Tüketicinin Korunması

Dün, Bugünü, Gelecek
Yayınevi: Yetkin Yayınları
Yazar: Kutlu KÖYCÜ
ISBN: 9786050515534
297,50 TL 350,00 TL

Adet

 
   0 yorum  |  Yorum Yap
Kitap Künyesi
Yazar Kutlu KÖYCÜ
Baskı Tarihi 2023/05
Baskı Sayısı 1
Boyut 16x24 cm (Standart Kitap Boyu)
Cilt Karton kapak
Sayfa Sayısı 271

Dr. Kutlu KÖYCÜ

Tüketicinin Korunması Dün, Bugünü, Gelecek


Tüketicinin korunması politika ve uygulama alanının dünü, bugünü ve geleceğinin incelendiği bu kitap, konuyla ilgilenen öğrencilere, aka-demisyenlere, hukukçulara ve tabi ki tüm tüketicilere, alanla ilgili geniş bir perspektif sunabilmek amacıyla yazıldı. Kitap, Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nde ge-ride bıraktığım on altı senelik görev süremde edindiğim bilgi ve tecrü-beler ile birlikte bu alanda Amerika Birleşik Devletleri ve Almanya’da kaleme aldığım yüksek lisans tezlerinin ve de konuyla ilgili makalele-rimin gözden geçirilerek güncellenmiş hallerini de içeriyor.

Kitabın hazırlanması, birçok meslektaşımın ve konuyla ilgili olarak yurtdışında aldığım yüksek lisans eğitimlerinin tamamlanmasında emeği geçen çok sayıda kişinin yardımlarıyla mümkün oldu. Öncelikle, 2013-2015 yılları arasında Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Northeastern Üniversitesi’nde tamamladığım yüksek lisans öğrenimi kapsamında sağlanan burs nedeniyle -mülga- Gümrük ve Ticaret Bakanlığı yetkililerine teşekkür etmek isterim. Bunun yanında, Northeastern Üniversitesi’ndeki yüksek lisans tez çalışmama ciddi katkılar sunan tez danışmanım Prof. Dr. Edward MURPHY ve Dr. Heather BROWNE’a da şükranlarımı sunuyorum.

Ayrıca, yine konuyla ilgili olarak, Jean Monnet Burs Programı kap-samında, Almanya’da bulunan Bonn Üniversitesi Avrupa Entegrasyonu Çalışmaları Merkezi’nde (ZEI) 2022 yılında tamamladığım yüksek li-sans öğrenimini mümkün kılan Avrupa Komisyonu’na ve Dışişleri Ba-kanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı Jean Monnet Burs Programı yetkilile-rine de teşekkürü bir borç bilirim. Bir diğer teşekkürüm de, Bonn Üni-versitesi’nde kaleme aldığım ve bu kitabın bir kısmını oluşturan yüksek lisans tezime yapıcı katkılar sunarak çalışmayı zenginleştiren tez danış-manım Dr. Kristina SCHREIBER içindir; kendisine müteşekkirim.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

Bahsi geçen çok değerli isimlere ilaveten, birlikte yayımladığımız çalışmalardaki bilgileri güncelleştirerek bu kitap içerisinde kullanmama izin veren, değerli görüş ve önerilerinden her zaman yararlandığım tüke-tici mahkemesi hakimi Mehmet Akif TUTUMLU beyefendiye de teşek-kürlerimi sunmak isterim.

Kitabın özellikle güncel tüketici mevzuatı bölümünün kaleme alın-ması aşamasında, uzmanı oldukları alanlar itibariyle çok değerli katkı-lar sunan Ticaret Bakanlığı bünyesindeki değerli meslektaşlarım Gizem SALALI, Özden YAVAŞ, Mustafa TOKER, Tuğba Hazal SAYALGI, Serkan KARASEYFİOĞLU ve Murat YAŞAR’a da şükranlarımı suna-rım. Bununla birlikte, bu kitapta yer alan hiçbir görüş ya da değerlen-dirmenin, Ticaret Bakanlığı’nın ya da yukarıda adı geçen meslektaşla-rımın görüşlerini yansıtmadığını ve çalışmanın kişisel değerlendirme-lerimden oluştuğunu belirtmekte yarar görüyorum.

Bu kitabın yazım aşamasında verdiği karşılıksız destekten ötürü, değerli eşim Michelle Joleane LYNCH KÖYCÜ’ye de özel olarak te-şekkür etmek isterim.

Kitabın basımını üstlenen Yetkin Basım Yayım ve Dağıtım A.Ş.’nin yöneticisi Muharrem BAŞER’e ve kitabı titizlikle yayına ha-zırlayan Yetkin Basımevi’nin çalışanlarına da ayrıca teşekkür ederim.

Kitabı Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Göze-timi Genel Müdürlüğü’nün çeşitli birimlerinde ustalıkla ve fedakarlıkla çalışan tüm ticaret uzmanı ve ticaret uzman yardımcısı arkadaşlarıma armağan etmek isterim. Bu seçkin uzman kitlesinin bir parçası olmak-tan mutluluk duyuyorum.

Dr. Kutlu KÖYCÜ

Aşağı Ayrancı, Ankara

20. yüzyılın ortalarından itibaren dünya gündemine giren tüketici-nin korunması, toplumda aslen ya da vekalet ilişkisi yoluyla mesleki ya da ticari faaliyet konusu olmayan ekonomik ilişkiler tesis eden tüm bi-reyler olarak tanımlayabileceğimiz tüketicilerin, girdikleri ekonomik ilişkiler itibariyle iktisadi çıkarları ile sağlık ve güvenliklerinin korun-masını temel öncelik olarak belirlemiş olan önemli bir kamu politikası alanıdır. Bu kapsamda, tüketicilerin, sosyal devlet anlayışına uygun olarak, piyasadaki haksız ticari uygulamalardan ve haksız sözleşme şartlarından korunması için denetimler ve düzenleyici işlemler yapıl-ması, piyasadaki güvensiz ürünlerin tespit edilerek geri çekilmeleri (re-call) ve ayrıca tüketicinin eğitimi ve bilinçlendirilmesi gibi faaliyetler, kamu idarelerinin üstlendikleri sorumluluklar olmuştur. Bu kitap, tüke-ticinin korunması kavramını, tarihsellik, kamu politikası analizi, hu-kuksal – kanuni boyut, Türkiye - Avrupa Birliği ilişkileri, kurumsal sosyal sorumluluk ve tüketici politikasının geleceği gibi boyutlardan incelemek suretiyle, tüketicinin korunması alanıyla ilgili öğrenim gören öğrencilere, bu alanda çalışan akademisyenlere, hukukçulara, kamu gö-revlilerine, sivil toplum kuruluşu üyelerine ve de konuya ilgi duyan tüm tüketicilere alanla ilgili yeni ve genişletilmiş bir perspektif sunmak amacıyla hazırlanmıştır.

Tüketicinin korunması kavramının daha iyi anlaşılması, öncelikle kavramın sahip olduğu tarihsel sürecin incelenmesini gerektirmektedir. Bu nedenle kitabın ilk bölümünde, tüketicinin korunması alanının ta-rihsel geçmişi ele alınacak, alanın bir kamu politikası alanı olarak de-ğerlendirilmesine yardımcı olacak hukuksal, idari ve akademik kaynak-lar incelenerek, kavramın daha açık bir şekilde anlaşılması ve yorum-lanması sağlanmaya çalışılacaktır. Bu inceleme, politika alanının Av-rupa Birliği’nde nasıl ele alındığına yönelik bir incelemeyi de içerecek-

tir. Kavramın Avrupa Birliği özelinde incelenmesinin ardından da, tü-keticinin korunmasının Türkiye’de geçirdiği süreç, içerisinde bulundu-ğumuz Avrupa Birliği üyelik sürecinin tüketicinin korunmasıyla ilgili gereksinimleri ve konuyla ilgili tarihsel gelişmeleri de içerecek bir şe-kilde okuyucuya aktarılacaktır.

Kitabın ikinci bölümü, Türkiye’de halihazırda uygulanan tüketici-nin korunması mevzuatının ayrıntılı bir incelemesini içermektedir. Bu kapsamda, başta 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun olmak üzere, alanla ilgili uygulama yönetmelikleri detaylı bir şekilde incelenecektir. Bu inceleme, haksız sözleşme şartları, ayıplı mal ve hiz-metler, mesafeli satışlar, taksitle satışlar, ön ödemeli konut satışları, finansal hizmet sözleşmeleri, devre tatil ve paket tur sözleşmeleri, abo-nelik sözleşmeleri, ticari reklam ve ilanlar, garanti ve satış sonrası hizmetler, yenilenmiş ürünler, tüketici hakem heyetleri, tüketici mah-kemeleri ve arabuluculuk müessesesi gibi, tüketicinin korunması ala-nını oluşturan birçok kavramla ilgili ayrıntılı bir analiz özelliğindedir. Kitapta söz konusu kavramlar; konuyla ilgili içtihatlar, idari kararlar ve muhtelif istatistiki bilgiler eşliğinde incelenecek, böylece analizin salt bir mevzuat metni analizi ile sınırlı kalmaksızın daha geniş bir çerçe-veyle okuyucuya sunulması sağlanmaya çalışılacaktır.

Kitabın üçüncü bölümü, tüketicinin korunması politikasının gele-ceğine ilişkin öngörüleri içermektedir. Bu kapsamda, üçüncü bölümde, Avrupa Birliği tüketici politikasının son dönemdeki güçlü eğilimleri ve bu eğilimler doğrultusunda hazırlanan Birlik hukuksal kaynakları ana-liz edilecektir. Bu bölüm kapsamında incelenecek olan konu ile ilgili tüm politika belgeleri ve hukuki kaynaklar, politika alanının önümüz-deki dönemdeki iki ana ekseninin "dijitalleşme" ve "sürdürülebilir-lik" olacağını işaret etmektedir. Bu doğrultuda, Avrupa Birliği’nin ko-nuyla ilgili direktif ve politika belgeleri ayrıntılı bir analize tabi tutula-

caktır. Bu analiz, ülkemizde tüketicinin korunması alanının önümüz-deki dönemde hangi yönlere evrileceği konusunda yapılacak değerlen-dirmeleri de içeriğinde barındıracaktır.

Kitabın dördüncü ve son bölümü, tüketicinin korunması ile özel sektör kurumsal sosyal sorumluluğu arasındaki ilişkiye ayrılmıştır. Özel sektördeki firmaların, gerçekleştirdikleri ticari faaliyetlerin öte-sinde, kamu yararına dair muhtelif fonksiyonların da özneleri olması gerektiğine yönelik görüşler, özellikle son yıllarda ağırlık kazanmaya başlamıştır. Bu amaçla, “kurumsal sosyal sorumluluk” adı verilen bir özel sektör vizyonu ortaya konmuştur. Dördüncü bölümde, kurumsal sosyal sorumluluk kavramıyla tüketicinin korunması arasındaki ilişki-nin doğasını daha iyi kavramak açısından; bütünleştirici sosyal sorum-luluk teorilerine odaklanan bazı analizlerin yapılması suretiyle, tüketi-cinin korunması politika alanı daha özel sektör bazlı -ve bu nedenle daha kapsayıcı- bir yaklaşımla değerlendirilmeye çalışılacaktır. Bölüm kapsamında ayrıca, yukarıda bahsi geçen analizler yoluyla elde edile-cek bulgular vasıtasıyla, “özdenetim (self-regulation)” ve “ortak dene-tim (co-regulation)” gibi kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetlerinin, tüketici haklarına yönelik daha yüksek standartların ortaya konması ve tüketicilerin daha güçlü ekonomik aktörler haline getirilmeleri yönle-rinden etkili araçlar olup olmadıkları tartışılacaktır.

TEŞEKKÜR ................................................................................................. 5

ÖNSÖZ ......................................................................................................... 7

TABLOLAR LİSTESİ .............................................................................. 19

BİRİNCİ BÖLÜM

BİR KAMU POLİTİKASI ALANI OLARAK TÜKETİCİNİN KORUNMASI

1.1. TÜKETİCİNİN KORUNMASININ TARİHÇESİ ............................ 21

1.2. TÜKETİCİNİN KORUNMASINI BİR KAMU POLİTİKASI ALANI OLARAK GÖRMEK ..................................................... 25

1.2.1. Politika Alanının Aktörleri .............................................. 28

1.2.1.1. Devlet - Bürokrasi ......................................... 29

1.2.1.2. Özel Sektör ................................................... 31

1.2.1.3. Yurttaşlar ve Tüketici Örgütleri .................... 32

1.3. TÜKETİCİNİN KORUNMASI ALANINDA BİR MODEL OLARAK AVRUPA BİRLİĞİ .................................................... 34

1.3.1. Avrupa Birliği’nde Tüketicinin Korunmasının Tarihçesi ......................................................................... 34

1.3.2. Avrupa Birliği Tüketici Politikasını Anlamak Açısından Önem Taşıyan Bazı Anahtar Kavramların İncelenmesi: “Paylaşılmış Yetkiler”, “Yerellik”, “Maksimum ve Minimum Harmonizasyon” .................. 37

1.3.3. Avrupa Nezdinde Tüketici Koruma Modellerine Genel Bir Bakış ............................................................... 41

1.4. TÜRKİYE’DE TÜKETİCİNİN KORUNMASI: TARİHÇE, MEVCUT DURUM ve AB ÜYELİK SÜRECİ ............................... 43

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

12

1.4.1. Türkiye’nin AB’ye Üyelik Sürecinin Tüketicinin Korunması Alanına Yansımaları: AB’den Türkiye’ye Yönelik Politika Transferi ............................................... 47

1.4.1.1. Politika Transferi Kavramı ............................ 47

1.4.1.2. Türkiye’deki Tüketicinin Korunması Politikasında Politika Transferinin Rolü ........ 50

1.4.1.2.1. Avrupa Birliği Türkiye Raporlarında Tüketici Politikası Transferinin İzleri ....... 56

1.4.1.2.2. Politika Transferine Kurumsal Hazırlık: Tüketicinin Korunmasının Güçlendirilmesi Avrupa Birliği IPA II Teknik Destek Projesi ........................................ 58

1.4.1.3. Tüketicinin Korunması Alanında Politika Transferine İlişkin Genel Değerlendirme .............................................. 59

İKİNCİ BÖLÜM

TÜKETİCİNİN KORUNMASI HUKUKUNUN KAPSAMI: 6502 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN VE UYGULAMA YÖNETMELİKLERİ

2.1. AMAÇ, KAPSAM, TEMEL İLKELER ve “TÜKETİCİ” TANIMI ...... 65

2.2. 6502 SAYILI KANUN BAĞLAMINDA TÜRK TÜKETİCİ HUKUKUNU OLUŞTURAN BAZI TEMEL UNSURLAR ............... 69

2.2.1. Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar ..................... 69

2.2.2. Ayıplı Mallar ................................................................... 73

2.2.3. Ayıplı Hizmetler ............................................................. 77

2.2.4. Tüketici Kredileri ............................................................ 80

İÇİNDEKİLER

13

2.2.5. Konut Kredisi ve Ön Ödemeli Konut Satış Sözleşmeleri ................................................................... 84

2.2.5.1. Ön Ödemeli Konut Satışlarında Sözleşmeden Dönme ve 2017-2018 Mevzuat Değişiklikleri .................................. 88

2.2.6. Abonelik Sözleşmeleri .................................................... 90

2.2.7. Mesafeli Sözleşmeler ..................................................... 93

2.2.7.1. Mesafeli Sözleşmelere İlişkin 2022 Değişiklikleri ................................................. 97

2.2.8. Devre Tatil ve Uzun Süreli Tatil Sözleşmeleri ve Bu Alanda 7392 sayılı Kanunla Gelen 2022 Değişiklikleri ................................................................. 100

2.2.9. Paket Tur Sözleşmeleri ................................................ 103

2.2.10. Garanti, Satış Sonrası Hizmetler ve Yenilenmiş Ürünler ......................................................................... 108

2.2.10.1. Garanti ........................................................ 108

2.2.10.2. Satış Sonrası Hizmetler ve Konuyla İlgili 2022 Değişiklikleri ...................................... 110

2.2.10.3. Tüketicinin Korunmasında Yeni Bir Alan: Yenilenmiş Ürünler ............................ 114

2.2.11. Ticari Reklam ve İlanlar ile Haksız Ticari Uygulamaların Denetimi ve Reklam Kurulu – 2022 Değişikliklerinin Önemli Etkileri ................................... 120

2.2.11.1. Ticari Reklam ve İlanların Denetimi ............ 120

2.2.11.2. Haksız Ticari Uygulamalar .......................... 126

2.2.11.3. Reklam Kurulu ............................................ 130

2.2.11.4. Reklam Kurulu’nun Rehberlik Faaliyetleri: İlke Kararları, Kılavuzlar ve Sosyal Medya Etkileyicilerine Yönelik Rehber ........................................................ 134

2.2.11.5. Reklam Kurulu’nun Bazı Örnek Kararları .... 137

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

14

2.2.12. Tüketici Uyuşmazlıklarının Çözümü: Tüketici Hakem Heyetleri, Tüketici Mahkemeleri, Topluluk Davaları ve Arabuluculuk ............................................. 144

2.2.12.1. Tüketici Hakem Heyetlerinin Tarihçesi ...... 144

2.2.12.2. 6502 sayılı Kanun ve Uygulama Yönetmelikleri İtibariyle Tüketici Hakem Heyetleri ......................................... 147

2.2.12.3. Avrupa Birliği’nin 2013/11 sayılı Alternatif Uyuşmazlık Çözümü Direktifi’nin Genel İlkeleri Bağlamında Tüketici Hakem Heyetlerine İlişkin Bir Değerlendirme ............................................ 153

2.2.12.3.1. Uzmanlık, Bağımsızlık ve Tarafsızlık ................................. 154

2.2.12.3.2. Şeffaflık .................................... 156

2.2.12.3.3. Etkinlik ..................................... 158

2.2.12.3.4. Adil Yargılama .......................... 158

2.2.12.3.5. 2013/11 Sayılı Direktif Işığında Tüketici Hakem Heyeti Sisteminin Değerlendirilmesi .................... 160

2.2.12.4. Tüketici Mahkemeleri, Topluluk Davaları ve Tüketici Hukukunda Dava Şartı Olarak Arabuluculuk ........................... 165

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

AVRUPA BİRLİĞİ’NİN TÜKETİCİNİN KORUNMASINA DAİR GELECEK VİZYONU: TÜRKİYE İÇİN ÖNERİLER

3.1. AVRUPA TÜKETİCİ POLİTİKASINDA İKİ ANA EĞİLİM: DİJİTALLEŞME ve SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ............................... 171

İÇİNDEKİLER

15

3.2. BİRLİĞİN TÜKETİCİ POLİTİKASINA YENİ YAKLAŞIMI: “TÜKETİCİLER İÇİN YENİ ANLAŞMA (2019/2161/EC SAYILI DİREKTİF)” .............................................................. 173

3.2.1. Yeni Anlaşmanın Temel Amaçları ve Hazırlık Adımı Olarak “Fitness Check (Hazırlık Belgesi)” ..................... 173

3.2.2. Yeni Anlaşma (2019/2161/EC sayılı Direktif) İtibariyle Dijital Tüketicinin Korunması ....................... 175

3.2.2.1. 2011/83/EC sayılı Tüketici Hakları Direktifi (CRD) ............................................. 175

3.2.2.2. 2005/29 sayılı Haksız Ticari Uygulamalar Direktifi (UCPD) ..................... 178

3.3. AB’DE TÜKETİCİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN “YENİ ANLAŞMA” DIŞINDAKİ GİRİŞİMLER: 2019/770/EC – 2019/771/EC SAYILI DİREKTİFLER ...................................... 179

3.3.1. 2019/770/EC sayılı Dijital İçerik ve Dijital Hizmet Arzına Dair Sözleşmelere İlişkin Direktif ...................... 180

3.3.2. 2019/771/EC sayılı Malların Satışına Dair Sözleşmelere İlişkin Direktif ......................................... 182

3.4. AVRUPA BİRLİĞİ “2020 - 2025 YENİ TÜKETİCİ GÜNDEMİ” ve GÜNDEMİN DİJİTALLEŞME ve SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK EKSENLERİNE YÖNELİK ETKİLERİ ........ 186

3.4.1. Yeşil Dönüşüm ve Sürdürülebilir Tüketim ................... 187

3.4.1.1. Gündem 2020-2025’in Sürdürülebilir Tüketimle İlgili Eylemleri ve Komisyonun Yeni Girişimleri: Yeşil Dönüşüm ve Sürdürülebilirlik Taahhütleri Bakımından Tüketicilerin Güçlendirilmesine Yönelik Komisyon Tasarısı ........................................................ 191

3.4.2. Dijital Dönüşüm ........................................................... 195

3.4.2.1. Gündem 2020-2025’in Dijital Dönüşüme İlişkin Eylemleri ve

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

16

Komisyonun Yeni Girişimleri: Yeni Hazırlık Belgesi (Fitness Check) ve Komisyonun Yapay Zeka ve Finansal Tüketicinin Korunmasına İlişkin İlgili Önerileri ...................................................... 197

3.4.2.2. Dijital Hizmetler Yasası (DSA) ve Dijital Piyasalar Yasası (DMA) ............................... 201

3.5. TÜRKİYE İÇİN YENİ BİR VİZYON: TÜKETİCİNİN KORUNMASINDA AB’YE ENTEGRASYONUN GÜÇLENDİRİLMESİ ............................................................ 203

3.6. TÜKETİCİNİN KORUNMASI EKSENİNDE AVRUPA ve TÜRKİYE: GENEL DEĞERLENDİRME .................................... 208

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

TÜKETİCİNİN KORUNMASI ALANINDA GELECEĞİ KURGULAMANIN BİR DİĞER ÖNEMLİ BOYUTU: KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK

4.1. KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK NASIL TANIMLANABİLİR? ............................................................ 215

4.2. SORUMLU ÖZEL SEKTÖR OPERASYONLARI DÖNEMİ: STRATEJİK KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ................... 216

4.3. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMININ ARTAN ÖNEMİ ............ 217

4. 4. TÜKETİCİNİN KORUNMASI ve KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK ................................................................... 218

4.4.1. Finansal Hizmetler Sektörü .......................................... 218

4.4.2. Ürün Güvenliği ............................................................. 222

4.4.3. Tüketiciyi Bilgilendirme ve Güçlendirme ..................... 225

İÇİNDEKİLER

17

4.5. TARTIŞMA: TÜKETİCİNİN KORUNMASINA YÖNELİK KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK AKSİYONLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ ......................................................... 227

4.5.1. KSS’de Varoluşsal Bir Sorun: İşletmeler Ekonomik Çıkarları ve Yasal Gereklilikleri Haricinde Sorumluluklar Aramakta mıdır? .................................. 227

4.5.2. Bir “Etik Alan” Arayışı .................................................. 236

4.5.3. Tüketicinin Korunması Alanında Devlet Dışı Aktörlerin İşlevleri İtibariyle Kurumsal Sosyal Sorumluluk: “Özdenetim” ve “Ortak Denetim” ........... 240

4.5.3.1. İlk Düşünce Okulu: “Düzenleyici Yaklaşım” .................................................... 240

4.5.3.2. İkinci Düşünce Okulu: “Düzenleyici Olmayan Yaklaşım” ..................................... 241

4.5.3.3. Üçüncü Bir Alternatif Olarak Kurumsal Sosyal Sorumluluk ...................................... 242

4.5.4. Tüketicinin Korunması Alanında Kurumsal Sosyal Sorumluluk ile İlgili Genel Değerlendirme ................... 250

KAYNAKÇA ........................................................................................... 253

YAZARIN ÖZGEÇMİŞİ ........................................................................ 271

Albareda, L., Lozano, J., Tencati, A., Midttun, A., & Perrini, F., (2008), The Changing Role of Governments in Corporate Social Responsibility: Dri-vers and Responses. Business Ethics: A European Review, Volume 17, Number 4.

Altıner Yolcu, F. Z. (2018). Tüketicinin Korunması Kavramının Tarihsel Geli-şimi ve Bu Gelişimin Türk Hukukuna Yansıması, Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, (24)2 1111 – 1124.

Anderson, J., (1994), Public Policymaking, Houghton Mifflin Company.

Aslan, Kemale Leyla, (2020), İnternet Üzerinden Yapılan Alışverişlerde Tüke-ticinin Korunması, Tüketici Hukukunun Güncel Sorunları, On İki Levha Yayınları, Ed. Öğr. Gör. Dr. Gözde Zeytin Çağrı, İstanbul.

AT&T, (2015), As New Year's Eve Approaches, AT&T Aims to Reach Milli-ons with Powerful Anti-Texting While Driving Message. from AT&T: http://www.att.com/gen/pressroom?pid=18856&cdvn=news& newsar-ticleid=31449&mapcode=community|wireless&partner=Link Share&si-teId=je6NUbpObpQ-9RrcP8lPwIz6sw3eeTScWQ, Erişim: 5 Haziran 2015.

AT&T, (2014), AT&T 2013 Annual Sustainability Update from AT&T: http://about.att.com/content/dam/csr/PDFs/att-2013-annual-update.pdf, Erişim: 2 Haziran 2015.

Avcı, N., (2009), İşletmelerin Sosyal Sorumluluk Alanları Kapsamında Tüketi-cilerin Korunması: Türkiye – Avrupa Birliği Tüketicileri Koruma Mev-zuatının Karşılaştırılması, Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (13), 17-30.

Aydın, Ramazan, (2016), Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar, Erciyes Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:11 Sayı:2, 83-123.

Avrupa Birliği Türkiye Delegasyonu (Delegation of the European Union to Tur-key), “Technical Assistance (TA) for Strengthening Consumer Protec-tion”, https://www.avrupa.info.tr/en/project/technical-assistance-ta-strengthening-consumer-protection-7857, Erişim: 29.07.2022.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

254

Aydoğdu, Murat, (2014), 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Ka-nunun Getirdiği Yeniliklere Genel Bakış, Dokuz Eylül Üniversitesi Hu-kuk Fakültesi Dergisi, Vol: 15, No: 2, p.1-62.

Balmer, J. M., (2006), Guest Editorial. European Journal of Marketing .

Bank of America, (2013), Bank of America 2013 CSR Report. Retrieved from Bank of America: http://about.bankofamerica.com/assets/pdf/Bank-of-America-2013-Corporate-Social-Responsibility-Report.pdf, Erişim: 5 Mayıs 2015.

BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), (2022), “Who We Are”, https://www.beuc.eu/about-beuc/who-we-are, Erişim: 24.07.2022.

Bourgoigne, T., & Trubek, D., (2015), European University Institute - Series A : Consumer Law, Common Markets and Federalism in Europe and the United States. ProQuest Ebrary.

Bowie, N. E., (2013), Business Ethics in the 21st Century, Issues in Business Ethics 39. Springer Science Business Media.

Breger, Marshall J.; Edles, Gary J., (2015), “Independent Agencies in the Uni-ted States: Law, Structure, and Politics”, Oxford: Oxford University Press. ISBN: 9780199812127.

Business Insider, (2015), 14 False Advertising Scandals That Cost Brands Mil-lions. Retrieved from Business Insider: http://www.businessinsi-der.com/false-advertising-scandals-2011-9#groupons-tourism-ads-5, Erişim: 3 Temmuz 2015.

Carotenuto, Giovanni, (2022), European Union: Proposal For A New EU Di-rective On Distance Marketing of Consumer Financial Services https://www.mondaq.com/italy/financial-services/1198172/proposal-for-a-new-eu-directive-on-distance-marketing-of-consumer-financial-services, Erişim: 26.08.2022.

Carroll, A., & Buchholtz, A., (2014), Business and Society: Ethics, Sustainabi-lity and Stakeholder Management. Cengage Learning.

Carvalho, Morais Jorge, (2019), Sale of Goods and Supply of Digital Content and Digital Services – Overview of Directives 2019/770 and 2019/771, https://ssrn.com/abstract=3428550, Erişim: 15.08.2022.

KAYNAKÇA

255

Castro, D., (2011), Benefits and Limitations of Industry Self-Regulation for On-line Behavioral Advertising. Retrieved from The Information Techno-logy and Innovation Foundation: http://www.itif.org/files/2011-self-re-gulation-online-behavioral-advertising.pdf, Erişim: 4 Temmuz 2015.

Ceylan, Ebru, (2021), Tüketici Hukukunda Seçilmiş Yargı Kararları, Bilge Ya-yınevi, Ankara.

CitiGroup, (2013), Citi Global Citizenship. Retrieved from CitiGroup: http://www.citigroup.com/citi/about/data/corp_citizenship/glo-bal_2013_english.pdf, Erişim: 4 Temmuz 2015.

CMA (Competition and Markets Authority), (2022), “About Us”, https://www.gov.uk/government/organisations/competition-and-mar-kets-authority/about#our-responsibilities, Erişim: 08.07.2022.

Connecticut State, Department of Consumer Protection, (2022), “The Roots of Consumer Protection in America”, https://portal.ct.gov/DCP/ Agency-Administration/About-Us/History/The-Roots-of-Consumer-Protection-in-America, Erişim: 02.07.2022.

Consumer Financial Protection Bureau, (2014), Consumer Response: A Snaps-hot of Complaints Received from Consumer Financial Protection Bu-reau: Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act of 2010, Erişim: 4 Temmuz 2015.

Consumer Product Safety Commission, (2015), About CPSC. Retrieved from Consumer Product Safety Commission: http://www.cpsc.gov/en/About-CPSC/, Erişim: 30 Haziran 2015.

Consumer Product Safety Commission, (2015), Flammable Fabrics Act. Retri-eved June 01, 2015, from Consumer Product Safety Commission: http://www.cpsc.gov/en/Regulations-Laws--Standards/Statutes/Flam-mable-Fabrics-Act/, Erişim: 1 Haziran 2015.

Consumer Product Safety Commission, (2015), Phthalates, from Consumer Product Safety Commission: http://www.cpsc.gov/en/Business--Manu-facturing/Business-Education/Business-Guidance/Phthalates-Informa-tion/, Erişim: 1 Haziran 2015.

Consumers International, (2015), United Nations Guidelines for Consumer Pro-tection. Retrieved from Consumers International: http://www.consumer-sinternational.org/media/33866/consumption_en.pdf, Erişim: 24 Nisan 2015.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

256

Cumhurbaşkanlığı Mevzuat Bilgi Sistemi, (2022), Ticari Reklam ve Haksız Ti-cari Uygulamalar Yönetmeliği, https://www.mevzuat.gov.tr/mev-zuat?MevzuatNo=20435&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5, Erişim: 27.08.2022.

Çevik, Hasan Hüseyin, (2008), Kamu Politikası, Seçkin Yayınları.

Daly, H., (1973), Towards a Steady State Economy. San Fransisco: Freeman.

DREA, (2010), The Top 25 Greenwashed Products in America. Retrieved from www.businesspundit.com: http://www.businesspundit.com/the-top-25-greenwashed-products-in-america/, Erişim: 30 Haziran 2015.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Bakanlığı, (2008), The National Report 2008, https://www.ab.gov.tr/files/UlusalProgram/UlusalProg-ram_2008/En/pdf/iv_28_consumerandhealthprotection.pdf, Erişim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, (2008), Türkiye Ulusal Programı. https://www.ab.gov.tr/_42260.html, Erişim: 30.07.2022

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, (2011), Türkiye 2011 Yılı Av-rupa Birliği İlerlemeRaporu.https://www.ab.gov.tr/files/AB_Iliski-leri/AdaylikSureci/IlerlemeRaporlari/2011_ilerleme_raporu_tr.pdf, Eri-şim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, (2012), Türkiye 2012 Yılı Av-rupa Birliği İlerlemeRaporu.https://www.ab.gov.tr/files/AB_Iliski-leri/AdaylikSureci/IlerlemeRaporlari/2012_ilerleme_raporu_tr.pdf, Eri-şim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı. (2013). Türkiye 2013 Yılı Avrupa Birliği İlerleme Raporu, https://ab.gov.tr/files/2013%20 ilerleme%20raporu/2013_ilerleme_raporu_tr.pdf, Erişim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, (2015), 2015 Türkiye Raporu, https://www.ab.gov.tr/files/5%20Ekim/2015_ilerleme_raporu_tr.pdf, Erişim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı. (2016) (a). 2016 Türkiye Raporu, https://www.ab.gov.tr/files/pub/2016_ilerleme_raporu_tr.pdf, Erişim: 30.07.2022.

KAYNAKÇA

257

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı. (2016) (b). Avrupa Birliği’ne Ka-tılım için Ulusal Eylem Planı – 2016-2019., https://www.ab.gov.tr/ sitei-mages/birimler/kpb/ulusal_eylem_plani-_yeni.pdf, Erişim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı. (2018). 2018 Türkiye Raporu, https://www.ab.gov.tr/siteimages/pub/komisyon_ulke_raporlari/2018_ turkiye_raporu_tr.pdf, Erişim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı. (2019). 2019 Türkiye Raporu, https://www.ab.gov.tr/siteimages/birimler/kpb/2019_trkiye_raporu-_tr.pdf, Erişim: 30.07.2022.

Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, (Ministry of Foreign Affairs Di-rectorate of EU Affairs), (2022), “Türkiye – AB İlişkilerinin Tarihçesi (The History of Relations between Türkiye and the EU)”, https://ab.gov.tr/turkiye-ab-iliskilerinin-tarihcesi_111.html, Erişim: 29.07.2022.

Dolowitz, D. & Marsh, D., (1996), Who Learns What From Whom: A Review of the Policy Transfer Literature, Political Studies, (XLIV), 343 - 357. https://doi.org/10.1111/j.1467-9248.1996.tb00334.x .

Durovic, Mateja, (2020), Adaptation of Consumer Law to the Digital Age: EU Directive 2019/2161 on Modernisation and Better Enforcement of Con-sumer Law. Annals of the Faculty of Law in Belgrade - International Edition, vol. 2020, no. 2, 2020, pp. 62-79. HeinOnline.

Dye, T., (1995), “Understanding Public Policy”, Prentice Hall.

E-Consumer, (2015), E-Consumer News. Retrieved from E-Consumer: http://www.econsumer.gov/turkish/resources/overview.shtm, Erişim: 3 Haziran 2015.

Erginer, Umut Ozan, (2020), Tüketici Kredisi Sözleşmeleri, Yetkin Yayınları, Ankara.

Evans, M. & Davies, J., (1999), Understanding Policy Transfer: A Multi-Level, Multidisciplinary Perspective, Public Administration an International Quarterly, 77 (2), 361, 385.

European Commission, (2012), A European Consumer Agenda. Retrieved from European Commission: http://ec.europa.eu/consumers/eu_consu-mer_policy/our-strategy/documents/consumer_agenda_2012_en.pdf

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

258

European Commission, (2011), A Renewed EU Strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility. Retrieved from European Commission: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0 681:FIN:EN:PDF, Erişim: 4 Nisan 2015.

European Commission, (2015), DIRECTIVE 2005/29/EC OF THE EURO-PEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL. http://eur-lex.eu-ropa.eu/LexUriServ/LexUri-Serv.do?uri=OJ:L:2005:149:0022:0039:EN:PDF Erişim: 4 Nisan 2015.

European Commission, (2015), Report on Consumer Policy January 2012 - De-cember 2013. Retrieved from European Commission: http://www.consu-mersinternational.org/media/33866/consumption_en .pdf, Erişim: 25 Ni-san 2015.

European Commission, (2015), Turkey 2015 Report, https://ab.gov.tr/fi-les/5%20Ekim/2015_turkey_report.pdf, Erişim: 07.08.2022.

European Commission, (2016), Turkey 2016 Report, https://ab.gov.tr/fi-les/pub/2016_progress_report_en.pdf, Erişim: 07.08.2022.

European Commission, (2017), Executive Summary of Fitness Check, https://ec.europa.eu/newsroom/just/document.cfm?doc_id=44838, Eri-şim: 16.08.2022.

European Commission, (2018a), Revised Indicative Strategy Paper 2014-2020 for Turkey, https://ec.europa.eu/neighbourhood-enlargement/system/fi-les/2018-12/20180817-revised-indicative-strategy-paper-2014-2020-for-turkey.pdf, Erişim: 30.07.2022.

European Commission, (2018b), Turkey 2018 Report, https://ab.gov.tr/siteima-ges/kapbtablolar/20180417-turkey-report.pdf, Erişim: 07.08.2022.

European Commission, (2019a), Turkey 2019 Report, https://ab.gov.tr/siteima-ges/resimler/20190529-turkey-report(1).pdf, Erişim: 07.08.2022.

European Commission, (2019b), Directive (EU) 2019/2161 of the European Parliament and of the Council, https://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L2161&from=EN, Erişim: 18.08.2022.

KAYNAKÇA

259

European Commission, (2019c), Directive (EU) 2019/770 of the European Par-liament and of the Council, https://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0770&from=EN, Erişim: 18.08.2022.

European Commission, (2019d), Directive EU 2019/771 of the European Parli-ament and of the Council, https://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0771&from=en, Erişim: 18.08.2022.

European Commission, (2020a), Turkey 2020 Report, https://ab.gov.tr/siteima-ges/trkiye_raporustrateji_belgesi_2020/turkey_report_2020.pdf, Eri-şim:: 08.08.2022.

European Commission, (2020b), New Consumer Agenda - Strengthening Con-sumer Resilience for Sustainable Recovery, https://eur-lex.europa.eu/le-gal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0696&from=EN, Eri-şim: 20.08.2022.

European Commission, (2020c), Communication on a Retail Payments Strategy for the EU, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/ ?uri= CELEX:52020DC0592&from=EN, Erişim: 26.08.2022.

European Commission, (2021a), Turkey 2021 Report, https://ab.gov.tr/siteima-ges/birimler/kpb/turkey-report-2021-v2.pdf, Erişim: 08.08.2022.

European Commission, (2021b), Pulling the Plug on Consumer Frustration and E-waste: Commission Proposes a Common Charger for Electronic Devi-ces, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP _21_4613, Erişim: 21.08.2022.

European Commission, (2021c), Regulation Laying Down Harmonised Rules on Artificial Intelligence, https://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021PC0206&from=EN, Erişim: 22.08.2022.

European Commission, (2022a), New Consumer Agenda: European Commis-sion to Empower Consumers to Become the Driver of Transition, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_2069, Eri-şim: 04.08.2022.

European Commission, (2022b), A European Green Deal, https://ec.eu-ropa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en, Eri-şim: 20.08.2022.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

260

European Commission, (2022c), Sustainable Consumption Pledge, https://ec.europa.eu/info/policies/consumers/consumer-protection-po-licy/sustainable-consumption-pledge_en, Erişim: 21.08.2022.

European Commission, (2022d), Digital Fairness – Fitness Check on European Consumer Law, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13413-Digital-fairness-fitness-check-on-EU-consu-mer-law_en, Erişim: 21.08.2022.

European Commission, (2022e), Call for Evidence For an Evaluation / Fitness Check, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13413-Digital-fairness-fitness-check-on-EU-consumer-law_en, Erişim: 21.08.2022.

European Commission, (2022f), Circular Economy: Commission Proposes New Consumer Rights and a Ban on Greenwashing, https://ec.eu-ropa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_2098, Erişim: 26.08.2022.

European Commission, (2022g), Proposal Amending Directive 2011/83/EU Concerning Financial Services Contracts Concluded at a Distance and Repealing Directive 2002/65/EC, https://ec.europa.eu/info/sites/defa-ult/files/1_1_189477_prop_dis_en.pdf, Erişim: 26.08.2022.

European Commission, (2022h), The Digital Services Act: Ensuring a Safe and Accountable Online Environment, https://ec.europa.eu/info/strategy/pri-orities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-services-act-ensuring-safe-and-accountable-online-environment_en, Erişim: 26.08.2022.

European Commission, (2022i), A Safer Online Environment, https://ec.eu-ropa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-services-act-ensuring-safe-and-accountable-online-environment/ eu-rope-fit-digital-age-new-online-rules-users_en, Erişim: 26.08.2022.

European Commission, (2022j), Questions and Answers: Digital Markets Act: Ensuring Fair and Open Digital Markets, https://ec.europa.eu/commis-sion/presscorner/detail/en/QANDA_20_2349, Erişim: 25.08.2022.

European Commission, (2023a), Proposal for a Directive of the European Par-liament and of the Council on Substantiation and Communication of Explicit Environmental Claims (Green Claims Directive), https://envi-ronment.ec.europa.eu/system/files/2023-03/Proposal%20for%20a%20 Directive%20on%20Green%20Claims.pdf, Erişim: 23 Mart 2023.

KAYNAKÇA

261

European Commission, (2023b), Consumer Protection: Enabling Sustainable Choices and Ending Greenwashing, https://ec.europa.eu/commis-sion/presscorner/detail/en/ip_23_1692, Erişim: 28 Mart 2023.

European Council, (2022), Consumer Protection: Council Adopts its Position on New Rules for Consumer Credit, https://www.consilium.eu-ropa.eu/en/press/press-releases/2022/06/09/consumer-protection-coun-cil-adopts-its-position-on-new-rules-for-consumer-credits/, Erişim: 26.08.2022.

European Parliament (2009), Cross Border Alternative Dispute Resolution in the European Union, https://www.europarl.europa.eu/meet-docs/2009_2014/ documents/imco/dv/adr_study_/adr_study_en.pdf, Eri-şim: 25.08.2022.

Eurostat, (2022), E-commerce Statistics for Individuals, https://ec.eu-ropa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php?title=Ecommerce_statis-tics_for_individuals#General_overview, Erişim: 18.08.2022.

EUR-Lex, (2022), “Summaries of EU Legislation – Consumers”, https://eur-lex.europa.eu/content/summaries/summary-09-expanded-con-tent.html#arrow_0901, Erişim: 26.07.2022.

Febelfin, (2012), A Road to a More Sustainable and Vigirous Financial Sector., http://www.bankingforsociety.be/sites/default/files/flipbook-EN/ in-dex.html#/78/zoomed, Erişim: 26 Mayıs 2015.

Federal Ministry of Justice (Germany), (2022), “History of the Federal Ministry of Justice”,https://www.bmj.de/EN/Ministry/History/His-tory_node.html;jsessionid=3DCCF2B8BBF03E9640C57744585F7C6 A.1_cid297, Erişim: 17.07.2022.

FTC (Federal Trade Commission), (2015), Advertising to Kids and the FTC:. Retrieved from www.ftc.gov: https://www.ftc.gov/sites/default/files/do-cuments/public_statements/advertising-kids-and-ftc-regulatory-retros-pective-advises-present/040802adstokids.pdf, Erişim: 5 Haziran 2015.

FTC (Federal Trade Commission), (2012), Protecting Consumer Privacy in an Era of Rapid Change. Retrieved from Federal Trade Commission: https://www.ftc.gov/sites/default/files/documents/reports/federal-trade -commission-report-protecting-consumer-privacy-era-rapid-change-re-commendations/120326privacyreport.pdf, Erişim: 5 Haziran 2015.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

262

FTC (Federal Trade Commission), (2022), “Bureau of Consumer Protection”, https://www.ftc.gov/about-ftc/bureaus-offices/bureau-consumer-protec-tion, Erişim: 08.07.2022.

Food&Water Watch, (2010), Bluewashing: Why the Bottled Water Industry’s EcoFriendly Claims Don’t Hold Water. Retrieved from www.fo-odandwaterwatch.org: http://www.foodandwaterwatch.org/re-ports/bluewashing/

Fuchs, C., & Schreirer, M., (2011), Journal Of Product Innovation Management. Customer Empowerment in New Product Development , pp. 17-32.

Gap Inc., (2012), Social & Environmental Responsibility Report 2011-2012, from Gap Inc.: http://www.gapinc.com/content/csr/html/company-over-view/product-safety.html, Erişim: 1 Temmuz 2015.

Garriga, E., & Mele, D., (2014), Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. In A. Crane, D. Matten, & L. Spence, Corporate Social Responsibility (pp. 74-104). New York: Routledge.

Goodwin, K., (2010), Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protec-tion Act of 2010. Retrieved May 13, 2015, from Federal Reserve History: http://www.federalreservehistory.org/Events/DetailView/59, Erişim: 21 Temmuz 2010.

Grochowsky, Mateusz, (2023), Consumer Law for a Post-Consumer Society, Journal of European Consumer and Market Law, EuCML 1/2023 Vo-lume 12, 1-44.

Güler, Ozan (2007). Tüketicinin Korunmasında Avrupa Birliği Müktesebatının Neresindeyiz?. Tüketici Yazıları (1), Hacettepe Üniversitesi TÜPADEM, 77-89.

Haktankaçmaz, İ. (2009). Ülkeler Arasında Reform Transferi, Türk İdare Der-gisi, (463), 181 – 197.

Hasbro, (2015), Third Party Factories Audit Overview. from http://csr.hasbro.com/datadash/ethicalsourcing, Erişim: 1 Haziran 2015.

Health and Consumer Protection Directorate, (2008), Self-Regulation Practices in SANCO. Retrieved from Health and Consumer Protection Directorate: http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/self_regulation/docs/ self-reg-SANCO-final.pdf, Erişim: 18 Şubat 2008.

KAYNAKÇA

263

Horrigan, B., (2010), Corporate Social Responsibility in the 21st Century: De-bates, Models and Practices Across Government, Law and Business. Cheltentham: Edward Elgar Publishing Limited.

Husted, B., & Allen, D. B., (2008), How Do We Build Corporate Social Stra-tegy. In A. Crane, D. Matten, & L. Spence, Corporate Social Responsi-bility-Readings and Cases in a Global Content (pp. 451-472). New York: Routledge.

Hürriyet Gazetesi, (2013), Bankalara ve THY'ye Punto Cezası, www.hurri-yet.com.tr: http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/23529739.asp

International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), (2021), Final Report of the Enforcement in the Digital Economy Working Group.

Ittig, K. B. (1983). The Consumer Movement in the United States. Bridgewater Review , pp. 7-11.

Karadağ, Ö., (2014), Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartlar, Ankara.

Karakocalı, Ahmet, (2021), Garanti Belgesi, Tüketici Hukuku Davaları / Teori – Uygulama, Seçkin Yayınları, 2021.

Karluk, R. (2005). Avrupa Birliği ve Türkiye, Beta Yayınevi.

Karnani, A., (2014), The Case Against Corporate Social Responsibility. In A. Crane, D. Matten, & L. Spence, Corporate Social Responsibility - Rea-ding and Cases in a Global Context. New York: Routledge.

Kayıkçı, S. (2005). Bir Kamu Politikası Süreci, 1980 Sonrası Türkiye’de Tütün Politikası, Mülkiye Dergisi, (29-247), 43 -70.

Kendall, B., Gill, R., & Cheney, G., (2007), Consumer Activism and Corporate Social Responsibility - How Strong a Connection? In S. May, G. Cheney, & J. Roper, The Debate over Corporate Social Responsibility (pp. 241-265). New York: Oxford University Press.

Köycü, H. Kutlu (2009), Avrupa Ülkeleri Deneyimi ve Çağdaş Yönetim İlkeleri Işığında Türkiye’de Reklam Denetimine Yeni Yaklaşım, (mülga) Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdür-lüğü, Uzmanlık Tezi.

Köycü, H. Kutlu (2011), Ticari Reklamların İdari Denetimi ve Reklam Kurulu, Gümrükte Uzman Görüş, 30. Sayı, Temmuz – Eylül 2011, 27-32.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

264

Köycü, H. Kutlu (2015), Corporate Social Responsibility and Consumer Pro-tection, (Master Tezi), Northeastern University College of Professional Studies.

Köycü, H. Kutlu; Tutumlu, Mehmet Akif (2016), Tüketici Uyuşmazlıklarının Çözümüne İlişkin 2013/11 sayılı AB Direktifi ve Bu Direktif Işığında Tüketici Hakem Heyetlerinin Durumu, Terazi Hukuk Dergisi, Cilt: 11, Sayı: 116, Nisan 2016, 170 – 175.

Köycü, H. Kutlu (2021), Türkiye’de Politika Transferi Etkisindeki Bir Kamu Politikası Alanı: Tüketicinin Korunması (A Public Policy Area Influen-ced by Policy Transfer in Turkey: Consumer Protection), Turkish Studies - Economy, 16(3), 1171-1191. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStu-dies.51606.

Köycü, H. Kutlu (2022), Consumer Protection in Turkish Integration to the Eu-ropean Union: Past, Present and Future, (Master Tezi), Zentrum für Eu-ropäische Integrationsforschung - Center for European Integration Stu-dies, Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn.

Küçükaydın, Emine Aslı, (2018), Tüketiciyi Koruyucu Nitelikli Geri Alma Hakkı, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul.

Legat, Olga, (2022), The Omnibus Directive – the New Way to Enhance Pro-tection of EU Consumers, https://www.ey.com/en_pl/law/omnibus-di-rective, Erişim: 18.08.2022.

Lodder A. R., & Carvalho J. Morais, (2022), Online Platforms: Towards an In-formation Tsunami with New Requirements on Moderation, Ranking, and Traceability, (2022), 33, European Business Law Review, Issue 4, pp. 537-556.

Lubitow, A., & Davis, M., (2011), Pastel Injustice: The Corporate Use of Pinkwashing for Profit. Environmental Justice, 139,144.

Lynn, L., (1980), “Designing Public Policy, “A Casebook on the Role of Policy Analysis”, Goodyear Publishing Company.

Malkan, S., (2007), Not Just a Pretty Face: The Ugly Side of the Beauty. New Society Publishers.

Management Innovations, (2008), Ethics of Consumer Pruduction and Marke-ting - Theories and Definitions, www.managementinnovations.com: https://managementinnovations.wordpress.com/2008/12/02/ethics-of-

KAYNAKÇA

265

consumer-production-and-marketing-theories-and-definitions/, Erişim: 16 Nisan 2015.

Matten, D., & Moon, J., (2008), Implicit and Explicit CSR: A Conceptual Fra-mework for a Comparative Understanding of Corporate Social Respon-sibility. from JStor: http://www.jstor.org/stable/20159405, Erişim: 21 Nisan 2015.

McCarthy, Oya Şahin, Dinç, Mutlu (Ed.) (2021), Tüketici Hukuku Davaları / Teori – Uygulama, Seçkin Yayınları.

Mc Donald's, (2013), 2013 CSR Report. from Mc Donald's: http://www.about-mcdonalds.com/content/dam/AboutMcDonalds/2.0/pdfs/2012_2013 _csr_report.pdf, Erişim: 29 Mayıs 2015.

McDonald, L., & Rundle-Thiele, S., (2008), Corporate Social Responsibility and Bank Customer Satisfaction. International Journal of Bank Marke-ting, Vol. 26 Issue 3, 170-182.

Meier, K. J. (1987), “The Political Economy of Consumer Protection: An Examination of State Legislation”, The Western Political Quarterly, (40-2), 343-359.

Nadel, Mark V., (1971), “The Politics of Consumer Protection”, The Bobbs-Merrill Company Inc., Indianapolis, New York.

NSW Government Fair Trading, (2022), “International Consumer Rights”, https://www.fairtrading.nsw.gov.au/help-centre/youth-and-seniors/yo-uth/international-consumer-rights, Erişim: 07.07.2022.

Özeke, Hergüner Bilgen, “Ticari Reklam ve Haksiz Ticari Uygulamalar Yönet-meliği’nde 1 Mart 2022 Tarihinde Yürürlüğe Girmek Üzere Değişiklikler Yapıldı”, https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g= 2cb0d403-93d2-4692-a888-8199a5891f44, Erişim : 22.11.2022.

Özel, Ç. (2007). Hukuksal Açıdan Tüketicinin Korunması ve Tüketicinin Ko-runma Gerekliliğine İlişkin Bir Değerlendirme, Tüketici Yazıları (1), Ha-cettepe Üniversitesi TÜPADEM, 15 – 26.

Özen, Burak, (2022), Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da Yapılan De-ğişiklikler ve Uygulamaya Etkileri, Türkiye Barolar Birliği Tüketici Hak-ları Komisyonu Sempozyumu (08.10.2022), Yayınlanmamış Toplantı Notları.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

266

Pappalardo, J. K. (2014). Contributions by Federal Trade Commission Econo-mists to Consumer Protection: Research, Policy, and Law Enforcement, Journal of Public Policy & Marketing, Fall 2014, (33-2), 244 – 255.

Pautler, P. (2014). A Brief History of the FTC’s Bureau of Economics: Reports, Mergers, and Information”, Review of Industrial Organization, 46, 59 – 94. https://doi.org/10.1007/s11151-014-9430-3

Peltzman, S. (1976). Toward a More General Theory of Regulation. Journal of Law and Economics, 19 (August): 211-240.

Poncibo, C., (2012), A Modernisation for European Consumer Law? In J. De-venney, & M. Kenny, European Consumer Protection. Cambridge Uni-versity Press.

Procter and Gamble, (2015), Product Safety - Our Safety Heritage, from www.pg.com: https://www.pg.com/en_ZA/sustainability/product_sa-fety.shtml, Erişim: 1 Haziran 2015.

Reklam Kurulu Başkanlığı, Reklam Kurulu Kararları, (2023), https://tica-ret.gov.tr/tuketici/ticari-reklamlar/reklam-kurulu-kararlari, Erişim: 14.1.2023.

Resmi Gazete, (2022), Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapıl-masına Dair Yönetmelik, https://www.resmigazete.gov.tr/eski-ler/2022/08/20220823-2.htm, Erişim: 27.08.2022.

Rutecka, Daria, (2022), The Digital Content Directive and the Sale of Goods Directive: when to apply which?, https://www.schoenherr.eu/content/ the-digital-content-directive-and-the-sale-of-goods-directive-when-to-apply-which/, Erişim: 18.08.2022.

Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, (2009), Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı Düzenleyici Etki Analizi Raporu, Bakanlık Raporu.

Santander, (2013), Corporate Social Responsibility Report. Retrieved from San-tander: http://www.santander.co.uk/csdlvlr/ContentServer?c=SAN Do-cument_C&pagename=WCSUKPublicaLte%2FSANDocument_C %2FSANDocumentPreview&cid=1324571142690

KAYNAKÇA

267

Schwartz, M., & Carroll, A., (2014), Corporate Social Responsibility: A Three Domain Approach. In A. Crane, D. Matten, & L. Spence, Corporate So-cial Responsibility - Readings and Cases in a Global Context. New York: Routledge.

Seat Geek, (2022), What is the Secondary Ticket Market, https://support.seatgeek.com/hc/en-us/articles/360012945394-What-is -the-secondary-ticket-market-, Erişim: 19.08.2022.

Sert Sütçü, Selin, (2019), Elektronik Ticarette Tüketicinin Korunması, 6502 sa-yılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Hükümlerine Göre Tüketici Hukuku Uygulamalarında Tüketicinin Korunması, Seçkin Yayınları.

Shapiro, Ted, (2020), European Commission publishes report on the first short-term review of the Geo-Blocking Regulation (302/2018/EU), https://www.wiggin.co.uk/insight/european-commission-publishes-report-on-the-first-short-term-review-of-the-geo-blocking-regulation-302-2018-eu/, Erişim: 21.08.2022.

Smith, C., (2008), Corporate Social Responsibility: Whether or How? In A. Crane, D. Matten, & L. J. Spence, Corporate Social Responsibility (pp. 35-61). New York: Routledge.

Smith, K. & Larimer, C. (2009). The Public Policy Theory Primer, Westview Press.

Sobacı, M. (2009). İdari Reform ve Politika Transferi, Seçkin Yayınları.

Sobacı, M. (2008). Uluslararası Politika Yakınsaması: Kavramsal Çerçeve, AÜ SBF Dergisi, Cilt: 63, Sayı: 3, https://doi.org/10.1501/SBF-der_0000002076.

Stanford Encyclopedia of Philosophy, (2015), Kant's Moral Philosophy. from plato.stanford.edu: http://plato.stanford.edu/entries/kant-moral/#Goo WilMorWorDut Erişim: 12 Haziran 2015.

Steurer, R., (2010), The Role of Governments in Corporate Social Responsibi-lity: Characterising Public Policies on CSR in Europe. Wien: Institute of Forest, Environmental, and Natural Resource Policy.

Stohl, M., Stohl, C., & Townsley, N., (2007), A New Generation of Global Cor-porate Social Responsibility. In S. May, G. Cheney, & J. Roper, The De-bate Over Corporate Social Responsibility. New York: Oxford Univer-sity Press.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

268

Stuebs, M., & Sun, L. Corporate Social Responsibility and Firm Reputation. Journal of Accounting, Ethics & Public Policy, 12 (1).

The American Presidency Project, Special Message to the Congress on Protec-ting the Consumer Interest, https://www.presidency.ucsb.edu/docu-ments/special-message-the-congress-protecting-the-consumer-interest, Erişim: 17.08.2022.

The World Bank (2015), What is Sustainable Development. Retrieved from The World Bank: http://www.worldbank.org/depweb/english/sd.html,

Toshiba Group, (2015), CSR-Ensuring Product Safety. from Toshiba: https://www.toshiba.co.jp/csr/en/performance/customer/safety.htm, Eri-şim: 1 Haziran 2015.

Ticaret Bakanlığı, (2019), Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim İhtiyaç Araştırması, https://tuketici.ticaret.gov.tr/duyurular/tüketici-orgutleri-egitim-ihtiyac-arastirmasiyayımlandi., Erişim: 30.07.2022.

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdür-lüğü, (2019), Tüketicinin Korunmasının Güçlendirilmesi Teknik Destek Projesi, Alternatif Uyuşmazlık Çözümü Verimlilik Raporu, Bakanlık Ra-poru (Hazırlayanlar: Prof. Dr. Şebnem Akipek Öcal, Joost Bernhard Mar-tens).

Ticaret Bakanlığı, (2020), Tüketicinin Korunmasının Güçlendirilmesi Teknik Destek Projesi, Yeni Tüketici Politikasının Geliştirilmesi Amacıyla Ka-muoyuyla İstişare Faaliyetleri, Faaliyet D Raporu, Bakanlık Raporu.

Ticaret Bakanlığı, (2021), Sosyal Medya Etkileyicileri Tarafından Yapılan Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Hakkında Kılavuz https://tuketici.ticaret.gov.tr/duyurular/sosyal-medya-etkileyicileri-tara findan-yapilan-ticari-reklam-ve-haksiz-ticari-uyg, Erişim: 16.01.2023.

Ticaret Bakanlığı, (2021), “Tüketicinin Korunmasının Güçlendirilmesi Teknik Destek Projesi ile Neler Yaptık?, https://tuketici.ticaret.gov.tr/ha ber-ler/tuketicinin-korunmasininguclendirilmesi-teknik destek-projesi-ile-neler-yaptik, Erişim: 29.07.2022.

Tutumlu, Mehmet Akif, (2016), Türk Hukuk Sisteminde Tüketici Hakem He-yetleri, Genişletilmiş ve Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Seçkin Yayınevi, Ankara.

KAYNAKÇA

269

Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü, (2022), 7392 sa-yılı Kanuna İlişkin Yayımlanmamış Ticaret Bakanlığı Gerekçe Metni, Ankara.

Türkiye Büyük Millet Meclisi, (2022), 7392 Sayılı Kanun Teklifi Bilgileri, https://www5.tbmm.gov.tr/develop/owa/tasari_teklif_sd.onerge_bilgi-leri?kanunlar_sira_no=311670, Erişim: 27.08.2022.

U.S. Bank, (2013), 2013 Corporate Citizenship Report from U.S. Bank, https://www.usbank.com/pdf/community/2013_Corporate_Citizens-hip_Report.pdf, Erişim: 30 Haziran 2015.

Unerman, J. Stakeholder Engagement and Dialogue. In A. Crane, D. Matten, & L. Spence, Corporate Social Responsibility - Readings and Cases in a Global Context. New York: Routledge.

UNIDO, (2015), What is CSR?, from United Nations Industrial Development Association: http://www.unido.org/en/what-we-do/trade/csr/what-is-csr.html, Erişim: 12 Haziran 2015.

United Nations, (2008), Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. Transmitted to the General As-sembly as an Annex to document A/42/427. http://www.un-docu-ments.net/ocf-ov.htm

United Nations, (2016), “Guidelines for Consumer Protection”, New York and Geneva.

United Nations Department of Economic and Social Affairs, (2003), United Na-tions Guidelines for Consumer Protection. Retrieved from Consumer In-ternational: http://www.consumersinternational.org/media/33866/ con-sumption_en.pdf

Valant, J., (2015), Consumer Protection in the EU, Policy Overview, EPRS | European Parliamentary Research Service.

Visser, W., (2011), The Age of Responsibility: CSR 2.0 and the New DNA of Business, Wiley.

Vogel, D., (2005), The Market for Virtue. Washington D.C.: Brookings Institu-tion Press.

Weatherhill, Stephen, (2016), “A Companion to European Union Law and In-ternational Law”, John Wiley & Sons, Ltd.

TÜKETİCİNİN KORUNMASI: DÜN, BUGÜN, GELECEK

270

Wicklitz, Hans, Weatherill, Stephen, (1993), Consumer Policy in the European Community: Before and After Maastricht, Journal of Consumer Policy. – 16, 3, Pages 285-321.

Weber, O., Diaz, M., & Schwegler, R. (2014), Corporate Social Responsibility of the Financial Sector – Strengths, Weaknesses and the Impact on Sus-tainable Development. Sustainable Development Volume 22 Issue 5 , 321-335.

Wells Fargo, (2015), Responsible Lending - What It Means at Wells Fargo. Ret-rieved from Wells Fargo: https://www.wellsfargo.com/mortgage/prin-ciples/fair-lending/, Erişim: 30 Haziran 2015.

Winn, J. (2009), What Protection Do Consumers Require in the Information Economy. In Ethics, Law and Society. (4), Ashgate Publishing Group.

Yavuz, Alpagut, (2010), Sürdürülebilir Kavramı ve İşletmeler Açısından Sür-dürülebilir Üretim Stratejileri, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilim-ler Enstitüsü Dergisi, Cilt/Volume: 7, Sayı/Issue: 14, s. 63 - 86.

Yay, E. (2016), Bir Kamu Politikası Olarak Politika Transferi ve Türkiye Ör-neği, Hukuk ve İktisat Araştırmaları Derneği, (8-2), 48 – 63.

Yıldız, Tuba, (2006), Reklamlarda Cinsiyetin Kullanımı, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Gerekçesi, (2021), https://sayilikanuncom.wordpress.com/6502-sayili-tuketicinin-korun-masi-hakkindakanunun gerekcesi/, Erişim: 30.08.2022.

271

YAZARIN ÖZGEÇMİŞİ

1980 yılında dünyaya gelen Kutlu Köycü, 2002 yılında Gazi Üni-versitesi Kamu Yönetimi Bölümü’nde lisans, 2006 yılında da Ankara Üniversitesi Kent ve Çevre Bilimleri Anabilim Dalı’nda yüksek lisans eğitimini bitirmiştir. Köycü ayrıca 2015 yılında Northeastern Üniversi-tesi Mesleki Çalışmalar Merkezi Küresel Çalışmalar ve Uluslararası İlişkiler Bölümü’nde, 2022 yılında da, Jean Monnet Burs Programı kap-samında Bonn Rheinische Friedrich Wilhelms Üniversitesi Avrupa En-tegrasyonu Merkezi (ZEI) Avrupa Birliği Yönetişim ve Regülasyon Programı’nda yüksek lisans eğitimlerini tamamlamıştır. Köycü, 2022 yılında Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü’nün Yönetim Bilimleri Anabilim Dalı’nda doktora öğrenimini tamamlamıştır.

2007 yılından bu yana, Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Tü-keticinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nde Tüke-tici Hukuku Uzmanı olarak görev yapan Köycü, tüketicinin korunması alanında Avrupa Birliği üyelik sürecinin yürütülmesi sürecinde sorum-luluklar almış, Avrupa Birliği mali yardım projelerinin yürütülmesinde proje sorumlusu olarak çalışmış, ayrıca yurt dışında, Birleşmiş Millet-ler, OECD ve Uluslararası Tüketicinin Korunması Uygulama Ağı (ICPEN) nezdinde Türkiye’yi temsil etmiştir.

E-posta: [email protected]

Yorum Yap

Lütfen yorum yazmak için oturum açın ya da kayıt olun.
İlgili Yayınlar