Türk Hukukunda Franchısıng Sözleşmesi

Yayınevi: Platon Hukuk
Yazar: Nafiye Merve KALKAN
ISBN: 9786257603638
Stok Durumu: Tükendi
166,50 TL 185,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Nafiye Merve KALKAN
Baskı Tarihi 2022/02
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 162

Teknolojinin ilerlemesi, üretim ve ulaşım olanaklarının çoğalması ile dünya ekonomileri de bu gelişmeye uyum sağlayabilmek amacıyla çeşitli sistem ve yöntemler geliştirmişlerdir. Franchise sistemi de bu gelişmeye uyum sağlamak amacıyla geliştirilen sistemlerdendir. Günümüzde hem dünya hem de ülkemiz için uygulama alanı genişleyen ve giderek büyüyen sistemlerden olan franchise sistemi ile ilgili olarak yapılan franchising sözleşmelerine dair çok fazla yazılı eser bulunmamakla birlikte, Türk hukukunda da yasal düzenlemeler henüz mevcut değildir. Bu nedenle kitabımızda franchise kavramı, franchising sözleşmesinin tanımı, niteliği, unsurları ve sözleşmenin taraflarının hak ve yükümlülükleri, sözleşmenin sona ermesi ve bu sona ermeye bağlı olarak ortaya çıkan sonuçlar doktrinde öne sürülen görüşler ve Yargıtay kararları ışığında ayrıntılı bir biçimde incelenmiştir.

İÇİNDEKİLER

TEŞEKKÜR ..................................................................................... 5

ÖZ ..................................................................................................... 7

ABSTRACT ..................................................................................... 9

İÇİNDEKİLER ............................................................................... 11

KISALTMALAR ........................................................................... 17

GİRİŞ ............................................................................................. 19

BİRİNCİ BÖLÜM

FRANCHISE KAVRAMI, FRANCHISE SİSTEMİNİN

TARİHSEL GELİŞİMİ VE FRANCHISING

SÖZLEŞMESİNİN TANIMI

1.1. Franchise Kavramı .................................................................. 21

1.2. Franchise Sisteminin Tarihsel Gelişimi .................................. 22

1.2.1. Franchise Sisteminin Tarihte İlk Kez Kullanılması ........... 22

1.2.2. ABD’deki Tarihsel Gelişimi .............................................. 23

1.2.3. İngiltere’deki Tarihsel Gelişimi ......................................... 24

1.2.4. Türkiye’deki Tarihsel Gelişimi .......................................... 26

1.3. Franchising Sözleşmesinin Tanımı ......................................... 28

1.3.1. Genel Olarak ...................................................................... 28

1.3.2. Türk Mevzuatındaki Durum .............................................. 28

1.3.3. Karşılaştırmalı Hukukta Yapılan Tanımlar ........................ 29

1.3.4. Doktrinde Yer Alan Tanımlar ............................................ 32

1.3.5. Uygulamada Yapılan Tanımlar .......................................... 33

İçindekiler

12

İKİNCİ BÖLÜM

FRANCHISING SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ,

ŞEKLİ, UNSURLARI VE BENZER SÖZLEŞMELER İLE

KARŞILAŞTIRILMASI

2.1. Franchising Sözleşmesinin Hukuki Niteliği ........................... 37

2.1.1. Genel Olarak ...................................................................... 37

2.1.2. Karma Sözleşme Olması ................................................... 39

2.1.3. Sürekli Borç İlişkisi Doğuran Sözleşme Olması ............... 41

2.1.4. Karşılıklı Borç Yükleyen Sözleşme Olması ...................... 43

2.1.5. Çerçeve Sözleşme Özelliği Taşıması................................. 43

2.1.6. Standart Sözleşme Olması ................................................. 45

2.2. Franchising Sözleşmesinin Şekli ............................................ 46

2.3. Franchising Sözleşmesinin Unsurları ..................................... 48

2.3.1. Genel Olarak ...................................................................... 48

2.3.2. Franchise Alanın Bağımsız Olması ................................... 48

2.3.3. Franchise Alanın Sürümü Arttırması (Dikey İş

birliği) ................................................................................ 49

2.3.4. Sistem Unsuru .................................................................... 50

2.3.4.1. Pazarlama Sistemi ........................................................ 51

2.3.4.2. Gayri Maddi Mallar ...................................................... 51

2.3.4.3. Franchise Organizasyonu ............................................. 51

2.3.5. Bedel Unsuru ..................................................................... 52

2.4. Franchising Sözleşmesinin Benzer Sözleşmeler ile

Karşılaştırılması ...................................................................... 52

2.4.1. Genel Olarak ...................................................................... 52

2.4.2. Tek Satıcılık Sözleşmesiyle Karşılaştırılması ................... 53

Nafiye Merve KALKAN

13

2.4.3. Acentelik Sözleşmesiyle Karşılaştırılması ......................... 58

2.4.4. Vekâlet Sözleşmesiyle Karşılaştırılması ............................ 60

2.4.5. Hizmet Sözleşmesiyle Karşılaştırılması ............................ 63

2.4.6. Lisans Sözleşmesiyle Karşılaştırılması .............................. 64

2.4.7. Know-How Sözleşmesiyle Karşılaştırılması ..................... 66

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

FRANCHISING SÖZLEŞMESİNDE TARAFLARIN

YÜKÜMLÜLÜKLERİ

3.1. Franchising Sözleşmesinin Tarafları ....................................... 69

3.2. Franchising Sözleşmesinde Tarafların Yükümlülükleri .......... 69

3.2.1. Genel Olarak ...................................................................... 69

3.2.2. Franchise Verenin Yükümlülükleri .................................... 70

3.2.2.1. Franchise Alanı Aydınlatma Yükümlülüğü .................. 70

3.2.2.2. Franchise Sistemini ve Gayri Maddi Malları

Kullandırma Yükümlülüğü .......................................... 72

3.2.2.2.1. Patent ....................................................................... 73

3.2.2.2.2. Marka ...................................................................... 74

3.2.2.2.3. Know-How .............................................................. 76

3.2.2.2.4. Ticaret Unvanı ve İşletme Adı ................................ 77

3.2.2.2.5. Mal ve Hizmetleri Tanıtıcı Unsurlar ....................... 78

3.2.2.3. Franchise Alanı Koruma ve Destekleme

Yükümlülüğü ............................................................... 80

3.2.2.3.1. İşletmenin Kurulması ve Donanımında

Yardımcı Olma ....................................................... 80

3.2.2.3.2. Franchise Alanı Eğitme ve Bilgi Verme ................. 82

3.2.2.3.3. Reklam Yapma Yükümlülüğü ................................. 82

İçindekiler

14

3.2.2.4. Franchise Verenin Teslim Yükümlülüğü ..................... 83

3.2.2.5. Franchise Alana Özgülenen Tekel Bölgesinde

Başka Franchise Vermeme Borcu ................................ 84

3.2.3. Franchise Alanın Yükümlülükleri ..................................... 85

3.2.3.1. Franchise Alanın Bedel Ödeme Yükümlülüğü ............ 86

3.2.3.1.1. Giriş (Başlangıç) Bedeli .......................................... 86

3.2.3.1.2. Royalty (Sürekli) Bedeli ......................................... 88

3.2.3.1.3. Reklam Bedeli ......................................................... 89

3.2.3.1.4. Diğer Ücretler ......................................................... 90

3.2.3.2. Sözleşmeye Konu Olan Mal ve Hizmetlerin

Sürümünü Bizzat Yapmak ve Arttırmak İçin

Destekleme Yükümlülüğü ............................................ 90

3.2.3.3. Franchise Alanın Gayri Maddi Malları Kullanma

Yükümlülüğü ................................................................ 93

3.2.3.4. Franchise Verenin Menfaatlerini Koruma ve

Sadakat Yükümlülüğü .................................................. 94

3.2.3.4.1. Sır Saklama Yükümlülüğü ...................................... 95

3.2.3.4.2. Rekabet Etmeme Borcu .......................................... 96

3.2.3.4.3. Sözleşmeden Doğan Borçları Bizzat İfa

Yükümlülüğü .......................................................... 98

3.2.3.4.4. Sözleşmeden Doğan Haklarını Devir Yasağı ......... 99

3.2.3.4.5. Franchise Verene Bilgi ve Hesap Verme

Yükümlülüğü ........................................................ 101

3.2.3.5. Franchise Verenin Talimatlarına Uyma ve

Kontrollerine Katlanma Borcu ................................... 102

3.2.3.6. Malları ve Gerekli Malzemeleri Franchise

Verenden veya Belirlenen Üçüncü Şahıslardan

Alma Borcu ................................................................ 104

Nafiye Merve KALKAN

15

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

FRANCHISING SÖZLEŞMESİNİN SONA ERMESİ

4.1. Franchising Sözleşmesinin Sona Erme Nedenleri ................ 107

4.1.1. Genel Olarak .................................................................... 107

4.1.2. Franchising Sözleşmesinin Kendiliğinden Sona

Ermesi .............................................................................. 108

4.1.2.1. Belirli Süreli Franchising Sözleşmelerinde

Sürenin Sona Ermesi .................................................. 108

4.1.2.2. Franchising Sözleşmesinde Taraflardan Birisinin

Ölümü, İflası ve Fiil Ehliyetinin Kaybı ...................... 110

4.1.2.2.1. Taraflardan Birinin Ölümü .................................... 110

4.1.2.2.2. Taraflardan Birinin Fiil Ehliyetini

Kaybetmesi ........................................................... 112

4.1.2.2.3. Taraflardan Birinin İflası ....................................... 113

4.1.3. Franchising Sözleşmesinin Taraf İradesiyle Sona

Erdirilmesi ........................................................................ 113

4.1.3.1. Sözleşmenin Tarafların Anlaşması (İkale) ile

Sona Erdirilmesi ......................................................... 113

4.1.3.2. Tek Taraflı Hukuki İşlem ile Sona Erdirme ............... 114

4.1.3.2.1. Sözleşmenin İptal Edilmesi ................................... 114

4.1.3.2.2. Sözleşmenin Feshi ................................................. 115

4.1.3.2.2.1. Olağan Fesih .................................................... 116

4.1.3.2.2.2. Olağanüstü Fesih .............................................. 120

4.1.3.2.2.2.1. Pandemiden Kaynaklanan Nedenlerle

Sözleşmenin Sona Ermesi .......................... 125

4.2. Franchising Sözleşmesinin Sona Ermesinin Sonuçları ......... 127

4.2.1. Genel Olarak .................................................................... 127

İçindekiler

16

4.2.2. Franchise Alan Bakımından Sonuçları ............................ 128

4.2.2.1. Franchise Alanın Sözleşme Sonrası Gayri Maddi

Malları Kullanmama ve İade Borcu ........................... 128

4.2.2.2. Sır Saklama Borcu ...................................................... 130

4.2.2.3. Sözleşme Sonrası Rekabet Etmeme Borcu ................ 131

4.2.3. Franchise Veren Bakımından Sonuçları .......................... 135

4.2.3.1. Sözleşmeye Konu Olan Mal ve Malzemeleri Geri

Alma Borcu ................................................................. 135

4.2.3.2. Giriş Bedelini İade Borcu ........................................... 138

4.2.3.3. Denkleştirme Talebi ................................................... 140

4.2.3.3.1. Sözleşmenin Sona Ermesi ..................................... 142

4.2.3.3.2. Franchise Verenin Müşterilerden

Yararlanması ......................................................... 143

4.2.3.3.3. Franchise Alanın Ücret Kaybı .............................. 144

4.2.3.3.4. Denkleştirme Talebinin Hakkaniyete

Uygunluğu............................................................. 144

4.2.3.4. Denkleştirme Talebinin İleri Sürülmesi ..................... 146

4.2.3.5. Denkleştirme Talebinin Vazgeçilmezliği ................... 147

SONUÇ ........................................................................................ 149

KAYNAKÇA .............................................................................. 153 

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.