Fikri Mülkiyet Hukukunda Karakter Ürünleştirmesi

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Umut Can TANIŞ
ISBN: 9789750274060
175,50 TL 195,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Umut Can TANIŞ
Baskı Tarihi 2022/01
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 170

Dizi ve animasyon filmleri, son yıllarda ülkemizde değerli bir sektör haline gelmiş ve bu sektöre olan ilgi günden güne artmaktadır. Bu hususta hem iç pazar büyümüştür hem de üretilen değerlerin ihracatı artmıştır.

Dizilerin ve animasyon filmlerinin en önemli unsurlarının başında gelen karakterler, önemli bir ticari potansiyel barındırmaktadır. Bu fikri varlıkların ticari potansiyelinin tam olarak değerlendirilmesi, tabi oldukları hukukun tespitine, bilinmesine ve uygulanmasına bağlıdır.

Karakter ürünleştirmesi, sıklıkla kullanılan bir pazarlama yöntemi haline gelmesi ile birlikte popüler dizi, film veya çizgi romanlardan tanıdığımız karakterler, çevremizdeki birçok ürünün üzerinde yer almaya başlamıştır. Mevzuatta doğrudan bir karşılığı olmayan karakter ürünleştirmesinin fikri mülkiyet hukuku çatısı altında korunacağı kabul edilmektedir. Buna göre karakterlere ilişkin oldukça geniş bir koruma yelpazesi mevcut olup, genel olarak eser, marka, tasarım veya haksız rekabete ilişkin hükümlere göre korunabileceklerdir.
olayısıyla karakterler üzerindeki tasarruflar da yine aynı hükümlere uygun olarak yapılacaktır.

Bu çalışmada, öğretideki görüşler ve uygulamadaki yansımaları ile birlikte karakter ürünleştirmesi ele alınmıştır.

Konu Başlıkları
Karakter ve Karakter Ürünleştirmesi Kavramları
Karakterlerin Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu Kapsamında Korunması
Karakterlerin Sınai Mülkiyet Kanunu Kapsamında Korunması
Karakterlerin Haksız Rekabet Kapsamında Korunması (TTK)
Karakterler Üzerindeki Haklara İlişkin Hukuki İşlemler
İçindekiler
Teşekkür  5
Önsöz  7
Kısaltmalar Listesi  15
Giriş  17
Birinci Bölüm
KARAKTER VE ÜRÜNLEŞTİRME KAVRAMLARI
1.1. KARAKTERİN TANIMI  19
1.2. KARAKTER TÜRLERİ  21
1.2.1. Edebi Karakter  22
1.2.2. Grafik Karakter  22
1.2.3. Dramatik Karakterler  22
1.3. ÜRÜNLEŞTİRME KAVRAMI  23
1.3.1. Kişilik Ürünleştirmesi  24
1.3.1.1. Karakterleştirme Hakkı  24
1.3.1.2. Gerçek Kişi Karakter Üzerindeki Haklar  25
1.3.1.2.1. Gerçek Kişinin Hakları  26
1.3.1.2.2. Karakterleştirenin Hakları  26
1.3.2. İmaj Ürünleştirmesi  27
1.3.3. Karakter Ürünleştirmesi  27
1.3.4. Karakterlerin Birbirinden Ayırt Edilmesini Sağlayan ve Ürünleştirmeye Konu Olabilecek Özellikleri  30
1.3.5. Karakterlerin Hukuken Korunması  31
1.3.5.1 Kümülatif Koruma  33
İkinci Bölüm
FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA KORUMA
2.1. ESER NEDİR?  37
2.1.1. Eserin Unsurları  37
2.1.1.1. Sahibinin Hususiyetini Taşıma  37
2.1.1.2. Algılanabilir Olma  39
2.1.1.3. FSEK’te Sayılan Eser Türlerinden Olma  39
2.1.2. Eser Türleri  40
2.1.2.1. İlim ve Edebiyat Eserleri (FSEK m. 2)  40
2.1.2.2. Musiki Eserleri (FSEK m. 3)  41
2.1.2.3. Güzel Sanat Eserleri (FSEK m. 4)  42
2.1.2.4. Sinema Eserleri (FSEK m. 5)  45
2.1.2.5. İşlenmeler ve Derlemeler (FSEK m. 6)  46
2.1.3. Karakterlerin Eser Olarak Korunması  49
2.1.3.1. Karakterlerin Güzel Sanat Eseri Olarak Korunması (FSEK m. 4/8)  50
2.1.3.1.1. Karakterlerin Güzel Sanat Eseri Olarak Korunmasının Koşulları  50
2.1.3.1.2. İlgili Düzenlemenin Değerlendirilmesi  50
2.1.3.1.3. "Her Türlü Tiplemeler" İbaresinin Kapsamı  52
2.1.3.1.4. Görüntüye Bürünmüş Olma Koşulu  54
2.1.3.2. ABD Uygulaması Açısından Karakterlerin Eser Olarak Korunmalarının Değerlendirilmesi  55
2.1.3.2.1. Karakterin Detaylandırılması Koşulu  56
2.1.3.2.2. Hikâyesi Anlatılan Kişi Olma Koşulu  56
2.1.3.2.3. Mahkemelerin Güncel Yaklaşımı: İki Koşulun Birlikte Değerlendirilmesi  58
2.1.4. Bir Eser Olarak Karakter Üzerindeki Hak Sahipliği  60
2.1.4.1. Eser Sahipliğinde Yaratma Gerçeği İlkesi  60
2.1.4.1.1. Eser Sahibi ve Hak Sahibi Ayrımı  60
2.1.4.2. İşlenmeler ve Derlemeler  62
2.1.4.3. İşçilerin ve Serbest Çalışanların İşleri Sırasında Yarattıkları Eserler  63
2.1.4.4. Birden Çok Kişi Tarafından Meydana Getirilen Eserler  66
2.1.4.4.1. Müşterek Eser Sahipliği  66
2.1.4.4.2. İştirak Halinde Eser Sahipliği  67
2.1.4.4.3. Sinema Eserlerinde Eser Sahipliği  68
2.1.4.5. Bağlantılı Hak Sahipliği  70
2.1.4.6. Eser Sahipliği Karinesi  71
2.1.5. Eser Sahibinin Hakları  73
2.1.5.1. Manevi Haklar  74
2.1.5.1.1. Eserin Umuma Arzı Hakkı (FSEK m. 14)  75
2.1.5.1.2. Eser Üzerinde Adın Belirtilmesini İsteme Hakkı (FSEK m. 15)  77
2.1.5.1.3. Eserde Değişiklik Yapılmasını Men Etme Hakkı (FSEK m. 16)  78
2.1.5.1.4. Eserin Aslına Ulaşma Hakkı (FSEK m. 17)  79
2.1.5.2. Mali Haklar  81
2.1.5.2.1. İşleme Hakkı (FSEK m. 21)  82
2.1.5.2.2. Çoğaltma Hakkı (FSEK m. 22)  83
2.1.5.2.3. Yayma Hakkı (FSEK m. 23)  84
2.1.5.2.4. Temsil Hakkı (FSEK m. 24)  86
2.1.5.2.5. Umuma İletim Hakkı (FSEK m. 25)  88
2.1.5.3. Eser Üzerindeki Mali Hakların Sınırlandırılması  89
2.1.5.3.1. Süre Yönünden Sınırlandırma  89
2.1.5.3.2. Eğitim ve Öğretim Amacıyla Sınırlandırılması  91
2.1.5.3.3. Parodi Amacıyla Kullanım  91
2.2. FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA ESERİN ALAMETİ OLARAK KORUMA  94
2.2.1. Alamet Kavramı  94
2.2.2. Karakterlerin Eserin Alameti Olarak Korunması  94
2.2.3. Karakterin İçinde Bulunduğu Ürünün Eser Niteliği Taşıması Gerekliliği  95
2.2.4. “Ayırt Edici Olma” Kriteri  96
2.2.5. Eserin Alameti Olarak Korumanın Süresiz Olması  97
2.2.6. Eserin Alameti Olarak Sağlanan Korumanın Daha Kısıtlı Olması  97
2.3. TÜRK TİCARET KANUNU KAPSAMINDA HAKSIZ REKABET KORUMASI  98
2.3.1. Haksız Rekabet Nedir?  98
2.3.2. Haksız Rekabetin Şartları  99
2.3.3. Karakterlerin Haksız Rekabet Kapsamında Korunması  99
2.3.3.1. Başkasının Malları, İş Ürünleri, Faaliyetleri veya İşleri ile Karıştırılmaya Yol Açan Önlemler Almak  100
2.3.3.2. Başkalarının İş Ürünlerinden Yetkisiz Yararlanma  102
2.4. FİKİR VE SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA EDEBİ KARAKTERLER İÇİN ALTERNATİF KORUMA YÖNTEMİ ÖNERİSİ  103
2.5. FSEK KAPSAMINDA ESER OLARAK KORUNAN KARAKTERLERE İLİŞKİN HUKUKİ İŞLEMLER  105
2.5.1. Mali Hakkın Devri  107
2.5.2. Ruhsat Verilmesi  109
2.5.3. Fikir ve Sanat Eserlerine İlişkin Hakların Haczi  111
2.6. DEĞERLENDİRME  112
Üçüncü Bölüm
SINAİ MÜLKİYET KANUNU KAPSAMINDA KORUMA
3.1. SINAİ MÜLKİYET KANUNU KAPSAMINDA MARKA OLARAK KORUMA  115
3.1.1. Marka Nedir?  115
3.1.1.1. Markanın Unsurları  116
3.1.1.1.1. İşaret  116
3.1.1.1.2. Ayırt Edicilik  120
3.1.1.1.3. Açıklık ve Kesinlik  121
3.1.2. Markanın Fonksiyonları  121
3.1.2.1. Ayırt Etme Fonksiyonu  121
3.1.2.2. Mal ve Hizmetin Kaynağını Gösterme Fonksiyonu  122
3.1.2.3. Reklam Fonksiyonu  123
3.1.2.3.1. Merchandising Markası  124
3.1.2.4. Garanti Fonksiyonu  124
3.1.3. Markanın Mutlak ve Nispi Tescil Engelleri  125
3.1.3.1. Mutlak Tescil Engelleri  125
3.1.3.2. Mutlak Tescil Engellerine İlişkin İstisnalar  127
3.1.3.3. Nispi Tescil Engelleri  128
3.1.4. Marka Olarak Tescil  131
3.1.5. Marka Olarak Tescilde Mal ve Hizmet Sınıfları  133
3.1.6. Marka Sahibinin Hakları  134
3.1.7. Bir Tescilsiz Marka Koruması Yolu Olarak İngiliz Hukuku’ndaki “Passing Off” Kavramının İncelenmesi  137
3.1.8. Değerlendirme  140
3.2. SINAİ MÜLKİYET KANUNU KAPSAMINDA TASARIM OLARAK KORUMA  141
3.2.1. Tasarım Nedir?  141
3.2.2. Karakterlerin Tasarım Olarak Korunmasının Şartları  141
3.2.2.1. Tasarımın Yeniliği Kriteri  142
3.2.2.1.1. Daha Önce Kamuya Sunulmuş Olmanın Yenilik Kriterine Etkisi  142
3.2.2.2. Tasarımın Ayırt Ediciliği Kriteri  143
3.2.2.2.1. Bilgilenmiş Kullanıcı Kavramı  143
3.2.2.2.2. Genel İzlenimdeki Farklılık Ölçütü  143
3.2.2.2.3. Tasarımın Niteliği İtibariyle Tasarımcıya Tanıdığı Özgürlüğün Değerlendirilmesi Gerekliliği  143
3.2.2.3. Yenilik ve Ayırt Edicilik Kriterlerinin İstisnası  144
3.2.2.4. SMK Kapsamında Tasarım Olarak Korunamayacak İşaretler  144
3.2.3. Karakterlerin Tasarım Olarak Tescili  145
3.2.4. Bir Tasarım Olarak Karakter Üzerindeki Hak Sahipliği  146
3.2.5. Tasarım Sahibinin Hakları  147
3.3. SMK KAPSAMINDA KORUNAN KARAKTERLERE İLİŞKİN HUKUKİ İŞLEMLER  148
3.3.1. Sınai Mülkiyet Hakkının Devri  149
3.3.2. Sınai Mülkiyet Hakkına İlişkin Lisans Verilmesi  150
3.4. FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ REHİN VERİLMESİ  152
3.5. FİKRİ MÜLKİYET HAKLARININ TİCARET ŞİRKETLERİNE AYNİ SERMAYE OLARAK KONULMASI  153
3.6. DEĞERLENDİRME  154
Sonuç  157
Kaynakça  161
Kavramlar Dizini  169

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.