İnternet Bankacılığında Bankaların Özen Yükümlülüğü

Hukuki ve Cezai Sorumluluk
Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Uğur KARA
ISBN: 9789750273346
256,50 TL 285,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Uğur KARA
Baskı Tarihi 2021/11
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 168

Günümüzde ciddi bir yere sahip olan internet teknolojisini rekabette öne geçmek için kullanmak isteyen bankalar "internet bankacılığı" konusunda gerekli altyapıyı sağlayarak müşterilerinin kullanımına sunmuşlardır. İnternet bankacılığı aracılığı ile bir yere ve zamana bağlı olmaksızın hesap üzerinde işlem yapılabilmesi bankalar ve banka müşterileri için birçok avantaj sağlasa da bazı sorunları da beraberinde getirmiştir. Özellikle internet bankacılığı aracılığı ile üçüncü kişilerin hesaba müdahalesi taraflar arasında çeşitli ihtilafların doğmasına sebep olmaktadır. Taraflar arasında doğan bu ihtilaflarda genel olarak tarafların sorumluluklarının neler olduğu, bankaların özen yükümlülüklerine uygun davranıp davranmadıkları ve ispat yükünün hangi taraf üzerinde bulunduğu gibi hususlar üzerinde durulmaktadır. Buradan hareketle çalışmamızda sırasıyla internet bankacılığında bankaların özen yükümlülüğü, internet bankacılığında tarafların sorumlulukları, internet bankacılığında özen yükümlülüğünün ihlal edilmesi halinde başvurulabilecek hukuki yollar ve ispat yükü konularına yer verilmiştir.

Konu Başlıkları
İnternet Bankacılığında Bankaların Özen Yükümlülüğü
İnternet Bankacılığında Sorumluluk
İnternet Bankacılığında Özen Yükümlülüğünün İhlal Edilmesinin Sonuçları
İçindekiler
Sunuş  5
Önsöz  7
Kısaltmalar  15
GİRİŞ
I. KONUNUN ÖNEMİ  19
II. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI  21
III. KONUNUN TAKDİMİ  22
BİRİNCİ BÖLÜM
İNTERNET BANKACILIĞINDA BANKALARIN ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜ
I. ÖZEN KAVRAMI VE BANKALARIN HUKUKİ SORUMLULUĞUNUN KAYNAKLARI  25
A. Özen Kavramı  25
B. Bankaların Hukuki Sorumluluğunun Kaynakları  26
1. Türk Ticaret Kanunu, Türk Borçlar Kanunu, Türk Medeni Kanunu ve Bankacılık Mevzuatı  26
2. Bankacılık Örf ve Adetleri ile Teamüller  28
3. Sözleşme Hükümleri  28
4. Vekalet Sözleşmesinin Kıyasen Uygulanması  29
II. BANKALARIN ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN AĞIRLAŞMASI  30
A. Özen Yükümlülüğünün Kapsamı  30
1. Genel Olarak  30
2. Doğrudan Yapılan İşlemlerde Özen Yükümlülüğü  31
3. Vekaleten Yapılan İşlemlerde Özen Yükümlülüğü  32
a. Vekilin Özen Yükümlülüğü  32
b. Vekilin Özen Yükümlülüğünün Ölçüsü  34
B. Özen Yükümlülüğünün Hukuki Niteliği  35
1. Objektif Özen Yükümlülüğü – Subjektif Özen Yükümlülüğü  35
2. Özen Borcunun Asli Niteliği – Özen Borcunun Tali Niteliği  37
C. Bankalara Duyulan Güvenin Özen Yükümlülüğüne Etkisi ve Özen Yükümlülüğünün Ağırlaşması  39
1. Bankalara Duyulan Güvenin Özen Yükümlülüğüne Etkisi  39
2. Bankaların Özen Yükümlülüğünün Ağırlaşması  42
D. Bankaların Sözleşmelerinde Yer Verdiği Sorumsuzluk Kayıtlarının Özen Yükümlülüğüne Etkisi  48
1. Genel İşlem Koşullarının Ortaya Çıkış Süreci  48
a. Tarihsel Süreç  48
b. Devletin Sözleşmelere Müdahalesi  49
2. Genel İşlem Koşullarının Hukuki Niteliği ve Unsurları  52
a. Hukuki Niteliği  52
aa. Norm Teorisi  52
ab. Örf, Adet ve Teamül Görüşü  52
ac. Sözleşme Görüşü  53
b. Unsurları  53
3. Genel İşlem Koşullarının Yargısal Denetimi  56
a. Genel Olarak  56
b. Yürürlük Denetimi  58
c. Yorum Denetimi  61
d. İçerik Denetimi  61
İKİNCİ BÖLÜM
İNTERNET BANKACILIĞINDA SORUMLULUK
I. İNTERNET BANKACILIĞI KAVRAMI  67
A. Tanımı  67
B. Tarihi Gelişimi  69
II. ELEKTRONİK HAVALE  70
A. Tanımı, Hukuki Niteliği ve Unsurları  70
1. Tanımı  70
2. Hukuki Niteliği  71
3. Unsurları  72
B. Banka Havalesinde Taraflar  73
1. Havale Eden  73
2. Havale Edenin Bankası  73
3. Ara Bankalar  74
4. Alıcının Bankası  75
5. Havale Alıcısı  75
C. Elektronik Havalenin Kurulması  75
1. Elektronik İrade Beyanı  75
2. Kabul Beyanı  76
D. Havalenin Sona Ermesi  77
1. Geri Alma  77
2. İflas, Ölüm veya Ehliyet Kaybı  79
III. ELEKTRONİK HAVALEDE BANKANIN SORUMLULUĞU  80
A. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Yöntemleri  80
1. Phishing (Oltalama – Şifre Avcılığı) Yöntemi  80
2. Key–Logger (Klavye Hareketleri) Yöntemi  84
3. Screen Logger (Ekran Görüntüsü) Yöntemi  85
4. Man In The Middle (Ortadaki Adam) Yöntemi  85
5. Sim Kart Yöntemi  85
B. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinde Bankanın ve Müşterinin Sorumluluğu  87
1. Genel Olarak  87
2. Zarara Bankanın Katlanması  88
3. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinden Bankaların Sorumluluğu  91
a. İnternet Bankacılığı İçin Gerekli Sistemsel Yeterliliğe Sahip Olma ve Bu Yeterliliğin Devamı İçin Gerekli İyileştirmeleri Yapma  91
b. Müşteriyi Bilgilendirme  96
c. BS–EB Yönetmeliğinde Bankalara Getirilen Diğer Yükümlülükler  100
ca. Genel Olarak  100
cb. Müşterilerin Şikayetlerini İletebileceği Takip Mekanizmasının Oluşturulması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/3)  101
cc. Müşterinin Yanlış İşlem Yapması İhtimalini En Aza İndiren Kontrollerin Bulunması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/4)  101
cd. Elektronik Bankacılık Hizmetlerini Kapatan Müşterinin Yeni Talebi Olmadan Elektronik Bankacılığına İlişkin Hizmetlerin Açılmaması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/5)  101
ce. Elektronik Bankacılık Hizmetlerinde Hiçbir Riskin Bulunmadığı İzlenimi Yaratılmaması (BS–EB Yönetmeliği, m.37/6)  102
cf. Hassas Veri veya Sır Niteliğindeki Verilerin E–Posta ile Gönderilmemesi/Elektronik Bankacılık Kanallarından Gönderilmesi (BS–EB Yönetmeliği, m.37/8)  102
cg. İnternet Bankacılığında Kimlik Doğrulama ve İşlem Güvenliği (BS–EB Yönetmeliği, m.34, m.38)  103
cf. İnkar Edilemezliğin Sağlanması (BS–EB Yönetmeliği m.35)  105
4. Üçüncü Kişiler Tarafından Gerçekleştirilen Dolandırıcılık Eylemlerinden Hesap Sahibinin Sorumluluğu  106
a. Genel Olarak  106
b. Koruma Yükümlülüğü  106
c. Bilgilendirme Yükümlülüğü  110
d. Kontrol Yükümlülüğü  110
e. Yeterli Donanıma Sahip Olma Yükümlülüğü  111
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İNTERNET BANKACILIĞINDA ÖZEN YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN
İHLAL EDİLMESİNİN SONUÇLARI
I. HUKUKİ BAŞVURU YOLLARI  114
A. Maddi Tazminat Davası  114
1. Genel Olarak  114
2. Zarar Tazmini Talebi  114
3. Faiz  115
4. Görevli Mahkeme  118
5. Yetkili Mahkeme  119
B. Manevi Tazminat Davası  120
1. Genel Olarak  120
2. İnternet Bankacılığı İşlemlerinde Manevi Zararın Doğup Doğmadığı Sorunu  123
3. Görevli Mahkeme  127
4. Yetkili Mahkeme  128
C. İspat  130
1. Genel Olarak  130
2. İspat Yükü  132
3. Karinelerin İspat Yüküne Etkisi  133
a. Karine Kavramı  133
b. Kanuni Karineler  134
c. Fiili Karineler  135
d. İnternet Bankacılığı Uyuşmazlıklarında İspat Yükü  137
e. Bankaların Tecrübe Kurallarına Dayanabilmesi  140
D. Zamanaşımı  144
II. CEZAİ BAŞVURU YOLLARI  145
A. BDDK Şikayeti  145
1. Başvuru Yöntemi  145
2. Başvuru Sonucu  147
B. Savcılık Şikayeti  148
1. Genel Olarak  148
2. Bilişim Sistemleri Kullanmak Suretiyle Hırsızlık – Bilişim Sistemleri Aracılığı ile Yarar Sağlama  149
3. Bilişim Sistemlerinin, Banka ve Kredi Kurumlarının Araç Olarak Kullanılması Suretiyle Nitelikli Dolandırıcılık  151
4. Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme  152
Sonuç  153
Kaynakça  157
Kavram Dizini  167

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar