Kitap Künyesi | |
Yazar | Yaşar SALİHPAŞAOĞLU |
Baskı Tarihi | 2020/12 |
Baskı Sayısı | 5 |
Boyut | 16x24 cm (Standart Kitap Boyu) |
Cilt | Karton kapak |
Sayfa Sayısı | 248 |
DE165
Din ve Devlet Arasındaki İktidar Mücadelesi:Avrupa Örneği
Dr. Yaşar SALİHPAŞAOĞLU
2020/12 5. Baskı, XII+248 Sayfa
ISBN 978-625-727-741-9
İÇİNDEKİLER.................................................................................................. 7
KISALTMALAR ............................................................................................. 11
GİRİŞ .....................................................................................................13
BİRİNCİ BÖLÜM
DİNİN TOPLUM VE DEVLET ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ VE
HRİSTİYANLIK ÖNCESİ DİN-DEVLET İLİŞKİLERİ
I. DEVLETİN KÖKENİNE DAİR TEORİLER VE İHMAL EDİLEN BİR
OLGU: DİN ........................................................................................... 17
A. “Önce Tapınak Geldi, Şehir Sonradan Geldi”: Göbekli Tepe........ 20
B. Dinin Oluşturduğu Bölünmüşlüğün Ete Kemiğe Bürünmüş
Hâli: Devlet................................................................................... 24
II. DİNİN TOPLUM VE DEVLET ÜZERİNDEKİ ETKİSİ .................................. 29
A. Sosyolojik Açıdan Din ................................................................... 29
B. Dinin Toplumsal İşlevleri .............................................................. 32
1. Her Din Yeni Bir “Zihniyet” Getirir ........................................ 33
2. Birleştiren ve Ayrıştıran Din .................................................. 34
3. Toplumsal Kontrol ve Din...................................................... 38
4. Toplumsal Değişimi Sağlayan ve Engelleyen Bir Faktör
Olarak Din ............................................................................. 39
C. Dinin Toplumsal Örgütlenme ve Devlet Üzerindeki Etkisi ........... 42
1. Aile ve Klan............................................................................ 43
2. Yerel Birlikler ve Millet.......................................................... 46
3. Devlet.................................................................................... 48
8 İçindekiler
III. HRİSTİYANLIK ÖNCESİ DİN-DEVLET İLİŞKİLERİ: DİN VE DEVLETİN
İÇ İÇE OLMASI...................................................................................... 53
A. Antik Yunan’da Din-Devlet İlişkileri.............................................. 53
B. Roma’da Din-Devlet İlişkileri ........................................................ 57
İKİNCİ BÖLÜM
KÜÇÜK BİR CEMAATTEN KİLİSENİN ÜSTÜNLÜĞÜNE
I. “BİR MEÇHUL YAHUDİ: NASIRALI İSA” ................................................ 68
II. KİLİSENİN DOĞUŞU.............................................................................. 70
III. KİLİSENİN DEVLETLE İLİŞKİSİ ................................................................ 72
A. Sezar’ın Hakkı Sezar’a, Tanrı’nın Hakkı Tanrı’ya........................... 72
B. Başarının Bedeli: Baskı ve Zulüm.................................................. 74
C. Devletin Resmî Dini: Hristiyanlık .................................................. 77
D. Din-Devlet İlişkilerinde Doğu Roma Pratiği: Uyum (Symphony)
ya da Kral-Papa (Caesaropapism/Sezaropapizm) ........................ 81
E. Kilisenin Özerklik Mücadelesi....................................................... 87
1. Aurelius Augustinus(354-430)............................................... 87
2. Gelasius Düalizmi .................................................................. 90
F. Kilisenin Üstünlüğünün İnşa Edilmesi .......................................... 93
1. Sosyal ve Siyasal Yapıyı Derinden Etkileyen Gelişme:
Kavimler Göçü ....................................................................... 93
2. Piskoposların Dünyevi Meselelerle İlgilenmesinin Bir
“Hak”ka Dönüşmesi: Büyük Gregory (Gregory the Great)...... 95
3. Kilisenin Üstünlüğünün İnşa Edilmesi İçin Uygun Zemin:
Feodal Toplum Düzeni .......................................................... 98
a) Feodal Toplum Düzeninin Temel Özellikleri .................. 98
aa) Parçalanmış İktidar ................................................. 99
bb) Emeğe ve Toprağa Bağımlılık................................ 100
cc) Eşitsizliğin Hüküm Sürdüğü Bir Düzen .................. 102
dd) İnsanı İnsana Bağlayan İtaat ve Koruma İlişkileri ... 103
İçindekiler 9
b) Feodal Toplum Düzeninde Kilise-Devlet İlişkileri......... 105
aa) Kilise Senyörleri .................................................... 105
bb) İmparatorların Kilise Üzerindeki Belirgin
Hâkimiyeti (962-1056).......................................... 108
cc) Kilisenin Siyasal Otoriteden Bağımsız Bir
Kurumsallaşmaya Sahip Olması ve Kendi
Özerk Alanını İnşa Etmesi (1056-1122) ................ 110
dd) Kilisenin Siyasi İrade Üzerindeki Üstünlüğünü
Kabul Ettirmesi (1122-1356)................................. 115
aaa) Salisburyli John (1115?-1180) ...................... 116
bbb) III. Innocent (1160?-1216)............................ 119
ccc) VIII. Boniface (1235-1303)............................ 121
IV. YENİ DÖNEMİN HABERCİSİ ÜÇ İTALYAN: AQUINAS, DANTE ve
MARSILIUS......................................................................................... 123
A. Thomas Aquinas (1225?-1274) .................................................. 123
B. Dante Alighieri (1265-1321)....................................................... 128
C. Padovalı Marsilius (1270?-1342?).............................................. 130
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
DİNİN DEVLETTEN VE TOPLUMDAN DIŞLANMASI
I. ŞEHİRLERİN UYANIŞI VE FEODALİTENİN ÇÖZÜLMESİ........................ 133
II. BÜYÜK AYRIŞMA: MARTIN LUTHER ve PROTESTAN REFORMU........ 137
A. Protestanlığın Yayılmasının Kaçınılmaz Sonucu: Din Savaşları..... 142
B. Protestanlığın İngiltere’ye Girişi: Protestan Sezaropapizmi....... 148
C. Protestan Sezaropapizmine Teorik Destek: Leviathan............... 151
III. AKLIN VE DENEYİN BİLGİNİN GERÇEK KAYNAĞI HÂLİNE GELMESİ.... 159
A. 17. Yüzyıl Avrupasında Yaşanan Zihinsel Devrim ....................... 159
B. Egemenliğin Kaynağının Yeryüzüne İndirilmesi: Sosyal
Sözleşme Teorisi......................................................................... 163
10 İçindekiler
IV. AYDINLANMA ÇAĞI: “ALÇAĞI EZİN”.................................................. 172
A. Aydınlanma Filozofları: Dine Karşı Birleşik Cephe...................... 172
B. Birleşik Cephenin Dine Karşı Önerdiği Reçete............................ 174
1. Hoşgörü............................................................................... 174
2. Din Sınıfının Siyasal İktidara Tabi Kılınması......................... 177
3. Eğitim .................................................................................. 179
4. Doğal Din ya da Deizm ........................................................ 181
V. MODERN ZAMANLARDA DİN-DEVLET İLİŞKİLERİ............................... 184
A. Kutsaldan Kopuş: Sekülerleşme ................................................. 187
B. Din-Devlet İlişkilerinde Fransa Pratiği: Laiklik ............................ 195
1. Devrim Öncesi Din-Devlet İlişkileri: Galikanizm
(Gallicanism) ve Sivil Din ..................................................... 195
2. Devrim Sonrası Yaşanan Gelişmeler ve Fransız Laiklik
Anlayışının Şekillenmesi...................................................... 200
a) Devrimin İlk Yılları: Mutabakatı Bozan Sadakat
Yemini ve Hristiyanlığı Değersizleştirme
Kampanyası (De-Christianization)................................ 202
b) İkinci Dönem: Konkordato (Concordat) ile Gelen
Barış ............................................................................. 206
c) Üçüncü Dönem: Laik Eğitim Sistemine Geçiş ve
Kilise ile Devletin Ayrılması .......................................... 209
aa) Yeni Çatışma Alanı: Okullar................................... 209
bb) Kilise ve Devletin Ayrılması................................... 212
SONUÇ................................................................................................217
KAYNAKÇA..........................................................................................221
DİZİN ..................................................................................................249