Maden Hukukunda Yaptırımlar ve Kentleşme Nedeniyle Ruhsatların Kısıtlanması

Yayınevi: Yetkin Yayınları
Yazar: Nilüfer ÖZDEMİR MALLI
ISBN: 9786050513936
297,50 TL 350,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Nilüfer ÖZDEMİR MALLI
Baskı Tarihi 2022/11
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 219

Nilüfer ÖZDEMİR MALLI

Maden Hukukunda Yaptırımlar ve Kentleşme Nedeniyle Ruhsatların Kısıtlanması


TAKDİM

Madenlerin bir kentin kuruluşundan başlayarak ulaşım ağlarına,

farklı kent yapılarına kadar pek çok sektörde yapı hammaddesi olarak

kullanılması, bu durumun istihdama olan etkisi ve kentlerin enerji

ihtiyacının bir kısmının yine madenlerden karşılanması madencilik

faaliyetini vazgeçilemez hale getirmektedir. Ancak madencilik ile çevre

ve insan sağlığı arasında dengenin sağlanabilmesi zaruridir. Bu nedenle

maden sahalarının kentlere olan mesafesi ve etkilerinin dikkatle

incelenmesi ve insan sağlığı başta olmak üzere yerel yönetimlerden

kent yapılarının sağlamlığına ve kent ekonomisine kadar pek çok alanda

doğurduğu sonuçlarının birlikte incelenmesi gerekmektedir.

Huzurdaki eserde çalışmanın sınırları açısından kentleşme

bağlamında kapsamlı tartışmalara yer verilememiş olmasına rağmen

kent, maden ve maden ruhsatı kavramlarının birlikte yorumlanması ve

aralarındaki ilişkinin tartışmaya açılması önem arz etmektedir. Bu

nedenle eserin gelecekteki “madencilik ve kent” tartışmalarına atılan

küçük ancak aynı zamanda değerli bir adım olduğu kanaatindeyim.

Tavsiyem üzerine tez konusunu genişletme cesareti göstererek,

kentleşme konusunda çalışma gayreti sergileyen Nilüfer Özdemir

Mallı’yı takdir ediyor, eserin yeni tartışma konularına vesile olmasını

ve bu eseri inceleyeceklere katkı sağlamasını diliyorum.

Doç. Dr. Nazlı YÜCEL BATMAZ

Kasım 2022 Ankara

ÖNSÖZ

Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsünde Enerji Yönetimi yüksek lisans tezi olarak hazırlanan eser Doç.

Dr. Nazlı Yücel Batmaz, Prof. Dr. Ömer Keskinsoy ve Doç. Dr. Sevcan

Güleç Solak’tan oluşan jüri önünde 19/07/2022 tarihinde savunularak

kabul edilmiştir. Değerli katkı ve yorumları için kendilerine teşekkürlerimi sunarım.

Yüksek lisans sürecim, Türkiye Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü

ile başlamış, ders döneminin ardından 09.07.2018 tarih ve 703 sayılı

KHK ile TODAİE kapatılmış, bu nedenle tez yazım sürecim Ankara

Hacı Bayram Veli Üniversitesi’nde tamamlanmıştır.

“Enerji Yönetimi” yüksek lisans programı TODAİE tarafından

kamu hizmetlerine göre oluşturulan yüksek lisans programları arasında

ilk kez yer almış ve yapılan sınav ile ETKB ve bağlı ilgili kurum ve

kuruluşları başta olmak üzere farklı kamu kurum ve kuruluşlarından öğrenciler seçilmiştir. TODAİE’nin tüm yüksek lisans programlarında verilen kamu yönetimi ve kamu personel rejimine ilişkin derslere ek olarak petrol, elektrik, doğalgaz, yenilebilir enerji, enerji politikaları, sürdürülebilir enerji ve çevre konularında dersler düzenlenmiştir. Program

kapsamında öğrencilerden görev yapmakta oldukları kurumlara ilişkin

araştırmalar yapmaları ve alanlarında uzmanlaşmaları teşvik edilmiş,

bu nedenle tez konusu görev yapmakta olduğum Maden ve Petrol İşleri

Genel Müdürlüğü’nün görev ve yetki alanına giren madencilik faaliyetleri olarak seçilmiştir. Madencilik faaliyetleri ruhsat hukuku dışında

çevre, orman, iş sağlığı ve güvenliği alanlarında etkili sonuçlar doğurmakla birlikte tez konusu 3213 sayılı Kanun ile sınırlandırılmış, Kanunun çok fazla değişikliğe uğraması nedeniyle ruhsat hukuku süreci sadeleştirilerek anlatılmak istenmiş, Kanunun farklı maddelerinde düzenlenen yaptırıma konu eylemler sınıflandırılmış, kentleşme bağlamında

Kanuna getirilen yeni düzenlemeler incelenmiştir.

Çalışma sonucunda, madencilik faaliyetlerinin, ülke tabii kaynak

ve servetlerin üretilmesinden dolayı kamu yararına haiz faaliyetlerden

olması ve bu faaliyetlerin sonuçlarının etki ettiği alanların yine kamu

viii

yararı gereği korunması zorunluluğu birlikte yorumlanmış, ruhsatlandırma işlemlerinin tamamını yürütmekte olan MAPEG’in 5018 sayılı

Kanunun III sayılı cetvelinde düzenlenen Düzenleyici Ve Denetleyici

Kurumlar arasında yeniden teşkilatlandırılması ve madencilik izinlerinin bütüncül bir yaklaşımla yürütülmesi gerektiği yönünde görüş bildirilmiştir.

Tez, kabul edildiği metne sadık kalınarak, gözden kaçan imla düzeltmeleri tamamlanarak basıma hazırlanmıştır. Önemle belirtmek gerekir ki; tezde yer verilen görüşler şahsıma aittir ve hukuk müşaviri görev yapmakta olduğum ETKB Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğü’nü bağlamaz.

TODAİE’nin devri sürecinde ve tezimi Ankara Hacı Bayram Veli

Üniversitesi’nde tamamlamamda desteğini sunan, kentleşme konusunda çalışmamı önererek tezime katkı sağlayan ve her daim bilgisini

paylaşan değerli danışmanım Doç. Dr. Nazlı Yücel Batmaz’a sonsuz

saygı ve teşekkürlerimi sunarım. Maden hukuku çalışmalarında cömert

bilgi paylaşımları ve içten destekleri ile katkı sağlayan çalışma arkadaşlarıma, kıymetli emekleri için annem ve babama, sonsuz destekleri için

kardeşim Sinem ve sevgili eşim Ömer’e teşekkür ederim.

Nilüfer ÖZDEMİR MALLI

Kasım 2022 Strazburg

İÇİNDEKİLER

ÖNSÖZ.............................................................................................. vii

TEŞEKKÜR .......................................................................................ix

TAKDİM ............................................................................................xi

KISALTMALAR ..............................................................................xv

1. GİRİŞ...............................................................................................1

2. İDARİ YAPTIRIMLAR VE İDARİ YAPTIRIM

UYGULANMASINDA ESAS OLAN İLKELER........................4

2.1. İdari Yaptırımlar ve Hukuki Niteliği.........................................4

2.1.1. İdari Yaptırım Kavramı ..................................................4

2.1.2. İdari Yaptırımların Amacı ..............................................7

2.1.3. İdari Yaptırım Uygulama Yetkisi .................................10

2.1.4. 5326 sayılı Kabahatler Kanunu ve Özel Kanun

Niteliğinde 3213 Sayılı Kanun ....................................12

2.2. İdari Yaptırımların Uygulanmasında Esas Olan İlkeler..........14

2.2.1. Kanunilik İlkesi.............................................................14

2.2.2. Yargı Kararına Gerek Olmaksızın Bir İdari İşlemle

Tesis Edilme ................................................................18

2.2.3. Malvarlığı Üzerinde Etkili Olma ..................................21

2.2.4. Şahsilik..........................................................................22

2.2.5. Ne Bis In Idem Kuralının Uygulanması........................24

2.2.6. Gerekçe Gösterme Zorunluluğu....................................27

2.2.7. Ölçülülük ve Orantılılık................................................30

2.2.8. Geriye Yürümezlik İlkesi..............................................32

2.2.9. Lehe Hükmün Geçmişe Uygulanması İlkesi ................34

3. MADEN HUKUKUNDA TEMEL KAVRAMLAR VE

KANUNDA DÜZENLENEN YAPTIRIM TÜRLERİ..............37

3.1. Maden ve Maden Hakkı ..........................................................37

3.2. Tarihsel Süreci ile Maden Mevzuatı: Önemli Yapısal

Değişiklikler............................................................................43

3.2.1. 1858 Tarihli Arazi Kanunnamesi..................................43

3.2.2. 1861 Maadin Nizamnamesi ..........................................44

3.2.3. 1869 Maadin Nizamnamesi ..........................................46

xii

3.2.4. 1887 Maadin Nizamnamesi ..........................................48

3.2.5. 1906 Maadin Nizamnamesi ..........................................50

3.2.6. 3/3/1954 tarih ve 6309 sayılı Maden Kanunu ile

4/6/1985 tarih ve 3213 sayılı Maden Kanunu .............51

3.3. 4/6/1985 tarih ve 3213 sayılı Maden Kanunu Uyarınca

Temel Kavramlar....................................................................57

3.3.1. Maden Ruhsatı Düzenlenmesi ve Maden Grupları.......57

3.3.2. Müracaat ve Takaddüm Hakkı......................................61

3.3.3. Buluculuk Hakkı...........................................................63

3.3.4. Arama Ruhsatı ..............................................................66

3.3.5. Görünür Rezerv Geliştirme Hakkı................................69

3.3.6. İşletme Ruhsatı .............................................................71

3.3.7. İşletme İzni ...................................................................72

3.3.8. Hammadde Üretim İzni ................................................74

3.3.9. Devlet Hakkı.................................................................75

3.3.10. Ruhsat Bedeli..............................................................78

3.3.11. Maden Sahaların Denetimi ve Teknik Belgeler..........80

3.3.11.1. Maden sahaların denetimi.............................80

3.3.11.2. Teknik belgeler.............................................82

3.3.12. 3213 Sayılı Kanun Kapsamında Yapılan Taleplerin

İncelenmesi..................................................................86

3.4. Maden Kanunu Uyarınca Hak Sahipleri ve İlgililer................87

3.4.1. Devlet............................................................................87

3.4.2. Kamu Kurum ve Kuruluşları ........................................90

3.4.3. Ruhsat Sahipleri ve Rödovansçı ...................................92

3.4.4. Hammadde Üretim İzni Sahibi ve Faaliyeti

Gerçekleştiren Kişi ......................................................99

3.4.5. Maden Kanunu Uyarınca Mesleki Sorumluluğu

Bulunanlar .................................................................102

3.4.5.1. Daimi nezaretçiler ........................................102

3.4.5.2. Teknik elemanlar..........................................104

3.4.5.3. Yetkilendirilmiş Tüzel Kişilikler (YTK).....106

3.4.5.4. Türkiye Yerbilimleri Veri ve Karot Bilgi

Bankası (TÜVEK) ve Ulusal Maden

Kaynak ve Rezerv Raporlama

Komisyonu (UMREK).................................110

3.5. Maden Kanunu’nda Düzenlenen İdari Yaptırım Türleri.......113

3.5.1. Genel Olarak ...............................................................114

xiii

3.5.2. Ruhsat İptali................................................................114

3.5.3. Madencilik Faaliyetlerinin Durdurulması...................116

3.5.4. İdari Para Cezaları ......................................................118

3.5.5. Mülkiyetin Kamuya Geçirilmesi, Üretilen Madene

El Konulması.............................................................123

3.5.6. Beyanların Belirli Süre Geçersiz Sayılması................125

3.5.7. İlgili Mesleki Kuruma Bildirim Yapılmasına Dair

Uygulama ..................................................................127

3.5.8. Haksız Yere Hak İktisabı............................................128

3.5.8.1. Üretim ve sevkiyata yönelik haller...............129

3.5.8.2. Üretim tekniğine ilişkin haller......................132

3.5.8.3. Beyanlara ilişkin haller.................................132

3.6. İdari Yaptırım Gerektiren Haller...........................................134

3.6.1. Yedinci Madde İzinlerine Dair Yaptırımlar................134

3.6.1.1. İzinlerin süresinde alınamaması ...................134

3.6.1.2. İlgili izin olmaksızın veya izin alanı

dışında çalışılması ........................................139

3.6.1.3. Uyulması gereken mesafelerin ihlal

edilmesi ........................................................141

3.6.2. Üretim Sürecine İlişkin İdari Yaptırım Gerektiren

Haller.........................................................................142

3.6.2.1. Üretilen madenin kayıt altına alınmaması....142

3.6.2.2. Belirli sürede işletme projesinde belirtilen

üretim miktarının gerçekleştirilmemesi .......145

3.6.2.3. İşletme projesine aykırı faaliyette

bulunulması, proje revizyonunun

MAPEG’e bildirilmemesi ............................147

3.6.2.4. Termin planında belirtilen sürede madenin

ekonomik olarak işletilememesi...................150

3.6.2.5. Zorunlu istihdam şartları sağlanmaksızın

işletme faaliyeti yapılması............................151

3.6.3. Teknik Bilgi ve Belgelere Dair Yaptırım

Gerektiren Haller.......................................................153

3.6.3.1. Daimi nezaretçi defterinin mevzuata

uygun tutulmaması.......................................153

3.6.3.2. YTK beyanlarının gerçek dışı veya

yanıltıcı olması.............................................155

xiv

3.6.3.3. Arama faaliyet raporlarına ilişkin

yaptırımlar....................................................156

3.6.3.4. İşletme projesinde teknik eksiklikler

bulunması .....................................................158

3.6.3.6. İşletme ruhsatı süre uzatım talebinin

süresinde yapılmaması .................................159

3.6.3.6. İşletme faaliyet raporunun süresinde

verilmemesi ..................................................160

3.6.3.7. Pasa, bakiye ve cürufların muhafazası .........162

3.6.3.8. KEP adresi sunulmaması..............................163

3.6.4. Mali Yükümlülüklere Dair Yaptırım Gerektiren

Haller.........................................................................164

3.6.4.1. Ruhsat bedelinin yatırılmaması ....................164

3.6.4.2. Faaliyeti gerçekleştiren kişinin mali

yükümlülüğünü yerine getirmemesi.............165

3.6.5. Rödovans Sözleşmesine Dair Yaptırımlar..................166

3.6.6. Denetimlere Katılmama veya Engel Olma .................167

3.6.7. Hafriyat Dökerek Maden Rezervinin Kaybına

Sebebiyet verme ........................................................168

3.7. Maden Kaçakçılığı Suçu ve Madencilik Faaliyetlerinden

Yasaklanma...........................................................................170

3.8. İdari Yaptırımlara Karşı Başvuru Yolları ve Süresi..............171

4. KENTLEŞME BAĞLAMINDA RUHSAT SAHALARININ

KISITLANMASI........................................................................173

4.1. Genel Olarak Kısıtlama Yetkisi ............................................173

4.2. Madenlerin Kentleşmedeki Rolü ve Kentlere Etkisi.............174

4.3. Maden Sahalarının Yerleşim Alanlarına Olan Mesafesi

ve Etkileri..............................................................................179

4.4. Yeni verilecek Ruhsat Alanlarına İlişkin Kısıtlama..............181

4.5. Yatırım Çakışması.................................................................184

4.6. Maden Ruhsatlarının Taşınması............................................187

4.7. Maden Bölgesi.......................................................................189

4.8. Kentleşme Bağlamında Kısıtlama Örneği Olarak İstanbul –

Cebeci Maden Bölgesi..........................................................195

5. SONUÇ.........................................................................................201

KAYNAKLAR ................................................................................207

KAYNAKLAR

Akcan, S. (2018). Batman’da Petrolün Bulunması, Kente Sosyoekonomik ve Sosyokültürel Etkileri (1940-1970), Yüksek Lisans Tezi, Batman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Akıllıoğlu, T. (1982). Yönetsel İşlemlerde Gerekçe İlkesi. Amme

İdaresi Dergisi, 5(2), 7-19.

Akyılmaz, B. (2000). İdari Usul İlkeleri Işığında İdari İşlemin Yapılış Usulü, (Birinci Basım). Ankara: Yetkin Yayınları.

Akyılmaz, B., Sezginer, M., Kaya, C. (2015). Türk İdare Hukuku

(Birinci Bası). Ankara: Savaş Yayınevi.

Atay, İ. E., (2018). İdare Hukuku (6. Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi.

Balta, T. B. (1972). İdare Hukuku (Birinci Baskı). Ankara: Ankara

Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No:326.

Baş, H. H. (2009). Maden Hukuku İle İlgili İdari Yargı Kararları ve

Mevzuat (Birinci Baskı). Ankara: Beta Yayınları.

Baştanlar, D. (1982). Maden Kanunu – Taşocakları Nizamnamesi.

Ankara: Olgaç Matbaası.

Bozkurt, G. (2020). Batı Hukukunun Türkiye’de Benimsenmesi

(Üçüncü Bası). Ankara: TTK Yayını.

Candan, T. (2017). Açıklamalı İdari Yargılama Usulü Kanunu (Birinci Bası). Ankara: Yetkin Yayınları.

Ceylan, M. (2021). İdari Yaptırımların Düzenlenmesinde ve Uygulanmasında Yetki, Doktora Tezi Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.

Crawford, H. (2011). Sümer ve Sümerler (çev. N. Uzan). Ankara:

Arkadaş Yayınları.

Çağatay, N. 1943, Osmanlı İmparatorluğunda Maden İşletme Hukuku, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 2(1), 117-126. (Çal, S.

208

(2012). Türk İdare Hukukunda Ruhsat (İkinci Baskı). Ankara: Seçkin

Yayınları.

Demir, Ö. (2017). Cumhuriyet Dönemi Madencilik Politikaları ve

Etibank’ın Rolü, Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.

Dilli, R. H. (2019). Cebeci Taş Ocaklarındaki Yüksek Şevlerin Duraylılıklarının Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.

Donay, S. (1972). “İdarenin Ceza verme Yetkisi Konusunda Anayasa Mahkemesinin Bir Kararı Üzerine Düşünceler Düşünceler”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 37(1-4), 411-427.

Dönmezer, S., Erman. S. (1981). Nazari ve Tatbikî Ceza Hukuku,

(Yedinci Bası). İstanbul: İ.Ü. Yayın No: 2854 - İÜHF Yayınları

No:634, 22, 23,682, 827- 1828,

Duran, L. (1964). İdare Hukuku Meseleleri (Gözden Geçirilmiş İlaveli Yeni Yayın). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.

Duran, L. (1997). Türkiye'de Bağımsız İdari Otoriteler. Amme İdaresi Dergisi, 30(1), 3-10.

Dursun, C. (2017). Karşılaştırmalı Hukukta Rödovans Sözleşmesinin Tarafları, Konusu, Hukuki Niteliği ve Geçerliliği, Doktora Tezi,

Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 91, 195, 275,

Düren, A. (1975). İdare Malları. Ankara: Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayını.

Ekemen, N. (1957). Şerhli İzahlı Maden Kanunu (İkinci Baskı). İstanbul: Nu D Matbaası.

Erdoğan, K. (2018). Maden Hakkını Devir Sözleşmesi ile Rödövans

Sözleşmesi Arasındaki Ayırım. Ankara Hacı Bayram veli Üniversitesi

Hukuk Fakültesi Dergisi”, 22(1), 95-141.

Erdoğan, O. (2007). Para Cezaları ve İnfazı (Birinci Baskı). İstanbul: Beta Yayınları.

Erkut, C. (2015). İptal Davasının Konusunu Oluşturma Bakımından

İdari İşlemin Kimliği (Birinci Baskı). Ankara: Danıştay Matbaası.

209

Fındıkgil, Y. (1966). Maden Hukuku (Birinci Baskı). İstanbul: İstanbul Teknik Üniversite Matbaası.

Giritli, İ., Bilgen, P., Akünger T. (2001). İdare Hukuku (Birinci

Baskı). İstanbul: Der Yayınları.

Göğer, E. (1979). Maden Hukuku (Birinci Baskı). Ankara: Ankara

Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayını, Sevinç Matbaası.

Gölcüklü, F. (1963). İdari Ceza Hukuku ve Anlamı; İdarenin Cezai

Müeyyide Tatbiki. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 18(2), 115-182.

Gözler K. (2003). İdare Hukuku (Birinci Baskı). Bursa: Ekin Kitabevi.

Gözübüyük, Ş., Tan, T. (2013). İdare Hukuku (Altıncı Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi.

Gülan, A. (2008). Maden İdare Hukukumuzun Ana İlkeleri ve Temel Müesseseleri (Birinci Baskı). İstanbul: Lamure Yayınları.

Güler, B. (2006). İstanbul Ayazağa-Cebeci-Çatalca Bölgelerindeki

Agrega Kaynaklarının Yüksek Dayanımlı Betonda Kullanılabilirliği,

Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Güloğlu, Y., Suran, S. (2021). Maden İdari Para Cezaları ve Yargısal Denetimi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(2), 24-48.

Günay, Ö. (2017). Maden Hukuku (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin

Yayınları.

Günday, M. (2017). İdare Hukuku (On birinci Baskı). Ankara: İmaj

Yayınevi.

Güney, E., İnan,N. (2018). Geo-Yerbilim Sözlüğü (Birinci Baskı).

Ankara: Seçkin Yayınları.

Güngör D., Toroslu, H. (2016). Müsadere ve Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılması İlişkisi Üzerine Kısa Bir Değerlendirme. Ankara

Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 65(4), 1967-1980.

Güriz, A. (2006). Hukuk Başlangıcı (On birinci Baskı). Ankara: Siyasal Kitabevi.

210

İleri, T. (2011). Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Türkiye’de Madenciliğin Genel Durumu ve Atatürk’ün Madencilikle İlgili Düşünceleri.

Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 287-296.

İlgezdi, A. R., Sönmez, E., Güçlü, Cem. (2020). İmar Planları ve

Davaları (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Jesus, P., Dardeniz, G. (2015). Anadolu’da Antik Madencilik, Maden Tetkik ve Arama Dergisi, 151, 235-250.

Karabulut, M. (2008). İdari Yaptırımların Hukuki Rejimi (Birinci

Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

Karahanoğulları,O. (2018). İdarenin Hukukla Kavranması: Yasallık

ve İdari İşlemler (Birinci Baskı). Ankara: Turhan Kitabevi.

Kartalkanat, A. (2014). Bolkar Dağlarındaki Eski İşletmeler Vadisinde Yeni Yaş Bulguları ve İlk Maden Ruhsatı: Yazılıtaş (Niğde). Türkiye Jeoloji Bülteni, 57(2). 53-71.

Keleş, R. (2012). Kentleşme Politikası (On birinci Bası). Ankara:

İmge Yayınevi.

Kenanoğlu, M. M. (2006). 1858 Arazi Kanunnamesi ve Uygulanması. Türk Hukuk Tarihi Araştırmaları, (1), 107-138.

Keskin, Ö. (2011). Osmanlı Devleti’nde Maden Hukukunun

Tekâmülü (1861-196). Ankara Üniversitesi Osmanlı Tarihi Araştırma

ve Uygulama Merkezi Dergisi, (29), 125-147.

Koçali, K. (2021). Madenlerde Çalışan Daimi Nezaretçilerin 3213

ve 6331 Sayılı Kanunlar Çerçevesinde Hukuki Yükümlülüklerinin Belirlenmesi ve Belge Takip-Kontrol Sistemi Yazılımının Oluşturulması,

Doktora Tezi, İstanbul Aydın üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü,

İstanbul.

Kubalı, H. N. (1944). Eski Maden Mevzuatımız ve Maden Mülkiyeti. Ebül’ula Armağan, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayını, 795-826.

Kurt, H. (2020). Türk Hukukunda Maden Ruhsatı ve Sicili (Birinci

Baskı). Ankara: Yetkin Yayınları.

Mahmutoğlu, F. S. (1995), Kabahatleri Suç Olmaktan Çıkarma Eğilimi ve Düzene Aykırılıklar Hukukunda Yaptırım Rejimi (İdari Ceza

Hukukunda), İstanbul: Kazancı Yayınları.

211

Mahmutoğlu, F. S. (1996). İdari Para Yaptırımını Gerektiren Eylemler Yönünden Yargılama Rejimi. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 55(1-2), 151-172.

Mutlu, A., Yücel Batmaz, N. (2013). Türkiye’de Kent Hakkı (Birinci

Baskı). Ankara: Orion Yayınları,25.

Mutlu, A., Reyhan, H., Doğan H. H. (2016). Kentleşme (Birini

Baskı). Ankara: Palme Yayıncılık.

Kalkınma Bakanlığı. (2018). On Birinci Kalkınma Planı (2019-

2023) Madencilik Politikaları Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.

Odyakmaz, Z., Kaymak, Ü., Ercan, İ. (2011). Anayasa Hukuku –

İdare Hukuku (Onüçüncü Baskı). İstanbul: Oniki Levha Yayınları.

Oğurlu, Y. (2001). AİHM Kararları ve Türk İdare hukukunda Temel

Hak ve Özgürlüklerin Sınırlandırılmasında Bir yargısal Denetim Ölçütü

olarak Ölçülülük İlkesi. Prof. Dr. Turhan Tufan Yüce’ye Armağan. İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayını, 485-521.

Oğurlu, Y. (2001). İdari Yaptırımlar Karşısında Yargısal Korunma

(İkinci Baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.

Oğurlu, Y. (1999). İdari Yaptırımlara Genel Bir Bakış ve İdari Yaptırım-Ceza Yaptırımı Ayrımı, Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi Dergisi, 3(1). 143-194.

Oğurlu, Y. (2002). Karşılaştırmalı İdare Hukukunda Ölçülülük İlkesi. (Birinci Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

Oğurlu, Y. (2003). İlk Örneklerinden Günümüze Danıştay’ın Ölçülülük İlkesine Yaklaşımı. Danıştay ve İdari Yargı Günü 135. Yıl Sempozyumu Dergisi, 133-154.

Onar, S. S. (1970). İdare Hukukunun Umumi Esasları I.Cilt (Birinci

Baskı). İstanbul: İsmail Akgün Matbaası.

Özay, İ. H. (2004). Günışığında Yönetim (Birinci Baskı). İstanbul:

Filiz Yayınevi.

Özay, İ. H. (1985). İdari Yaptırımlar (Birinci Baskı). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları No:3326.

212

Özdamar, D. (2001). Maden Hakkı ve Maden İrtifakı. Prof. Dr.

Mahmut Tevfik Birsel'e Armağan. İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayını, 319-334.

Özdemir, N. (2016). 3213 Sayılı Maden Kanunu Kapsamında İdari

Para Cezalarının Değerlendirilmesi. İstanbul Barosu Dergisi, 90(3),

143-160.

Özkan, Y. Z., Akbaba, M. A. (2013).” Örneklemeden Rapor Etmeye

Adım Adım Maden Kaynak Tahmini”, Jeoloji Mühendisliği Dergisi,

37(2), 141-158.

Seçkin, S., Üstün, G. (2015). İdari İşlemlerde Takdir Yetkisi ve Gerekçe İlkesi. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Mehmet Akif Aydın’a Armağan, 21(2) (Özel

Sayı), 509-534.

Şağban, E. E. (2021). Uzay Madenciliği Vizyonu Lüksemburg Uzay

Kaynaklarının Aranması ve Kullanımına Daire Kanunun Türkçe Çevirisi. MAPEG Dergi, (4), 12-19.

Şeker, H. (2020). Eshab-ı Mucibe’den Retoriğe Hukukta Gerekçe

(İkinci Basım). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Yayınları No:11.

Tan, T. (2004). İdari Yaptırımlar ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesindeki Güvenceler. Ankara Barosu Hukuk Kurultayında sunuldu,

Ankara (Ankara Barosu Yayını/İnsan Hakları 2, 99.)

Taştekin, S. (2021). Osmanlı Devletinde Maden Hukuku ve İmtiyazlar (Birinci Baskı). Ankara: Bilgin Kültür Sanat Yayınları.

Türkiye Büyük Millet Meclisi 26. Yasama Dönemi 3. Yasama Yılı

Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu, Sıra Sayı 502. URL:

https://www5.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem26/yil01/ss502.pdf

Türkiye Büyük Millet Meclisi 24. Yasama Dönemi 5. Yasama Yılı

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

Raporu, Sıra Sayı 683. URL: https://www5.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem24/yil01/ss683.pdf

Türkiye Büyük Millet Meclisi 24 Yasama Dönemi 5. Yasama Yılı

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

Raporu, Sıra Sayı 686. URL: https://www5.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem24/yil01/ss686.pdf

213

Türkiye Büyük Millet Meclisi 27. Yasama Dönemi 2. Yasama Yılı

Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu

Raporu, Sıra Sayı 41 https://www5.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem27/yil01/ss41.pdf

Telli, S. (1989). İdare Hukuku ve Uluslararası Hukuk Açısından

Madenler (Birinci Baskı). Ankara: S Yayınları.

Tızlak, F. (1995). Osmanlı Maden İşletmeciliğinde Kanunnâmeden

Nizamnâmeye Geçiş ve 1861 Tarihli Maden Nizamnâmesi. Türk Dünyası Araştırmaları, (98), 75-91.

Topaloğlu, M. (2001)..Rödövans Sözleşmesi: Hukuksal Durum Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Türkiye 17. Uluslararası Madencilik Kongresi ve Sergisi Kitabı, Ankara: TMMOB Maden Mühendisleri Odası

Yayını, 249-253.

Topaloğlu, M. (2011). Maden Hukuku (Birinci Baskı). Adana: Karahan Kitabevi Yayınevi.

Topaloğlu, M. (2019) . Maden Hukuku İle İlgili Makaleler (Birinci

Baskı). İstanbul: vedat Kitapçılık.

Toroslu, N. (2018). Ceza Hukuku – Genel Hükümler (Yirmi Dördüncü Basım) Ankara: Savaş Yayınevi.

Tural, E. (2009). Osmanlı Orman ve Maadin ve Ziraat Nezaretinde

Bürokratik Reform. Tarih Dergisi, (48),85-115.

Turan, M. (1981). Madenciliğimizin Tarihsel Gelişimi. TürkiyeMadencilik Bilimsel ve Teknik 7. Kongresi Tebliğler Kitabı. Ankara:

TMMOB Maden Mühendisleri Odası Yayını, 47-63.

Turan, M. (2016). Türkiye’de Maden Hukukunun Tarihi Gelişimi

ve Bazı Ülkelerle Mukayesesi., A. Ş. BALI. (Editörler) Maden Hukuku

Bildiriler Kitabı. Birinci Baskı. Ankara: Astana Yayınları, 17-39.

Turgut, C. (2022). vergisel Kabahatler ve Suçlar (Birinci Baskı).

Ankara: Yetkin Yayınları.

Turgut,T. (2002). Bağımsız İdari Otoriteler veya Düzenleyici Kurullar. Amme İdaresi Dergisi, 35(2), 497-523.

Türk Hukuk Kurumu. (1991). Türk Hukuk Lügatı. Ankara: Türk

Hukuk Kurumu.

214

Türk, H. S. (1981). Madenlerin Devletleştirilmesi. Prof. Dr. Akif Erginay’a 65 inci Yaş Armağanı. Ankara. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları No. 460, 191-200.

Ulusoy, A. (2008). Erkler Ayrılığı ve Yürütme-Yargı İlişkileri Bağlamında Kabahatler Kanununun Değerlendirilmesi. Danıştay ve İdari

Yargı Günü 140. Yıl Sempozyumu. Ankara: Danıştay Tasnif ve Yayın

Bürosu Yayınları No: 77, 21-35.

Ulusoy, A. (2013). İdari Yaptırımlar (Birinci Baskı). İstanbul:

Oniki Levha Yayınları.

Ulusoy, A.(1999). Bağımsız İdari Kurumlar, Danıştay Dergisi,

(100), 3-17.

Uyumaz, A., Güngör, F. (2015). Rödovans Sözleşmesi. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 19(4), 145-185.

Üstüner, S. (2016). 3213 sayılı Maden Kanununda Düzenlenen

Devlet Hakkının Hukuki Niteliğinin Değerlendirilmesi., A. Ş. BALI.

(Editörler) Maden Hukuku Bildiriler Kitabı. Birinci Baskı. Ankara: Astana Yayınları, 81-96.

Yalçın, İ. (2007), Tüm Yönleriyle Kabahatler Hukuku, (Birinci

Baskı) Ankara: Yetkin Yayınları.

Yavuz Marım, T. (2021). Madenlerin İşletilmesi ve Rödövans Sözleşmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Yıldız, T. D., Topaloğlu, M. (2021). Bringing Mining Rights As Capitalss To The Trading Companies From The Perspective Of Valuations

Of Licenses. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(3), 1123-1149.

Yılmaz, E. (2002). Hukuk Sözlüğü (Dokuzuncu Baskı). Ankara:

Yetkin Yayınları.

Yörükhan, A. (2006). Şehir Sosyolojisinin ve İnsan Ekolojisinin Teorik Temeller. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Yurtcan, E. (2005). Kabahatler Kanunu ve Yorum (Birinci Baskı).

İstanbul: Beta Yayınevi.

215

Yücel Batmaz, N. (2010). Küresel Kentlerin Yönetimi ve İstanbul

İçin Bir Model Önerisi, Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Yüksel, Ö. (2014). Üretimi Azaltılmış Maden Kentlerinin Gelişim

Süreci ve Geleceği: Zonguldak Örneği, Doktora Tezi, Yıldız Teknik

Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

Zaman, E. M. (2004), Zonguldak Kömür Havzasının İki Yüzyılı. Ankara: TMMOB Maden Mühendisleri Odası Yayınları.

Zanobini, G. (1964). İdari Müeyyideler. (Çev. H. Y. Günal,). Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.

216

YARGI KARARLARI

AYM. 16.02.1965 tarih, E: 1963/126, K:1965/7 sayılı kararı

AYM. 21.06.1979 tarih, E:1979/1, K:1979/30 sayılı kararı

AYM. 06.07.1993 tarih, E:1993/5, K.1993/25 sayılı kararı

AYM. 22.09.1993 tarih, E:1993/8, K.1993/31 sayılı kararı

AYM. 23.10.1996 tarih, E:1996/48, K:1996/41 sayılı kararı

AYM. 03.12.1992 tarih, E:1992/45, K:1992/51 sayılı kararı

AYM. 15.05.1997 tarih, E. 1996/72, K.1997/51 sayılı kararı

AYM. 23.05.2001 tarih, E. 2001/232, K.2001/89 sayılı kararı

AYM. 04.04.2003 tarih, E:2001/392,K:2003/60 sayılı kararı

AYM. 21.09.2004 tarih, E:2002/100,K:2004/109 sayılı kararı

AYM. 26.07.2017 tarih, E: 2015/146,K: 2017/130 sayılı kararı

AYM. 01.11.2017 tarih, E:2017/36,K:2017/147 sayılı kararı

AYM. 04.11.2021 tarih, E.2019/4, :2021/2021 sayılı kararı

UM. 08.05.1998 tarih,E: 1998/10, K:1998 / 12 sayılı kararı

Danıştay İDDGK.24.10.1974 tarih ve E:1974/33, K:1974/ 62 sayılı

kararı

Danıştay İDDK. 17.11.2011 tarih, YD İtiraz No:2011/423 sayılı kararı

Danıştay İDDK. 30.03.2015 tarih, E:20113/4135, K:2015/1021 sayılı kararı

Danıştay İDDK. 17/12/2018 tarih, YD İtiraz No:2018/647 sayılı kararı

Danıştay 12. Dairesinin 26.01.1967 tarih, E:1966/1860,K:1967/76

sayılı kararı

Danıştay 8. Dairesinin 23.01.2003 tarih, E:2002/1638

K.2003/7358 sayılı kararı

Danıştay 10. Dairesinin 05.12.2003 tarih, E: 2002/521, K:

2003/4772 sayılı kararı

217

Danıştay 8. Dairesinin 07.09.2015 tarih, E:2015/4292,

K:2015/6730 sayılı kararı

Yargıtay İBGK. 06.07.1970 tarih, E:1969/7, K:1970/6 sayılı kararı

Yargıtay HGK. 30.09.1981 tarih, E:1981/1-167, K:1981/656 sayılı

kararı

Yargıtay HGK. 23.10.2013 tarih, E:2013/14-215, K: 2013/1487 sayılı kararı

Yargıtay 10. HD. 17.10.2014 tarih, E:2014/16695, K: 2014/19906

sayılı kararı

Yargıtay 11. HD, 04.03.2002 tarih, E:2001/8457, K: 2002/1813 sayılı kararı

Yargıtay 14. HD, 20.02.2007 tarih, E:2007/111, K: 2007/1552 sayılı

kararı

Yargıtay 14. HD, 8.12.2005 tarih, E:2004/12958, K: 2005/12044

sayılı kararı

Yargıtay 13. Ceza Dairesinin 08.03.2016 tarih, E:2015/2588,

K:2016/3935 sayılı kararı

Yargıtay 19. Ceza Dairesinin 15.01.2019 tarih, E:2018/3034,

K:2019/194 sayılı kararı

Danıştay 8. Dairesinin ……… sayılı kararı ile onanan Sivas İdare

Mahkemesi’nin 21.10.2015 tarih, E:2014/1750 K:2015/1606 sayılı

Adana BİM 2. İDD. E:2021/1699, K:2022/239 sayılı kararı

Ankara BİM 6. İDD. E:2021/907, K:2021/1988 sayılı kararı

Ankara BİM. 6.İDD. 14.06.2021 tarih, E:2020/976, K:2021/1052

sayılı kararı

İstanbul BİM 9 İDD 15.09.2020 tarih E:2020/476 K:2020/753 sayılı

kararı

Konya BİM 5. İDD 12.22.2020 tarih ve E:2020/1057 K:2020/2776

sayılı kararı

Aksaray İdare Mahkemesi 20.02.2020 tarih, E:2019/664,

K:2020/147 sayılı kararı

218

Ankara 9. İdare Mahkemesi 31.01.2020 tarih,E: 2019/475, K:

2020/237 sayılı kararı

Ankara 14 İdare Mahkemesi 13.12.2019 tarih, E:2019/639,

K:2019/2343 sayılı kararı

Ankara 18. İdare Mahkemesi 18.02.2020 tarih, E: 2019/1467,

K:2020/402 sayılı kararı

Balıkesir İdare Mahkemesi 31.12.2019 tarih, E:2019/749,

K:2019/863 sayılı kararı

Edirne İdare Mahkemesi 24.03.2021 tarih, E:2021/147 K:2021/530

sayılı kararı

Isparta 2. İdare Mahkemesi 31.03.2022 tarih, E:2021/190

K:2022/280 sayılı kararı

Konya 1. İdare Mahkemesi 30.01.2020 tarih, E: 2019/618,

K:2020/146 sayılı kararı

Kahramanmaraş İdare Mahkemesi 12.03.2020 tarih, E: 2019/805,

K: 2020/248 sayılı kararı Kastamonu İdare Mahkemesi 18.03.2020 tarih, E:2020/22, K:2020/432 sayılı kararı

Konya 1. İdare Mahkemesi’nin 07/04/2021 tarih, E:2021/26 ,

K:2021/445 sayılı kararı

Tokat İdare Mahkemesi’nin 31.12.2019 tarih, E:2019/485,

K:2019/716 sayılı kararı

Tokat İdare Mahkemesi 30.10.2020 tarih, E: 2019/458, K: 2020/718

sayılı kararı

Ankara BİM 6.İDD. 03/12/2020 tarih, E:2020/429,K:2020/1253 sayılı kararı ile onanan Kayseri 1. İdare Mahkemesi 28.11.2019 tarih,

E:2019/535, K:1101 sayılı kararı

Ankara BİM 6.İDD. 07/11/2019 tarih, E:2019/1152, K: 2019/2072

sayılı kararı ile onanan Kayseri 1. İdare Mahkemesi 13.03.2019 tarih

E:2018/765, K:2019/227 sayılı kararı

İzmir BİM 7.İDD. 06.04.2022 tarih, E:2022/133, K:2022/431 sayılı

kararı ile onanan Muğla 1. İdare Mahkemesi 12.11.2021 tarih,

E:2020/705, K:2021/1157 sayılı kararı

219

Konya BİM 5. İDD. E:2020/812, K:2020/1735 sayılı kararı ile onanan Isparta 1. İdare Mahkemesi 12.11.2020 tarih, E:2020/533, K:

2020/1447 sayılı kararı

Konya BİM 5. İDD. 04/03/2021 tarih, E:2020/1444, K:2021/419

sayılı kararı ile onanan Antalya 5. İdare Mahkemesi’nin 25/12/2020

tarih, E:2019/883, K:2020/204 sayılı kararı

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar