İmar Yasası'nın 18. Madde Uygulamaları

Arsa Düzenlemeleri

Arsa Politikası, İmar Planı Uygulamaları, Parselasyon Planı, İmar Hukuku, İdari Yargı Denetimi Danıştay, Yargıtay, Anayasa Mahkemesi ve AİHM Kararları ile
Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Erol KÖKTÜRK - Erdal KÖKTÖRK
ISBN: 9789750271007
1.125,00 TL 1.250,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Erol KÖKTÜRK, Erdal KÖKTÖRK
Baskı Tarihi 2021/08
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 1200

Uzun yıllar, "İmar Planı Uygulamaları", " Kentsel Dönüşüm", "Taşınmaz Değerlemesi", "Tapu ve Kadastro Faaliyetleri" ve "Arsa Düzenlemeleri" konularında çalışan, bu konularda çeşitli üniversiteler, meslek kuruluşları ve kamu kurumlarında eğitimler veren, danışmanlık yapan yazarlar tarafından hazırlanan bu kitap, sunulan geniş kapsamıyla ve Almanya, İsviçre ve Avusturya ile yapılan karşılaştırmalarla Türkiye'de bir ilktir.

Kitapta, 3194 sayılı İmar Yasası'nın 18. Maddesi ve yanı sıra, 2981 sayılı Yasa'nın 10/b, 10/c ve Ek 1. Madde uygulamaları karşılaştırmalı olarak ve yüksek yargı içtihatları ile birlikte ayrıntılı incelenmiştir. Eserde idari yargının, arsa düzenlemelerine ilişkin, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasası gereği gerek ön koşullar ve gerekse esasa ilişkin denetim yolu izlenmiştir. Böylece, yargı içtihatları temel alınarak, arsa düzenlemesi işlemleri idari yargı ile aynı yönde incelenmektedir.

Türk ve Alman Anayasa Mahkemeleri tarafından verilen kararlar ortaya konularak, arsa düzenlemesinin niteliği, hukuksal dayanakları, amacı, tanımı, kapsamı konusunda yıllardır süren tartışmalara ve belirsizliklere son verilmesi hedeflenmiştir.

Kitap, ülkemizdeki arsa düzenlemelerini, bugüne değin hiçbir kitapta ele alınmamış bir kapsamda ve içerikte incelerken, var olan "eşit oranlı toprak kesintisi" ilkesi yerine, eşdeğerliğe dayalı yeni bir modelin, "değer eşitliği" sisteminin ülkemiz koşullarına uyarlanmasını önermektedir.

Kitaptaki yer alan bazı konularda daha ayrıntılı bilgi için, , yazarların hazırlamış oldukları "İmar Planları" ve "Taşınmaz Değerlemesi" kitaplarına bakılabilir.

Konu Başlıkları
Arsa Politikası
3194 sayılı İmar Yasası'nın 18. Maddesi ve 2981 sayılı Yasa'nın 10–b, 10–c, Ek 1. Madde Uygulamaları
Arsa Düzenlemesinin Mülkiyet, Tapu, Kadastro Sistemi ve Kamu Mallarıyla İlişkisi
Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit), Ortaklığın Giderilmesi (İzale–i Şüyu)
Arsa Düzenlemesinin Tanımı, Amacı, Kapsamı, Tarihçesi, Hukuksal Niteliği
Arsa Düzenlemesini Yapmaya ve Onaylamaya Yetkili İdareler
Arsa Düzenlemesinde Düzenleme Ortaklık Payı (DOP), Hesaplanması, Bedele Dönüştürülmesi, İkinci DOP, Genel Hizmet Alanlarının Tapuya Tescili
Düzenlemeye Giren Tapuda Kayıtlı Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtımı
Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar ve Yetki, Şekil, Sebep, Konu ve Amaç Yönlerinden Esasa İlişkin İncelenmesi
Arsa Düzenlemesinin İptali ve Sonuçları: Yolsuz Tescil, Düzenleme Öncesi Duruma Geri Dönülmesi ve Yeniden Uygulama Yapılması
Türkiye'deki Arsa Düzenlemelerinin Almanya, İsviçre ve Avusturya'daki Arsa Düzenlemeleriyle Karşılaştırılması
İçindekiler
Önsöz  7
Kısaltmalar  31
Bölüm 01
ARSA POLİTİKASI
01.1. ARSA POLİTİKASININ ANLAMI VE KAPSAMI  36
01.2. TAŞINMAZ MALLAR POLİTİKASI VE ARAZİ YÖNETİMİ  42
01.2.1. Taşınmaz Mallar Politikası  42
01.2.2. Arazi Yönetimi ve Alan Yönetimi  46
01.2.3. Arazi Stoku  48
01.2.4. Değerlendirme  52
01.3. KENT TOPRAĞI VE ARSA İLİŞKİSİ  54
01.4. NÜFUS GÖSTERGELERİ  61
01.5. KONUT SORUNU  63
01.5.1. Uluslararası Belgelerde Sorunun Çerçevesi  64
01.5.2. Türkiye’de Resmî Belgelerde Konut Sorunu ve Gelinen Nokta  64
01.5.3. Konutun Finansmanı  66
01.5.4. Konut Üretimi  68
01.5.5. Konut Sorunu ve Arsa ile İlişkisi  69
01.5.6. Değerlendirme  71
01.6. TÜRKİYE’DE İMAR DÜZENİNİN VE MEVZUATININ NİTELİĞİ  72
01.7. BİR İTİRAF OLARAK İMAR AFLARI  74
01.8. ARSA POLİTİKASI İLE MEKÂNSAL PLANLAMA VE ARSA DÜZENLEMESİ İLİŞKİSİ  78
01.9. ARSA GELİŞTİRME STRATEJİLERİ  81
01.9.1. Klasik Sunu Planlaması  83
01.9.2. Belediye Arazilerinin Belediye Tarafından Geliştirilmesi  84
01.9.3. Belediye Tarafından Kurulan Bir Şirket Tarafından Geçici Edinim  84
01.9.4. Kentsel Sözleşme veya Tasarım ve Altyapı Planı  84
01.9.5. Kentsel Geliştirme Önlemleri  85
01.9.6. Değerlendirme  85
01.10. KENTSEL TOPRAK REFORMU  86
01.10.1. Toprak Reformu  86
01.10.2. Kentsel Toprak Reformu  87
01.10.3. Diriliş Romanında Tolstoy’un Toprak Reformu’na Yaklaşımı  92
01.10.4. Henry George'un Topraktaki Özel Mülkiyete Bakışı  98
01.11. MEKÂNIN ÜRETİMİ  102
01.12. TÜRKİYE’DE ARSA POLİTİKASININ ARAÇLARI VE YÖNELİMLERİ  110
01.12.1. Neden Olunan Sorunlar  112
01.12.2. Sorulması Gereken Sorular  113
01.12.3. Siyasetçiler ve Yöneticiler Boyutu  114
01.12.4. Finansman Boyutu  114
01.12.5. Daha Fazla İş Birliği  115
01.12.6. Arsa Politikasının Kapsamı  116
01.12.7. Arsa Politikasının Hedefleri  117
01.12.8. Arsa Politikasının Araçları  118
01.12.9. Özel Vurgu 1: Öncelik Boş Bekletilen Arsalar Olmalı  121
01.12.10. Özel Vurgu 2: Arazi Stoku Politikası  123
01.12.11. Özel Vurgu 3: Soba Borusu Modelleri Terk Edilmeli  124
01.12.12. Arsa Politikasının Başarısının Koşulları  126
01.12.13. Lefebvre’ye Geri Dönüş ve Değerlendirme  127
01.13. ALMANYA, AVUSTURYA VE İSVİÇRE’DE ARSA POLİTİKASININ TEMEL İLKELERİ  130
01.13.1. Genel Yaklaşım  131
01.13.1.1. Kavramlar  131
01.13.1.2. Arsa Geliştirme ve Arsaları Kentleşme Amacıyla Kullanma Neden Önemli Bir Konudur?  133
01.13.1.3. İdeal Bir Arsa Piyasası Modeli  135
01.13.2. Arsa Piyasalarında Var Olan Durum  137
01.13.2.1. Almanya  137
01.13.2.2. Avusturya  143
01.13.2.3. İsviçre  145
01.13.2.4. Özet  150
01.14. ARSA POLİTİKASININ EN ÖNEMLİ UYGULAMA ARACI OLARAK ARSA DÜZENLEMELERİNİN ÖNDERLERİ  153
01.15. ARSA POLİTİKASININ VE İMAR PLANLARININ UYGULANMASINDA CUMHURİYETİN İLK YILLARINDAN BU YANA YAŞANAN ZORLUKLARIN TARİHSEL ARKA PLANI  161
01.16. DEĞERLENDİRMELER VE SONUÇ  167
Bölüm 02
ARSA DÜZENLEMESİ İLE MÜLKİYET İLİŞKİLERİ
02.1. GİRİŞ  171
02.2. TÜRKİYE’DE KADASTRO VE MÜLKİYET SİSTEMİNİN OLUŞTURULMASI  173
02.2.1. Cumhuriyet Döneminde Kadastro Çalışmalarının Başlatılması ve Tapu Sicilinin Oluşturulması  185
02.2.2. Tapu ve Kadastro Faaliyetlerini Yürüten Kurum  187
02.3. ARSA DÜZENLEMESİNDE TAPU SİCİLİNİN VE KADASTRO BİLGİLERİNİN ROLÜ  190
02.3.1. Kadastro Sisteminde Yenileme ve Güncelleme Çalışmaları  191
02.3.2. 3402 Sayılı Kadastro Yasası’nın 22/a Maddesine Göre Yenileme  196
02.3.3. 2859 sayılı Tapulama ve Kadastro Paftalarının Yenilenmesi Hakkında Yasa’ya Göre Yenileme  197
02.3.4. Teknik Hataların Düzeltilmesi Yoluyla Yenileme  198
02.3.5. Tapu ve Kadastro Bilgi Sistemi (TAKBİS)  202
02.3.6. Tapu Sicilinin Elektronik Ortamda Tutulması Yetkisi ve Yetkili Kurum  203
02.3.7. Parsel Sorgu  204
02.4. ARSA DÜZENLEMESİNDE TAPU SİCİLİ VE KADASTRO BİLGİLERİNİN ROLÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİ  204
Bölüm 03
ARSA DÜZENLEMESİ İLE KAMU MALLARI İLİŞKİLERİ
03.1. KAMU MALLARI: TANIMI, HUKUKSAL DAYANAĞI, KULLANMA VE YARARLANMA İLKELERİ VE YÖNTEMLERİ  207
03.1.1. Kamu Malı Sayılabilme Nedenleri ve Hukuksal Dayanakları  209
03.1.2. Kamu Mallarının Tanımı  215
03.1.3. Kamu Mallarını Kullanma ve Yararlanma İlkeleri ve Yöntemleri  216
03.1.4. Kamu Malları ve Bazı Özel Planlama Bölgeleri ile Arsa Düzenlemesi İlişkileri  218
03.1.4.1. Kıyılar ve Arsa Düzenlemesi  220
03.1.4.1.1. Kıyıların Tanımı ve Hukuki Durumu  220
03.1.4.1.2. Kıyıda Tapu Sicilinde Kayıtlı Mülkiyet Kurulamaması  222
03.1.4.1.3. Sahil Şeritlerinde Kazanılmış Hak  229
03.1.4.1.4. Kıyılarda Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi  233
03.1.4.2. Ormanlar ve Arsa Düzenlemesi  237
03.1.4.2.1. Ormanların Hukuksal Niteliği  237
03.1.4.2.2. Ormanlarda Arsa Düzenlemesi Hakkında Genel Değerlendirme  242
03.1.4.3. Meralar ve Arsa Düzenlemesi  244
03.1.4.3.1. Meraların Hukuksal Niteliği  244
03.1.4.3.2. Meralarda Zilyetlik  246
03.1.4.3.3. Meralarda Nitelik ve Tahsis Amacının Değiştirilmesi  247
03.1.4.3.4. Meralarda Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi  248
03.1.4.4. Kültür ve Tabiat Varlıkları ve Arsa Düzenlemesi  249
03.1.4.4.1. Kültür ve Tabiat Varlıklarının Hukuksal Niteliği  249
03.1.4.4.2. Kültür ve Tabiat Varlıklarının Zilyetlikle Edinilmesi  251
03.1.4.4.3. Sit Türleri ve Kategorileri  255
03.1.4.4.4. Kültür ve Tabiat Varlığı İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Kalan Taşınmazların Kamulaştırılması  256
03.1.4.4.5. Kültür ve Tabiat Varlığı İlan ve Tescil Edilen Yerlerde Arsa Düzenlemesi  259
03.1.4.5. İçme–Kullanma Suyu Havzaları ve Arsa Düzenlemesi  262
03.1.4.5.1. İçme–Kullanma Suyu Havzalarının Hukuksal Statüsü  262
03.1.4.5.2. İçme–Kullanma Suyu Havzaları ve Dere Yataklarında Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi  263
03.1.4.6. Tarım Alanları ve Arsa Düzenlemesi  268
03.1.4.7. Sanayi Alanları ve Arsa Düzenlemesi  272
03.1.4.7.1. Organize Sanayi Bölgelerinin Kamulaştırma Yapma Yetkisi  272
03.1.4.7.2. OSB Sınırları İçindeki Kamu Arazilerinin Edinimi  274
03.1.4.7.3. Parselasyon Planı ve Değişikliği Onayı  276
03.1.4.7.4. Sanayi Alanlarında Arsa Düzenlemesinin Değerlendirilmesi  277
03.2. KADASTRO/TAPULAMA HARİCİ YERLER: DEVLETİN HÜKÜM VE TASARRUFU ALTINDAKİ ALANLAR  278
03.2.1. Kadastro/Tapulama Harici Yerler  278
03.2.2. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerler  284
03.2.3. Devletin Hüküm ve Tasarrufu Altındaki Yerlerin Özel Yasalarla Özel Mülkiyete Konu Olmaları  288
03.2.3.1. Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ)  290
03.2.3.2. Milli Emlak Genel Müdürlüğü (MEGM)  293
03.2.3.2.1. Milli Emlak Genel Müdürlüğü’nün Bağlı Olduğu Yeni Bakanlık  293
03.2.3.2.2. İdari Yoldan Hazine Adına Tescil  294
03.2.3.2.3. Hazinenin Özel Mülkiyetindeki Taşınmazların Satılması  296
03.2.3.2.4. 29.06.2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Yasa Uygulamaları  297
03.2.3.3. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB)  300
03.3. ARSA DÜZENLEMESİNDE DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI OLARAK DÜŞÜLECEK GENEL HİZMET ALANLARI  304
Bölüm 04
İMAR PLANI UYGULAMA YÖNTEMLERİ
04.1. GİRİŞ  313
04.2. AYIRMA VE BİRLEŞTİRME (İFRAZ VE TEVHİT)  317
04.2.1. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşleminin Hukuksal Dayanağı  317
04.2.2. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşleminde Yetki  322
04.2.3. Arsa Düzenlemesi ile Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemi Arasındaki Farklar  323
04.2.4. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemlerinde Maliklerin Oybirliğiyle Onayı  326
04.2.5. Ayırma ve Birleştirme İşlemlerine İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararları  329
04.2.6. Ayırma ve Birleştirme (İfraz ve Tevhit) İşlemi Yapılan Parselin Daha Sonra Arsa Düzenlemesi Kapsamına Alınması  331
04.2.6.1. Ayırma ve Birleştirme Yapılan Parsellerden “Düzenleme Ortaklık Payına Tamamlayan Fark” Kadar Kesinti Yapılmasıyla İlgili 04.07.2019 Tarihli ve 7181 Sayılı Yasa ile Yapılan Değişikliklerden Önce ve Sonraki Durum  334
04.2.6.2. 3194 Sayılı İmar Yasası’nda 04.07.2019 Tarihli ve 7181 Sayılı Yasa ile Yapılan Değişiklikten Sonra Ayırma ve Birleştirme  340
04.2.7. Ayırma ve Birleştirme ile İlgili Son Düzenlemeler  340
04.2.8. Genel Hizmet Alanında Kaldığı İçin Terk Edilen Yerler Plan Değişikliği ile İmara Açıldığında Eski Malikine Geri Döner mi?  345
04.2.9. Ayırma ve Birleştirme ile İlgili İşlemlerin Değerlendirilmesi  349
04.3. ORTAKLIĞIN GİDERİLMESİ (İZALE–İ ŞÜYU) DAVALARI  352
04.3.1. Tapusuz Taşınmazlarda Ortaklığın Giderilmesi  358
04.3.2. Ortaklığın Giderilmesinde Özel Yasa Kısıtlamaları  359
04.3.3. Paylı Taşınmazda Ortaklığın Giderilmesinde “Aynen Taksim”  360
04.3.4. Paylı Taşınmazda Ortaklığın Giderilmesinde “Satış”  366
04.3.5. Paylı Bir Taşınmaz Üzerindeki Yapılarda Ortaklığın Giderilmesi  370
04.3.6. İmar Yasası Uyarınca Ortaklığın Giderilmesi (İzale–i Şüyu)  374
04.3.6.1. İmar Yasası Hükümlerine Göre Ortaklaştırılan Taşınmazlarda İmar Yasası’nın 16. Maddesi Uygulamaları  374
04.3.6.2. İmar Yasası Hükümlerine Göre Ortaklaştırılan Taşınmazlarda Kat Mülkiyeti Yasası’nın 54. Maddesi Uygulamaları  376
04.4. ARSA DÜZENLEMESİ  378
04.4.1. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/b, 10/c ve Ek 1. Maddelerine Göre Yapılan Uygulamalar  381
04.4.1.1. Konunun Kapsamı  381
04.4.1.2. İmar Planı Olmayan Yerlerde Her Türlü Yapılaşma Amacıyla Arsa ve Parselleri Hisselere Ayıracak Özel Parselasyon Planları, Satış Vaadi Sözleşmeleri Yasağı  384
04.4.1.3. Türk Hukuk Sisteminin Tapu Dışı İşlemlere Bakışı  391
04.4.1.4. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/b Maddesi Uyarınca ve Özel Parselasyon Planına Göre Doğrudan Kadastro Yapılması  402
04.4.1.5. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca ve Islah İmar Planına Göre Arsa Düzenlemesi Yapılması  407
04.4.1.6. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca Yapılan Düzenlemelerde Dağıtım Ölçütleri  408
04.4.1.7. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca Yapılan Düzenlemelerde DOP ile İlgili Uygulamalar  410
04.4.1.8. Tapu Tahsis Belgesi Verilmesi  413
04.4.1.9. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Uyarınca Yapılan Düzenlemelerde Yetki  415
04.4.1.10. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesine Göre “Kanuni İpotek”  417
04.4.1.11. Kanuni İpotek Bedelinin Belirlenmesinde Yapılan Hatalı Uygulamalar  420
04.4.1.12. 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Uygulamalarında Bedele Dönüştürmenin Nedeni  425
04.4.1.13. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 18. Maddesi ile 2981 Sayılı Yasa’nın 10/c Maddesi Arasındaki Fark  427
04.4.1.14. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 18. Maddesi ile 2981 Sayılı Yasa’nın Ek 1. Maddesinin Birlikte Uygulanması  429
04.4.2. 3194 Sayılı İmar Yasası’nın 18. Maddesine Göre Yapılan Uygulamalar  435
Bölüm 05
ARSA DÜZENLEMESİ
05.1. ARSA DÜZENLEMESİNİN AMACI, TANIMI VE KAPSAMI  437
05.1.1. Arsa Düzenlemesinin Amacı ve Tanımı  437
05.1.2. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Düzenlemenin Amacı ve Kullanım Alanı  444
05.1.2.1. Almanya’da Düzenlemenin Amacı ve Kullanım Alanı  444
05.1.2.2. Avusturya’da Düzenlemenin Amacı ve Kullanım Alanı  450
05.1.3. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Düzenlemenin İlkeleri  451
05.1.3.1. Almanya’da Düzenlemenin ilkeleri  451
05.1.3.2. İsviçre’de Düzenlemenin ilkeleri  452
05.1.3.2.1. Zürih Kantonu’ndaki Yaklaşım  452
05.1.3.2.2. Bern Kantonu’ndaki Yaklaşım  454
05.1.4. Arsa Düzenlemesinin Kapsamı  454
05.1.4.1. Arsa Düzenlemesinde İmar Planlarının Rolü  455
05.1.4.2. Arsa Düzenlemesinde Mülkiyetin Rolü  463
05.1.4.3. Arsa Düzenlemesinin Uygulanamayacağı Alanlara İlişkin Özel Yasalar  467
05.1.4.4. İmar Yasası’nın 18. Maddesine Göre Düzenlemenin Kapsamı  468
05.2. ARSA DÜZENLEMESİNİN TARİHÇESİ  470
05.2.1. Türkiye’de Arsa Düzenlemesinin Tarihsel Gelişimi  470
05.2.2. Almanya’da Arsa Düzenlemesinin Tarihsel Gelişimi  473
05.2.2.1. Arsa Düzenlemelerine Götüren Önsel Gelişmeler  473
05.2.2.2. Arsa Düzenlemesinin Yasal Altlığa Kavuşturulması Yönündeki Çabalar  475
05.2.3. Türkiye’de ve Almanya’da Arsa Düzenlemesinin Tarihsel Gelişiminin Karşılaştırılması  480
05.3. ARSA DÜZENLEMESİNİN HUKUKSAL NİTELİĞİ  482
05.3.1. Arsa Düzenlemesi Nitelik Olarak İmar Planından Farklı Bir İşlemdir  482
05.3.2. Arsa Düzenlemesi Nitelik Olarak Kamulaştırmadan Farklı Bir İşlemdir  486
05.3.2.1. Arsa Düzenlemesini Hatalı Değerlendiren ve Eleştiren Görüşler  486
05.3.2.2. Arsa Düzenlemesini Kamulaştırma Olarak Değerlendiren Anayasa Mahkemesi Kararı  487
05.3.2.3. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve Anayasa Mahkemesi Kararına Göre Arsa Düzenlemesinin Kamulaştırmadan Farkı  488
05.3.2.4. Almanya Federal Anayasası ve Alman Anayasa Mahkemesi Kararına Göre Arsa Düzenlemesinin Kamulaştırmadan Farkı  493
05.3.3. Arsa Düzenlemesi Nitelik Olarak Mülkiyetin İçeriğini Belirleyen Bir Araçtır  494
05.3.4. Yargıtay’a Göre Arsa Düzenlemesinin Niteliği  499
05.4. ARSA DÜZENLEMESİNDE ÖNCELİKLE UYULACAK KURALLAR  499
05.4.1. Arsa Düzenlemesinde, Birinci Sırada Anayasa’nın Uygulanması  501
05.4.1.1. Arsa Düzenlemesinde Anayasa’nın Etkisi  502
05.4.1.2. Türk ve Alman Anayasa Mahkemesi Kararlarında Arsa Düzenlemesi  503
05.4.2. Arsa Düzenlemesinde, İkinci Sırada 3194 Sayılı İmar Yasası ve Özel Yasaların Uygulanması  504
05.4.3. Arsa Düzenlemesinde, Üçüncü Sırada Yönetmelik, Tüzük ve Genelgelerin Uygulanması  508
05.4.3.1. İmar Yasası ile Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelikte Sayılan Genel Hizmet Alanları Arasında Farklılıklar  509
05.4.3.2. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün Arsa Düzenlemelerini Genelgelerle Yönlendirmesi  509
05.5. İMAR PLANI UYGULAMALARINDA KAZANILMIŞ HAK  510
05.5.1. İmar Planlarının İptal Edilmesi Durumunda Kazanılmış Hak  512
05.5.1.1. Danıştay’ın 2013 Yılından Önceki Kararlarında Kazanılmış Hak  513
05.5.1.2. Danıştay’ın 2013 Yılından Sonraki Kararlarında Kazanılmış Hak  514
05.5.2. Arsa Düzenlemesine Göre Kazanılmış Hak  517
05.6. ARSA DÜZENLEMESİNİ YAPMAYA YETKİLİ MESLEK  522
05.6.1. Yasa ve Yönetmeliklerde Arsa Düzenlemesini Yapmaya Yetkili Meslek  523
05.6.1.1. 3194 Sayılı İmar Yasası  523
05.6.1.2. Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelik  524
05.6.1.3. Harita Mühendislik Hizmetlerini Yükümlenecek Müellif ve Müellif Kuruluşlarının Ehliyet Durumlarına Ait Yönetmelik  524
05.6.1.4. Tescile Konu Olan Harita ve Planlar Yönetmeliği  525
05.6.1.5. Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği  525
05.6.2. Arsa Düzenlemesi İşinin Onaylamaya Yetkili Kurumların Kendi Bünyelerindeki Harita Mühendislerine Yaptırılması  526
05.6.3. Arsa Düzenlemesi İşinin İhale ile Yaptırılması  531
05.6.3.1. Arsa Düzenlemesi İşinin Kamu İhale Yasası’na Göre Yaptırılması  532
05.6.3.2. Kamu İhale Sözleşmeleri Yasası’na Göre İhalelere İlişkin Sözleşmelerin Düzenlenmesi ve Uygulanması  534
05.6.3.3. Harita Mühendislik Hizmetlerini Yükümlenecek Müellif ve Müellif Kuruluşların Ehliyet Durumlarına Dair Yönetmelik  536
05.6.4. Almanya’da Arsa Düzenlemesini Yapmaya Yetkili Meslek  539
05.7. DÜZENLEME ALANLARININ TESPİT EDİLMESİ  544
05.7.1. Türkiye’de Düzenleme Bölgesi  544
05.7.2. Almanya’da ve İsviçre’de Düzenleme Bölgesi  552
05.7.2.1. Almanya’da Düzenleme Bölgesi  552
05.7.2.2. İsviçre’de Düzenleme Bölgesi  552
05.8. TAPU KAYITLARININ ELDE EDİLMESİ  552
05.8.1. Tapu Sicili Nedir?  554
05.8.2. Tapu Sicilinin Unsurları  555
05.8.3. Tapu Sicilinde Kısıtlamalar (Takyidatlar)  558
05.8.3.1. Kişiye Özgü Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları  558
05.8.3.2. Taşınmaza Özgü Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları  559
05.8.4. Şerhler Sütunundaki Kayıtlar: Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları  563
05.8.4.1. Şerhler Sütununa Yazılan Kişisel Haklar  564
05.8.4.2. Şerhler Sütununa Yazılan ve Tasarruf Hakkını Kısıtlayan Şerhler  564
05.8.4.3. Şerhler Sütununa Yazılan ve Tasarruf Hakkını Yasaklayan Şerhler  565
05.8.5. Geçici Tescil Şerhi  567
05.8.6. Beyanlar Sütununa Belirtmeler: Kamu Hukuku Kısıtlamaları  568
05.8.7. Almanya’da Düzenleme Kararının Duyurulmasından Sonra Tasarruf ve Değişiklik Kısıtlamaları  568
05.9. TAPU KAYITLARINA BELİRTME YAPILMASI  569
05.9.1. Türkiye’de Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi  569
05.9.2. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi  571
05.9.2.1. Almanya’da Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi  571
05.9.2.2. Avusturya’da Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi  572
05.9.2.3. İsviçre’de Arsa Düzenlemesinin Tapu Kayıtlarında Belirtilmesi  572
05.10. ARSA DÜZENLEMESİNDE DÜZENLEME ORTAKLIK PAYI  573
05.10.1. Düzenleme Ortaklık Payının Tanımı, Amacı ve Kapsamı  573
05.10.2. Düzenleme Ortaklık Payı Olarak Düşmenin Hukuksal Dayanağı  579
05.10.2.1. Plan Değişikliklerinde Değer Artış Payı Ödemesi  580
05.10.2.2. Arsa Düzenlemesi ile Taşınmazlarda Oluşan Değer Artışları  580
05.10.2.3. Arsa Düzenlemesinde Kuramsal (Teorik) Değer Artışı ve Değer Artış Yüzdesi  581
05.10.3. DOP Olarak Düşülecek Genel (Umumi) Hizmet Alanları  584
05.10.3.1. Yönetmelikle, Yasada Sayılanlardan Farklı Genel Hizmet Alanlarına Yer Verilmesi  587
05.10.3.2. Yönetmelik ile Yasada Sayılan Genel Hizmet Alanlarına Ekleme Yapılabilir Mi?  590
05.10.3.3. Danıştay Kararıyla Yasada Sayılan Genel Hizmet Alanlarına Ekleme Yapılabilir mi?  593
05.10.3.4. Arsa Düzenlemelerinde Kamu Tesisleri Arsalarına Tahsis  597
05.10.3.5. Genel Hizmet Alanlarının Birçoğunun Yerel ve Ortaklaşa Nitelikte Olmaması ve Bazılarının Birden Fazla Kullanım İçermesi  600
05.10.3.6. Genel Hizmetlere ve Kamu Hizmetlerine Ayrılan Alanlarda Özel Tesis Yapılması  601
05.10.3.7. Düzenleme Ortaklık Payı Olarak Düşülen Genel Hizmet Alanlarında İmar ve Tasarruf Yetkisi Kısıtlamaları  602
05.10.4. Genel (Umumi) Hizmet Alanlarının Hukuksal Nitelikleri  604
05.10.4.1. Yol  605
05.10.4.1.1. Yolların Hukuki Niteliği  605
05.10.4.1.2. İmar Planlarında Yol Olarak Görünen Yerler  608
05.10.4.1.3. Tapuda Kayıtlı Olmayan, Ancak İmar Planlarında Yol Olarak Görünen Yerler  608
05.10.4.1.4. Tapuda Gerçek Kişiler ve Özel Hukuk Tüzel Kişileri Adına Kayıtlı Olan ve Aynı Zamanda İmar Planlarında Yol Olarak Görünen Yerler  608
05.10.4.1.5. Malikin İsteğiyle ya da Resen Yola Terk Edilen Yerlerin Eski Malikine Geri Verilmesi Süreci  611
05.10.4.1.6. Yol Koşuluyla Belediyeye Terk Edildikten Sonra İmar Planında Değişiklik Yapılarak Konut Alanına Dönüştürülen Taşınmaz Eski Malikine İade Edilebilir  613
05.10.4.1.7. Kadastro Yolları İmar Planıyla Kamu Malı Niteliğini Yitirebilir  613
05.10.4.1.8. Kadastro Yolları İmar Planı ile Nitelik Değiştirdikten Sonra Farklı Yasalarla Farklı Uygulamalara Konu Olmaktadır  615
05.10.4.1.9. İmar Yasası’na Göre Kapanan Yolların Bağımsız İnşaata Uygun Olup Olmaması Durumunda Yapılacak İşlemler  616
05.10.4.1.10. Arsa Düzenlemesinde Kapanan Yollar ve Yol Fazlalarıyla İlgili Uygulamalar  620
05.10.4.1.11. Otoyol İçin Kamulaştırılan, Sonrasında Kapanan Yollar ve Yol Fazlalarıyla İlgili Uygulamalar  625
05.10.4.2. Meydan  625
05.10.4.2.1. Meydanların Hukuki Niteliği  625
05.10.4.2.2. Meydanların İmar Planıyla Kamu Malı Niteliğini Yitirmesi  626
05.10.4.2.3. Meydanların Genel Hizmet Alanı Niteliği  628
05.10.4.2.4. Meydanlar Üzerinde Yapılaşma Hakkı  629
05.10.4.2.5. İmar Planlarında “Meydan” Olarak Özgülenen Tapuda Maliye Hazinesi Mülkiyetindeki Yerler  630
05.10.4.3. Otopark  631
05.10.4.3.1. Otoparkların Genel Hizmet Alanı Niteliği  631
05.10.4.3.2. İmar Planlarında “Otopark” Olarak Özgülenen Tapuda Maliye Hazinesi Mülkiyetindeki Yerler  631
05.10.4.3.3. Otoparkların İmar Hukuku İçindeki Önemi  631
05.10.4.3.4. Yönetmelik Eki Liste: Yerleşim Alanlarında Otopark Aranması Gereken Kullanım Çeşitleri ve Bunlara Ait En Az Otopark Miktarları  633
05.10.4.3.5. Otopark Gereksiniminin Kısmen veya Tamamen Parselde Karşılanamadığı Durumlar  634
05.10.4.3.6. Otoparkların, Yapı Ruhsatı/Yapı Kullanma İzni ile Kat irtifakı/Kat Mülkiyeti ile İlişkileri  635
5.10.4.4. Yeşil Saha  638
05.10.4.4.1. Yeşil Alanların Hukuki Niteliği  638
05.10.4.4.2. Yeşil Sahanın Genel Hizmet Alanı Niteliği  638
05.10.4.4.3. Tapuda Maliye Hazinesi Mülkiyetinde Olup İmar Planlarında “Yeşil Alan” Olarak Özgülenen Yerler  640
05.10.4.4.4. Yeşil Alanlar Üzerinde Yapılaşma Hakkı  640
05.10.4.4.5. Taşınmazların Yeşil Alana Dönüştürülerek Mağduriyet Yaratılması  641
05.10.4.4.6. Yeşil Alandaki Taşınmazlarda Kullanım Değişiklikleri  645
05.10.4.4.7. Yeşil Alanların Kamunun Eline Geçmesi  647
05.10.4.5. Park  648
05.10.4.5.1. Parkların Hukuki Niteliği  648
05.10.4.5.2. Parkların Genel Hizmet Alanı Niteliği  648
05.10.4.5.3. Parklar Üzerinde Yapılaşma Hakkı  649
05.10.4.5.4. Park ile Kültürpark Arasındaki Fark  649
05.10.4.6. Çocuk Bahçesi  649
05.10.4.6.1. Çocuk Bahçesinin Hukuki Niteliği  649
05.10.4.6.2. Çocuk Bahçesinin Genel Hizmet Alanı Niteliği  650
05.10.4.6.3. Çocuk Bahçeleri Üzerinde Yapılaşma Hakkı  650
05.10.4.7. İbadet Yeri  651
05.10.4.7.1. İbadet Yerlerinin Hukuki Niteliği, Tespiti ve Tescili  653
05.10.4.7.2. İbadet Yapılarının Yapımında Yetkili İdare ve Kurallar  658
05.10.4.7.3. İbadet Yerlerinin Bakımı ve Yönetimi Kime Aittir?  661
05.10.4.7.4. İbadet Yerlerinde Dini Tesise Hizmet Veren Ticari Mekânlar Yapılabilir mi?  663
05.10.4.7.5. İmar Mevzuatına Aykırı Yapılan Camilerden Sorumlu İdare  667
05.10.4.7.6. İbadet Yerleri İmar Affı ve İmar Barışından Yararlanabilir mi?  668
05.10.4.8. Karakol  670
05.10.4.8.1. Karakolun Hukuksal Niteliği  670
05.10.4.8.2. Karakolun Genel Hizmet Alanı Niteliği  671
05.10.4.8.3. Karakol Alanı Üzerinde Yapılaşma Hakkı  671
05.10.4.9. Pazar Yerleri  672
05.10.4.9.1. Pazar Yerlerinin Hukuksal Niteliği  672
05.10.4.9.2. Pazar Yerlerinin Genel Hizmet Alanı Niteliği  673
05.10.4.9.3. Pazar Yerlerinin Yer Seçimi ve Üzerindeki Yapılaşma Durumu  673
05.10.4.10. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanları  675
05.10.4.10.1. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanlarının Hukuksal Niteliği  675
05.10.4.10.2. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanlarının Genel Hizmet Alanı Niteliği  675
05.10.4.10.3. Millî Eğitim Bakanlığı’na Bağlı Öğretime Yönelik Eğitim Tesis Alanları Üzerinde Yapılaşma Hakkı  680
05.10.4.11. Semt Spor Alanları  681
05.10.4.11.1. Semt Spor Alanının Genel Hizmet Alanı Niteliği  681
05.10.4.11.2. Semt Spor Alanı ile İlgili Mekânsal Planlama Kararları  682
05.10.4.12. Özel Tesis Yapılmasına Konu Olmayan Ağaçlandırılacak Alanlar  683
05.10.4.12.1. Özel Tesis Yapılmasına Konu Olmayan Ağaçlandırılacak Alanların Genel Hizmet Alanı Niteliği  683
05.10.4.12.2. Özel Tesis Yapılmasına Konu Olmayan Ağaçlandırılacak Alanların Mekânsal Planlama Sistemindeki Tanımı ve Yeri  685
05.10.4.13. Otoyol Hariç Erişme Kontrolünün Uygulandığı Yol  687
05.10.4.13.1. Kesinleşen Karayolu Güzergâh Planları ve Düzenleme Ortaklık Payı  687
05.10.4.13.2. Otoyol Hariç Erişme Kontrolünün Uygulandığı Yolun Tanımlandığı Mevzuat  689
05.10.4.14. Su Yolu  690
05.10.4.15. Taşkın Kontrol Tesisi Alanları  693
05.10.4.16. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Tesis Alanları  694
05.10.4.16.1. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Tesis Alanlarının Hukuksal Niteliği  694
05.10.4.16.2. Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesis Alanlarının Genel Hizmet Alanı Niteliği  695
05.10.4.16.3. Sağlık Bakanlığı’na Bağlı Sağlık Tesis Alanları ile İlgili Mekânsal Planlama Kararları ve Yapılaşma Hakları  697
05.10.4.16.4. Özel Hastaneler Düzenleme Ortaklık Payından (DOP) Karşılanan Genel Hizmet Alanları İçinde Değerlendirilebilir mi?  698
05.10.4.17. Toplu Taşıma İstasyonları ve Durakları  699
05.10.4.17.1. Tapuda Maliye Hazinesi Mülkiyetinde Olan ve İmar Planlarında “Toplu Taşıma İstasyonları ve Durakları” Olarak Özgülenen Yerler  700
05.10.4.17.2. Toplu Taşıma İstasyonları ve Durakları ile İlgili Yetkili İdare  701
05.10.4.18. Resmî Kurum Alanı  701
05.10.4.18.1. Resmî Kurum Alanının Hukuki Niteliği  701
05.10.4.18.2. Resmî Kurum Alanının Genel Hizmet Alanı Niteliği  702
05.10.4.19. Mezarlık Alanı  703
05.10.4.19.1. Mezarlık Alanlarının Hukuki Niteliği  704
05.10.4.19.2. Mezarlıklar, Gömü ve Nakil ile Görevli ve Yetkili İdareler  707
05.10.4.19.3. Müslüman Olmayanlara Ait Mezarlıklar  709
05.10.4.19.4. Mezar Yeri Kullanım Tahsis Belgesi  710
05.10.4.19.5. İmar Planlarında “Mezarlık Alanları” ve Uygulama  711
05.10.4.19.6. Mezarlıklarda Cins Değişikliği  712
05.10.4.19.7. Mezarlıkların İç Planlaması  714
05.10.4.19.8. Mezarlık Defteri  714
05.10.4.19.9. Mezarlık Alanlarına Tecavüz, El Atma ve Ağaç Kesme  714
05.10.4.20. Belediye Hizmet Alanı  716
05.10.4.20.1. Belediye Hizmet Alanının Hukuksal Niteliği  716
05.10.4.20.2. Belediye Hizmet Alanının Genel Hizmet Alanı Niteliği  716
05.10.4.20.3. Belediyelerde Taşınmaz Yönetimi  718
05.10.4.20.4. Encümen Kararlarına Karşı Dava Açma Kısıtlaması Var mıdır?  721
05.10.4.20.5. Belediye Taşınmazlarının Tapu Müdürlüğündeki Satış İşleminde Kim Yetkilidir?  721
05.10.4.20.6. Belediyeler, Bedelsiz Taşınmaz Devredebilirler mi?  721
05.10.4.20.7. Belediye Meclisi Üyeleri Belediyeye Taşınmaz ya da Mal Satabilirler mi?  722
05.10.4.20.8. Belediye Sattığı Taşınmazı Geri Alabilir mi?  722
05.10.4.20.9. Belediyelerin Kiralamalarında Süre Kaç Yıldır?  723
05.10.4.20.10. Belediye Kiracılarının Tahliyesinde Hangi Yasalar Uygulanır?  723
05.10.4.20.11. Kira Süresi Bitmemiş Taşınmazlarda Tahliye Süreci Nasıldır?  725
05.10.4.20.12. Belediyeler Sosyal Amaçlı Olarak Taşınmaz Tahsisi Yapabilir mi?  725
05.10.4.20.13. Belediyelerin Ecrimisil Uygulamalarının Hukuki Dayanakları Nelerdir?  728
05.10.4.20.14. Belediyenin Trampa Yapma (Değiştirme) Yetkisi Var mıdır?  730
05.10.4.20.15. Belediyenin Bağış Yapma Yetkisi Var mıdır?  730
05.10.4.20.16. Belediye Taşınmazlarının Haczi Olanaklı mı?  731
05.10.4.20.17. İptal Davaları  733
05.10.4.21. Sosyal ve Kültürel Tesis Alanı  734
05.10.4.22. Rekreasyon Alanı Olarak Ayrılan Parseller  735
05.10.4.22.1. Rekreasyon Alanlarının Niteliği  735
05.10.4.22.2. Rekreasyon Alanlarının Düzenleme Ortaklık Payından Karşılanamayacağına İlişkin Danıştay Kararları  736
05.10.4.22.3. Rekreasyon Alanlarının Kamu Tesisleri Arsaları (KOP) Olarak Değerlendirilemeyeceğine İlişkin Bir Danıştay Kararı  737
05.10.4.22.4. “Rekreasyon Alanı” ile “Rekreaktif Alan” Arasındaki Fark  737
05.10.4.22.5. Rekreasyon Alanlarında Yapı Ruhsatı Düzenlenemeyeceğine İlişkin Bir Danıştay Kararı  738
05.10.4.23. Mesire Alanları  739
05.10.4.23.1. Mesire Yerleri Yönetmeliği  740
05.10.4.23.2. Ormanlardaki Mesire Yerleri  741
05.10.4.23.3. Göl ve Deniz Kıyılarındaki Mesire Yerleri  742
05.10.5. Düzenleme Ortaklık Payının (DOP) ve Düzenleme Ortaklık Payı Oranının (DOPO) Hesaplanması  743
05.10.5.1. 02.11.1985 tarihli Resmî Gazete’de Yayımlanan İmar Kanunu’nun 18’inci Maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlenmesi ile İlgili Esaslar Hakkında Yönetmelikte DOP ve DOPO  745
05.10.5.2. 22.02.2020 Tarihli Resmî Gazete’de Yayımlanan Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelikte DOP ve DOPO  745
05.10.5.3. Düzenlemeye Giren Parsellerin Tam ve Eksiksiz Olması ve Eşit Oranda DOP Düşülmesi  750
05.10.5.4. Bazı Parsellerden Düzenleme Ortaklık Payı Alınmaması İşlemin İptal Nedenidir  752
05.10.5.5. Kapanan Yollar ve Yol Fazlalarının Bulunması Durumunda DOP ve DOPO Hesabı  754
05.10.5.6. Ayırma ve Birleştirme ile Oluşan Parsellerin Bulunması Durumunda DOP ve DOPO Hesabı  757
05.10.5.7. Bağışlanan Arazi Parçalarının Bulunması Halinde DOP ve DOPO Hesabı  759
05.10.5.8. Kamulaştırılan Alanların Bulunması Durumunda DOP ve DOPO Hesabı  764
05.10.6. Genel Hizmet Alanlarının DOP Oranından Fazla Olması  766
05.10.6.1. 02.11.1985 Tarihli Resmî Gazete’de Yayınlanan İmar Kanunu’nun 18’inci Maddesi Uyarınca Yapılacak Arazi ve Arsa Düzenlenmesi ile İlgili Esaslar Hakkında Yönetmelik  768
05.10.6.2. 22.02.2020 Tarihli Resmî Gazete’de Yayımlanan Arazi ve Arsa Düzenlemeleri Hakkında Yönetmelik  769
05.10.6.3. Hesaplanan DOP Oranının Yasadaki DOP Oranına İndirilmesi İçin Tescil Harici Alanlardan Yararlanılması  772
05.10.7. İkinci DOP: Daha Önce Arsa Düzenlemesi Görmüş Parsellerde DOP ve DOPO Hesabı  785
05.10.8. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesi  791
05.10.8.1. 2019 Düzenlemesi Öncesi Durum  791
05.10.8.1.1. 18. Maddedeki Düzenleme  792
05.10.8.1.2. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesinde Yönetmeliğin Başarılı Olamamasının Nedenleri  792
05.10.8.1.3. 2019 Yılı Öncesi Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesinin Değerlendirilmesinin  794
05.10.8.2. 2019 Yılında Yapılan Yeni Düzenleme  796
05.10.8.3. Düzenleme Ortaklık Payının Bedele Dönüştürülmesinin Nedeni Olan Yapının Niteliği  797
05.10.8.3.1. İmar Planının İptaliyle Kendiliğinden Geçersiz Duruma Gelen Yapı Ruhsatı ve Yapı Kullanma İzni  799
05.10.8.3.2. Hukuka Aykırı Verilen Yapı Ruhsatı Açısından Kazanılmış Hak  800
05.10.8.4. Düzenleme Ortaklık Payının Alınamadığı Durumlarda Bedele Dönüştürülecek Payların Hesaplanması  805
05.10.8.5. Düzenleme Ortaklık Payının Alınamadığı Durumlarda Bedele Dönüştürülecek Payların Değer Tespiti  806
05.10.9. Genel (Umumi) Hizmet Alanlarının Tapuya Tescili  812
05.10.10. Yapıların ve Ağaçların Başkasına Ait Parsellerde ve Genel Hizmet Alanlarında Kalması  815
05.10.11. Almanya’da Düzenleme Ortaklık Payı ve Eşdeğerlik  818
05.11. ARSA DÜZENLEMESİNDE TAPUDA KAYITLI PARSELLERİN İMAR PARSELLERİNE DAĞITIMI  820
05.11.1. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması ile İlgili İmar Yasalarındaki ve Yönetmeliklerindeki Kurallar  822
05.11.1.1. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması ile İlgili İmar Yasalarındaki Kurallar  822
05.11.1.2. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması ile İlgili Yönetmeliklerdeki Kurallar  824
05.11.1.3. Türk Medeni Kanunu’nda (TMK) Taşınmaz Mülkiyeti ve Mülkiyet Hakkının Sona Ermesi  826
05.11.1.4. Kat Mülkiyeti Yasası (KatMY)’nda Taşınmaz Mülkiyeti ve Mülkiyet Hakkının Sona Ermesi  833
05.11.2. Arsa Düzenlemesinde Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması Biçimleri  838
05.11.2.1. Paylı Mülkiyet Olarak Dağıtma  838
05.11.2.2. Bağımsız Mülkiyet Olarak Dağıtma  845
05.11.2.3. Kat Mülkiyetli Olarak Dağıtma  846
05.11.3. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılması Ölçütleri  858
05.11.3.1. Düzenlemeye Alınan Taşınmazın Bulunduğu Yerden Tahsisi  859
05.11.3.1.1. Düzenlemeye Alınan Taşınmazın Aynı Yerdeki İmar Parsellerine Tahsisi  859
05.11.3.1.2. Düzenlemeye Giren Parselin Malikine Yapısının Bulunduğu İmar Parselinin Verilmesi  866
05.11.3.1.3. Plan ve Mevzuata Göre Korunması Olanaklı Yapıların Başkasına Ait İmar Parselinde Kalması  869
05.11.3.1.4. Plan ve Mevzuata Göre Korunması Olanaklı Olmayan ve Genel Hizmet Alanlarında Kalan Yapılar  871
05.11.3.2. Düzenlemeye Alınan Parselin En Yakınındaki Eşdeğer Alandan Tahsisi  872
05.11.3.2.1. Dağıtımda En Az Parsel Büyüklüğü, Kullanım Türü ve İmar Hakkı Ölçütlerinin Dikkate Alınması  878
05.11.3.2.2. Düzenlemeye Giren Taşınmazlara En Yakınındaki Alandan Yer Verilmesi  879
05.11.3.2.3. Bir Parsele Bulunduğu Yerden İmar Parseli Verilememesinde Zorunluluk Durumu  881
05.11.4. Düzenlemeye Giren Parsellerin İmar Parsellerine Dağıtılmasında Özel Yasa Uygulamaları  883
05.11.4.1. Dağıtımın Değer Ölçütüne Göre Yapılması  884
05.11.4.2. İmar Hakkı Aktarımı  887
05.11.4.2.1. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasasında İmar Aktarımı  887
05.11.4.2.2. 6306 Sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Yasada İmar Aktarımı  888
05.11.4.2.3. 3194 Sayılı İmar Yasasında İmar Hakkı Aktarımı  889
05.11.4.2.4. Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Görev ve Yetkilerini Yeniden Düzenleyen, 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde İmar Aktarımı  890
05.11.4.2.5. Bazı Parsellerin Belediyeye Bedelsiz Terki Karşılığında Emsalin Artırılması  891
05.11.4.3. Trampa  892
05.11.4.3.1. 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasası’na göre Trampa  893
05.11.4.3.2. 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde Trampa  895
05.11.5. Almanya ve İsviçre’de İmar Parsellerine Dağıtım  895
05.11.5.1. Almanya’da Düzenleme Kütlesi ve Dağıtım Kütlesi  895
05.11.5.2. İsviçre’de Düzenleme Kütlesi ve Dağıtım Kütlesi  897
05.11.6. Almanya ve Avusturya’da Dağıtım Ölçütü  897
05.11.6.1. Almanya’da Dağıtım Ölçütü  897
05.11.6.1.1. Değerlere Göre Dağıtım  897
05.11.6.1.2. Alanlara Göre Dağıtım  897
05.11.6.1.3. Dağıtım Oranı  898
05.11.6.2. Avusturya’da Dağıtım Ölçüsü  899
05.11.7. Almanya ve Avusturya’da Arsa Düzenlemesinde Değerleme  899
05.11.7.1. Almanya’da Arsa Düzenlemesinde Değerleme  899
05.11.7.2. Avusturya’da Arsa Düzenlemesinde Değerleme  902
05.11.8. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Tahsis  903
05.11.8.1. Almanya’da Tahsis  903
05.11.8.1.1. Tahsis Hakkı  903
05.11.8.1.2. Görüşme Takvimi  904
05.11.8.1.3. Tahsis İlkeleri  905
05.11.8.1.4. Para Denkleştirmesi  906
05.11.8.2. İsviçre’de Tahsis  906
05.11.8.2.1. Alanlara Göre Tahsis  906
05.11.8.2.2. Değerlere Göre Tahsis  906
05.11.8.2.3. Ortak Mülkiyetlerin, Üst Haklarının ve Benzerlerinin Tahsisi  907
05.11.8.2.4. Yapıya Zorlamayla Birlikte Tahsis  907
05.11.8.2.5. Yeni Tahsisin Hazırlanması  907
05.11.8.3. Avusturya’da Tahsis  907
05.11.9. Almanya ve İsviçre’de Ödenti  908
05.11.9.1. Almanya’da Ödenti  908
05.11.9.2. İsviçre’de Ödenti  909
05.11.9.2.1. Ödentilerin Belirlenmesi  909
05.11.9.2.2. Ödentiler  909
05.11.10. Almanya’da Ortak Mülkiyet ve Özel Tüzel Koşullar  910
05.12. ARSA DÜZENLEMESİNDE TEKNİK İŞLER  911
05.13. ARSA DÜZENLEMESİNDE İDARİ YARGI DENETİMİ  919
05.13.1. Ön Koşullar Yönünden İnceleme  922
05.13.1.1. İdari Yargının Arsa Düzenlemesini Ön Koşullar Yönünden Denetlemesinde Görev ve Yetki  922
05.13.1.2. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Mercii Tecavüzü  928
05.13.1.3. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Ehliyet  929
05.13.1.3.1. İdari Yargıda Taraf Ehliyeti, Dava Ehliyeti ve Dava Şartı  930
05.13.1.3.2. İdari Yargıda Davacı Yönünden “Menfaat veya Hak İhlali”  935
05.13.1.3.3. 2577 Sayılı Yasada “Menfaati İhlal Edilenler” Deyimi Yerine “Kişisel Hakları İhlal Edilenler” Deyimi ile İlgili Değişikliğin İptali Kararı  938
05.13.1.3.4. İmar Planlarına Karşı Açılan İptal Davalarında Dava Açma Ehliyeti  941
05.13.1.3.5. Arsa Düzenlemesine Karşı Açılan İptal Davalarında Dava Açma Ehliyeti  946
05.13.1.4. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Davaya Konu Olacak Kesin ve Yürütülmesi Gereken Bir İşlem Olup Olmadığı  951
05.13.1.5. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Süre Aşımı  954
05.13.1.5.1. Arsa Düzenlemesinin Bildirim Şekli ve Süre  955
05.13.1.5.2. Arsa Düzenlemesinde Bildirim (Tebligat)  962
05.13.1.5.3. Arsa Düzenlemesinin Bildirimi (Tebliği) Ardından Dava Açılması  965
05.13.1.5.4. Arsa Düzenlemesinin Bir Aylık İlanı Süresi İçinde İdari İtiraz ve Dava Açılması  968
05.13.1.5.5. Dava Açmanın Son Gününün Tatil Gününe ya da Çalışmaya Ara Verme Günlerine Rastlaması  977
05.13.1.5.6. Bir Ay Süreyle İlan Edilmeyen (Askıya Çıkarılmayan) ya da Askı Süresi Tamamlanmayan Arsa Düzenlemesine Karşı Dava Açılıp Açılamayacağı  979
05.13.1.5.7. İmar Planlarının Uygulanması Niteliğindeki İşlemlere Karşı Açılacak Davalarda Dava Açma Süresi  981
05.13.1.6. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde Husumet  985
05.13.1.7. Arsa Düzenlemesinin Ön Koşullar Yönünden Denetlenmesinde İdari Yargılama Usulü Yasası’nın 3. ve 5. Maddelerine Uygunluk  987
05.13.2. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesi  987
05.13.2.1. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Yetki  988
05.13.2.1.1. Arsa Düzenlemesi ile İlgili Olarak İdarelere Verilen Yetkinin Dayanağı  988
05.13.2.1.2. Arsa Düzenlemesini Onaylamaya Yetkili İdareler  996
05.13.2.1.3. 5393 sayılı Belediye Yasası’na Bağlı İl/İlçe Belediyelerine Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi  1001
05.13.2.1.4. 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Yasası ile Büyükşehir Belediyelerine ve Büyükşehir İçindeki İlçe Belediyelerine Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetki  1005
05.13.2.1.5. Büyükşehirlerde Nazım İmar Planının Onayından Sonra Arsa Düzenlemesinin Yapılmasında ve Parselasyon Planının Onaylanmasında Yetki  1013
05.13.2.1.6. Büyükşehirlerde, Yasalarla Büyükşehir Belediyesine Verilmiş Görevlerin ve Hizmetlerin Gerektirdiği İşlerle İlgili Arsa Düzenlemesinin Yapılmasında ve Parselasyon Planının Onaylanmasında Yetkisi  1016
05.13.2.1.7. TCDD Yasası ile Büyükşehir Belediyelerine ve İl/İlçe Belediyelerine Verilen Yetki  1017
05.13.2.1.8. 5302 Sayılı Yasa ile İl Özel İdaresine Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi  1019
05.13.2.1.9. 1 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile (m. 97) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi  1021
05.13.2.1.10. 4562 Sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Yasası ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na Verilen Arsa Düzenlemesini Onaylama Yetkisi  1027
05.13.2.1.11. 3194 Sayılı İmar Yasası (Ek m. 3) ile Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na Verilen Yetki  1030
05.13.2.1.12. Türkiye’deki Arsa Düzenlemesinin Görev ve Yetki Bakımından Değerlendirilmesi  1031
05.13.2.1.13. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Arsa Düzenlemesinde Görev ve Yetki  1033
05.13.2.1.14. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Düzenleme Kararı  1036
05.13.2.1.15. Almanya ve İsviçre’de Arsa Düzenlemesine Katılanlar  1039
05.13.2.1.16. Almanya ve Avusturya’da Düzenleme Kararının Duyurulması  1041
05.13.2.1.17. Almanya ve İsviçre’de Durum (Halihazır+Kadastro) Haritası ve Durum Kaydı  1043
05.13.2.1.18. Almanya, Avusturya ve İsviçre’de Arsa Düzenleme (Parselasyon) Planı  1044
05.13.2.1.19. Almanya ve İsviçre’de Resmi Sicillerin Düzeltilmesi  1049
05.13.2.1.20. Almanya ve Avusturya’da Masraflar ve Finansman  1050
05.13.2.2. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Şekil (Usul= Biçim)  1052
05.13.2.2.1. Türkiye’de Arsa Düzenlemesinde Şekil (Usul= Biçim)  1052
05.13.2.2.2. Almanya Federal İmar Yasası’nda Eşdeğerlik İlkesine Dayalı Arsa Düzenlemesinde İşlem Sırası (Şekil=Usul=Biçim)  1059
05.13.2.3. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Sebep  1061
05.13.2.4. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Konu  1069
05.13.2.5. İdari Yargıda Arsa Düzenlemesinin Esas Yönünden İncelenmesinde Amaç (Maksat)  1070
05.13.2.5.1. Kamu Yararının Tanımı ve Kapsamı  1070
05.13.2.5.2. Kamu Yararı ve Toplum Yararı Arasındaki Farklar  1071
05.13.2.5.3. Kamu Yararının Niteliği  1074
05.13.2.5.4. AİHM Penceresinden Kamu Yararı  1078
05.13.2.5.5. Arsa Düzenlemelerinde Kamu Yararı  1079
05.13.3. İdari Yargıda Yürütmenin Durdurulması  1082
05.13.4. Bilirkişilik Kurumu  1089
05.14. ARSA DÜZENLEMESİNİN İPTALİ VE SONUÇLARI  1093
05.14.1. Arsa Düzenlemesinin İptali  1093
05.14.1.1. İdare, 1/1000 Ölçekli Uygulama İmar Planı Değişmediği Sürece, Aynı Plana Dayalı Yeni Düzenleme Yapamaz  1093
05.14.1.2. Arsa Düzenlemesinin İdarece Geri Alınması veya Düzeltilmesinin Koşulları  1095
05.14.1.3. Arsa Düzenlemesi ile Oluşan Tapu Kayıtlarında “Sebebe Bağlılık” Kuralı  1098
05.14.1.4. Arsa Düzenlemesi İşlemi İdari Kararla Oluştuğundan İdari Bir İşlemdir ve Yargı Yetkisi İdari Yargıdadır  1101
05.14.1.5. Arsa Düzenlemesine Karşı Açılacak Davada Adli Yargı Yetki Kullanamaz  1103
05.14.1.6. Arsa Düzenlemesinin İdari Yargı Yerince İptal Edilmesi  1105
05.14.1.7. Arsa Düzenlemesinin İdari Yargıda İptali ile Birlikte Tapu Kayıtlarının “Yolsuz Tescil”e Dönüşmesi  1109
05.14.2. Arsa Düzenlemesinin İdari Yargıda İptali Sonrası Yapılması Gereken İşlemler  1113
05.14.2.1. Arsa Düzenlemesinin İptali ile Tapu Kayıtlarının Kendiliğinden Geçersiz Duruma Gelmemesi  1115
05.14.2.2. Arsa Düzenlemesinden Önceki Duruma Geri Dönülmesi  1116
05.14.2.3. Düzenlemeden Önceki Duruma Geri Dönülmesi ile Yeniden Arsa Düzenlemesinin Birlikte Yapılması  1122
05.14.3. Arsa Düzenlemesini İptal Eden Mahkeme Kararlarının Uygulanmaması ve Sonuçları  1127
Bölüm 06
ÜLKEMİZDE ARSA DÜZENLEMELERİNİN
YENİDEN MODELLENMESİ
06.1. GİRİŞ  1135
06.2. VAR OLAN DURUM  1136
06.3. EŞİT ORANLI TOPRAK KESİNTİSİNİN SAKINCALARI  1138
06.4. ÜLKEMİZDEKİ BAZI GİRİŞİMLER VE EŞDEĞERLİĞİN KAVRANAMAYIŞI  1140
06.4.1. İmar Yasası Tartışmaları  1140
06.4.2. Torba Yasayla Yapılmak İstenen Değişiklikler  1141
06.4.3. Bakanlığın Yaptırdığı Pilot Çalışmalar  1142
06.5. BİR MODEL ARAYIŞININ ÖN SAVLARI  1143
06.5.1. Mülkiyet Açısından İnceleme  1143
06.5.2. Arsa Düzenlemelerinde Eşdeğerlik Sürecine Katılanların Eşitliği Açısından İnceleme  1144
06.5.3. Değerleme Açısından İnceleme  1147
06.5.4. Arsa Düzenlemesi ile Taşınmazlarda Oluşan Değer Artışları Kamuya Mal Edilmelidir  1150
06.5.5. Düzenleme, Tahsis Aşamasında Hak Sahiplerine Seçenekler Sunulabilmelidir  1151
06.5.6. Dağıtım Ölçütleri: Alan Ölçüsüne ve Değer Eşitliğine Göre Dağıtım  1151
06.6. EŞDEĞERLİK MODELİNİN İLKELERİ  1152
06.7. ALMANYA, İSVİÇRE VE AUSTURYA’DA ARSA DÜZENLEMESİ SÜRECİNİN TEMEL ÖĞELERİ  1153
06.7.1. Arsa Düzenlemesinin Amacı ve Dayanağı  1154
06.7.2. Arsa Düzenlemesinde Yetki ve Koşullar  1154
06.7.3. Maliklerle Görüşme ve Düzenleme Kararı  1155
06.7.4. Arsa Düzenlemesi Kararının İçeriği  1155
06.7.5. Arsa Düzenlemesi Kararının Duyurulması  1155
06.7.6. Arsa Düzenlemesi Kurullarının Oluşturulması  1156
06.7.7. Arsa Düzenlemesi Kurullarının Yetkilerinin Devredilmesi  1156
06.7.8. Arsa Düzenlemesinde Durum Haritası ve Durum Çizelgesi  1157
06.7.9. Arsa Düzenlemesinin Tapu Kütüğünde Belirtilmesi  1158
06.7.10. Arsa Düzenlemesinde Düzenleme Kütlesi ve Dağıtım Kütlesi  1158
06.7.11. Arsa Düzenlemesinde Dağıtım Ölçüsü  1159
06.7.12. Arsa Düzenlemesinde Tahsis ve Ödenti  1161
06.7.13. Arsa Düzenlemesinde Ortak Mülkiyet, Özel Tüzel Koşullar  1163
06.7.14. Arsa Düzenleme (Parselasyon) Planının Hazırlanması ve İçeriği  1163
06.7.15. Arsa Düzenlemesi Planının Duyurulması ve Yürürlüğe Girmesi  1164
06.7.16. Eşdeğerlik İlkesinin Uygulanmasında Taşınmaz Değerlemesi  1165
06.7.17. Maliklerin Arsa Düzenlemesine Katılımı  1166
06.7.18. Düzenleme Sonuçlarının Kabulü ve Tapuya Tescili  1167
Kaynakça  1171
Kavramlar Dizini  1189
Yazarlar Hakkında  1197

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.