İdari Yargı Yetkisinin Sınırları

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Dr. Felemez GÜNEŞ
ISBN: 9789750280948
355,50 TL 395,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Dr. Felemez GÜNEŞ
Baskı Tarihi 2022/11
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 284

Dr. Felemez GÜNEŞ

İdari Yargı Yetkisinin Sınırları


İdare, görevlerini yerine getirirken bir ölçüde bir serbestiye sahip olmak zorundadır. Ancak bu serbestlik idareye keyfilik, sınırsızlık ve hukuk dışılık yetkisi vermez. İdari yargı, bu tespiti yaparak idareyi hukuk içinde tutar ve olması gereken hukuku söyler. Zira idari yargı, yapacağı yargısal denetimde hem idarenin hareket sınırlarını çizmekte hem de kendi sınırlarını göstermektedir. Nitekim idari yargı, verdiği kararlar ile idareyi hukuka bağlı kılacak kadar etkili ve idareyi yürütmekle yükümlü olduğu hizmetleri yerine getirmede engellemeyecek kadar ayrı bir organ olmalıdır. Bu bakımdan idari yargı, yapacağı denetimde yargısal denetimin niteliğinden kaynaklı birtakım sınırlara uymak zorundadır. Bu sınırlamalar, yargısal denetimin özünde var olan sınırlamalardır.
Bu kitapta öncelikle yargısal denetimin özünde var olan sınırlamalar genel hatlarıyla açıklanmış, doktrin ve içtihadın konuya yaklaşımı ortaya konulmuştur. Akabinde yargılama yetkisine yönelik sınırlar zamana ve olaya özgü olarak yorumlanmış ve değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, yargısal denetimin sınırına ilişkin temel kural olan hukuka uygunluk denetimi ortaya konulmuştur. Hukuka uygunluk denetimi kuralının temel sonuçları olan "yerindelik denetimi yasağı", "yürütme görevinin kanunlarda gösterilen şekil ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesini kısıtlayacak, idari eylem ve işlem niteliğinde veya takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı verilemeyeceği" hususları açıklığa kavuşturulmuştur. Ayrıca idari yargı yetkisinin sınırları bağlamında takdir yetkisi ve yerindelik konuları ele alınmıştır.

Konu Başlıkları
.
İdarenin Yargısal Denetimi
.
Hukuka Uygunluk Denetimi
.
Yerindelik Denetimi Yasağı
.
Takdir Yetkisi ve Yargısal Denetimi
Ön Söz 
5
Kısaltmalar Listesi 
11
Giriş 
13
Birinci Bölüm
İDARENİN YARGISAL DENETİMİ YETKİSİ İLE BU DENETİMİN SINIRI VE KAPSAMINA İLİŞKİN TEMEL KAVRAMLAR
I. İDARENİN YARGISAL DENETİMİ 
17
A. Genel Olarak 
17
B. İdarenin Yargısal Denetiminin Amacı 
19
II. YARGISAL DENETİM YETKİSİ VE SINIRI 
21
A. Yargısal Denetim Yetkisi Kavramı 
22
B. Yargısal Denetim Yetkisinin Sınırı 
23
III. İDARENİN YARGISAL DENETİMİ DIŞINDA BIRAKILAN İŞLEMLER 
28
A. Yasama Kısıntısı 
29
1. Tanım ve Tarihçe 
29
2. Yasama Kısıntısı Halleri 
33
a. Anayasa’da Yargısal Denetim Dışında Tutulan İşlemler 
33
b. Yasalarda Yargısal Denetim Dışında Tutulan İşlemler 
43
aa. Anayasa’nın Verdiği İzne Bağlı Olarak Yasalar Gereğince Yargısal Denetim Dışında Tutulan İşlemler 
43
bb. Anayasal Dayanağı Olmamakla Beraber Yasalar Gereğince Yargısal Denetim Dışında Tutulan İşlemler 
46
B. Yargı Kısıntısı 
49
1. Tanım ve Tarihçe 
49
2. Uygulamada Yargı Kısıntısı Halleri 
52
IV. İDARENİN YARGISAL DENETİMİNİN SINIRLARINA İLİŞKİN MODELLER 
58
A. Kıta Avrupası Hukuk Sisteminde İdarenin Yargısal Denetimi 
61
1. Fransa’da 
61
a. Conseil d’Etat’nın Bir Yargı Mercii Olarak Ortaya Çıkması ve İdari Yargı Yetkisine Etkisi 
61
b. Fransa’da İdari Yargı Yetkisinin Kapsamı ve Sınırı 
64
2. Almanya’da 
70
a. Almanya’da Yargısal Denetimin Temel Dayanağı 
70
b. Almanya’da İdari Yargı Yetkisinin Kapsamı ve Sınırı 
70
B. Anglo–Sakson Hukuk Sisteminde İdarenin Yargısal Denetimi 
76
1. İngiltere’de Yargısal Denetimin Temel Dayanağı 
78
2. İngiltere’de İdari Yargı Yetkisinin Kapsamı ve Sınırı 
83
İkinci Bölüm
HUKUKA UYGUNLUK DENETİMİ VE YERİNDELİK DENETİMİ YASAĞI
I. HUKUKA UYGUNLUK DENETİMİ 
89
A. Genel Olarak 
89
B. Tanım ve Kavram 
90
II. YERİNDELİK DENETİMİ YASAĞI 
93
A. Yerindelik ve Yerindelik Alanı 
94
B. “Yerindelik” Kavramının Hukukumuza Girişi 
101
C. Yerindelik Denetimi 
105
1. Tanım Olarak Yerindelik Denetimi 
106
2. Kuvvetler Ayrılığı İlkesinin Bir Gereği Olarak Yerindelik Denetiminin Yasak Olması 
107
3. Yerindelik Denetimi Yasağının Şartları 
110
a. İdarenin Yerindelik Alanı Dâhilinde Tesis Ettiği Bir İşlemin Varlığı 
110
b. İdarenin İşleminin Hukuka Uygun Olması 
112
c. Hukuka Uygunluk Denetimi Sınırının Aşılması 
113
III. İDARENİN YERİNE GEÇEREK İŞLEM TESİS ETME YASAĞI 
116
A. İdari Eylem ve İşlem Niteliğinde Yargı Kararı Verilememesi ve İdarenin Yerine Geçerek İşlem Tesis Etme Yasağı İlişkisi 
117
B. İdarenin Yerine Geçerek İşlem Tesis Etme Yasağı ve Yargısal Emir 
121
IV. YÜRÜTME GÖREVİNİN KANUNLARDA GÖSTERİLEN ŞEKİL VE ESASLARA UYGUN BİÇİMDE YERİNE GETİRİLMESİNİN KISITLANMASI YASAĞI 
126
V. YERİNDELİK DENETİMİ YASAĞI AÇISINDAN ÖZEL DURUMLAR 
128
A. Kamulaştırma Hukuku ile İlgili İdari İşlemlerin Yargısal Denetimi 
129
B. Kolluk ile İlgili İdari İşlemlerin Yargısal Denetimi 
134
C. Sınav ve Jüri Değerlendirmelerinin Yargısal Denetimi 
141
VI. HUKUKA UYGUNLUK DENETİMİ İLE YERİNDELİK DENETİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI 
148
VII. YERİNDELİK DENETİMİ YASAĞINA UYMAMANIN SONUÇLARI 
151
Üçüncü Bölüm
İDARENİN TAKDİR YETKİSİ VE YARGISAL DENETİMİ
I. TAKDİR YETKİSİ KAVRAMI 
155
A. Bağlı Yetki 
155
1. Tanım ve Kavram 
155
2. İdari İşlemin Unsurlarındaki Sakatlıkların Bağlı Yetki ile İlişkisi 
157
B. Takdir Yetkisi 
161
1. Tanım ve Kavram 
163
2. Takdir Yetkisi ve Bağlı Yetki Etkileşimi 
165
3. Takdir Yetkisinin Alanı 
169
a. Takdir Yetkisinin Varlığının Tespiti Bakımından 
170
b. İdari İşlemin Unsurları Bakımından 
172
aa. Yetki 
172
bb. Şekil 
176
cc. Sebep 
179
aaa. Sebebin Açıkça Gösterildiği İşlemler 
180
bbb. Sebep Gösterilmesinin Öngörülmediği İşlemler 
181
ccc. Sebebi Belirsiz Kavramlar ile Gösterilen İşlemler 
187
dd. Konu 
191
ee. Amaç 
193
4. Takdir Yetkisinin Kullanımı 
195
a. Seçim Serbestisi 
195
b. Bilimsel İmkânlara Başvurma 
196
c. Takdir Sakatlıkları 
199
5. Takdir Yetkisini Sınırlama 
200
a. Hukuk Normu ile Sınırlama 
201
b. İçtihat ile Sınırlama 
202
c. Yerindelik Gerekçesi ile Sınırlama 
204
d. Takdir Yetkisinin Bağlanması 
204
II. TAKDİR YETKİSİNİN YARGISAL DENETİMİ 
207
A. İdari İşlemin Unsurları Bakımından Takdir Yetkisinin Yargısal Denetimi 
209
B. Takdir Yetkisinin Yargısal Kararla Kaldırılamaması 
211
1. Genel Olarak 
211
2. Takdir Yetkisinin Yargısal Kararla Kaldırılması Yasağı Açısından Geçerli Olan
Temel Şartlar 
212
a. İlgili Mevzuatta İdarenin Takdir Yetkisinin Öngörülmüş Olması 
213
b. Takdir Yetkisinin Hukuka Uygun Kullanılması 
213
c. Hukuka Uygunluk Denetimi Sınırının Aşılarak Farklı Yönde Karar Verilmesi 
214
C. Takdir Yetkisinin Denetiminde Uygulanan Yöntemler 
215
D. Takdir Yetkisinin Denetiminde Esas Alınan Ölçüt ve İlkeler 
219
1. Temel Hak, İlke ve Kurallar 
223
2. Somut, Geçerli ve Yeterli Sebep 
225
3. Kamu Yararı ve Hizmetin Gerekleri 
229
4. Hukuk Kurallarına Uygun Yorum 
231
5. Ölçülülük İlkesi 
236
6. Açık Hata 
237
7. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin Tavsiye Kararları 
240
E. Takdir Yetkisi ve Yerindelik Etkileşimi 
242
Sonuç 
251
Kaynakça 
259
Kavramlar Dizini 
281

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.