru Formu  2186
b. Marka Örneği  2187
c. Başvuruya Konu Mal veya Hizmetlerin Listesi  2190
d. Başvuru Ücretinin Ödendiğini Gösterir Bilgi  2191
e. Başvuru, Ortak Marka veya Garanti Markası İçin Yapılmışsa 32. Madde Kapsamında Düzenlenmiş Teknik Şartname  2191
f. Rüçhan Hakkı Talebi Varsa Rüçhan Hakkı Talep Ücretinin Ödendiğini Gösterir Bilgi  2192
g. Marka Örneğinde Latin Alfabesi Dışında Harf veya Harfler Kullanılmışsa Bunların Latin Alfabesindeki Karşılığı  2192
2. Bölünme  2193
II. MARKA HUKUKUNDA SINIFLANDIRMA  2196
1. Mal ve Hizmetlerin Sınıflandırılması  2196
A. Nice Anlaşmasına Göre Sınıflandırma  2196
B. Türk Hukukunda Sınıflandırma  2198
2. Markada Belirlilik İlkesi ve Korumanın Kapsamı  2201
A. Markada Belirlilik İlkesi  2201
B. Mal veya Hizmetlerin Somut Olarak Belirlemesi  2203
C. Marka Korumasının Kapsamı  2205
3. Sınıflandırmanın İdari Olması ve Markalar Arasında Karıştırılma İhtimalinin Değerlendirilmesinde Esas Alınmaması  2207
4. 35.05 Sınıfta Yer Alan Perakendecilik Sınıfındaki Hizmetlerin Anlam ve Önemi  2213
A. Mağazacılık Hizmetinin Anlamı  2214
B. Perakendecilik Hizmetinin Söz Konusu Olması İçin Gerekli Şartlar: Müşterilerin Malları Görmesi ve Satın Alması İçin Malların Bir Araya Getirilmesi  2215
C. Perakendecilik Hizmetlerinin Sunulduğu Mağaza İsimleri, Aynı Zamanda Perakendecilik Hizmet Markasıdır  2216
D. Ürün Markası ve Perakendecilik Hizmeti Markası İki Farklı Alana Ait Markalardır  2217
a. Ürün ve Perakendecilik İki Farklı Sınıfta Yer Almaktadır  2217
b. Ürün Satışı Perakendecilik Hizmetinden Farklıdır  2218
c. Ürün Markası Tescili Aynı Marka İle Mağaza Açma Hakkını İçermez  2220
E. Perakendecilik Hizmetinin Söz Konusu Olması İçin Farklı Markalı Ürünlerin Sunulması Hakkındaki Tartışma  2222
F. Perakendecilik Hizmeti ve Ürün Markası Arasındaki Benzerliğin Tayini ve Sonuçları  2226
a. Perakendecilik Hizmeti ile Ürün Arasındaki Benzerlik ve Derecesi  2226
b. Perakendecilik Hizmetlerinin Kullanılacağı Ürünlerin Belirtilmesi Zorunluluğu ve Eski Düzenlemeye Göre Genel Perakendecilik Tescillerinde Koruma Kapsamının Belirlenmesi  2231
c. Öncelik İlkesi ve Marka Üzerindeki Hak Sahipliğinin Tespitinde Fiilen Kullanma Şartı  2235
d. Ürün Sınıfındaki Tescil Mağazacılık Sınıfı (35.05 Sınıfı) Bakımından Kazanılmış Hak Vermez  2241
G. Katalogların Ürün Kullanımı veya Perakendecilik Hizmeti Olarak Değerlendirilmesi  2243
III. TANINMIŞ MARKA TESPİTİ BAŞVURUSU  2248
1. Tanınmış Markalar Listesi  2248
2. Tanınmış Markanın Tespiti Davası  2256
3. Tanınmışlığın İspatı  2258
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2261
Madde 12 – RÜÇHAN HAKKI VE ETKİSİ  2299
I. RÜÇHAN HAKKI KAVRAMI  2302
II. İLK TESCİL BAŞVURUSUNA BAĞLANAN RÜÇHAN HAKKI  2302
1. Rüçhan Hakkından Faydalanacak Kişiler  2303
2. Rüçhan Hakkının İlk Başvurudan Bağımsız Olması  2305
3. Rüçhan Hakkından Faydalanmanın Şartları  2309
a. İlk Tescil Başvurusu ile Rüçhan Hakkı Talep Edilen Başvurunun Aynı Markayı ve Aynı Mal/Hizmetleri Kapsaması  2309
b. Süre  2316
c. İlk Başvurunun Usulüne Uygun Olması  2316
III. SERGİYE DAYALI RÜÇHAN  2319
1. Ulusal ve Uluslararası Sergi  2319
2. Rüçhan Hakkından Faydalanacak Kişiler  2322
3. Rüçhan Hakkından Faydalanacak Markalar  2323
4. Rüçhan Hakkından Faydalanma Süresi  2323
IV. RÜÇHAN HAKKININ ETKİSİ  2324
V. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2328
Madde 13 – RÜÇHAN HAKKININ TALEP EDİLMESİ VE HÜKMÜ  2334
I. RÜÇHAN HAKKI TALEBİ VE HÜKMÜ  2335
II. BAŞVURU RÜÇHANI TALEBİ İÇİN GEREKLİ BELGELER  2336
1. Paris Sözleşmesinin 4/D Maddesine Göre Rüçhan Hakkının Belgelendirilmesi  2336
a. Zorunlu Şartlar  2337
b. İhtiyari Şartlar  2337
2. Tescil Başvurusu Rüçhanı İçin Gerekli Belgeler  2338
III. SERGİ RÜÇHANI İÇİN GEREKLİ BELGELER  2339
Madde 14 – MADRİD PROTOKOLÜ KAPSAMINDA YAPILAN ULUSLARARASI MARKA BAŞVURULARI  2342
I. MADRİD SÖZLEŞMESİ İLE İLGİLİ PROTOKOLÜN SİSTEMİ  2343
II. SMK M. 14 UYARINCA MADRİD PROTOKOLÜ KAPSAMINDA YAPILAN BAŞVURULARIN TÜRKİYE’DE İŞLEM GÖRMESİ  2349
1. Uluslararası Başvurunun Tescil Tarihi  2350
2. Uluslararası Başvurunun Türkiye’de Tescili ve Etkisi  2352
III. MADRİD PROTOKOLÜNE GÖRE MARKANIN HÜKÜMSÜZLÜĞÜ  2353
1. Menşe Ülkede Verilen Hükümsüzlük Kararının Etkileri  2354
2. Bir Akit Taraf Ülkesinde Verilen Hükümsüzlük Kararının Etkileri  2355
Madde 15 – ŞEKLİ İNCELEME, ŞEKLİ EKSİKLİKLERİN GİDERİLMESİ VE BAŞVURU TARİHİ  2356
I. SMK M.3’E GÖRE ŞEKLİ İNCELEME  2357
II. SMK M.11’E GÖRE ŞEKLİ İNCELEME  2359
Madde 16 – BAŞVURUNUN MUTLAK RET NEDENLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ VE YAYIMLANMASI  2363
I. BAŞVURUNUN MUTLAK RET SEBEPLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ  2364
II. BAŞVURUNUN KABUL VEYA REDDİ  2369
III. BAŞVURUNUN YAYIMLANMASI  2369
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2371
Madde 17 – ÜÇÜNCÜ KİŞİLERİN GÖRÜŞLERİ  2378
I. ÜÇÜNCÜ KİŞİ GÖRÜŞLERİ  2379
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2382
Madde 18 – YAYIMA İTİRAZ  2385
I. GENEL OLARAK  2386
II. İTİRAZDA BULUNABİLECEK KİŞİLER  2386
III. İTİRAZIN DAYANAKLARI  2388
IV. İTİRAZIN YAPILMA SÜRESİ VE ŞEKLİ  2392
Madde 19 – YAYIMA İTİRAZIN İNCELENMESİ  2393
I. İTİRAZIN VE İTİRAZA KARŞI GÖRÜŞLERİN İNCELENMESİ  2395
II. KULLANIM İSPATI  2397
III. TÜRK PATENT VE MARKA KURUMUNUN TARAFLARI UZLAŞMAYA DAVET ETMESİ  2409
Madde 20 – KARARA İTİRAZ  2411
I. GENEL OLARAK  2412
II. KARARA İTİRAZ EDEBİLECEK KİŞİLER  2413
III. KARARA İTİRAZIN SÜRESİ VE ŞEKLİ  2414
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2416
Madde 21 – KARARA İTİRAZLARIN İNCELENMESİ  2425
I. İTİRAZIN VE İTİRAZA KARŞI GÖRÜŞLERİN İNCELENMESİ  2426
II. İTİRAZ HAKKINDA KARAR VERİLMESİ  2428
III. KARARA KARŞI İPTAL DAVASI AÇILMASI  2435
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2439
Madde 22 – TESCİL  2448
I. GENEL OLARAK  2449
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2452
Madde 23 – KORUMA SÜRESİ VE YENİLEME  2454
I. MARKA KORUMA SÜRESİ  2455
II. MARKANIN YENİLENMESİ  2455
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2464
Madde 24 – LİSANS  2473
I. MARKA LİSANS SÖZLEŞMELERİ  2475
1. Genel Olarak Lisans Sözleşmesi  2475
2. Lisans Sözleşmesinin Hukuki Niteliği  2477
3. Lisansa Konu Olabilecek Markalar  2480
4. Marka Lisans Sözleşmesinin Türleri  2481
5. Marka Lisans Sözleşmesinin Şekli ve Tarafları  2482
6. Marka Hakkına Tecavüz Halinde Lisans Alanın Dava Açma Hakkı  2484
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2485
Madde 25 – HÜKÜMSÜZLÜK HÂLLERİ VE HÜKÜMSÜZLÜK TALEBİ  2493
I. HÜKÜMSÜZLÜK DAVASININ ÖZELLİKLERİ  2499
1. Genel Olarak Hükümsüzlük Davası  2499
2. Hükümsüzlük Davasının Hukuki Niteliği  2499
3. Hükümsüzlük Davasını Açabilecek Kişiler  2507
a. Menfaati Olanlar  2507
i. Mutlak Ret Sebeplerinin ve Markanın İptal Sebeplerinin Varlığı Halinde Kamu Menfaatinin Varlığı Kabul Edilmektedir  2510
ii. Nispi Ret Sebeplerinin Varlığı Halinde Menfaati Olanlar  2514
iii. Kötüniyetli Tescil Halinde Menfaati Olanlar  2516
b. Cumhuriyet Savcıları  2518
c. İlgili Kamu Kurum ve Kuruluşları  2519
i. Genel Olarak İlgili Kamu Kurumu ve Kuruluşları  2519
ii. TÜRKPATENT’in Dava Açma Hakkı  2520
4. Hükümsüzlük Davasında Davalı  2524
5. Hükümsüzlük Davasının Markanın Tescilli Bulunduğu Mal ve Hizmetler Bakımından Etkisi  2525
6. Hükümsüzlük Davasının Açılmasının Süreye Bağlanmamış Olması  2527
7. Kullanım Sonucu Ayırt Edici Nitelik Kazandıkları İçin Hükümsüzlüğü Talep Edilemeyecek Markalar  2533
8. Mutlak Ret Sebeplerinin Mahkemeler Tarafından Re’sen Göz Önünde Bulundurulması  2535
II. SESSİZ KALMA YOLUYLA HAK KAYBI VE ÇELİŞKİLİ DAVRANIŞ YASAĞI DOLAYISIYLA DAVA HAKKININ KÖTÜYE KULLANILMASI  2538
1. Sessiz Kalma Yoluyla Hak Kaybı Kavramı ve Hukuki Düzenlemeler  2538
a. Türkiye ve AB’deki Kanuni Düzenlemeler  2538
b. 556 sayılı KHK Döneminde Sessiz Kalma Yoluyla Hak Kaybına İlişkin Uygulamalar  2540
2. Dayandığı Temel İlkeler – Dürüstlük Kuralı, Güven Prensibi ve Hakkın Kötüye Kullanılması Yasağı  2541
3. Hukuki Nitelik  2544
4. İyi Niyetli Sonraki Marka Tescilleri Bakımından Sessiz Kalma Yoluyla Hak Kaybının Şartları  2547
a. Hükümsüzlük Davası Önceki Marka Sahibi Tarafından, Sonraki Tescilli Marka Sahibine Karşı Açılmış Olmalıdır.  2548
i. Hükümsüzlük Davasını Açan Kişi, Önceki Markasına Dayanarak Dava Açmış Olmalıdır.  2548
(1) Önceki Marka Hakkına Dayanma Şartı – Kamu Yararı ile Açılan Davalarda Sessiz Kalma Yoluyla Hak Kaybı İtirazı İleri Sürülemez.  2548
(2) Önceki Markanın Tescilli Olması Zorunlu Değildir. Kişi Tescilsiz Markasına Dayanarak da Hükümsüzlük Davası Açabilir.  2550
ii. Hükümsüzlük Davası, Sonraki Tescilli Marka Sahibine Karşı Açılmalıdır.  2550
b. Sonraki Marka İyi Niyetli Bir Şekilde Tescil Edilmiş Olmalıdır.  2551
c. Marka En Az Aralıksız Olarak Beş Yıl Kullanılmış Olmalıdır.  2553
d. Önceki Marka Sahibi, Markanın Tescilinden Sonraki Kullanımından Haberdar Olmalı ve En Az Beş Yıl Boyunca Kullanıma Karşı Sessiz Kalmış Olmalıdır  2553
i. Sessiz Kalma Yoluyla Hak Kaybı Açısından Başlangıç Tarihi Sonraki Markanın Tescilinden Sonra Gerçekleşen Kullanımın Öğrenilmesi Tarihidir.  2553
ii. Önceki Marka Sahibinin, Kullanımı Bilmesine Rağmen, En Az Beş Yıl Boyunca Sessiz Kalınarak Bir Önlem Almamış Olması Gerekir.  2554
(1) Markanın Kullanıldığının Bilinmesi ve İspat Sorunu  2555
(2) Kullanıma Karşı En Az Beş Yıl Katlanmış Olmalıdır.  2560
5. Kötüniyetli Sonraki Marka Tescilleri Bakımından Sessiz Kalma Yoluyla Hak Kaybı  2566
6. Çelişkili Davranış Yasağına Aykırı Davranıştan Dolayı Dava Hakkının Kötüye Kullanılması  2569
III. HÜKÜMSÜZLÜK TALEBİNE KARŞI İLERİ SÜRÜLEBİLECEK KULLANMAMA DEF’İ  2572
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2575
V. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  2616
Madde 26 – İPTAL HALLERİ VE İPTAL TALEBİ  2628
I. MARKANIN İPTALİ HAKKINDA ORTAK DÜZENLEMELER  2631
1. Markanın İptali  2631
2. Markanın İptaline Karar Verecek Organ  2633
3. Markanın İptali Talebinin Tarafları  2633
4. Markanın İptali Talebinde Süre  2637
5. Markanın Kısmen İptali  2638
6. İdari İptal Prosedürü  2638
II. MARKANIN İPTAL SEBEPLERİ  2639
1. Markanın Ciddi Kullanılmaması veya Kullanıma Ara Verilmesi Dolayısıyla İptal Edilmesi  2639
2. Marka Sahibinin Davranışları Nedeniyle Markanın İlgili Mal ve Hizmetler İçin Yaygın Ad Haline Gelmesi  2642
a. Markanın Tescilden Sonra Ayırt Edici Niteliğini Kaybetmesi  2643
(1) Sonradan İptali Talep Edilen Markanın, Tescil Sırasında Ayırt Edici Marka Olması Gerekir  2643
(2) Yaygın Ad Haline Gelme  2645
(3) Yaygın Ad Haline Gelmede İlgili Kesimin Algısı  2646
b. Marka Sahibinin Davranışları Sebebiyle Markanın Yaygın Ad Haline Gelmesi  2647
(1) Markanın Yaygın Ad Haline Gelmemesi İçin Marka Sahibinin Gerekli Davranışlarda Bulunmaması (Olumsuz Davranış – Marka Sahibinin Pasif Olması)  2647
(2) Marka Sahibinin, Markasının Yaygın Ad Haline Gelmesinde Aktif Konumda Olması (Olumlu Davranış)  2648
3. Kullanım Sonucu Markanın Yanıltıcı Hale Gelmesi  2653
4. Garanti veya Ortak Markanın Teknik Şartnameye Aykırı Kullanımı  2654
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2655
Madde 27 – HÜKÜMSÜZLÜĞÜN VE İPTALİN ETKİSİ  2657
I. HÜKÜMSÜZLÜK KARARININ ZAMAN BAKIMINDAN ETKİSİNİN BAŞLANGICI  2659
II. İPTAL KARARININ ZAMAN BAKIMINDAN ETKİSİNİN BAŞLANGICI  2661
III. HÜKÜMSÜZLÜK VE İPTAL KARARININ AKDEDİLEN SÖZLEŞMELER VE VERİLEN–UYGULANAN KARARLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ  2664
1. Hükümsüzlük ve İptal Kararının Etkilemeyeceği Haller  2664
a. Hükümsüzlük veya İptal Kararından Önce Kesinleşmiş ve Uygulanmış Mahkeme Kararları  2664
b. Hükümsüzlük veya İptal Kararından Önce Kurulmuş ve Uygulanmış Sözleşmeler  2665
c. Kötü Niyetli Tescil Halinde Zararın Giderilmesine İlişkin Tazminat Talepleri  2667
2. Hükümsüzlük ve İptal Kararının Üçüncü Kişiler Bakımından Etkisi  2668
3. Hükümsüzlük ve İptal Kararının TÜRKPATENT’e Gönderilmesi ve Bültende Yayımı  2670
4. Madrid Protokolüne Göre Uluslararası Tescilli Markaların Hükümsüzlüğü  2673
a. Menşe Ülkede Verilen Hükümsüzlük Kararının Etkileri  2673
b. Bir Akit Taraf Ülkesinde Verilen Hükümsüzlük Kararının Etkileri  2675
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2675
V. MADDE İLE İLGİLİ BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARLARI  2683
Madde 28 – SONA ERME VE SONUÇLARI  2687
I. SONA ERME HALLERİ  2688
1. Markanın Koruma Süresinin Dolması ve Süresi İçinde Yenilenmemesi  2688
2. Marka Hakkından Vazgeçme  2690
a. Genel Olarak  2690
b. Marka Hakkından Vazgeçme Talebinde Bulunabilecek Kişiler  2690
II. SONA ERMENİN SONUÇLARI  2692
1. Marka Hakkının Sona Ermesi, Sona Erme Sebebinin Gerçekleştiği Andan İtibaren Hüküm İfade Eder  2692
2. Markanın Hükümsüzlüğü veya İptali Davası Sırasında Vazgeçme Talebinin Etkisi  2694
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2695
Madde 29 – MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN FİİLLER  2697
I. GENEL OLARAK  2699
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN HALLER  2700
1. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı SMK m.7’de Belirtilen Biçimlerde Kullanmak  2701
2. Marka Sahibinin İzni Olmaksızın, Markayı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Kullanmak Suretiyle Markayı Taklit Etmek  2703
3. Taklit Markayı Taşıyan Ürünleri Ticarette Satmak, Dağıtmak, Ticaret Alanına Çıkarmak, İthal–İhraç Etmek, Ticari Amaçla Elinde Bulundurmak, Sözleşme Konusu Yapmak  2705
4. Marka Sahibi Tarafından Lisans Yoluyla Verilmiş Hakları İzinsiz Genişletmek veya Bu Hakları Üçüncü Kişilere Devretmek  2710
III. TECAVÜZ İDDİALARINA KARŞI KULLANMAMA DEF’İ  2713
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2718
Madde 30 – MARKA HAKKINA TECAVÜZE İLİŞKİN CEZAİ HÜKÜMLER  2726
I. GENEL OLARAK  2728
II. MARKA SUÇLARI İLE KORUNAN HUKUKİ YARAR  2731
III. MARKA SUÇLARINDA FAİL  2732
IV. MARKA SUÇLARINDA MAĞDUR  2733
V. MARKA SUÇLARINDA SUÇUN ÖNŞARTI  2733
VI. MARKA SUÇLARININ MADDİ UNSURU  2736
1. Başkasına Ait Marka Hakkına İktibas veya İltibas Suretiyle Tecavüz Suçu [m.30/1]  2737
a. İktibas Suretiyle Marka Hakkına Tecavüz  2737
b. İltibas Suretiyle Marka Hakkına Tecavüz  2739
c. Marka Hakkına İktibas ve İltibas Suretiyle Tecavüze Bağlı Seçimlik Hareketler  2744
2. Tescilli Marka Simgesini Ortadan Kaldırma Suçu [m. 30/2]  2747
3. Marka Hakkı Üzerinde Yetkisiz Tasarrufta Bulunma Suçu [m. 30/3]  2749
VII. MARKA SUÇLARINDA HUKUKA AYKIRILIK UNSURU  2755
VIII. MARKA SUÇLARINDA MANEVİ UNSUR  2757
IX. MARKA SUÇLARINDA SUÇUN ÖZEL GÖRÜNÜM BİÇİMLERİ  2758
1. Teşebbüs  2758
2. İştirak  2759
3. İçtima  2759
X. ETKİN PİŞMANLIK  2760
XI. DAVA ZAMANAŞIMI, YARGILAMA, UZLAŞMA VE YAPTIRIM  2761
1. Dava Zamanaşımı  2761
2. Yargılama  2762
3. Uzlaşma  2765
4. Yaptırım  2765
XII. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2767
Madde 31 – GARANTİ MARKASI VE ORTAK MARKA  2822
I. GENEL OLARAK  2824
II. GARANTİ MARKASI  2825
1. Garanti Markasının Tanımı ve İşlevi  2825
a. Garanti Markasının Tanımı  2825
b. Garanti Markasının İşlevi  2826
2. Garanti Markasının Özellikleri  2830
a. İşaretin Marka Niteliği Yönünden  2830
b. Marka Sahibi ve Markayı Kullananlar Yönünden  2838
c. Markanın Kullanımı Yönünden  2838
III. ORTAK MARKA  2841
1. Ortak Markanın Tanımı ve İşlevi  2841
2. Ortak Markanın Kullanılması ve Marka Sahibi  2844
IV. SERTİFİKASYON MARKALARI (İŞARETLERİ)  2847
1. Malın veya Hizmetin Kalitesi ile ilgili Sertifikasyon Markaları  2848
2. Dini Kurallara Uygunluk Sağlayan Sertifikasyon Markaları  2850
V. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2851
VI. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  2860
Madde 32 – GARANTİ MARKASI VEYA ORTAK MARKA TEKNİK ŞARTNAMESİ  2872
I. GARANTİ MARKASI TEKNİK ŞARTNAMESİ  2874
II. ORTAK MARKA TEKNİK ŞARTNAMESİ  2874
III. TEKNİK ŞARTNAMENİN DEĞİŞTİRİLMESİ  2876
IV. TEKNİK ŞARTNAMENİN KANUNA AYKIRI OLMASI  2877
V. TEKNİK ŞARTNAMEYE AYKIRI KULLANMA  2878
Madde 146 – SÜRELER VE BİLDİRİMLER  2881
Madde 147 – ORTAK TEMSİLCİ  2882
Madde 148 – HUKUKİ İŞLEMLER  2884
I. MARKA HAKKI ÜZERİNDE HUKUKİ İŞLEMLER  2888
II. MARKANIN DEVRİ  2897
1. Markanın Tescil Olunan Sınıfların Tümünde veya Kısmen Devri  2900
2. Markanın Devrinin Coğrafi Sınırı  2903
3. Garanti Markasının Devri  2904
4. Ortak Markanın Devri  2905
5. Paylı Mülkiyete Tabi Markanın Paylarının Devrinde Önalım Hakkı  2905
6. Devrin Sonuçları  2908
III. MARKANIN MİRAS YOLUYLA İNTİKALİ  2912
IV. MARKANIN LİSANSA KONU OLMASI  2914
V. MARKANIN TEMİNAT GÖSTERİLMESİ VE ÖZELLİKLE REHİN VERİLMESİ  2915
1. Marka Rehninin Hukuki Niteliği  2916
2. Marka Rehninin Kurulması ve Hükümleri  2918
3. Ticarî İşletmenin Rehni Çerçevesinde Markanın Rehni  2922
4. Marka Üzerindeki Rehnin Sona Ermesi  2924
5. Rehnin Paraya Çevrilmesi  2924
VI. MARKANIN HACZİ  2926
1. Marka Hakkının Hukuki Niteliği  2927
2. Markanın Cebri İcraya Konu Olması  2928
3. Haciz İşlemleri  2932
4. Haczin Marka Üzerindeki Haklara Etkisi  2936
5. Hacizli Markanın Satışı  2938
VII. İFLASIN MARKA ÜZERİNDEKİ HAKLARA ETKİSİ  2940
VIII. MARKANIN DİĞER HUKUKİ İŞLEMLERE KONU OLMASI  2945
1. Markanın Anonim Şirkete Ayni Sermaye Olarak Konulması  2945
2. Ticari İşletmenin Devri Bağlamında Markanın Devri  2948
3. Birleşme ve Bölünme Bağlamında Markanın Devri  2952
4. Marka Başvurusunun Hukuki İşlemlere Konu Olması  2954
IX. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  2954
Madde 149 – SINAİ MÜLKİYET HAKKI TECAVÜZE UĞRAYAN HAK SAHİBİNİN İLERİ SÜREBİLECEĞİ TALEPLER  2992
I. GENEL OLARAK  2994
II. MARKA HAKKINA TECAVÜZÜN TESPİTİ  2994
III. MARKA HAKKINA MUHTEMEL TECAVÜZÜN ÖNLENMESİ  2996
IV. MARKA HAKKINA TECAVÜZ FİİLLERİNİN DURDURULMASI  2997
V. TECAVÜZÜN KALDIRILMASI İLE MADDİ VE MANEVİ ZARARIN TAZMİNİ  2998
1. Tecavüzün Kaldırılması  2998
2. Maddi Zararın Tazmini  3000
a. Genel Olarak  3000
b. Maddi Tazminat Yükümlülüğünde Kusurun Rolü  3001
c. Tazminatın Hesaplanması  3003
3. Manevi Tazminat  3007
VI. EL KOYMA  3009
VII. EL KONULAN MALLAR ÜZERİNDE MARKA SAHİBİNE MÜLKİYET HAKKI TANINMASI  3011
VIII. TECAVÜZÜN DEVAMININ ENGELLENMESİNE YÖNELİK TEDBİRLER, EL KONULAN ÜRÜNLER İLE CİHAZ VE MAKİNE GİBİ ARAÇLARIN ŞEKİLLERİNİN DEĞİŞTİRİLMESİ, ÜZERLERİNDEKİ MARKALARIN SİLİNMESİ VE İMHASI  3012
IX. KARARIN İLGİLİLERE TEBLİĞİ VE KAMUYA YAYIN YOLUYLA DUYURULMASI  3015
X. DAVALARI AÇMAYA YETKİLİ KİŞİLER  3016
XI. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3017
Madde 150 – TAZMİNAT  3053
I. MARKA HAKKINA TECAVÜZ SAYILAN FİİLLERİ İŞLEYENLERİN SORUMLULUĞU  3054
II. İTİBAR TAZMİNATI  3058
III. DELİLLERİN TESPİTİ VEYA MAHKEMEDEN TAZMİNAT YÜKÜMLÜSÜNDEN İLGİLİ BELGELERİN İSTENİLMESİ TALEBİ  3064
IV. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3065
V. MADDE İLE İLGİLİ BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARLARI  3074
Madde 151 – YOKSUN KALINAN KAZANÇ  3088
I. YOKSUN KALINAN KAZANÇ  3090
II. YOKSUN KALINAN KAZANCIN HESAPLANMASI YÖNTEMLERİ  3093
1. Marka Sahibinin Muhtemel Geliri  3101
2. Marka Hakkını İhlal Edenin Elde Ettiği Net Kazanç  3102
3. Varsayımsal Lisans Bedeli  3103
III. TAZMİNATA HAKKANİYETE UYGUN ARTIRIM (EK) YAPILMASI  3107
IV. PATENT HAKKINA TECAVÜZ HALİNDE TAZMİNATIN LİSANS BEDELİNE GÖRE HESAPLANMASI  3110
V. COĞRAFİ İŞARET VEYA GELENEKSEL ÜRÜNE TECAVÜZ HALİNDE BU MADDENİN UYGULANMAMASI  3110
VI. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3110
Madde 152 – HAKKIN TÜKETİLMESİ  3140
I. TÜKENME İLKESİ VE UYGULAMA ALANI  3143
1. Kavram  3143
2. Tarihsel Kökeni  3146
3. Uygulama Alanına Yönelik Sınırlamalar  3147
II. TÜKENMENİN COĞRAFİ SINIRI BAKIMINDAN SİSTEMLER  3148
1. Ülkesel Tükenme  3151
2. Bölgesel Tükenme  3153
3. Uluslararası Tükenme  3161
III. 556 SAYILI KHK DÖNEMİNDE ÖNGÖRÜLEN DÜZENLEME  3162
IV. SINAİ MÜLKİYET KANUNU’NDA ÖNGÖRÜLEN DÜZENLEME  3167
V. MARKA HAKKININ TÜKENMİŞ KABUL EDİLMESİ İÇİN ARANAN ŞARTLAR  3171
1. Markanın SMK Kapsamında Korunan (Tescilli) Markalardan Olması  3171
2. Markayı Taşıyan Malların Piyasaya Sunulmuş Olması  3173
3. Piyasaya Sunumun Marka Sahibinin Rızası Dâhilinde Yapılmış Olması  3175
A. Piyasaya Sunumun Marka Sahibi Tarafından Yapılması  3176
B. Piyasaya Sunumun Marka Sahibinin İzniyle Üçüncü Kişi Tarafından Yapılması  3180
a. Piyasaya Sunumun Marka Sahibi ile Arasındaki Hukuki–İktisadi Bağımlılık İlişkisi Çerçevesinde Üçüncü Kişi Tarafından Yapılması  3180
b. Piyasaya Sunumun Marka Sahibinin İzni ile Akdi Bir İlişki Çerçevesinde Üçüncü Kişi Tarafından Yapılması  3183
VI. TÜKENMENİN UYGULANMAYACAĞI HALLER  3188
1. Markalı Mallar Üzerinde Değişiklik veya Kötüleştirme Yapılmış Olması ya da Başka Bir Haklı Nedenin Bulunması  3191
2. Değiştirme veya Kötüleştirmenin Ticari Kullanım Amaçlı Olarak Yapılması  3200
VII. GÜMRÜK BİRLİĞİ REJİMİ ÇERÇEVESİNDE TÜKENME İLKESİ  3201
VIII. TRIPS HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE TÜKENME İLKESİ  3202
IX. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3204
Madde 153 – DAVA AÇILAMAYACAK KİŞİLER  3240
I. DAVA AÇILAMAYACAK KİŞİLER  3241
1. Marka İhlaline Konu Ürünü Kişisel İhtiyaç Ölçüsünde Elinde Bulunduranlar  3241
2. El Konulmayan İhlale Konu Ürünleri Ticari Amaçla Kullananlar  3241
II. MADDE İLE İLGİLİ BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARLARI  3245
Madde 154 – TECAVÜZÜN MEVCUT OLMADIĞINA İLİŞKİN DAVA VE ŞARTLARI  3248
I. TECAVÜZÜN MEVCUT OLMADIĞINA İLİŞKİN DAVA VE ŞARTLARI  3249
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3252
Madde 155 – ÖNCEKİ TARİHLİ HAKLARIN ETKİSİ  3260
I. ÖNCEKİ TARİHLİ HAKLARIN ETKİSİ  3261
1. Önceki Rüçhan veya Başvuru Hak Sahibinin Tescilli Hak Sahibine Açtığı Tecavüz Davası  3261
a. Rüçhan Hakkı Sahibi  3261
b. Gerçek Hak Sahibi  3262
2. Marka, Patent ve Tasarım Hakkı Sahibinin Tescilli Sınai Mülkiyet Hakkını Def’i Olarak Kullanamaması  3263
a. Sonraki Hakkın Tescilli Olması  3263
b. Tescilli Marka Sahibinin Başka Savunma Hakları  3268
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3270
III. MADDE İLE İLGİLİ BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARLARI  3278
Madde 156 – GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME  3289
I. ZORUNLU ARABULUCULUK  3290
II. GÖREVLİ MAHKEME  3293
III. YETKİLİ MAHKEME  3300
IV. TANIMA VE TENFİZ  3306
V. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3308
VI. MADDE İLE İLGİLİ BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARLARI  3329
Madde 157 – ZAMANAŞIMI  3340
I. MARKA HAKKINA TECAVÜZDE ZAMANAŞIMI  3340
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3342
Madde 158 – LİSANS ALANIN DAVA AÇMASI VE ŞARTLARI  3347
I. İNHİSARİ LİSANS ALANIN DAVA AÇMA HAKKI  3348
II. İNHİSARİ OLMAYAN LİSANS ALANIN DAVA AÇMA HAKKI  3351
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3353
IV. MADDE İLE İLGİLİ BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARLARI  3360
Madde 159 – İHTİYATİ TEDBİR TALEBİ VE İHTİYATİ TEDBİRİN NİTELİĞİ  3365
I. MARKA HAKKININ İHLALİNDE İHTİYATİ TEDBİR  3367
II. İHTİYATİ TEDBİR İSTEYEBİLECEK KİŞİLER  3370
1. Marka Hakkı Sahibi  3370
2. Lisans Hakkı Sahibi  3371
III. İHTİYATİ TEDBİR TALEBİNİN ŞARTLARI  3372
1. Kullanımın Marka Hakkına Tecavüz Teşkil Edecek Şekilde Gerçekleşmesi  3372
2. Tecavüzün Gerçekleşmesi için Ciddi ve Etkin Çalışmalar Yapıldığının İspat Edilmesi  3373
3. İhtiyati Tedbirin Davanın Sonunda Verilecek Hükmün Etkinliğini Temin Etmesi  3374
IV. İHTİYATİ TEDBİRİN KAPSADIĞI TEDBİRLER  3374
1. Tecavüz Teşkil Eden Fiillerin Önlenmesi ve Durdurulması  3375
2. Tecavüze Konu Ürünlere ve Bunların Üretiminde Münhasıran Kullanılan Vasıtalara El Konulması  3376
3. Teminat Verilmesi – Ters Teminat  3382
V. DELİL TESPİTİ  3384
VI. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3386
VII. MADDE İLE İLGİLİ BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİ KARARLARI  3398
VIII. MADDE İLE İLGİLİ AVRUPA BİRLİĞİ KARARLARI  3434
Madde 160 – İŞLEM YETKİSİ OLAN KİŞİLER VE TEBLİGAT  3439
I. KURUM NEZDİNDE İŞLEM YAPMAYA YETKİLİ KİŞİLER  3440
II. TEBLİGAT  3443
III. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3445
Madde 161 – ÜCRETLER, ÖDEME SÜRELERİ VE SONUÇLARI  3447
I. GENEL OLARAK  3447
II. MADDE İLE İLGİLİ YARGITAY KARARLARI  3451
Madde 162 – KARARLARIN UYGULANMASI  3454
I. KURUL KARARI VEYA HÜKÜMSÜZLÜK DAVALARINDA VERİLEN KARARLARIN KESİNLEŞMEDEN İCRA EDİLEMEYECEĞİ  3454
Madde 163 – HIZLI İMHA PROSEDÜRÜ  3456
Madde 164 – GELENEKSEL ÜRÜN ADLARINA UYGULANACAK HÜKÜMLER  3459
Madde 165 – YÖNETMELİK  3460
Madde Endeksi  3461
Kavram Endeksi  3467

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar