E–Spor: Hukuki Bakış

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Ali PASLI - Görkem GÖKÇE - Yağmur YOLLU - Nimet KARACA
ISBN: 9789750269035
Stok Durumu: Tükendi
333,00 TL 370,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Ali PASLI, Görkem GÖKÇE, Yağmur YOLLU, Nimet KARACA
Baskı Tarihi 2021/05
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 259

İnternetin sonsuz imkânları tüm dünyayı etkisi altına aldı, bu etki ise günden güne daha da artıyor. Bu durum, günümüzdeki her şeye bir şekilde yansırken, "e-spor" kavramını da hayatımıza soktu. Bu kavramda "spor" geçmesine rağmen bir spor faaliyeti sayılıp sayılmadığı başta olmak üzere birçok tartışma bulunuyor. Gitgide büyüyen profesyonel e-spor sektörü ve e-spor yayın platformları da bu tartışmaların gündemden düşmemesini sağlıyor.

Bu çalışmada, e-sporla ilgili birçok konuya ışık tutulması amaçlanmıştır. Bu kapsamda, e-spor kavramının tarihçesi, spor kavramlarıyla karşılaştırması ve çeşitli disiplinlerle ilişkisi incelenmiştir. Ayrıca e-spor oyuncuları, kulüpler, federasyonlar ve yayın platformları gibi aktörler de farklı bağlamlarda değerlendirilerek, bunların birbirlerine karşı sorumlulukları da incelenmiştir. İlişkinin iş hukuku perspektifi, uygulama için fazlasıyla önemlidir.

Çalışmada ayrıca e-sporla ilişkilendirilebilecek esaslı temel hukuki düzenlemeler de detaylıca değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, e-sporun spor hukuku perspektifi, uygulamadaki sorunlar ve tartışmalarla birlikte değerlendirilmiştir. Başka bir gündem olan fikri mülkiyet hak sahipliklerinin de kitapta kapsamlı bir yeri olmuştur.

Çalışmamız, e-sporun dününden bugününe birçok konuyu ele aldığı için, sadece hukukçulara değil; e-spora ilgi duyan veya bu sektörde çalışan herkese hitap edecektir. Türkiye'de e-sporu bu kadar farklı yönleriyle ele alan ilk kitap olması ve halihazırda ülkemizde bu konularda bir yasal düzenleme olmaması sebebiyle, bu çalışmamız hukukçulara ve tüm ilgililerine yol gösterici olacaktır.


Konu Başlıkları
E–Doping
E–Spor Aktörleri: Oyuncular, Takımlar ve Oyun Şirketleri
Oyunların Hak Sahipliği
Yayın Platformları ve Turnuvalar
Oyuncuların Sözleşmeleri
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar  13
GİRİŞ  15
BİRİNCİ BÖLÜM
E–SPOR KAVRAMI, TARİHÇESİ VE AKTÖRLERİ
I. E–SPOR NEDİR?  17
A. E–spor Tanımının Unsurları  19
1. Bilgisayar Oyunu  19
a. MOBA (Çevrimiçi Çok Oyunculu Savaş Arenası)  23
b. FPS (Birinci Şahıs Nişancı)  24
c. RTS (Gerçek Zamanlı Strateji Oyunu)  24
d. Battle Royale  25
e. Spor Oyunları  25
f. MMORPG (Çok Katılımcılı Çevrimiçi Rol Yapma Oyunu)  26
g. Fighter (Dövüş)  26
2. Elektronik Sistemler Vasıtasıyla Oynanma  27
3. Rekabete Dayalı Olma  27
II. SPOR VE E–SPOR KARŞILAŞTIRMASI  29
A. Spor ve Modern Spor Kavramları  29
B. E–Sporun Spor Niteliği  30
C. E–Spor Kavramının Terimleşmesi ve Bu Amaçla Gerçekleştirilen Çalışmalar  37
D. Federasyonlar  39
1. Uluslararası Federasyonlar  39
2. Bölgesel Federasyonlar  40
3. Ulusal Federasyonlar  41
III. E–SPORUN DİĞER DİSİPLİNLERLE İLİŞKİSİ  42
A. Dijital Oyun Tasarımı  42
B. Medya  43
C. Sosyoloji  43
D. Psikoloji  44
E. Hukuk  44
IV. E–SPORUN TARİHÇESİ  47
A. Arcade Dönemi  49
B. 90’lar Dönemi  52
C. Uluslararası Turnuvalar Dönemi (2000’ler sonrası)  54
D. Türkiye’de E–spor  55
1. Türkiye’de Dijital Oyun Sektörünün Durumu  55
2. Türkiye’de İnternet Kafe Kültürü  58
3. Türkiye’de Düzenlenen E–spor Turnuvaları  60
4. Türkiye E–spor Federasyonu’nun Kuruluşu  61
E. E–sporun Ekonomik Gelişimi  63
F. Dijital Oyun Pazarı İstatistikleri  65
G. E–spor İstatistikleri  69
V. E–SPOR AKTÖRLERİ  73
A. E–spor Oyuncuları  73
B. E–spor Takımları  77
C. E–spor Kulüpleri  78
D. Oyun Şirketleri  79
E. E–spor Federasyonları  80
F. Organizatörler  81
G. E–spor Takipçileri  81
H. Sponsorlar  82
İ. E–spor Yayın Platformları  83
İKİNCİ BÖLÜM
SPOR HUKUKU PERSPEKTİFİNDEN E–SPOR
I. Genel Olarak Spor Hukuku  87
II. E–spor, Sporun Hukuki Tanımına Dâhil Edilebilir mi?  88
III. Doping Kavramı ve E–Spordaki Bazı Görünümleri  91
A. IeSF Düzenlemeleri  95
1. IeSF Anti–Doping Kuralları  96
2. IeSF Müsabaka Kuralları  98
B. Türkiye’deki Durum  100
1. Sporcudan Alınan Örnekte Yasaklı Bir Maddenin Veya Metabolitlerinin Veya Belirteçlerinin Tespit Edilmesi  103
2. Yasaklı Bir Madde Veya Yasaklı Bir Yöntemin Sporcular Tarafından Kullanılması Veya Kullanılmaya Teşebbüs Edilmesi  104
3. Örnek Vermekten Kaçınmak, Örnek Vermeyi Reddetmek Veya Örnek Vermemek  105
4. Bulunabilirlik Kusurları  105
5. Doping Kontrolünün Herhangi Bir Bölümünü Bozmak Veya Bozmaya Teşebbüs Etmek, Hile Yapmak Veya Hile Yapmaya Teşebbüs Etmek  105
6. Yasaklı Bir Maddeyi Veya Yasaklı Bir Yöntemi Bulundurmak  105
7. Herhangi Yasaklı Bir Maddenin Veya Yasaklı Bir Yöntemin Yasadışı Ticaretini Yapmak Veya Yasadışı Ticaretini Yapmaya Teşebbüs Etmek  106
8. Herhangi Yasaklı Bir Madde Veya Yasaklı Bir Yöntemi Herhangi Bir Sporcuya Bir Müsabaka İçinde Tatbik Etmek Veya Tatbik Etmeye Teşebbüs Etmek Veya Müsabaka Dışında Yasak Olan Herhangi Yasaklı Bir Madde Veya Yasaklı Bir Yöntemi Herhangi Bir Sporcuya Müsabaka Dışındaki Bir Dönemde Tatbik Etmek Veya Tatbik Etmeye Teşebbüs Etmek  107
9. Suç Ortaklığı  107
10. Yasak İş Birliği  107
C. Turnuvalarda Uygulanan Diğer Doping Düzenlemeleri  110
D. E–Doping  111
IV. Şike (Match–fixing) ve Teşvik Primi  112
A. Türk Hukuku Kapsamında  112
B. Uluslararası Düzenlemeler  119
V. Yasadışı Bahis  120
A. Türk Hukuku Kapsamında  120
1. Yasadışı Bahis Suçunun İnternet Ortamında İşlenmesi  125
B. Uluslararası Düzenlemeler  129
VI. E–sporda Tahkim Yargılama Yolu  131
A. E–sporda Ulusal Tahkim  132
1. E–sporda Zorunlu Tahkim Yolu  132
2. E–sporda İhtiyari Tahkim Yolu  139
B. E–sporda Uluslararası Tahkim Yolu  140
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
FİKRİ MÜLKİYET HUKUKU PERSPEKTİFİNDEN E–SPOR
I. Genel Olarak  143
A. Eser Kavramı  144
B. Eser Sahipliği Kavramı  152
C. Fikir ve Sanat Eserlerinde Hak Sahipliği Kavramı  154
D. Geleneksel Eser Türlerinden Dijitale Dönüş: Multimedya Eserler  156
E. Bilgisayar Oyunlarının Eser Niteliği  160
1. Bilgisayar Oyunlarının Bilgisayar Programlarına Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi  162
2. Bilgisayar Oyunlarının Veri Tabanlarına Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi  165
3. Bilgisayar Oyunlarının Güzel Sanat Eserlerine Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi  167
4. Bilgisayar Oyunlarının Sinema Eserlerine Sağlanan Koruma Kapsamında Değerlendirilmesi  168
F. Bilgisayar Oyunlarında Eser Sahipliği  171
G. Bilgisayar Oyunlarında Hak Sahipliği  174
H. Bilgisayar Oyunlarında Oyunculara Tanınan Haklar  178
II. E–SPORDA GÜNDEME GELEBİLECEK FİKRİ HAKLAR  183
A. Oyun Şirketleri Bakımından Gündeme Gelebilecek Fikri Haklar  184
B. Takım Oyuncuları Bakımından Gündeme Gelebilecek Fikri Haklar  195
C. Turnuva Organizatörleri Bakımından Gündeme Gelebilecek Fikri Haklar  197
III. Bilgisayar Oyunlarına Ait Yayınlar  202
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İNTERNET ORTAMINDAN YAPILAN
YAYINLARIN DÜZENLENMESİ KAPSAMINDA E–SPOR
İNTERNET ORTAMINDAN YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ KAPSAMINDA E–SPOR  205
BEŞİNCİ BÖLÜM
İŞ HUKUKU PERSPEKTİFİNDEN E–SPOR
I. E–spor Oyuncularının İş Hukuku Kapsamında Konumlandırılması  207
II. İş Kanunu kapsamında  208
III. Hizmet Sözleşmesi  209
IV. Tarafların Borçları  213
A. Oyuncuların Borçları  213
1. İş Görme Borcu  213
2. Özen ve Sadakat Borcu  214
3. Teslim ve Hesap Verme Borcu  215
4. Fazla Çalışma Borcu  216
5. Düzenlemelere ve Talimata Uyma Borcu  218
B. Takımın Borçları  219
1. Ücret Ödeme Borcu  219
2. İş Verme Borcu  221
3. İş Araç ve Malzemelerini Sağlama Borcu  221
4. Giderleri Ödeme Borcu  222
5. İşçiyi Koruma ve Gözetme Borcu  222
6. Tatil ve İzin Verme Yükümlülüğü  224
7. Hizmet Belgesi Verme Borcu  225
V. Hizmet Sözleşmesinin Devri ve Sona Ermesi  226
VI. Sporcu Sözleşmeleri  230
VII. Sözleşmenin Kurulması  231
VIII. Tarafların Borçları  232
A. Sporcunun Borçları  232
B. Kulübün Borçları  233
1. Ücret Ödeme Borcu  233
2. Prim Ödeme Borcu  235
3. Bonservis Bedeli Ödeme Borcu  235
4. Sporcuların Eğitimi ve Sağlığı İçin Gerekli Sağlık Personelini ve Spor Ekipmanlarını Temin Etme Borcu  236
IX. Sözleşmenin Sona Ermesi  236
A. Karşılıklı Sona Erdirme  236
B. Fesih  237
1. Sporcu Açısından Fesih Sebepleri  237
a. Ücret Alacağının Elde Edilememesi Nedeniyle Fesih  237
b. Ücret Dışı Alacakların Elde Edilememesi Nedeniyle Fesih  237
c. Sportif Nedenlerle Fesih  238
2. Kulüp Açısından Fesih Sebepleri  238
a. Baskı Feshi  238
b. Davranışsal Fesih  239
c. Kurumsal Fesih  240
d. Diğer Sebepler  240
X. Diğer Aktörler ile E–spor Oyuncuları Arasındaki İlişkiler  241
SONUÇ  243
Kaynakça  251
Kavram Dizini  257

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar