Tüketici Hukuku Çerçevesinde

Haksız Ticari Uygulamalar

Yayınevi: Seçkin Yayınları
Yazar: Alper Çağlar KOYUNCU
ISBN: 9789750277832
256,50 TL 285,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Alper Çağlar KOYUNCU
Baskı Tarihi 2022/05
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 172

Tüketiciye yönelik haksız ticari uygulamalar en sık karşılaşılan hukuka aykırılıklardandır. Günümüzde özellikle reklamlar aracılığı ile tüketiciye yönelik ticari uygulamaların gerçekleştirildiği görülmektedir. TKHK sisteminde Avrupa Birliği tüketici hukuku örnek alınarak düzenlemeler yapılmış ve Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği çıkarılarak tüketicilerin haksız ticari uygulamalara karşı korunması amaçlanmıştır. Bunun için de idari yaptırım merci olarak Reklam Kurulu tayin edilmiştir. 2005/29/AK Sayılı Direktif kaynak kabul edilerek iktibas edilmeye çalışılmıştır. Ancak gerek direktifin iktibasında gerekse de TKHK ile yönetmeliğin kapsamları ve tanımlar hususunda farklılıklar da göze çarpmaktadır. Tüketicilerin haksız ticari uygulamalara karşı korunması yönünden bu kaynaklara dayanarak değerlendirme yapan Reklam Kurulunun verdiği kararlar çalışmamızın içeriği bakımından somut değerlendirmelerin incelenmesinde önemli bir yer tutmaktadır. Tüketicilerin bilhassa reklamlar aracılığı ile gerçekleştirilen haksız ticari uygulamalara karşı idari şikayet yoluyla korunması tüketicinin zarar görmesi olasılığına karşın taşıdığı önleyicilik fonksiyonu açısından oldukça önem arz etmektedir. Çalışmamızda tüketiciye yönelik haksız ticari uygulama müessesinin ve temel kavramlarının açıklanması, aldatıcı ve saldırgan ticari uygulamaların gösterdiği özellikler ve yaptırımların incelenmesi amaçlanmıştır.

Konu Başlıkları
Tüketiciye Yönelik Ticari Uygulama Ticari Uygulamada Hukuka Aykırılık ve Haksız Ticari Uygulama
Aldatıcı ve Saldırgan Ticari Uygulamalar
TKHK Çerçevesinde Haksız Ticari Uygulamalara Karşı Tüketicilerin Korunması
İçindekiler
Teşekkür  7
Önsöz  9
Yazarın Önsözü  11
Kısaltmalar  17
Giriş  19
I. KONUNUN ÖNEMİ VE SORUNUN ORTAYA KONULMASI  19
II. KONUNUN SINIRLANDIRILMASI  21
III. TERMİNOLOJİ  21
IV. ARAŞTIRMA PLANI  22
Birinci Bölüm
TÜKETİCİYE YÖNELİK TİCARİ UYGULAMA TİCARİ UYGULAMADA HUKUKA AYKIRILIK VE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMA
I. GENEL OLARAK  23
II. TÜKETİCİYE YÖNELİK TİCARİ UYGULAMA  27
A. Tanım  27
B. Unsurları  28
1. Ticari Uygulama  28
2. Ticari Uygulamanın Girişimciden Tüketiciye Yöneltilmesi  30
III. TİCARİ UYGULAMADA HUKUKA AYKIRILIK  31
IV. HAKSIZ TİCARİ UYGULAMA  34
A. Tanım  34
B. Unsurları  34
1. Girişimcinin Mesleki Özene Aykırı Davranması  34
2. Ortalama Tüketicinin Ekonomik Davranışının Önemli Ölçüde Bozulabilmesi  37
C. Hukuki Niteliği  42
İkinci Bölüm
ALDATICI VE SALDIRGAN TİCARİ UYGULAMALAR
I. ALDATICI TİCARİ UYGULAMALAR  45
A. Aldatıcı Eylem  45
B. Aldatıcı İhmal  49
1. Tanım  49
2. Aldatıcı İhmalde Özellik Gösteren Durumlar  51
a. Gizli Pazarlama/Ticari Amacı Belirtmede İhmal  51
b. Önemli Bilginin “Karmaşık” Şekilde Sunulması  54
c. Kullanılan İletişim Mecrasının Özellikleri ve Sınırları  54
d. Ücretsiz Denemeler ve Abonelik Tuzakları  57
C. Tüketiciye Yönelik Aldatıcı Eylemlere Konu Olan Hususlar  59
1. Genel Olarak  59
a. Bir mal ya da hizmetin varlığı ve mahiyeti  59
b. Tedarik  60
c. Fayda  63
d. Risk  65
e. İçerik  67
f. Aksesuar  67
g. Satış Sonrası Hizmetler  68
h. Üretim Yöntemi  68
ı. Üretim tarihi  69
i. İfa  69
j. Amaca Uygunluk  73
k. Miktar  74
l. Teknik özellikler  76
m. Menşe  77
n. Kullanımdan Beklenenler  78
o. Test ve Kontrol Sonuçları  79
p. Çevreye Olan Etkiler  80
r. Diğer Önemli Özellikler  81
2. Ticari Uygulama Süreci  81
3. Fiyat ve Hesaplama Yöntemleri  86
4. Tüketicinin Sahip Olduğu Yasal Haklar veya Karşılaşabileceği Riskler  88
5. Servis Yedek Parça Değiştirme veya Tamir Hizmetleri  88
6. Girişimcilerin Sahip Olduğu Nitelikler  89
7. Rakiplere Ait Ticari İsim veya Simgeler  93
8. Mesleki Davranış Kuralları  95
D. Her Durumda Haksız Kabul Edilen Aldatıcı Ticari Uygulamalar  96
1. Kuruluşlara Üyelik Konusunda Gerçeğe Aykırı Beyanda Bulunmak  97
2. İzne Tabi Ticari İşaretleri İzinsiz Kullanmak  98
3. Bir Davranış Kuralının Onaylandığını Öne Sürmek  99
4. Ticari Uygulamaların veya Bir Mal ya da Hizmetin Onaylandığını İleri Sürmek  99
5. Yemleyici Pazarlama  101
6. Göstermelik Satışı Uygulamaları  103
7. Kısıtlı Süreli Tekliflerde Bulunmak  104
8. Yasak Mal veya Hizmetlerin Yasal Olduğunu Belirtmek  105
9. Tüketicinin Yasal Haklarını İmtiyazmış Gibi Göstermek  107
10. Tehlikenin Varlığı Konusunda Aldatmak  107
11. Ticareti Bırakmak, İşyerini Taşımak veya Faaliyet Konusunu Değiştirmek Konusunda Gerçeğe Aykırı Beyanda Bulunmak  108
12. Şans Oyunlarında Kazandırma İddiasında Bulunmak  109
13. Mevzuata Aykırı Sağlık Beyanında Bulunmak  109
14. Mal veya Hizmetin Piyasa Koşulları Hakkında Yanlış Bilgilendirmek  113
15. Yarışma veya Ödül Söz Konusu Olmaksızın Vaatte Bulunmak  114
16. Aslında Bulunmadığı Halde Ücretsiz Mal veya Hizmet Sunulacağını Taahhüt Etmek  114
17. Girişimcinin Kendisini veya Temsilcisini Tüketici Olarak Göstererek Beyanlarda Bulunması  115
18. Teknik Servis İmkanlarının Türkiye Dışındaki Ülkelerde De Olduğuna İlişkin Yanlış İzlenim Oluşturmak  116
19. Fahiş Zam  116
20. Nicel Ölçülerde Değişiklik Yapılmasına Karşın Bilgilendirme Yapılmaması  118
II. SALDIRGAN TİCARİ UYGULAMALAR  118
A. Tanım  118
B. Ticari Uygulamada Saldırganlık Değerlendirilirken Dikkate Alınacak Hususlar  121
1. Ticari Uygulamanın Zamanı, Yeri, Mahiyeti ve Sürekliliği  121
2. Tehdit ya da Hakaret İçeren Davranışlar  123
3. Doğal Afet veya Benzeri Olguların Kötüye Kullanılıp Kullanılmadığı  124
4. Sözleşmeyi Sona Erdirme İsteğine Karşın Ağır veya Orantısız Sözleşme Dışı Engelin Bulunup Bulunmadığı  126
5. Hukuka Aykırı Bir Eylemde Bulunulacağı Tehdidinin Olup Olmadığı  126
C. Her Durumda Haksız Kabul Edilen Saldırgan Ticari Uygulamalar  127
1. Tüketicinin İşyerinden Ayrılamayacağı İzlenimini Oluşturmak  127
2. İkazlara Karşın Tüketicinin Evine Ziyaretler Yapmaya Devam Etmek  127
3. Hukuki Haklarını Kullanmaktan Caydırmaya Çalışmak  127
4. İş Yerinin ya da Geçiminin Tehlikeye Gireceğini Belirterek İknaya Çalışmak  129
5. Tüketiciye Ödül Kazandığı İzlenimi Oluşturarak Ödeme Yapmasını İstemek  129
Üçüncü Bölüm
TKHK ÇERÇEVESİNDE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARA KARŞI TÜKETİCİLERİN KORUNMASI
I. TÜKETİCİNİN HUKUKİ YÖNDEN KORUNMASI  133
A. İrade Bozuklukları Yönünden Tüketicinin Korunması  133
B. Ayıplı Mallara Karşı Tüketicinin Korunması  136
1. Tüketicinin Seçimlik Hakları  139
a. Dönme  140
b. Bedelden İndirim İsteme  141
c. Ücretsiz Onarım İsteme  142
d. Satılanın Ayıpsız Benzeriyle Değiştirilmesini İsteme  143
2. Tazminat  144
C. Ayıplı Hizmetlere Karşı Tüketicinin Korunması  144
1. Tüketicinin Seçimlik Hakları  144
a. Hizmetin Yeniden Görülmesi  144
b. Hizmet Sonucunda Ortaya Çıkan Eserin Ücretsiz Onarımını İsteme  145
c. Ayıp Oranında Bedelde İndirim İsteme  146
d. Dönme veya Fesih  146
2. Tazminat  146
II. TÜKETİCİNİN İDARİ YÖNDEN KORUNMASI  147
A. Tedbiren Durdurma  147
B. Durdurma Cezası  148
C. Aynı Yöntemle Düzeltme  148
D. İdari Para Cezası  149
Sonuç  151
Kaynakça  157
Kavram Dizini  171

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.