6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna Göre Hazırlanmış

Tüketici Hukuku

Yayınevi: Yetkin Yayınları
Yazar: İlhan KARA
ISBN: 9786050514520
1.402,50 TL 1.650,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar İlhan KARA
Baskı Tarihi 2023/02
Baskı Sayısı 3
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Sert Kapak (İplik Dikiş)
Sayfa Sayısı 1719
Baskı Niteliği Güncellenmiş ve Gözden Geçirilmiş

Avrupa Birliği ile uyum sürecindeki en önemli fasıllardan biri “Tüketici ve Sağlığın Korunması” başlıklı 28. Fasıldır. Bu alandaki çağdaş ihtiyaçları karşılamak üzere 1995 yılında mülga 4077 sayılı Tüketici Kanunu yürürlüğe girmiştir. Zaman içinde bu Kanun ihtiyaçları karşılamakta yetersiz kalmıştır. Bu amaçla 2014 yılında hazırlanan 6502 s. Tüketici Kanunu yürürlüğe girmiştir. Bu sayede temel kanunlarla gerekli uyum sağlanmıştır.6502 s. TKHK’nın yürürlüğe girmesiyle, Tüketici Hukuku alanında önemli bir farkındalık meydana gelmiştir. Daha önce Hukuk fakültelerinde seçmeli ders olan Tüketici Hukuku, günümüzde zorunlu ders olarak verilmeye başlanmıştır.

Tüketici Hukuku alanında yaşanan bu hızlı gelişmelere rağmen bu alanda yazılan kitap ve bilimsel yayınlar henüz arzu edilen düzeye ulaşmamıştır. 2004 yılında atandığımız Ankara Adliyesinde, Ankara 7. Ticaret Mahkemesi üyeliği, Ankara 7. Tüketici mahkemesi hâkimliği ve en son Ankara 7. Asliye Ticaret Mahkemesi Başkanı olarak yaklaşık 14 yıl görev yaptıktan sonra, 2018 yılında Yargıtay üyeliğine seçildik.

Katıldığımız çok sayıda konferans, seminer, bilimsel toplantı da özellikle uygulayıcıların ve akademisyenlerin bu alandaki basılı eser eksikliğini gözlemledik. Bu Kitabın doktrinde ve uygulamadaki önemli bir eksikliği tamamladığını fark ettik. Çok sayıda saygın akademisyenin yazmış olduğu kitap ve bilimsel yayınlarda, bu Kitaba “Temel Eser” olarak atıf yapılması bizi mutlu etmiştir. 

Bu kitabın yeni baskısının hazırlanmasında bizi teşvik eden, Yargıtay üyesi meslektaşlarıma ve akademisyen arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Kitabın hazırlanması sürecinde beni destekleyen ve kitabın gözden geçirilmesine katkı veren çok kıymetli eşim Sema, genç akademisyen, kızım Özgenur’a ve genç hukukçu adayı kızım Miray’a teşekkür ediyorum. Bu Eser’in yayınlanmasında emeği geçen Yetkin Yayınevi çalışanlarına ve Eserin basımını üstlenerek titiz bir çalışmayla bunu gerçekleştiren Yetkin Basım ve Yayıncılık A.Ş. yetkilisi Muharrem Başer’e ve Kitabın dizgi ve basımında emeği geçen yayınevi çalışanlarına ayrı ayrı teşekkür ediyorum.18.01.2021.


Avrupa Birliği ile uyum sürecindeki en önemli fasıllardan biri “Tüketici ve Sağlığın Korunması” başlıklı 28. Fasıldır. Bu alandaki çağdaş ihtiyaçları karşılamak üzere 1995 yılında mülga 4077 sayılı Tüketici Kanunu yürürlüğe girmiştir. Zaman içinde bu Kanun ihtiyaçları karşılamakta yetersiz kalmıştır. Bu amaçla 2014 yılında hazırlanan 6502 s. Tüketici Kanunu yürürlüğe girmiştir. Bu sayede temel kanunlarla gerekli uyum sağlanmıştır.6502 s. TKHK’nın yürürlüğe girmesiyle, Tüketici Hukuku alanında önemli bir farkındalık meydana gelmiştir. Daha önce Hukuk fakültelerinde seçmeli ders olan Tüketici Hukuku, günümüzde zorunlu ders olarak verilmeye başlanmıştır.

Tüketici Hukuku alanında yaşanan bu hızlı gelişmelere rağmen bu alanda yazılan kitap ve bilimsel yayınlar henüz arzu edilen düzeye ulaşmamıştır. 2004 yılında atandığımız Ankara Adliyesinde, Ankara 7. Ticaret Mahkemesi üyeliği, Ankara 7. Tüketici mahkemesi hâkimliği ve en son Ankara 7. Asliye Ticaret Mahkemesi Başkanı olarak yaklaşık 14 yıl görev yaptıktan sonra, 2018 yılında Yargıtay üyeliğine seçildik.

Katıldığımız çok sayıda konferans, seminer, bilimsel toplantı da özellikle uygulayıcıların ve akademisyenlerin bu alandaki basılı eser eksikliğini gözlemledik. Bu Kitabın doktrinde ve uygulamadaki önemli bir eksikliği tamamladığını fark ettik. Çok sayıda saygın akademisyenin yazmış olduğu kitap ve bilimsel yayınlarda, bu Kitaba “Temel Eser” olarak atıf yapılması bizi mutlu etmiştir. 

Bu kitabın yeni baskısının hazırlanmasında bizi teşvik eden, Yargıtay üyesi meslektaşlarıma ve akademisyen arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Kitabın hazırlanması sürecinde beni destekleyen ve kitabın gözden geçirilmesine katkı veren çok kıymetli eşim Sema, genç akademisyen, kızım Özgenur’a ve genç hukukçu adayı kızım Miray’a teşekkür ediyorum. Bu Eser’in yayınlanmasında emeği geçen Yetkin Yayınevi çalışanlarına ve Eserin basımını üstlenerek titiz bir çalışmayla bunu gerçekleştiren Yetkin Basım ve Yayıncılık A.Ş. yetkilisi Muharrem Başer’e ve Kitabın dizgi ve basımında emeği geçen yayınevi çalışanlarına ayrı ayrı teşekkür ediyorum.18.01.2021.


İÇİNDEKİLER

ÜÇÜNCÜ BASKIYA ÖNSÖZ ................................................................................ 9

KISALTMALAR.................................................................................................... 41

1. BÖLÜM

GİRİŞ

1. GENEL DEĞERLENDİRME.........................................................................43

2. TÜRK HUKUKUNDAKİ TARİHSEL GELİŞME .......................................46

2.1. Mülga 4077 sayılı Tüketici Kanununun Yürürlüğe Girmesi ..................48

2.2. Mülga 4077 Sayılı Kanunda Yapılan Değişiklikler................................49

2.3. 6502 Sayılı Kanunun Amacı...................................................................51

2.3.1. Yeni Tüketici Kanunu Yapılmasına Etkili Olan Sebepler........ 53

2.3.2. 6502 Sayılı Kanuna İlişkin Teknik Ayrıntılar .......................... 55

2.3.3. Yeni Tüketici Kanunu Değişikliğindeki Maddi Ayrıntılar....... 57

2.3.4. 6502 Sayılı Tüketici Kanununda Öne Çıkan Konular .............. 60

2.3.5. Tüketici Kanununun Zaman Bakımından Uygulanması........... 62

2.3.5.1. 6502 sayılı TKHK Öncesi Açılan Davalar............... 64

2.3.5.2. 6502 sayılı TKHK Sonrası Açılan Davalar.............. 66

2.4. Tüketici Kavramı....................................................................................67

2.5. Tüketici Sözleşmesi................................................................................70

2.6. Tüketici Hukukunun Diğer Hukuk Dalları İle İlişkisi ............................72

2.7. Tüketici Hukuku Sistemleri....................................................................73

2.7.1. Objektif (Sözleşme Esaslı) Sistem............................................ 73

2.7.2. Sübjektif (Tüketiciyi Esas Alan) Sistem................................... 74

2.7.3. Karma Sistem ........................................................................... 75

2.7.4. Ülkemizde Geçerli Sistem ........................................................ 75

3. TÜKETİCİ İŞLEMİNİN ÖZELLİKLERİ VE TEMEL İLKELER............77

3.1. Tüketici Zayıf Konumdadır....................................................................79

3.2. Genellikle Mal ve Hizmet Alımına Yöneliktir .......................................79

3.3. Sözleşmenin Türü ve Niteliği Önem Arz etmez .....................................80

3.4. Sözleşmenin Bir Tarafı Daima Tüketicidir.............................................81

3.5. Sözleşmenin Karşı Tarafı Daima Müteşebbistir.....................................81

İçindekiler

12

3.6. Karşı Taraf Ticari ve Mesleki Amaçla Hareket Eder .............................82

3.7. Tüketici Sözleşmeleri İvazlı Sözleşmelerdir ..........................................82

3.8. Girişimci Tüketiciye Satış ve Hizmet Vermekten Kaçınamaz ...............82

3.9. Tüketici Sözleşmeleri Çoğunlukla Ticari İş Sayılır................................83

3.10. Tüketici Sözleşmelerinde Taraflar Avans Faiz İsteyebilir......................84

3.11. Tüketici Lehine Yorum İlkesi Geçerlidir................................................86

3.12. Tüketici Lehine Verilen Şahsi Teminatlar Adi Kefalet Sayılır...............88

3.13 Müteşebbis Lehine Verilen Şahsi Teminat Müteselsil Kefalet

Sayılır ...................................................................................................92

3.14. Kambiyo Senedinin Nama Yazılı Olması Zorunludur............................93

3.15. Tüketici Mahkemesi Görevlidir............................................................100

3.16. Tüketici Kendi İkametgâhında Dava Açabilir ......................................101

3.17. Sözleşme Giderlerinden Kural Olarak Girişimci Sorunludur...............101

3.18. Sözleşme Öncesi Görüşmeler Sözleşme Hükümlerine Tabidir ............106

3.19. Bileşik Faiz Uygulaması Yasaktır ........................................................108

3.20. Sözleşmede Parasal Sınır Yoktur..........................................................112

3.21. Maddi ve Manevi Tazminat Talep Edilebilir........................................113

3.22. Tüketici Yargı Harçlarından Muaftır....................................................117

3.23. Tüketici Davalarında HMK Yargılama İlkeleri Geçerlidir...................119

3.24. İspat Yükü Kural Olarak Müteşebbise Aittir........................................120

3.25. Tüketici Sipariş Etmediği Mal Nedeniyle Sorumlu Olmaz ..................125

3.26. Tüketici Sözleşmesinde Kural Olarak Şekil Serbestîsi Esastır.............126

3.27. Sözleşme Şartları Tüketici Aleyhine Değiştirilemez ............................129

3.28. Nispi Geçersizlik Kuralı Uygulanır......................................................130

3.29. Tüketiciden Sadece Nama Yazılı Kambiyo Senedi Alınabilir..............132

3.30. Konut Kredisi Kullanan Kooperatif Ortağı Tüketici Sayılır.................134

3.31. Her Türlü Mal ve Eşya Sözleşme Konusu Olabilir ..............................136

3.32. Muacceliyet Şarta Bağlıdır ...................................................................137

3.33. Cayma Hakkının Girişimciye Yöneltilmesi Yeterlidir .........................138

3.34. Tüketicinin Fiil Ehliyeti Yoksa Sözleşme Geçersiz Sayılır..................139

3.35. Tüketiciye Yönelik Bilgilendirmeler Yazılı Olmalıdır.........................140

3.36. Tüketici Mahkemesine Her Türlü Dava Açılabilir...............................140

3.37. Reklam ve İlanlarda Güven Sorumluluğu Vardır.................................141

3.38. Tüketici Sözleşmelerinde TBK Faiz Sınırlamaları Uygulanır..............147

İçindekiler

13

3.39. Belli Miktar İçin Önce THH’lere Başvuru Zorunludur ........................149

3.40. Tüketici İşleminde Sözleşmenin Nispiliği İlkesi Geçerlidir.................150

3.41. Sözleşmedeki Haksız Şartlar Geçersizdir.............................................150

3.42. Tüketiciye Daha Fazla Koruma Sağlayan Norm Uygulanır.................152

3.43. Yabancılara Özel Kanun Hükümleri Uygulanır ...................................155

3.42. Uluslararası Anlaşmalar Öncelikli Uygulanır.......................................156

3.45. İfa İmkânsızlığında Tüketici Bedel İadesi Talep Edebilir ....................158

3.46. Tüketici Hukuku Kuralları Emredicidir................................................162

4. TÜKETİCİ KANUNUNDA YAPILAN TANIMLAR.................................163

4.1. Tüketici.................................................................................................163

4.2. Tüketici İşlemi......................................................................................164

4.3. Satıcı .................................................................................................167

4.4. Sağlayıcı ...............................................................................................167

4.5. Mal .................................................................................................167

4.6. Hizmet .................................................................................................168

4.7. Üretici .................................................................................................168

4.8. İthalatçı.................................................................................................168

4.9. Konut Finansman Kuruluşu..................................................................169

4.10. Kredi Veren ..........................................................................................169

4.11. Kalıcı Veri Sağlayıcı ............................................................................170

4.12. Teknik Düzenleme................................................................................171

4.13. Tüketici Örgütleri .................................................................................171

4.14. Kanunda Yapılan Diğer Tanımlar ........................................................172

5. TÜKETİCİYİ KORUMA NEDENLERİ.....................................................172

5.1. Genel Kanunların Korumadaki Yetersizliği .........................................173

5.2. Ekonomik Gelişmeler...........................................................................173

5.3. Reklam Ve Pazarlama Tekniklerindeki Gelişmeler..............................174

5.4. Tüketicinin Zayıf Konumda Bulunması ...............................................174

6. TÜKETİCİ HUKUKUNUN KORUMA ALANI VE AMACI....................174

6.1. Sağlık Hakkı .........................................................................................175

6.2. Güvenlik ...............................................................................................176

6.3. Ekonomik Çıkarları Koruma ................................................................176

6.4. Bilgilendirme - Aydınlatma..................................................................177

6.5. Eğitim .................................................................................................178

İçindekiler

14

6.6. Çevresel Tehlikelerden Koruma Ve Korumaya Özendirme .................179

6.7. Örgütlenmeye Teşvik ...........................................................................179

6.8. Maddi Ve Manevi Zararları Gidermek .................................................180

7. TÜKETİCİ İŞLEMİ VE ÖZELLİKLERİ...................................................180

8. HAKSIZ ŞARTLAR VE GENEL İŞLEM KOŞULLARI...........................181

8.1. Haksız Şartın Tanımı ve Unsurları .......................................................185

8.1.1. Tek Taraflı Düzenleme Olmalı............................................... 186

8.1.2 Dürüstlük Kuralına Aykırı Düzenleme Olmalı....................... 186

8.1.3. Düzenleme Tüketici Aleyhine Dengesizlik Yaratmalı ........... 186

8.2. Haksız Şartın Hükümleri ......................................................................187

8.2.1. Tüketici Yönünden Geçersiz Sayılır....................................... 187

8.2.2. Tüketici Lehine Yorum Kuralı Geçerlidir .............................. 188

8.2.3. Müzakere Yapıldığını İspat Yükü Müteşebbise Aittir............ 189

8.3. Tüm Sözleşme Türleri İçin Haksız Şart Denetimi Yapılabilir..............190

8.4. Denetim Sözleşmenin Yapıldığı Zamana Göre Yapılır........................191

8.5. Sözleşmede Haksız Şart Denetimi Yöntemleri.....................................193

8.5.1. Birlikte Hazırlama Yöntemi ................................................... 193

8.5.2. Mahkeme Denetimi Yöntemi ................................................. 194

8.5.3. İdari Denetim Yöntemi........................................................... 195

8.6. Tüketici Kanununda İdari Yoldan Denetim Usulü ...............................196

8.7. Haksız Şart Örnekleri ...........................................................................197

8.8. Türk Borçlar Kanununda Genel İşlem Koşulları ..................................201

8.9. Genel İşlem Koşullarının Hukuki Niteliği............................................204

8.9.1. Genel İşlem Koşullarının Unsurları........................................ 205

8.9.1.1. Çok Sayıda Sözleşmede Kullanılmak İçin

Hazırlanmalı........................................................... 205

8.9.1.2. Taraflardan Sadece Biri Hazırlamalı ...................... 205

8.9.1.3. Soyut ve Genel Nitelikli Olmalı............................. 206

8.9.1.4. Sözleşme Kapsamında Bulunmalı.......................... 206

8.9.2. Genel İşlem Koşullarının Denetimi ........................................ 206

8.9.2.1. İdari Kontrol........................................................... 207

8.9.2.2. Birlikte Hazırlama Yöntemi ................................... 208

8.9.2.3. Mahkeme Denetimi ................................................ 208

İçindekiler

15

8.9.3. Karşı Tarafın Menfaatine Aykırı Hükümler Yazılmamış

Sayılır ................................................................................ 209

8.9.4. Bilgilendirme Yapılması Zorunludur...................................... 209

8.9.5. Yazılmamış Sayılan Dışındaki Hükümler Geçerlidir ............. 210

8.9.6. Düzenleyen Aleyhine Yorum Kuralı Geçerlidir..................... 210

8.9.7. Sözleşmede Tek Taraflı Değişiklik Yapmak Yasaktır............ 211

8.9.8. Dürüstlük Kuralına Aykırı Hüküm Konulamaz...................... 211

8.9.9. Haksız Şart Hükümleri ve GİK Arasındaki Benzerlikler........ 212

8.9.10. Haksız Şart İle Genel İşlem Koşulları Arasındaki Farklar...... 213

9. GARANTİ SORUMLULUĞU VE UYGULAMASI...................................213

9.1. Zorunlu Garanti ....................................................................................217

9.1.1. Garanti Belgesi Verilmesi Zorunludur.................................... 219

9.1.2. Garanti Süresi Asgari İki Yıldır.............................................. 220

9.1.3. Garanti Belgesinde Bulunması Zorunlu Bilgiler .................... 221

9.1.4. Zorunlu Garanti Nedeni ile Onarım İstenebilir....................... 222

9.1.5. Garanti Belgesinin Sağladığı Diğer Haklar ............................ 222

9.1.6. Değiştirilen Ürünün Garanti Süresi ........................................ 226

9.1.7 Kullanım Hatası...................................................................... 227

9.1.8. Servis Hizmeti Verilmesi Zorunludur..................................... 229

9.1.9. Tamir 10 İş Gününü Geçerse İkame Mal Verilmesi

Zorunludur.............................................................................. 230

9.1.10. Paralel İthalatta Ayıptan Sorumlu Kişinin Tespiti.................. 230

9.1.11. Yenilenmiş Ürünlerde Asgari Garanti En Az Bir Yıldır......... 231

9.2. İhtiyari Garanti Belgesi ........................................................................234

9.2.1. İhtiyari Garanti Belgesinin Kapsamı ...................................... 235

9.2.2. İhtiyari Garanti Süresi............................................................. 236

9.2.3 İhtiyari Garanti Süresinde Tüketiciden Masraf İstenemez...... 237

9.2.4. İhtiyari Garanti Veren Reklam ve İlanlardan Sorumludur...... 238

9.2.5. İhtiyari Garanti Yazılı Olarak Verilmelidir. ........................... 238

9.2.6. İhtiyari Garantinin Öngörülen Özellikleri Taşımaması .......... 238

10. FİYAT ETİKET BELGESİ...........................................................................239

10.1. Etiket Konulması Zorunludur...............................................................239

10.2. Tarife Ve Fiyat Listesi Konulması Zorunludur ....................................241

10.3. İndirimli Satışların Gerçekçi Olması Zorunludur.................................241

İçindekiler

16

10.4. Etiket Konulması Zorunlu Olmayan Haller..........................................242

10.5. Tarife Ve Fiyat Etiketi Kontrolü...........................................................242

11. TİCARİ REKLAM VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARI................243

11.1. Ticari Reklam Tanımı ve Uygulama Alanı...........................................244

11.1.1. Ticari Reklam İlkelerini Reklam Kurulu Belirler................... 244

11.1.2. Aldatıcı Reklam Yapılması Yasaktır...................................... 244

11.1.3. Örtülü Reklam Yapılması Yasaktır......................................... 246

11.1.4. Karşılaştırmalı Reklam Yapılabilir......................................... 246

11.1.5. Reklamdaki İddiaların İspatı Reklam Verene Aittir ............... 247

11.1.6. Yasak Reklam Yapılmasının Müeyyidesi............................... 248

11.1.7. Ticari Reklamlarda Uyulması Gereken Diğer Kurallar.......... 249

11.2. Haksız Ticari Uygulama Tanımı ve Kapsamı.......................................250

11.2.1 Tüketiciye Yönelik Haksız Ticari Uygulamalar Yasaktır....... 250

11.2.2. Haksız Uygulama Olmadığını İspat Yükü Tacire Aittir......... 251

11.2.3. Haksız Ticari Uygulamalar İçin Reklam Yapılamaz .............. 251

11.2.4. Haksız Ticari Uygulama Örnekleri ve Tespit Usulü............... 252

12. REKLAM KURULU .....................................................................................255

12.1. Reklam Kurulunun Oluşumu................................................................256

12.2. Reklam Kurulunun Görevleri ...............................................................257

13. SATIŞ SONRASI HİZMETLER ..................................................................258

13.1. Belirlenen Sürede Satış Sonrası Hizmet Vermek Zorunludur ..............261

13.2. Satış Sonrası Hizmet Yeterlilik Belgesi Alınması Zorunludur.............262

13.3. Azami Tamir Süresi Aşılamaz..............................................................262

13.4. Servis Hizmeti Vermek ve İstasyon Kurmak Zorunludur ....................263

13.5. Yetkili ve Özel Servisler Tüketiciye Karşı Sorumludur.......................264

13.6. Ticari Faaliyetin Sona Ermesi Halinde Sorumluluk .............................265

13.6.1. Garanti Süresinde Ticari Faaliyetin Sona Ermesi................... 266

13.6.2. Garanti Dolduktan Sonra Ticari Faaliyetin Sona Ermesi........ 266

13.7. Servis ve Yedek Parça Bulundurmaya Aykırı Davranış.......................266

13.8. Garantide Tamir 10 İş Gününü Geçerse İkame Mal Verilir .................268

14. TÜKETİCİ KONSEYİ VE REKLAM KONSEYİ......................................268

14.1. Tüketici Konseyi...................................................................................269

14.2. Reklam Konseyi ...................................................................................271

15. ZARARLI VE TEHLİKELİ MAL VE HİZMETLER................................271

İçindekiler

17

15.1. Avrupa Birliğindeki Durum..................................................................272

15.2. Ülkemizdeki Durum .............................................................................273

16. TÜKETİCİ ÜRÜNÜ VE HİZMET DENETİMİ .........................................274

16.1. Tüketici Ürünü......................................................................................274

16.2. Denetim Usulü......................................................................................275

17. TÜKETİCİNİN EĞİTİLMESİ.....................................................................276

18. TANITMA VE KULLANMA KILAVUZU .................................................277

18.1. Türkçe Kullanma kılavuzu verilmesi zorunludur .................................279

18.2. Tanıtma Ve Kullanma Kılavuzuyla Satılacak Mallar...........................280

18.3. Tanıtma Ve Kullanma Kılavuzunda Olması Gereken Bilgiler .............281

18.4. Üretici, İthalatçı Ve Satıcının Sorumluluğu..........................................282

19. SATIŞTAN KAÇINMA.................................................................................283

20. SİPARİŞ EDİLMEYEN MAL VE HİZMETLER.......................................284

21. TÜKETİCİ ÖDÜLLERİ ...............................................................................286

22. YİYECEK TAKLİDİ ÜRÜNLER ................................................................287

23. TEST, MUAYENE VE ANALİZLER ..........................................................288

24. YASAK SATIŞ YÖNTEMLERİ (PİRAMİT SATIŞLAR)................................289

25. HAKSIZ FİYAT DEĞELENDİRME KURULU.........................................291

26. 6502 SAYILI KANUNDA CEZA HÜKÜMLERİ........................................296

26.1. İdari Para Cezası Gerektiren Fiiller ......................................................297

26.2. İdari Para Cezalarında Yetki.................................................................303

26.3. İdari Para Cezalarına İtiraz ...................................................................304

26.4. İdari Para Cezalarında Uzlaşma............................................................304

2. BÖLÜM

GÖREV

1. GENEL OLARAK GÖREV..........................................................................307

2. İLK DERECE HUKUK MAHKEMELERİ ................................................309

2.1. Genel Mahkemeler ...............................................................................309

2.1.1. Asliye Hukuk Mahkemeleri.................................................... 310

2.1.2. Sulh Hukuk Mahkemeleri....................................................... 311

2.2. Özel Mahkemeler .................................................................................312

2.2.1. Tüketici Mahkemeleri............................................................. 312

2.2.2. Diğer Özel Mahkemeler ......................................................... 315

İçindekiler

18

3. TÜKETİCİ MAHKEMESİNİN GÖREV ALANI.......................................318

3.1. Satış Sözleşmesi ...................................................................................321

3.2. Mal Değişim (Trampa) Sözleşmesi ......................................................325

3.3. Bağışlama Sözleşmesi ..........................................................................326

3.4. Kira Sözleşmesi ....................................................................................327

3.5. Finansal Kiralama Sözleşmesi..............................................................329

3.6. Tüketim Ödüncü (Karz) Sözleşmesi.....................................................330

3.7. Kullanma Ödüncü (Ariyet) Sözleşmesi ................................................331

3.8. Eser Sözleşmesi ....................................................................................332

3.8.1. Kat Karşılığı İnşaat Sözleşmesi .............................................. 337

3.9. Vekâlet Sözleşmesi...............................................................................348

3.10. Taşıma Sözleşmesi ...............................................................................355

3.11. Sigorta Sözleşmeleri.............................................................................363

3.11.1. Sigorta Türleri......................................................................... 364

3.11.2. Sigorta Alanında Tüketiciyi Koruyan Hükümler.................... 366

3.11.3. Sigorta Sözleşmesinin Tüketici İşlemi Sayılması

Koşulları ................................................................................ 366

3.11.4. Sigortacının Tüketiciyi Bilgilendirmesi Zorunludur............... 370

3.11.5. Sigortacının Rücu Davası Açma Hakkı.................................. 373

3.11.6. Farklı Durumlarda Görevli Mahkemenin Belirlenmesi.......... 375

3.11.7. Sigorta Tahkim Komisyonuna Başvuru Yapılabilir................ 377

3.12. Hizmet Sözleşmesi ...............................................................................380

3.13. Pazarlamacılık Sözleşmesi....................................................................382

3.14. Yayım Sözleşmesi ................................................................................384

3.15. Komisyonculuk ve Simsarlık Sözleşmesi.............................................385

3.16. Saklama Sözleşmesi .............................................................................386

3.17. Kefalet Sözleşmesi ...............................................................................390

3.17.1. Kefalet Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları............................... 395

3.17.2. Kefalet Sözleşmesinin Türleri ................................................ 398

3.17.3. Kefalet Sözleşmesinin Sona Erme Nedenleri ......................... 400

3.17.4. Tüketici Sözleşmelerine Kefalet ve Hükümleri...................... 402

3.18. Bireysel Bankacılık Sözleşmeleri .........................................................404

4. GÖREV KURALLARININ NİTELİĞİ.......................................................408

4.1. Görev Kurallarına Aykırılığın Sonuçları ..............................................409

İçindekiler

19

4.2. Görevsizlik Kararı ve Sonuçları ...........................................................410

4.3 Görevsizlik Kararı Üzerine Yapılacak İşlemler....................................411

3. BÖLÜM

YETKİ

1. GENEL OLARAK YETKİ ...........................................................................413

2. GENEL YETKİLİ MAHKEME...................................................................415

3. ÖZEL YETKİ KURALLARI........................................................................419

3.1. Bir Yerde Geçici Oturanlara Karşı Açılacak Davalarda Yetki .............420

3.2. Sözleşmeden Doğan Davalarda Yetki ..................................................421

3.3. Haksız Fiilden Kaynaklanan Davalarda Yetki......................................422

3.4. Mirastan Doğan Davalarda Yetki .........................................................424

3.5. Sigorta Sözleşmesinden Doğan Davalarda Yetki .................................424

3.6. Taşınmazın Aynından Doğan Davalarda Yetki ....................................425

3.6.1. Tüketici İşlemi Niteliğindeki Davalarda Yetki....................... 427

3.7. Şubeler Ve Tüzel Kişilerle İlgili Davalarda Yetki................................428

3.8. Davalının Birden Fazla Olması Halinde Yetki .....................................430

3.9. Türkiye de Yerleşim Yeri Bulunmaması Halinde Yetki.......................431

3.10. Karşı Davada Yetki ..............................................................................431

3.11. Özel Kanunlarda Öngörülen Yetki Halleri ...........................................432

3.12. Tüketici İşlemlerinde Yetki ..................................................................432

3.13. Yetki Sözleşmesi ..................................................................................432

3.13.1. Yetki Sözleşmesinin Geçerlilik Şartları.................................. 434

3.13.2. Yetki Kurallarına Aykırılığın Sonuçları ................................. 434

4. İSTİNAF MAHKEMESİNİN YETKİSİ......................................................435

4.1. İstinaf Daireleri Arasındaki İş Dağılımı ...............................................436

4.2. İşlevsel (Fonksiyonel)Yetki..................................................................437

5. YETKİSİZLİK KARARINDA YAPILACAK İŞLEMLER.......................438

4. BÖLÜM

TÜKETİCİ MAHKEMELERİ

1. GENEL OLARAK .........................................................................................441

2. TÜKETİCİ MAHKESİNİN NİTELİĞİ.......................................................444

3. TÜKETİCİ MAHKEMESİNİN GÖREV ALANI.......................................445

İçindekiler

20

4. TÜKETİCİ MAHKEMESİNİN YETKİ ALANI.........................................447

5. BASİT YARGILAMA USULÜ UYGULANIR............................................448

5.1. Basit Yargılama Usulünün Özellikleri..................................................451

5.1.1. Dava Dilekçesinin Mahkemeye Verilmesi ile Dava Açılır..... 451

5.1.2. Dilekçelerle Birlikte Tüm Deliller Bildirilmelidir.................. 452

5.1.3. Dilekçeler Verilince Artık İddia ve Savunma Değiştirilemez 452

5.1.4. Basit Yargılamada Dosya Üzerinden Karar Verilebilir.......... 453

5.1.5. Ön İnceleme Duruşması Zorunlu Değildir ............................. 454

5.1.6. Dava En Fazla Bir Kez Yenilenebilir ..................................... 454

6. TÜKETİCİ MAHKEMELERİNDE DAVACI............................................455

7. TÜKETİCİ MAHKEMELERİNDE DAVALI............................................459

8. TEBLİGAT USULÜ ......................................................................................461

9. TÜKETİCİ MAHKEMESİNDE AÇILABİLEN DAVALAR....................464

9.1. Eda Davası............................................................................................464

9.2. Tespit Davası........................................................................................465

9.3. Belirsiz Alacak Davası .........................................................................467

9.4. Yenilik Doğuran (İnşai) Davalar ..........................................................471

9.5. Terditli Davalar ....................................................................................473

9.6. Seçimlik Dava ......................................................................................474

9.7. Davaların Yığılması..............................................................................475

9.8. Kısmi Dava...........................................................................................476

9.9. Yarışan Haklara Dayalı Davalar...........................................................477

9.10. Topluluk Davası ...................................................................................479

9.10.1. Tüketici Hukukunda Topluluk Davası.................................... 481

9.11. Menfi Tespit ve İstirdat Davası ............................................................483

9.12. İtirazın İptali Davası .............................................................................485

9.13. Tapunun Düzeltilmesi (İptali) ve Tescil Davası ...................................486

9.10.5. Muarazanın Önlenmesi Davası............................................... 488

10. DAVANIN AÇILMASI .................................................................................489

11. DAVAYA CEVAP VERİLMESİ..................................................................493

11.1. Karşı Dava ............................................................................................494

12. ÖN İNCELEME.............................................................................................495

13. TAHKİKAT – DURUŞMA............................................................................498

13.1. Duruşma Yapılması ..............................................................................500

İçindekiler

21

13.2. İsticvap .................................................................................................502

13.3. Bekletici Sorun - Ön Sorun...................................................................503

13.4. Islah .................................................................................................504

13.4.1. Islah Yapılamayacak İşlemler................................................. 508

13.4.2. Maddi Hatalar Her Zaman Düzeltilebilir................................ 510

13.5. Dava Konusunun Devri ........................................................................510

13.6. Davaların Ayrılması ve Birleştirilmesi .................................................511

13.7. Adli Tatil ..............................................................................................512

13.7.1. Adli Tatile Tabi Olan Dava ve İşlerde Süreler Uzar............... 514

13.7.2 Adli Tatile Tabi Olmayan Dava ve İşlerde Süre Uzamaz....... 516

13.8. Geçici Hukuki Korumalar.....................................................................516

13.8.1. İhtiyati Tedbir......................................................................... 517

13.8.2. İhtiyati Haciz .......................................................................... 522

13.8.3. İhtiyati Tedbir ve İhtiyati Hacizde Teminat İadesi ................. 525

13.8.4. Delil Tespiti ............................................................................ 527

13.8.5. Geçici Hukuki Korumalarda Görevli Mahkeme..................... 529

13.9. Ceza Yargılamasının Hukuk Yargılamasına Etkisi ..............................530

13.10. Davanın Müracaata Bırakılması ...........................................................535

14. TAHKİKATIN SONA ERMESİ VE SÖZLÜ YARGILAMA....................537

15. KARAR SAFHASI.........................................................................................538

15.1. Hükmün Kesinleşmesi..........................................................................540

15.2. Hüküm Tarafların Talebi Olmadan Tebliğe Çıkartılamaz....................542

15.3. Hükmün Kesinleşmesinin Sonuçları.....................................................542

15.4. Yargılama Harçları Ve Giderleri ..........................................................544

15.4.1. Tüketiciler Yargı Harçlarından Muaftır.................................. 545

15.4.2. Yargılama Giderlerinden Sorumluluk .................................... 548

15.4.3. Vekâlet Ücreti......................................................................... 552

15.4.3.1. Akdi Vekâlet Ücreti................................................ 556

15.4.3.2. Yasal Vekâlet Ücreti .............................................. 557

15.4.4. Görevsizlik Ve Yetkisizlik Halinde Vekâlet Ücreti................ 563

15.4.5. Gider Avansı ve Delil Avansı Ayrımı .................................... 565

15.4.6. Hükümdeki Maddi Hataların Düzeltilmesi Usulü .................. 568

15.4.7. Hükmün Tavzihi..................................................................... 569

15.4.8. Hükmün Tamamlanması......................................................... 570

İçindekiler

22

15.4.9. Hükmün Tavzihi ve Tamamlama Usulü ................................. 571

16. YETKİ SÖZLEŞMESİ..................................................................................572

17. TAHKİM ŞARTI ...........................................................................................574

17.1. Tüketici Hukukunda Tahkim................................................................575

18. TÜKETİCİ MAHKEMELERİNDE KANUN YOLLARI..........................576

18.1. İstinaf Kanun Yolu ...............................................................................577

18.2. Temyiz Kanun Yolu .............................................................................582

18.3. Kanun Yararına Temyiz .......................................................................589

19. TÜKETİCİ HUKUKUNDA ZORUNLU ARABULUCULUK...................590

19.1. Zorunlu Arabuluculuk Sürecinde İzlenecek Yöntem............................602

19.2. Zorunlu Arabuluculuğa Tabi Davalar...................................................605

19.3. Zorunlu Arabuluculuğa Tabi Olmayan Davalar ...................................609

19.3.1. Tüketici Hakem Heyetlerinin Görevine Giren İhtilaflar......... 612

19.3.2. Tüketici Hakem Heyeti Kararlarına Yapılan İtirazlar............. 613

19.3.3. Tüketici Mahkemesinde Açılabilen Topluluk Davaları.......... 614

19.3.4. Üretimi ve Satışı Durdurma veya Malı Toplatma Davaları.... 618

19.3.5. Taşınmazın Aynından Doğan Davalar.................................... 623

5. BÖLÜM

TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ

1. GENEL OLARAK .........................................................................................625

2. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİNİN OLUŞUMU.........................................635

2.1. Tüketici Hakem Heyetine Başvuru Usulü ............................................642

2.2. Hakem Heyetlerinde Kadrolu Raportörler Göre Yapar........................643

2.3. Tüketici Hakem Heyeti Üyeleri Kamu Görevlisi Sayılır......................644

3. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİNİN GÖREV ALANI.................................646

3.1. Her Yıl Yeniden Belirlenen Başvuru Miktarı İçin Tüketici

Hakem Heyetine Başvuru Zorunludur..................................................650

3.2. Başvuru Tarihindeki Parasal Sınır Geçerlidir.......................................651

3.3. Delil Niteliğinde Kararlar İçin Tüketici Hakem Heyetine

Başvuru Yapılamaz...............................................................................652

3.4. Başvuru Sınırı Her Yıl Yeniden Belirlenir ...........................................654

3.5. Tüketici Hakem Heyet İçin Görev Sınırlaması Yoktur ........................654

3.6. 6502 Sayılı TKHK’dan Önce Yapılan Başvurularda Görev.................655

4. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİNİN YETKİ ALANI ..................................656

İçindekiler

23

4.1. Tüketicinin Yerleşim Yerindeki Hakem Heyeti Yetkilidir...................658

4.2. Hukuki İşleminin Yapıldığı Yerdeki Tüketici Hakem Heyetinin

Yetkisi .................................................................................................659

5. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİNİN ÇALIŞMA USULÜ............................660

5.1. Toplantı Yeri ve Karar..........................................................................662

6. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİNİN ÇALIŞMA USULÜ............................664

6.1. Tüketici Hakem Heyeti Bilirkişi İncelemesi Yapabilir.........................665

6.2. Bilirkişilerin Uyacakları Temel İlkeler ve Etik İlkeler.........................666

6.3. Bilirkişiliğe Başvuru ve Kabul Şartları.................................................668

6.4. Bilirkişi Görevlendirme Ve Bilirkişinin Sorumluluğu..........................671

6.5. Bilirkişinin Görev Süresi ve Bildirim Yükümlülüğü............................673

6.6. Hakem Heyeti Mahallinde İnceleme Yapabilir ....................................674

6.7. Hakem Heyeti Bilgi ve Belge Talep Edebilir.......................................674

7. HAKEM HEYETİ KARAR VERMEK ZORUNDADIR ...........................676

7.1. Tüketici Hakem Heyeti Usule İlişkin Nihai Karar Verebilir ................678

7.2. Tüketici Hakem Heyeti Esasa İlişkin Nihai Karar Verebilir ................679

7.3. Hakem Heyeti Kararı Taraflara Resen Tebliğ Edilir ............................680

8. HAKEM HEYETİ KARARI TARAFLARI BAĞLAR ..............................682

8.1. Tüketici Hakem Heyeti Kararları İlam Sayılır......................................685

8.2. Delil Niteliğinde Kararlar İçin Başvuru Yapılamaz ............................690

8.3. Parayla Ölçülebilen Ve Ölçülemeyen Taleplerin Birlikte

Olması .................................................................................................692

9. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ KARAR VERMEKTEN

KAÇINAMAZ................................................................................................695

10. TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ KARARINA İTİRAZ ...............................698

10.1. Hakem Heyeti Kararı İçin İlamlı İcra Yapılır......................................700

10.2. Tüketici Hakem Heyeti Kararının Tebliğ Usulü...................................701

10.3. Tüketici Hakem Heyeti Kararına İtiraz Edilebilir ................................703

10.4. İtirazı İncelemeye Yetkili Tüketici Mahkemesi ...................................705

10.5. Mahkemenin İtiraz Üzerine Verdiği Karar Kesindir ...........................708

10.6. Kararın İcrası Tedbiren Durdurulabilir.................................................710

11. İTİRAZ ÜZERİNE VERİLEBİLECEK KARARLAR..............................711

11.1. İtirazın Reddi ve Hakem Heyeti Kararının Onanması..........................712

11.2. İtirazın Kabulü ve Hakem Heyeti Kararın İptali...................................713

11.3. İtirazın Kısmen Kabulü ........................................................................715

İçindekiler

24

11.4. Hakem Heyeti Kararının Düzeltilerek Onanması.................................716

11.5. Karardaki Maddi Hatalar Her Zaman Düzeltebilir...............................716

12. BAŞVURU YAPILABİLECEK İHTİLAFLAR............................................719

13. YAPILAN MASRAFLARDAN SORUMLULUK.......................................725

13.1. Başvuru Nedeniyle Taraflardan Harç Alınmaz......................................728

13.2. Hakem Heyetinde Yapılan Giderlerden Sorumluluk............................729

13.2.1. Hakem Heyetinin Yaptığı Giderlerden Sorumluluk ............... 730

13.2.2. Tarafların Yaptığı Giderlerden Sorumluluk............................ 731

13.2.3. Tüketici Hakem Heyeti Vekâlet Ücreti Hükmedemez ........... 734

13.3. THH Kararına İtiraz Halinde Vekâlet Ücreti........................................735

13.3.1. Tüketici Lehine Verilen Karara İtiraz Halinde Vekâlet

Ücreti Tayini........................................................................... 737

13.3.2. Tüketici Aleyhine Verilen Karara İtiraz Halinde Vekâlet

Ücreti Tayini........................................................................... 739

13.3.3. Kısmen Kabul Kararına İtiraz Halinde Vekâlet Ücreti........... 741

14. DAVA ŞARTI ARABULUCULUK UYGULANMAZ................................743

6. BÖLÜM

AYIPLI MAL VE AYIPLI HİZMET

I-AYIPLI MAL..................................................................................................... 747

1. GENEL DEĞERLENDİRME.......................................................................747

2. AYIPLI MAL .................................................................................................751

2.1. Sübjektif Ayıp ......................................................................................753

2.2. Objektif Ayıp........................................................................................754

2.2.1. Maddi Ayıp............................................................................. 757

2.2.2. Hukuki Ayıp ........................................................................... 758

2.2.3. Ekonomik Ayıp....................................................................... 758

2.2.4. Montajın Gerektiği Şekilde Yapılmaması Ayıp Sayılır.......... 759

3. EKSİK İŞ VE AYIPLI İŞ AYRIMI ..............................................................768

4. AÇIK AYIP VE GİZLİ AYIP AYRIMI.......................................................773

4.1. Açık Ayıp .............................................................................................774

4.2. Gizli Ayıp .............................................................................................774

4.3. Muayene Külfeti...................................................................................775

4.4. İhbar Külfeti .........................................................................................777

İçindekiler

25

4.5. Ayıbın Bulunması Gereken Zaman ......................................................780

4.6. Defolu Mal Satışlarında Ayıp...............................................................781

5. AYIPLI MAL NEDENİ İLE SEÇİMLİK HAKLAR ..................................785

5.1. Malı İade ve Sözleşmeden Dönme .......................................................787

5.2. Malın Ayıpsız Yenisi İle Değişimini Talep Etmek...............................795

5.3. Satış Bedelinde İndirim Talep Etmek...................................................804

5.3.1. Mutlak Yöntem....................................................................... 805

5.3.2. Nispi Yöntem.......................................................................... 806

5.3.3. Tazminat Yöntemi .................................................................. 810

5.4. Ücretsiz Onarım İsteme Hakkı .............................................................811

6. AYIP NEDENİYLE TAZMİNAT İSTENEBİLİR......................................816

7. AYIP NEDENİYLE SORUMLU KİŞİLER.................................................819

7.1. Garantiden Doğan Ek Talepler Ve Seçimlik Hakların İlişkisi..............823

8. AYIPLI MAL NEDENİ İLE İSPAT YÜKÜ ................................................827

9. YENİLENMİŞ ÜRÜNLERİN SATIŞI.........................................................832

9.1. Kullanılmış Ürünleri Yenileme Usul ve Esasları..................................835

9.2. Yenileme Merkezlerinin Kuruluşu ve Sorumlulukları..........................837

9.3. Yetkili Alıcının Sorumluluğu ...............................................................838

9.4. Yenileme Merkezinin Sorumluluğu......................................................839

9.5. Yetkili Satıcının Sorumluluğu ..............................................................841

9.6. Yenilenmiş Ürün Satışının Hükümleri .................................................842

10. ZAMANAŞIMI ..............................................................................................844

11. İMALATÇININ ÜRÜN SORUMLULUĞU ................................................855

II-AYIPLI HİZMET............................................................................................ 866

1. GENEL DEĞERLENDİRME.......................................................................866

2. AYIPLI HİZMETİN TANIMI VE UNSURLARI.......................................873

2.1. Sübjektif Ayıp ......................................................................................878

2.2. Objektif Ayıp........................................................................................878

2.3. Reklam ve İlanlarda Bildirilen Hususların Bulunmaması ....................879

3. AÇIK AYIP VE GİZLİ AYIP .......................................................................880

3.1. İhbar ve Muayene Yükümlülüğü ..........................................................880

4. AYIPLI HİZMET NEDENİYLE SEÇİMLİK HAKLAR ..........................884

5. AYIP NEDENİYLE TAZMİNAT TALEP EDİLEBİLİR ..........................890

İçindekiler

26

5.1. Ayıp Nedeniyle Tazminat Talep Edebilecek Kişiler ............................891

6. AYIP NEDENİYLE SORUMLU KİŞİLER.................................................892

6.1. Sağlayıcının Sorumluğu .......................................................................893

6.2. Bağlı Kredi Veren Kuruluşun Sorumluluğu .........................................895

7. ZAMANAŞIMI ..............................................................................................898

7. BÖLÜM

TAKSİTLİ SATIŞ SÖZLEŞMESİ VE ÖN ÖDEMELİ SATIŞLAR

I-TAKSİTLİ SATIŞ SÖZLEŞMESİ .................................................................. 905

1. GENEL DEĞERLENDİRME.......................................................................905

2. TÜRK BORÇLAR KANUNUNDA SATIŞ SÖZLEŞMESİ........................907

2.1. Örnek Üzerine Satış..............................................................................909

2.2. Beğenme Koşuluyla Satış.....................................................................909

2.3. Açık Artırma Yoluyla Satış..................................................................911

2.4. Kısmi Ödemeli Satışlar.........................................................................912

2.4.1. Taksitli Satış........................................................................... 912

2.4.2. Ön Ödemeli Taksitli Taşınır Satışları ..................................... 917

2.4.2.1. Sözleşme Nitelikli Yazılı Şekilde Yapılmalıdır ..... 918

2.4.2.2. Taksitlerin Bankaya Ödenmesi Zorunludur ........... 919

2.4.2.3. Malın Devri İçin Ödemelerin Yapılması Gerekir... 920

2.4.2.4. Satıcı Kararlaştırılan Bedeli Tek Taraflı

Arttıramaz............................................................... 920

2.4.2.5. Alıcı Sözleşmeden Cayma Hakkına Sahiptir.......... 921

2.4.2.6. İfanın Belli Sürede Yapılması Gerekir................... 921

2.4.2.7. Alıcının Temerrüdü Şarta Bağlıdır......................... 921

2.4.2.8. Cayma Hakkının Kullanılması Yeterlidir............... 922

3. 6502 SAYILI TÜKETİCİ KANUNUNDA TAKSİTLİ SATIŞ ...................923

3.1. Sözleşmenin Tanımı ve Unsurları.........................................................923

3.2. Sözleşmenin Nitelikli Yazılı Şekilde Yapılması Zorunludur................926

3.3. Sözleşmede Zorunlu Bilgilerin Bulunması Gerekir..............................928

3.4. En Az İki Taksit Kararlaştırılmalıdır....................................................929

3.5. Sözleme Örneğinin Tüketiciye Verilmesi Zorunludur..........................930

3.6. Tüketici Cayma Hakkına Sahiptir ........................................................931

İçindekiler

27

3.7. Muacceliyet Belli Şartların Gerçekleşmesine Bağlıdır.........................934

3.8. Erken Ödemede İndirim Yapılması Zorunludur...................................940

3.9. Kambiyo Senetleri Nama Yazılı Olmalı...............................................941

3.10. Taksitli Satışlar Yönünden Temel İlkeler Geçerlidir............................946

II- ÖN ÖDEMELİ TAKSİTLİ TAŞINIR SATIŞLARI.................................... 947

1. GENEL DEĞERLENDİRME.......................................................................947

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI .............................................947

3. ÖN ÖDEMELİ SATIŞLARA TBK HÜKÜMLERİ UYGULANIR ...........948

3.1. Sözleşmenin Nitelikli Yazılı Şekilde Yapılması Zorunludur................949

3.2. Taksitlerin Bankaya Ödenmesi Zorunludur..........................................950

3.3. Malın Devri İçin Tüketici Ödemeyi Yapmalıdır ..................................950

3.4. Satıcı Sözleşmedeki Bedeli Tek Taraflı Artıramaz ..............................951

3.5. Tüketici Sözleşmeden Cayma Hakkına Sahiptir...................................951

3.6. Sözleşmedeki İfanın Belli Sürede Yapılması Gerekir ..........................952

3.7. Tüketicinin Temerrüdü Şarta Bağlıdır..................................................952

3.8. Dönme (Cayma) Beyanının Gönderilmesi Yeterlidir...........................953

3.9. Sözleşmeye Yazılan Tahkim ve Yetki Şartı Geçersizdir......................954

3.10. Temel İlkeler Geçerlidir .......................................................................955

III- ÖN ÖDEMELİ KONUT SATIŞ SÖZLEŞMESİ........................................ 956

1. GENEL DEĞERLENDİRME.......................................................................956

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI .............................................958

3. SÖZLEŞME ÖNCESİ BİLGİLENDİRME ZORUNLUDUR....................960

4. İNŞAAT RUHSATI ALINMADAN SÖZLEŞME YAPILAMAZ .............961

5. SÖZLEŞME RESMİ ŞEKİLDE YAPILMALIDIR....................................962

6. SÖZLEŞMENİN ZORUNLU İÇERİĞİ.......................................................965

7. BİNA TAMAMLAMA SİGORTASI ZORUNLUDUR ..............................966

7.1. Tüketici Lehine Getirilen Diğer Teminatlar .........................................968

8. TÜKETİCİ CAYMA HAKKINA SAHİPTİR .............................................971

9. TÜKETİCİ SÖZLEŞMEDEN DÖNEBİLİR...............................................974

10. KONUT TESLİM SÜRESİ 48 AYI GEÇEMEZ .........................................978

11. TEMEL İLKELER GEÇERLİDİR..............................................................985

İçindekiler

28

8. BÖLÜM

DEVRE TATİL, UZUN SÜRELİ TATİL VE PAKET TUR SÖZLEŞMELERİ

I- DEVRE TATİL VE UZUN SÜRELİ TATİL SÖZLEŞMELERİ................ 987

1. GENEL DEĞERLENDİRME.......................................................................987

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI .............................................995

2.1. Sözleşme Nitelikli Yazılı Şekilde Yapılmalıdır..................................1001

2.2. Taraflardan Biri Tüketici Karşı Taraf Sağlayıcı Olmalı .....................1003

2.3. Sözleşme Bir Yıldan Uzun Süre İçin Yapılmalı.................................1003

2.4. Sözleşmede Birden Fazla Dönem Bulunmalı .....................................1005

2.5. Tüketiciye En Az Bir Gecelik Kullanma Hakkı Verilmeli .................1005

2.6. Taşınmazı Kullanma Veya Devir Taahhüdü Olmalı..........................1006

2.7. Tüketicinin Kullanacağı Dönem Belli Olmalı ....................................1007

2.8. Tüketici Kararlaştırılan Bedeli Ödemelidir ........................................1009

2.9. Tatil Konusu Yer Kullanıma Hazır Olmalı.........................................1009

3. TÜKETİCİYE ÖN BİLGİLENDİRME YAPILMALIDIR......................1010

4. TÜKETİCİ CAYMA HAKKINA SAHİPTİR ...........................................1014

4.1. Bağlı Kredi Kuruluşuna Cayma Bildirimi Gönderilmelidir ...............1016

4.2. Sözleşme Tecrübe ve Muayene Koşuluna Bağlıdır............................1017

4.3. Cayma Halinde Satıcının Yükümlülükleri..........................................1020

5. SORUMSUZLUK KAYITLARI GEÇERSİZDİR....................................1021

6. ÖN ÖDEMELİ DEVRE TATİL SATIŞI YASAKTIR..............................1021

6.1. Yasağa Aykırı Hareket Edenlere Hapis Cezası Uygulanır .................1023

7. TÜKETİCİNİN YILLIK GİDERLERDEN SORUMLU

OLMAMASININ ŞARTLARI...................................................................1026

8. DEVRE TATİL HAKKININ DEVRİ VE SONUÇLARI..........................1028

9. DEVRE MÜLK SÖZLEŞMESİ..................................................................1032

10. ZAMANAŞIMI ............................................................................................1037

II. PAKET TUR SÖZLEŞMESİ....................................................................... 1039

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1039

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI ...........................................1041

2.1. Taraflardan Biri Tüketici, Karşı Taraf Tur Düzenleyicisi

Olmalı ...............................................................................................1044

İçindekiler

29

2.2. Ulaştırma, Konaklama veya Bunlara Bağlı Olmayan Yardımcı

Hizmetlerin En Az İkisinin Birlikte Verilmesi Gerekir......................1046

2.3. Fiyatın Her Şey Dâhil Kararlaştırılması Gerekir ................................1049

2.4. En Az Bir Gecelik Konaklama veya 24 Saatten Uzun Hizmet

Verilmeli.............................................................................................1050

2.5. Tarafların Anlaşması ..........................................................................1050

3. TÜKETİCİYE ÖN BİLGİLENDİRME YAPILMASI

ZORUNLUDUR...........................................................................................1051

4. SÖZLEŞME YAZILI ŞEKİLDE YAPILMALI........................................1053

4.1. Sözleşmenin Bir Nüshası Tüketiciye Verilmeli..................................1055

4.2. Yolculuk Öncesi Tüketiciye Bilgilendirme Yapılmalı .......................1056

5. SÖZLEŞMEYE YAZILAN FİYAT ARTTIRILAMAZ...........................1057

6. SÖZLEŞMEDE ESASLI DEĞİŞİKLİK YAPILAMAZ...........................1060

6.1. Esaslı Değişiklik Halinde Tüketici Sözleşmeden Dönebilir...............1061

6.2. Esaslı Olmayan Değişiklikler Dönme Hakkı Vermez ........................1063

7. SÖZLEŞMEYE AYKIRI UYGULAMA YAPILAMAZ ..........................1063

7.1. Sözleşmenin Tur Düzenleyicisi Tarafından İptali ..............................1063

7.2. İfanın Eksik Veya Ayıplı Olması .......................................................1065

7.3. Tüketici Eksik Veya Ayıplı İfayı İhbar Etmelidir ..............................1067

7.4. Sağlayıcının Sorumluluğu ve Kurtulma Koşulları..............................1067

8. SÖZLEŞMENİN DEVRİ MÜMKÜNDÜR................................................1068

9. HAKSIZ FESİH HALİNDE TÜKETİCİNİN HAKLARI........................1069

10. TÜKETİCİNİN SÖZLEŞME FESHİNİN SONUÇLARI.........................1071

10.1. Fesih Tarihinde Turun Başlamasına 30 Gün Süre Varsa....................1072

10.2. Fesih Tarihinde Tura 30 Günden Az Süre Kalması............................1073

10.3. Mücbir Sebep Nedeniyle Sözleşmenin Feshi .....................................1073

11. SORUMSUZLUK KAYITLARI GEÇERSİZDİR....................................1074

12. PAKET TURA KATILAN HERKES TÜKETİCİ SAYILIR...................1075

13. İFA İMKÂNSIZLIĞI VE SONUÇLARI ...................................................1077

14. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VE ZAMANAŞIMI............................1080

İçindekiler

30

9. BÖLÜM

İŞYERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER,

MESAFELİ SÖZLEŞMELER VE FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN

MESAFELİ SÖZLEŞMELER

I-İŞYERİ DIŞINDA KURULAN SÖZLEŞMELER ....................................... 1083

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1083

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI ...........................................1087

2.1. Sözleşme Satıcının İş Yeri Dışında Yapılmalıdır...............................1089

2.2. Ön Görüşmenin Hemen Sonrasında Sözleşme Yapılması..................1089

2.3. Gezi Sırasında Sözleşme Yapılması ...................................................1090

2.4. Taraflardan Biri Tüketici Karşı Taraf Satıcı Olmalı...........................1090

2.5. Önceden Mutabakat Olması Gerekmez ..............................................1091

2.6. Kapsam Dışı Mal ve Hizmet Satışı Olmamalı....................................1091

2.7. Tarafların Anlaşması Gerekir .............................................................1092

3. TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI ......................................................1093

4. YETKİ BELGESİ ALINMASI ZORUNLUDUR......................................1094

4.1. Yetki Belgesi Başvurusu Koşulları Ve Süresi ....................................1094

5. TÜKETİCİYE ÖN BİLGİLENDİRME YAPILMALIDIR......................1095

6. SÖZLEŞME YAZILI ŞEKİLDE YAPILMALI........................................1096

7. TÜKETİCİNİN CAYMA HAKKI VE SÜRESİ........................................1100

7.1. Cayma Süresinin Başlangıcı...............................................................1102

7.1.1. Mal veya Hizmetin Aynı Anda Teslim Edilmesi.................. 1104

7.1.2. Sözleşme Tarihinden Sonra Teslim Yapılması..................... 1104

7.2. Eksik Bilgilendirme Halinde Cayma Süresi Bir Yıldır.......................1105

7.3. Cayma Hakkının Kullanılması Şekli ..................................................1106

7.4. Satıcının Yükümlülükleri ...................................................................1107

7.5. Tüketicinin Sorumluluğu....................................................................1109

7.6. Caymanın Yan Sözleşmelere Etkisi....................................................1110

7.7. Cayma Hakkının İstisnaları ................................................................1110

8. DOĞRUDAN SATIŞLAR ...........................................................................1111

9. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VE ZAMANAŞIMI............................1113

II- MESAFELİ SÖZLEŞMELER .................................................................... 1115

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1115

İçindekiler

31

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI ...........................................1123

2.1. Taraflardan Biri Tüketici Karşı Taraf Girişimci Olmalı.....................1125

2.2. Sözleşme Uzaktan İletişim Araçlarıyla Yapılmalı..............................1126

2.3. Taraflar Yüz Yüze Gelmemeli............................................................1128

2.4. Tarafların Anlaşması ..........................................................................1129

2.5. Sözleşmenin Kapsamı.........................................................................1129

3. TÜKETİCİYE ÖN BİLGİLENDİRME YAPILMALI.............................1131

3.1. Ön Bilgilendirmenin Kapsamı............................................................1133

3.2. Ön Bilgilendirme Yöntemi .................................................................1135

3.3. Ön Bilgilendirmenin Teyidi Zorunludur.............................................1135

3.4. Ön Bilgilendirmeye İlişkin Diğer Yükümlülükler..............................1136

4. TARAFLARIN HAK VE BORÇLARI ......................................................1137

4.1. İktisadi İşletmecinin Edimini İfa Süresi .............................................1138

4.2. Sözleşme Konusu Maldaki Zarardan Sorumluluk ..............................1141

4.3. Telefon Kullanma Ücreti....................................................................1141

4.4. İlave Ödemeler ...................................................................................1142

4.5. Bilgilerin Saklanması ve İspat Yükümlülüğü .....................................1142

4.6. Genel Olarak Hizmet Sağlayıcı ve Aracı Hizmet Sağlayıcının

Sorumluluğu .......................................................................................1144

4.6.1. Tüketici Kanununda Hizmet Sağlayıcının Sorumluluğu ......... 1150

4.6.2. Aracı Hizmet Sağlayıcının Sorumluluğu ................................. 1152

5. TÜKETİCİ CAYMA HAKKINA SAHİPTİR ...........................................1155

5.1. Cayma Süresi......................................................................................1156

5.2. Eksik Bilgilendirme Halinde Cayma Süresi Bir Yıldır.......................1158

5.3. Cayma Hakkını Kullanma Yöntemi ...................................................1159

5.4. Caymanın Yan Sözleşmelere Etkisi....................................................1160

5.5. Cayma Hakkının İstisnaları ................................................................1161

5.6. Cayma Halinde İktisadi İşletmecinin Yükümlülükleri .......................1162

5.7. Cayma Halinde Tüketicinin Yükümlülükleri......................................1163

6. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VE ZAMANAŞIMI............................1164

III- FİNANSAL HİZMETLERE İLİŞKİN MESAFELİ SÖZLEŞMELER . 1166

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1166

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI ...........................................1171

İçindekiler

32

2.1. Taraflardan Biri Tüketici Karşı Taraf Girişimci Olmalı.....................1174

2.2. Tarafların Yüz Yüze Gelmediği Bir Sistem Olmalı............................1175

2.3. Sözleşme Uzaktan İletişim Araçlarıyla Kurulmalı .............................1175

2.4. Tarafların Anlaşması ..........................................................................1176

2.5. Sözleşme Konusunun Finansal Hizmet Olması Gerekir.....................1176

3. ÖN BİLGİLENDİRME YAPILMASI ZORUNLUDUR ..........................1177

3.1. Ön Bilgilendirmenin Kapsamı............................................................1180

3.2. Ön Bilgilendirme Yöntemi .................................................................1182

4. TÜKETİCİ CAYMA HAKKINA SAHİPTİR ...........................................1184

4.1. Cayma Süresi......................................................................................1185

4.2. Cayma Hakkını Kullanma Yöntemi ...................................................1188

4.3. Eksik Bilgilendirme Halinde Cayma Süresi İşlemez..........................1188

4.4. Caymanın Yan Sözleşmelere Etkisi....................................................1190

4.5. Cayma Hakkının İstisnaları ................................................................1190

4.6. Cayma Halinde Sağlayıcının Yükümlülükleri....................................1192

4.7. Cayma Halinde Tüketicinin Yükümlülükleri......................................1193

4.8. İspat Yükü ..........................................................................................1193

4.9. Bilgilerin Saklanması Yükümlülüğü ..................................................1194

4.10. İletişim Araçlarının Kullanılmasına Yönelik Kısıtlamalar .................1194

4.11. Telefon Kullanım Ücreti.....................................................................1195

4.12. Banka Kartı İle Ödeme Halinde Sorumluluk......................................1195

5. TÜKETİCİ SÖZLEŞMEYİ SONA ERDİREBİLİR.................................1196

6. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VE ZAMANAŞIMI............................1197

10. BÖLÜM

ABONELİK SÖZLEŞMELERİ VE SÜRELİ YAYIN PROMOSYONLARI

I- ABONELİK SÖZLEŞMELERİ.................................................................... 1199

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1199

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI ...........................................1205

3. TÜKETİCİYE ÖN BİLGİLENDİRME YAPILMALIDIR......................1209

4. SÖZLEŞMENİN ŞEKLİ VE ZORUNLU İÇERİĞİ .................................1210

4.1. Sözleşme Nitelikli Yazılı Şekilde Yapılmalıdır..................................1211

4.2. Girişimci Abonelik Sözleşmesi Yapmaktan Kaçınamaz ....................1213

İçindekiler

33

5. TÜKETİCİNİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ....................................1215

6. GİRİŞİMCİNİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ...................................1216

6.1. Faturalandırma Dönemi......................................................................1216

6.2. Açma ve Kapatma Ücreti....................................................................1217

6.3. Tarife Değişikliği Önceden Tüketiciye Bildirilmelidir.......................1218

6.4. Belirli Süreli Sözleşmelerde Sürenin Uzatılması....................................1219

6.5. Önceki Abonenin Borcu Yeni Aboneden İstenemez ..............................1220

6.6. Ödeme Bildiriminin Tüketiciye Tebliği Gerekir ................................1221

7. TAAHHÜTLÜ ABONELİK VE HÜKÜMLERİ.......................................1223

7.1. Tüketiciye Yazılı Taahhütname Verilmesi Gerekir............................1224

7.2. Taahhüt Süresi Bitmeden Tüketicinin Fesih Yapması........................1224

7.3. İktisadi İşletmeci Ayıptan Sorumludur...............................................1225

7.4. Sözleşme Koşulları Tüketici Aleyhine Değiştirilemez.......................1226

8. TÜKETİCİNİN SÖZLEŞEYİ FESİH KOŞULLARI ...............................1226

8.1. Fesih Bildiriminin Yapılması Yöntemi...............................................1229

8.2. Girişimcinin Fesih Talebini Yerine Getirme Süresi ...........................1230

8.3. Fesih Yapılmasının Sonuçları.............................................................1231

9. ELEKTRONİK HABERLEŞME ABONELİK SÖZLEŞMELERİ.........1233

9.1. Sözleşmesinin Tanımı ve Unsurları....................................................1235

9.2. Sözleşme Nitelikli Yazılı Şekilde Yapılmalıdır..................................1236

9.2.1. Taahhütlü Abonelik Yapılabilir............................................ 1238

9.3. Tüketicinin Hak Ve Yükümlülükleri ......................................................1239

9.3.1. Tüketici Faturaya Üst Sınır Koyabilir .................................. 1242

9.3.2. Tüketicinin Abonelik Talebi Reddedilemez ......................... 1244

9.3.3. Tüketicinin Bilgi Alma Hakkı Vardır................................... 1246

9.3.4. Tüketiciye Özel İçerikli Hizmetler Verilemez...................... 1246

9.3.5. Kampanyalar Açık Ve Anlaşılır Olmalıdır........................... 1248

9.3.6. Tüketiciye Bildirim Yapılmadan Tarife Değiştirilemez ....... 1250

9.3.7. Tüketiciye Kesintisiz ve Kaliteli Hizmet Verilmelidir ......... 1252

9.3.8. Tüketiciye Güvenli İnternet Hizmeti Verilmeli.................... 1254

9.3.9. Haksız Şartlar Tüketici Yönünden Geçersizdir .................... 1255

9.3.10. Tüketici İşletmeciyi Değiştirebilir........................................ 1259

9.3.11. Tüketiciye Fatura Gönderilmesi Zorunludur ........................ 1260

9.3.12. Kademeli Tarifede Sınırsız Tarife Ücreti Aşılamaz ............. 1263

İçindekiler

34

9.3.12.1. Kullanılmayan Süre Sonraki Döneme

Aktarılmalı ........................................................... 1264

9.3.13. Tüketici Sözleşmeyi Fesih Hakkına Sahiptir........................ 1265

9.3.13.1. Fesih Ulaşınca 24 Saat İçinde Hizmet

Durdurulmalı ........................................................ 1267

9.3.13.2. Fesih İşleminin 7 Gün İçinde Tamamlanması

Gerekir.................................................................. 1268

9.3.14. Sözleşmenin Feshi Tüketici Aleyhine Zorlaştırılamaz ......... 1270

9.3.15. Sözleşmedeki Değişiklikler Tüketiciye Bildirilmelidir ........ 1271

9.3.16. Fesih Yapılmasının Sonuçları............................................... 1271

9.4. İşletmecinin Yükümlülükleri..............................................................1272

9.5. Kişisel Verilerin İşlenmesi Ve Gizliliğin Korunması.........................1274

10. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VE ZAMANAŞIMI............................1283

II- SÜRELİ YAYINLAR VE PROMOSYON UYGULAMALARI............... 1285

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1285

2. PROMOSYON UYGULAMASININ TANIMI VE UNSURLARI...........1289

3. PROMOSYONUNUN KONUSU................................................................1292

4. PROMOSYON UYGULAMASININ SÜRESİ..........................................1294

5. FİYAT ARTIŞI YAPILAMAZ...................................................................1296

6. AZAMİ TESLİM VE İFA SÜRESİ............................................................1297

7. DAGITIM BÖLÜNEREK YAPILAMAZ .................................................1299

8. REKLAM VE İLANLARDAN SORUMLULUK......................................1299

9. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ VE ZAMANAŞIMI............................1300

11. BÖLÜM

TÜKETİCİ KREDİLERİ VE KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ

I- TÜKETİCİ KREDİSİ SÖZLEŞMELERİ.................................................... 1303

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1303

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI ...........................................1308

2.1. Krediyi Alan Kişi Tüketici Olmalıdır.................................................1312

2.2. Kredi Veren Yetkili Olmalıdır............................................................1312

2.3. Kredi Tüketicinin Finansman İhtiyacını Karşılamalıdır.....................1313

2.4. Kredi Veren Faiz Veya Başka Bir Menfaat Elde Etmelidir................1313

İçindekiler

35

2.5. Tarafların Anlaşması Gerekir .............................................................1314

2.6. Sözleşme Kapsam Dışı Olmamalı ......................................................1314

3. SÖZLEŞME ÖNCESİ BİLGİLENDİRME ZORUNLUDUR..................1316

4. SÖZLEŞME NİTELİKLİ YAZILI ŞEKİLDE YAPILIR ........................1321

4.1. Sözleşmenin Zorunlu İçeriği...............................................................1324

5. KREDİNİN KULLANIM AMACI ÖNEM ARZETMEZ.........................1327

6. TÜKETİCİ CAYMA HAKKINA SAHİPTİR ..........................................1328

6.1. Cayma Süresinin Başlangıcı...............................................................1330

6.2. Cayma Beyanının Kredi Verene Yöneltilmesi Yeterlidir...................1332

6.3. Alınan Kredi Faiziyle Birlikte Bankaya İade Edilir............................1333

7. SÖZLEMEDE DEĞİŞİKLİK YAPILAMAZ............................................1335

8. HAKSIZ ŞARTLAR GEÇERSİZ SAYILIR .............................................1337

9. TÜKETİCİ ERKEN ÖDEME İNDİRİMİ İSTİYEBİLİR........................1340

10. VADESİ GELMEYEN TAKSİTLERİ TALEP ETME KOŞULLARI...1344

10.1. Sözleşmede Hüküm Olmalı ..................................................................1347

10.2. Kredi Veren Bütün Edimlerini İfa Etmiş Olmalıdır ...........................1347

10.3. Birbirini İzleyen En Az İki Taksit Ödenmemiş Olmalı ......................1348

10.4. Tüketiciye Ödeme İçin En Az 30 Gün Süre Verilmeli.......................1348

11. BAĞLI TÜKETİCİ KREDİSİ VERİLEBİLİR.........................................1351

11.1. Her İki Sözleşme Arasında Ekonomik Birlik Olmalı .........................1355

11.2. Cayma Halinde Bağlı Kredi Sözleşmesi Sona Erer............................1356

11.3. Bağlı Kredilerde Kredi Verenin Sorumluluğu....................................1356

11.3.1. Kredi Veren İfanın Yapılmasından Sorumludur................... 1357

11.3.2. Kredi Veren Ayıptan Sorumludur......................................... 1358

12. TÜKETİCİNİN AÇIK TALEBİ OLMADAN KREDİ

BAĞLANTILI SİGORTA YAPILAMAZ.................................................1360

13. TAKSİTLİ AVANS KREDİSİ VE LİMİT AŞIMI....................................1370

14. SÖZLEŞME GİDERLERİNDEN SORUMLULUK.................................1371

14.1. Zorunlu Giderler.................................................................................1374

14.2. Alınacak Masrafları Merkez Bankası Belirler ....................................1376

14.3. Merkez Bankasının Belirlediği Alınabilecek Masraflar .....................1377

14.4. Merkez Bankasının Belirlediği Giderleri İsteme Koşulları ................1379

14.4.1. Talep Edilen Giderler Haklı Olmalı...................................... 1380

14.4.2. Talep Edilen Giderler Makul Olmalı.................................... 1381

İçindekiler

36

14.4.3. Talep Edilen Giderler Belgeli Olmalı................................... 1382

15. TEMEL İLKELER GEÇERLİDİR............................................................1385

15.1. Tüketici Edimlerine Karşılık Alınan Şahsi Teminatlar Adi

Kefalet Sayılar....................................................................................1386

15.2. Kambiyo Senedinin Nama Yazılı Olması Zorunludur........................1393

16. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ..............................................................1394

17. ZAMANAŞIMI ............................................................................................1398

17.1. Kredinin Tüketiciye Ödenmesi Halinde Zamanaşımı.........................1398

17.2. Ödenmeyen Taksitlerin Zamanaşımı Süresi .......................................1399

II- KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMELERİ .............................................. 1402

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1402

2. SÖZLEŞMENİN TANIMI VE UNSURLARI ...........................................1407

2.1. Krediyi Kullanan Kişi Tüketici Olmalı ..............................................1409

2.2. Kredi Veren Konut Finansmanı Kuruluşu Olmalı..............................1410

2.3. Tüketicinin Konut İhtiyacı İçin Kredi Verilmeli ................................1410

2.4. Nakit Veya Finansal Kiralama Kredisi Verilebilir ............................1412

2.5. Kredi Veren Faiz Veya Başka Bir Menfaat Elde Etmeli ....................1413

2.6. Tarafların Anlaşması Gerekir .............................................................1413

3. KONUT FİNANSMANI SÖZLEŞMESİNİN TÜRLERİ..........................1414

3.1. Basit Konut Kredisi Sözleşmeleri.......................................................1414

3.2. Yeniden Finansman (Refinansman) Sözleşmeleri..............................1415

3.3. Konut Teminatlı Sözleşmeler .............................................................1417

3.4. Finansal Kiralama Yöntemi İle Kurulan Sözleşmeler ........................1418

4. KREDİ VEREN KURULUŞUN HAK VE BORÇLARI...........................1419

4.1. Tüketiciye Ön Bilgilendirme Yapılması Zorunludur..........................1420

4.2. Krediyi Tüketiciye Ödeme Borcu.......................................................1421

5. TÜKETİCİNİN HAK VE BORÇLARI......................................................1421

5.1. Tüketicinin Krediyi Kabul Borcu .......................................................1422

5.2. Krediyi Geri Ödeme Borcu.................................................................1422

5.3. Doğru Bilgi Verme Yükümlülüğü ......................................................1422

6. SÖZLEŞME NİTELİKLİ YAZILI ŞEKİLDE YAPILMALI..................1423

6.1. Yazılı Sözleşmenin Zorunlu İçeriği....................................................1425

6.2. Yazılı Yapılmayan Sözleşmeler Hükümsüz Sayılır...........................1427

İçindekiler

37

6.3. Sözleşmenin Bir Nüshasının Tüketiciye Verilmesi Gerekir...............1429

7. HAKSIZ ŞARTLAR GEÇERSİZ SAYILIR .............................................1429

8. KREDİ VEREN FAİZ TALEP EDEBİLİR...............................................1430

9. ERKEN ÖDEMEDE FAİZ İNDİRİMİ ZORUNLUDUR.........................1431

9.1. Sabit Faizli Kredilerde Erken Ödeme Tazminatı İstenebilir...............1432

10. TEMERRÜT VE MUACCELLİYET ŞARTA BAĞLIDIR .....................1434

10.1. Sözleşmede Hüküm Olmalı ..................................................................1436

10.2. Kredi Veren Tüm Edimlerini İfa Etmiş Olmalı ..................................1437

10.3. Tüketici Birbirini İzleyen En Az İki Taksiti Ödememeli ...................1437

10.4. Tüketiciye Ödeme İçin En Az 30 Gün Süre Verilmeli.......................1438

10.5. Finansal Kiralama Sözleşmelerinde Muacceliyet Koşulları ...............1440

11. BAĞLI KONUT KREDİSİ VERİLEBİLİR ..............................................1442

11.1. İki Sözleşme Arasında Ekonomik Birlik Olmalı ................................1446

11.2. Bağlı Konut Kredisi Veren Kuruluşun Sorumluluğu..........................1447

11.2.1. Kredi Veren İfanın Hiç Yapılmamasından Sorumludur ....... 1448

11.2.2. Kredi Veren Eksik ve Ayıplı İşlerden Sorumludur............... 1449

12. SİGORTA TÜKETİCİNİN TALEBİNE BAĞLIDIR...............................1452

12.1. Sigorta Poliçesine Yazılan Dain-i Mürtehin Kaydı Geçersizdir.........1454

13. SÖZLEŞME MASRAFLARINDAN SORUMLULUK.............................1463

14. SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ..............................................................1466

14.1. Tüketicinin Ölmesi Veya Fiil Ehliyetini Kaybetmesi.........................1468

14.2. Kredi Veren Kuruluşun İflası Veya Faaliyet İzninin İptali.................1470

15. İFANIN İMKÂNSIZLIĞI VE UYARLAMA KOŞULLARI....................1470

15.1. Taraflar Arasında Sözleşme Olmalı....................................................1475

15.2. Öngörülmeyen Hal Olağanüstü Olmalıdır..........................................1475

15.3. Edimler Arasındaki Denge Aşırı Derecede Bozulmalı.......................1477

15.4. İfayı İstemek Dürüstlük Kuralına Aykırı Olmalı................................1478

15.5. Borçlunun Kusuru Olmamalı..............................................................1479

15.6. Edim İfa Edilmemiş Olmalı................................................................1479

15.7. Uyarlamayı Engelleyen Bir Hüküm Olmamalı...................................1480

15.8. Uyarlama Talep Edilmiş Olmalıdır.....................................................1480

15.9. Uygun İlliyet Bağı Bulunmalıdır........................................................1481

16. ZAMANAŞIMI ............................................................................................1481

İçindekiler

38

12. BÖLÜM

KREDİ KARTLARI VE BANKA KARTLARI

1. GENEL DEĞERLENDİRME.....................................................................1485

1.1. İki Taraflı sistem.................................................................................1487

1.2. Üç Taraflı Sistem................................................................................1488

1.3. Karma Sistem .....................................................................................1490

2. KREDİ KARTININ TARAFLARA ETKİSİ.............................................1494

2.1. Kart Hamili Yönünden Olumlu ve Olumsuz Etkileri .........................1494

2.2. Banka Yönünden Olumlu ve Olumsuz Etkileri ..................................1497

2.3. Üye İşyeri Yönünden Olumlu ve Olumsuz Etkileri............................1498

2.4. Ekonomiye Etkisi ...............................................................................1499

3. KREDİ KARTININ HUKUKİ NİTELİĞİ ................................................1501

4. KREDİ KARTI MEVZUATI......................................................................1504

4.1. 6502 Sayılı Tüketici Kanununda Yapılan Düzenleme........................1505

4.2. 5464 Sayılı Kredi Kartları Kanunu İle Yapılan Düzenleme ...............1506

5. KREDİ KARTI KANUNUNDAKİ ÖNEMLİ TANIMLAR.....................1509

6. KREDİ KARTI ÇIKARMAK İZNE TABİDİR ........................................1511

7. ÜYE İŞYERİ SÖZLEŞMESİ......................................................................1513

7.1. Sözleşmenin Hukuki Niteliği..............................................................1513

7.2. Üye İşyeri Sözleşmenin Tanımı Ve Unsurları....................................1515

7.2.1. Kredi Kartıyla Ödeme Talebinin Kabulü Zorunludur............. 1515

7.2.2. Kredi Kartı Harcama Tutarı Üye İşyerine Ödenir ................ 1517

7.2.3. Tarafların Anlaşması ............................................................ 1518

7.3. Sözleşmede Şekil Zorunluluğu Yoktur...............................................1519

7.4. Tarafların Hak Ve Borçları.................................................................1520

7.4.1. Kartı Çıkaran Kuruluşun (Bankanın) Hak ve Borçları ......... 1520

7.4.2. Üye İşyerinin Hak ve Borçları.............................................. 1522

8. KREDİ KARTI ÜYELİK SÖZLEŞMESİ..................................................1525

8.1. Sözleşmenin Tanımı Ve Unsurları......................................................1528

8.1.1. Nakit Ödemeden Alış Veriş İmkânı Sağlamalı..................... 1529

8.1.2. Kart Hamili Yaptığı Harcamaları Ödemek Zorundadır........ 1530

8.1.3. Tarafların Anlaşması ............................................................ 1531

8.2. Sözleşmenin Yazılı Şekilde Yapılması Zorunludur............................1533

İçindekiler

39

8.2.1. Kredi Kartı Sözleşmesinin Zorunlu İçeriği........................... 1535

8.2.2. Kredi Kartı Teslimi Sırasında Yapılacak İşlemler................ 1539

8.3. Sözleşmedeki Değişikliklerin Yazılı Olması Zorunludur...................1541

9. GERÇEK KİŞİLERE BİLEŞİK FAİZ UYGULANMAZ ........................1542

10. BANKA VE KART HAMİLİNİN YÜKÜMLÜLÜKLERİ.......................1545

10.1. Kredi Kartı Veren Bankanın Yükümlülükleri.....................................1546

10.1.1. Nakit Ödemeden Alışveriş İmkânı Sağlamak....................... 1547

10.1.2. Kredi Kartı Çıkarmak Ve Hamile Teslim Etmek.................. 1548

10.1.3. Harcama Tutarlarını Üye İşyerine Ödemek.......................... 1549

10.1.4. Gerektiğinde Kullanımı Yasaklamak ve Bildirmek.............. 1549

10.1.5. Gerekli Güvenlik Sistemini Kurmak .................................... 1551

10.1.6. Kredi Kartına Limit Belirlemek............................................ 1552

10.1.7. Kredi Kartı Hamilini Bilgilendirme Yükümlüğü.................. 1552

10.1.8. Hesap Özeti Gönderme Yükümlülüğü.................................. 1554

10.2. Kart Hamilinin Yükümlülükleri .........................................................1554

10.2.1. Harcama Bedellerini Ödemek............................................... 1555

10.2.2. Faiz Ödemek......................................................................... 1558

10.2.3. Giriş Aidatı ve Yıllık Üyelik Bedeli Ödemek........................ 1559

10.2.4. Bildirim Yükümlülüğü.......................................................... 1561

10.2.5. Kart Hamilinin Diğer Yükümlülükleri.................................. 1563

10.3. Ödenmeyen Kredi Kartı Borçlarının Yapılandırılması.......................1563

11. ŞAHSİ TEMİNATLAR ADİ KEFALET SAYILIR..................................1564

12. KART HAMİLİ İLE ÜYE İŞYERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ ....................1569

12.1. İşyerinin Yükümlülükleri....................................................................1572

12.2. Kart Hamilinin Yükümlülükleri .........................................................1573

13. KARTIN HAKSIZ KULLANIMI VE ÖZEN BORCU.............................1575

13.1. Bankanın Özen Yükümlülüğü ............................................................1580

13.1.1. Kart Hamili Seçiminde Gerekli Özeni Göstermek ................ 1581

13.1.2. Üye İşyeri Seçiminde Gerekli Özeni Göstermek.................. 1582

13.1.3. Bilgilendirme Sistemi Kurmak ............................................. 1584

13.1.4. Güvenli Teknolojik Altyapı Kurulmalıdır ............................ 1586

13.1.5. Kredi Kartı Bizzat Kart Hamiline Teslim Edilmelidir.......... 1587

13.1.6. Harcama Belgeleri Kontrol Edilmelidir................................ 1588

13.2. Kart Hamilinin Özen Yükümlülüğü ...................................................1590

İçindekiler

40

13.3. Üye İşyerinin Özen Yükümlülüğü......................................................1592

13.4. Usulsüz Kullanım Halinde Zarardan Sorumluluk...............................1593

13.4.1. Bankanın Sorumluluğu ......................................................... 1595

13.4.2. Kart Hamilinin Sorumluluğu ................................................ 1597

13.4.3. Üye İşyerinin Sorumluluğu................................................... 1601

13.4.4. Üçüncü Kişilerin Sorumluluğu ............................................. 1602

14. TÜZEL KİŞİLERE UYGULANMAYACAK HÜKÜMLER ...................1605

14.1. Temerrüt Halinde Kartı İptal Zorunluluğu Yoktur .............................1606

14.2. Tacirler İçin Kredi Kartı Limiti Serbestçe Belirlenebilir....................1606

14.3. Tacirlere Haksız Kullanımdaki Parasal Sınır Uygulanmaz ................1607

14.4. Sözleşmenin Yazılı Olması Zorunluluğu Yoktur ...............................1607

14.5. Banka Faiz Oranını Bildirim Yapmadan Değiştirebilir......................1608

14.6. Bileşik Faiz Uygulaması Yasaktır ......................................................1608

15. KREDİ KARTI YILLIK ÜCRETİ İSTEME KOŞULU ...........................1609

15.1. Ücret Alınmayan Bir Kredi Kart Çıkarılması Zorunludur..................1610

16. GÖREVLİ VE YETKİLİ MAHKEME......................................................1611

16.1. Görevli Mahkeme ...............................................................................1613

16.2. Yetkili Mahkeme ..................................................................................1616

16.3. Kart Hamilinin Tüzel Kişi Olması Halinde Görevli Ve Yetkili

Mahkeme ............................................................................................1617

16.4. Banka Dava Açtığında Görevli Ve Yetkili Mahkeme ........................1618

17. KREDİ KARTINA ÖZEL TEBLİGAT USULÜ .......................................1620

18. KREDİ KARTI SÖZLEŞMELERİNDE İSPAT YÜKÜ...........................1622

19. KREDİ KARTI SÖZLEŞMENİN SONA ERMESİ..................................1624

19.1. Borcun Dar Anlamda Sona Ermesi.......................................................1625

19.2. Geniş Anlamda Borcun Sona Ermesi .................................................1627

20. ZAMANAŞIMI ............................................................................................1629

20.1. Kartın Verilmesi ve Teslim Alınmasında Zamanaşımı.......................1630

20.2. Kart Hamilinin Temerrüdü Halinde Zamanaşımı..............................1632

6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN.......... 1635

6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUNUN

77 NCİ MADDESİNE GÖRE 2023 YILINDA UYGULANACAK

İDARİ PARA CEZALARINA İLİŞKİN TEBLİĞ .................................. 1693

KAYNAKÇA ...................................................................................................... 1697

KAVRAM ARAMA CETVELİ........................................................................ 1709

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
Etiketler: tüketici hukuku
İlgili Yayınlar