Markanın Tescili ve Marka Hakkının Sona Ermesi

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Duygu TAŞKIN
ISBN: 9789750277863
265,50 TL 295,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Duygu TAŞKIN
Baskı Tarihi 2022/05
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 184

Markanın hukuken korunması, tescil ile mümkündür. Bu kapsamda ülkemizde tescil işlemi, ilgili işaretin ayırt edici ve sicilde gösterilebilir olmasına bağlıdır. İki kriteri de sağlayan her işaret, tescil edilebilmektedir. Ancak markaların korunması, ülkesellik ilkesi doğrultusunda sadece tescilin gerçekleştirildiği ülke çapında olmaktadır. Ticaretin uluslararası alana yayılması, korumanın ülkesel çerçevede sınırlandırılması, marka ile ilgili uluslararası düzenlemelerin yapılması zorunluluğunu doğurmuştur. Bu kapsamda Paris Sözleşmesi, TRIPS, TLT, Nice Anlaşması, Viyana Anlaşması, Madrid Anlaşması ve markanın uluslararası tesciline ilişkin Madrid Protokolü gibi birçok düzenleme yapılmıştır. Türkiye ise, birçoğuna taraf olması sonucu iç mevzuatını bu hususta revize etmiştir. 2017 yılında Sınai Mülkiyet Kanunu'nun kabulü ile birlikte marka hukuku, kapsamlı olarak düzenlenmiştir.

Marka tescili, çeşitli sebeplerden dolayı son bulmaktadır. Bu kapsamda yenilenmeme, haktan vazgeçilmesi veya geri çekilmesi gibi marka sahibinin iradesi sonucu kendiliğinden sona erebilmektedir. Kamu menfaatiyle yakından ilgili olan mutlak ret engellerinin ve önceki hak sahipliğine ilişkin olan nispi ret engellerinin varlığı halinde, marka sahibinin iradesi dışında mahkeme kararıyla da sona erebilmesi mümkündür.

Üç ayrı bölümden oluşan çalışmayı esasen diğer birçok benzer çalışmadan ayrılan kısımları ikinci ve üçüncü bölümleridir. Bu kapsamda ikinci bölümde marka tescilinin sağladığı faydalar ve tescil sistemleri incelemiş, ulusal ve uluslararası tescil işlemleri anlatılmıştır. Üçüncü bölümünde ise tescil ile elde dilen hakkın sona ermesine yer verilmiştir.

Konu Başlıkları
Kavramsal Açıdan Marka
Hak Olarak Markanın Doğumu: Tescil
Markanın Hakkının Sona Erme Halleri
İçindekiler
Önsöz  5
Kısaltmalar Dizini  13
Giriş  15
Birinci Bölüm
KAVRAMSAL AÇIDAN MARKA
I. MARKA KAVRAMI VE UNSURLARI  19
A. Marka Kavramı  19
B. Markanın Unsurları  20
1. İşaret Unsuru  20
2. Ayırt Edicilik Unsuru  21
3. Sicilde Gösterilme Unsuru  23
III. MARKANIN BENZER KAVRAMLARLA KARŞILAŞTIRILMASI  23
A. Ticaret Unvanı  23
B. İşletme Adı  24
C. Alan Adı  25
D. Coğrafi İşaretler  25
III. MARKANIN TARİHİ GELİŞİMİ  27
IV. MARKA İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER  30
A. Ulusal Düzenlemeler  30
1. 1871 ve 1888 Tarihli Nizamnameler  30
2. 551 Sayılı Markalar Kanunu  30
3. 556 Sayılı Markaların Korunması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname  31
4. 6769 Sayılı Sınaî Mülkiyet Kanunu  31
B. Uluslararası Düzenlemeler  32
1. Paris Sözleşmesi  32
2. Ticaretle Bağlantılı Fikri Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS)  34
3. Madrid Anlaşması ve Madrid Protokolü  35
4. Markaların Tescilinde Eşyaların ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına İlişkin Nice Anlaşması  35
5. Markaların Figüratif Elemanlarının Sınıflandırılmasına İlişkin Viyana Anlaşması  36
6. Marka Hukuku Antlaşması (TLT)  37
V. MARKANIN FONKSİYONLARI  37
A. Garanti Fonksiyonu  37
B. Ayırt Etme Fonksiyonu  38
C. Kaynak Gösterme Fonksiyonu  39
D. Reklam ve İletişim Fonksiyonu  40
VI. MARKA TÜRLERİ  40
A. Sahiplerine Göre  40
1. Bireysel Marka  40
2. Ortak Markalar ve Grup Markaları  41
3. Garanti Markaları  42
B. Kullanım Amacına Göre  43
1. Ticaret Markası  43
2. Hizmet Markası  44
C. Tanınmış Marka  44
D. Tescile Göre  48
1. Tescilli Marka  48
2. Tescilsiz Marka  48
VII. MARKA ÇEŞİTLERİ  49
A. Kişi Adları  49
B. Sözcükler  50
C. Harfler, Sayılar ve Kombinasyonları  51
D. Şekiller  52
E. Sloganlar  54
F. Renkler  55
G. Sesler  56
H. Koku ve Tat  57
I. Hareket  58
İkinci Bölüm
HAK OLARAK MARKANIN DOĞUMU: TESCİL
I. MARKA HAKKI VE ÖZELLİKLERİ  59
A. Marka Hakkı  59
B. Marka Hakkının Özellikleri  60
1. Mutlak Hak Olma  60
2. Tekelci Niteliğe Sahip Olma  60
3. Ülkesellik İlkesi  61
4. Hukuki İşlemlere Konu Olma  62
5. Yenilenebilir Olma  65
II. TESCİL İLKESİ  66
III. TESCİL SİSTEMLERİ  68
A. Serbestlik Sistemi  68
B. Mecburilik Sistemi  68
C. Karma Sistem  68
IV. MARKA TESCİLİNİN SAĞLADIĞI HAKLAR VE KORUMA KAPSAMI  69
A. Tescilin Marka Sahibine Sağladığı Haklar  69
1. Tescilli Marka ile Aynı Olan İşaretin, Aynı Mal veya Hizmet Kapsamında Kullanılması  71
2. Tescilli Marka ile Aynı veya Benzer Olan İşaretin, Aynı Mal veya Benzer Mal veya Hizmetlerde Kullanılması Sonucu Karıştırılma İhtimalinin Varlığı  72
3. Tanınmışlık Düzeyine Erişmiş Tescilli Marka ile Aynı veya Benzer Olan İşaretin Haklı Sebebe Dayanılmaksızın Kullanılması  73
B. Tescil Korumasının Kapsamı  74
V. TESCİLSİZ MARKANIN SMK KAPSAMINDA KORUNDUĞU İSTİSNAİ HALLER  76
A. Tanınmış Marka  77
B. Önceye Dayalı Hak Sahipliği  77
C. Tescil Edilen ve Yenilenmeyen Markanın İki Yıl Süreyle Korunması  80
D. Yenilenmeyen Ortak veya Garanti Markanın Üç Yıl Süreyle Korunması  80
VI. ULUSAL MARKA TESCİL BAŞVURU USULÜ  81
A. Tescil Başvurusunda Bulunabilecek Kişiler  81
B. Tescil Başvurusunun Şekli ve İçeriği  82
C. Tescil İşlemlerinin Yürütüldüğü Kurum  85
D. Başvurunun Bölünmesi  86
E. Başvurunun Geri Çekilmesi  86
F. Marka Tescil Başvurusunun İncelenmesi  87
1. Şekli Açıdan İnceleme  87
2. Rüçhan Hakkı Açısından İnceleme  88
a. Rüçhan Hakkı Kavramı ve Hukuki Niteliği  89
b. Rüçhan Hakkında Süre  90
c. Rüçhan Hakkından Yararlanabilecek Kişiler  91
d. Rüçhan Hakkı Çeşitleri  92
aa. Başvuru Rüçhanı  92
bb. Sergi Rüçhanı  94
e. Paris Sözleşmesi Kapsamında Rüçhan Hakkının Belgelendirilmesi  98
f. Türk Hukukuna Göre Rüçhan Hakkının Belgelendirilmesi ve Yararlanılması  100
3. Mutlak Tescil Engelleri Açısından İnceleme  102
a. Marka Olamayacak İşaretler  103
b. Ayırt Edici Niteliğe Sahip Olmayan İşaretler  104
c. Tanımlayıcı İşaretler  105
d. Tescil Edilmiş veya Önceki Tarihte Tescil Başvurusu Yapılmış Marka ile Aynı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzer İşaretler  108
e. Ticaret Alanında Herkes Tarafından Kullanılan veya Belirli Bir Gruba Mensup Kişileri Ayırt Etmeye Yarayan İşaretler  109
f. Malın Doğası Gereği Ortaya Çıkan İşaretler  110
g. Halkı Yanıltabilecek İşaretler  112
h. Paris Sözleşmesi’nin 2. mükerrer 6. maddesi Doğrultusunda Reddedilecek İşaretler  112
ı. Paris Sözleşmesi’nin 2. mükerrer 6. maddesi Kapsamı Dışında Kalsa Dahi Kamuyu İlgilendiren İşaretler ile Tescil İzni Verilmeyen Armaları, Nişanları veya Adlandırmaları İçeren İşaretler  113
i. Dini Değerleri veya Sembolleri İçeren İşaretler  114
j. Kamu Düzeni veya Genel Ahlaka Aykırı İşaretler  114
k. Tescilli Coğrafi İşaretten Oluşan veya İçeren İşaretler  115
G. Markanın Sicile Kaydı ve Yayımlanması  116
H. Nispi Tescil Engelleri Açısından İnceleme  117
1. Tescil Başvurusunun, Önceden Tescil Edilmiş veya Başvurusu Yapılmış Marka ve Bu Markanın Kapsadığı Mal veya Hizmetler ile Aynı veya Benzer Olması  118
a. Karıştırılma Tehlikesi  119
b. Benzerlik Tespiti  119
2. Ticari Vekil veya Temsilcinin İzinsiz Markanın Aynısı veya Ayırt Edilemeyecek Kadar Benzerini Tescil Ettirmesi, Başvuruda Bulunması  121
3. Tescilsiz İşaretin Başvuru veya Rüçhan Tarihinden Önce Kullanılarak Hak Elde Edilmesi  122
4. Tanınmış Marka ile Aynı veya Benzer Marka Başvurularının, Aynı veya Benzer Mal ya da Hizmetler Kapsamında Olması  122
5. Markanın Ulaştığı Tanınmışlık Düzeyi Sonucu Haksız Yarar Sağlanması  123
6. Başvurunun Başkasına Ait Fikri Mülkiyet Hakkını İçermesi  125
7. Yenilenmeyen Ortak veya Garanti Markasının Korunması  126
8. Koruma Süresi Sona Eren Tescilli Marka ile Aynı veya Benzer Olan ve Aynı veya Benzer Mal ve Hizmeti Kapsayan Marka Başvurusu  127
9. Kötüniyetli Tescil Başvurusu  127
I. Üçüncü Kişi Görüşleri ve İtirazlar  129
1. Üçüncü Kişi Görüşleri  129
2. İtirazlar  129
a. Yayıma İtiraz  129
b. Karara İtiraz  134
VII. MARKANIN YENİLENMESİ  135
VIII. TÜRKPATENT ARACILIĞI İLE ULUSLARARASI MARKA TESCİL BAŞVURU USULÜ  136
A. AB Markası İçin Başvuru Usulü  138
1. AB Markası  138
2. Başvuruda Bulunabilecek Kişiler  138
3. Başvurunun İncelenmesi ve Sonuçlanması  139
B. Madrid Protokolü Kapsamında Başvuru Usulü  140
1. Madrid Sistemi  140
2. Başvuruda Bulunabilecek Kişiler  142
3. Menşe Ülkede Ulusal Tescil Zorunluluğu  143
4. Başvurunun Şekli ve İçeriği  144
5. Başvurunun Akit Ülkeler Tarafından İncelenmesi ve Sonuçlanması  146
6. Sonraki Belirleme  147
C. AB Markası ile Madrid Protokolü Farklılıkları  149
Üçüncü Bölüm
MARKANIN HAKKININ SONA ERME HALLERİ
I. GENEL OLARAK  151
II. TESCİLİN SONA ERME HALLERİ  151
A. Marka Hakkından Vazgeçme  151
B. Tescilin Yenilenmemesi  152
C. Markanın İptali  154
1. İptal Halleri  155
a. Markanın Kullanılmaması  155
aa. Beş Yıllık Süre  155
bb. Ciddi Kullanım  156
cc. Marka Sahibince Kullanım  158
dd. SMK 19/2 Kapsamında Marka Kullanımının Defi Olarak İleri Sürülmesi  158
ee. Anayasa Mahkemesi’nin 556 Sayılı KHK’nın 14. Maddesini İptal Etmesi ve Etkileri  159
b. Yaygın Ad Haline Gelmesi  160
c. Marka Kullanımının Halkı Yanıltıcı Nitelikte Olması  161
d. Markanın Teknik Yönetmeliğe Aykırı Kullanımı  162
2. Marka Tescilinin İptal Prosedürü  163
a. İptal Başvurusunun Tarafları  163
b. İptal Başvurusunun Yapılacağı Makam  164
c. İptal Başvurusunun İncelenmesi  166
aa. İptal Talebinin Tamamen ve Kısmen Kabulü  167
bb. İptal Talebinin Reddi  167
3. İptal Kararının Etkileri  167
D. Markanın Hükümsüzlüğü  168
1. Hükümsüzlük Davası  170
a. Taraflar  170
b. Göreli ve Yetkili Mahkeme  171
c. Başvurunun İncelenmesi ve Hükümsüzlük Kararının Etkileri  171
2. Markanın Hükümsüz Kılınamayacağı Haller  172
Sonuç  175
Kaynaklar  177
Kavram Dizini  183

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.