Kitap Künyesi | |
Yazar | Ferhat YILDIRIM |
Baskı Tarihi | 2019/05 |
Baskı Sayısı | 1 |
Boyut | 16x24 cm (Standart Kitap Boyu) |
Cilt | Karton kapak |
Arabuluculuk ve Ombudsmanlık
Ferhat YILDIRIM
2019/05 1. Baskı, 268 Sayfa
ISBN 978-975-02-5506-9
Uyuşmazlıkların yargı yoluna taşınmadan çözülmesi hususunda günümüzde gelinen nokta önem taşımaktadır. Taraflar, bu yöntemler ile birlikte zaman ve masraftan tasarruf sağlayarak dostane çözüm yöntemi ile toplumsal barışa hizmet eder hale gelmektedir.
Bu anlayış ile Türk hukuk sisteminde 2012 yılında 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu (HUAK) ile getirilen Arabuluculuk ve 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu (KDKK) ile getirilen Ombudsmanlık (Kamu Denetçiliği Kurumu) Kurumları uyuşmazlıkların yargıya taşınmaksızın çözülmesi hususunda etkin yapılar olarak karşımıza çıkmaktadır.
Her iki Kurum da aynı amaçla yola çıkmış olsa da, uygulama alanlarının tamamen ayrı olması doğal olarak aralarında farklılıkların mevcudiyetine sebep olmaktadır. Bu çalışma ile her iki Kurum arasında gerek oluşum gerekse uygulama bağlamında mevcut benzerlik ve farklılıklar yasal mevzuatlar çerçevesinde incelenerek ele alınmıştır. Türkiye'de her iki Kuruma dair ayrı ayrı yazılmış eserler olmasına karşın, bu eserle birlikte ilk kez her iki Kurum bir arada ele alınarak, benzerlik ve farklılıkları ayrıntılı şekilde işlenmiştir.
![]() | Alternatif Uyuşmazlık Çözüm Yöntemi ve Genel Olarak Arabuluculuk |
![]() | 6325 Sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu (Huak) |
![]() | Genel Olarak Ombudsmanlık |
![]() | 6328 Sayılı Yasa Kapsamında Kamu Denetçiliği Kurumu |
![]() | Ombudsmanlık ve Arabuluculuk Sistemlerinin Benzer ve Farklı Yönleri |
İÇİNDEKİLER İçindekiler Özet 7 Teşekkür 9 Tablo Listesi 17 Kısaltmalar 19 Giriş 23 Birinci Bölüm ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YÖNTEMİ VE GENEL OLARAK ARABULUCULUK 1. ALTERNATİF
UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YÖNTEMİ 27 1.1. Genel Olarak
Alternatif Uyuşmazlık Çözüm (AUÇ) Yöntemi ve “Alternatif” Kelimesine Yüklenen
Anlam 27 1.2. Alternatif
Uyuşmazlık Çözüm Yöntemi Türleri 30 1.2.1. Kısa
Duruşma 30 1.2.2. Tarafsız Ön
Değerlendirme Yöntemi 31 1.2.3. Vakıaların
Saptanması 32 1.2.4. Müzakere 33 1.2.5. Uzlaştırma 33 1.2.6. Tahkim 36 1.2.7. Arabuluculuk –
Tahkim 41 2. ARABULUCULUK
KAVRAMI, GELİŞİMİ VE TERCİH EDİLME NEDENLERİ 43 2.1. Arabuluculuk
Kavramı –Tanımı 43 2.2. Arabuluculuğun
Gelişimi (Tarihi Süreci) 46 2.2.1. Uzakdoğu 48 2.2.2. Amerika Birleşik
Devletleri 50 2.2.3. Avrupa Birliği
(AB) 53 2.2.4. Türkiye (6325
sayılı Yasa Öncesi) 59 2.3. Arabuluculuğun
Tercih Edilme Nedenleri 62 2.3.1. Zamandan
Tasarruf Sağlama 62 2.3.2. Masraftan
Tasarruf Sağlama (Daha Az Maliyet) 64 2.3.3. Kazan–Kazan
(Win–Win) 64 2.3.4. Taraf Kontrollü
ve Esnek Süreç 65 2.3.5. Gelecekteki
Menfaatler 66 2.3.6. Fikirler Arası
Uyuşma 66 2.3.7. Bağlayıcı
Olmama 66 2.3.8. Gizlilik 67 İkinci Bölüm 6325 SAYILI HUKUK UYUŞMAZLIKLARINDA ARABULUCULUK KANUNU (HUAK) 1. 6325 SAYILI HUKUK
UYUŞMAZLIKLARI ARABULUCULUK KANUNU ÇERÇEVESİNDE ARABULUCULUĞUN TANIMI VE
KONUSU 69 1.1. Arabuluculuğun
Tanımı 69 1.2. Arabuluculuğun
Konusu 73 1.2.1. Yabancılık
Unsuru 74 1.2.2. Tarafların
Üzerinde Serbestçe Tasarruf Edebilecekleri İş veya İşlemler (Kamu Düzeni
Ölçütü) 75 1.2.3. Aile İçi Şiddet
İddiası Unsurunu İçeren Uyuşmazlıklar 78 2. ARABULUCULUK SİCİLİ:
KAYIT OLMA ŞARTLARI VE SİCİLDEN SİLİNME 81 2.1. Arabuluculuk
Siciline Kayıt Olma Şartları 81 2.1.1. Genel Olarak
Arabuluculuk Sicili 81 2.1.2. Sicile Kayıt
Olma Şartları 83 2.1.2.1. Arabuluculuk
Siciline Kayıt Olabilme Şartlarından Biri Olan Arabuluculuk Eğitimi 86 2.2. Sicilden
Silinme 90 3. ARABULUCULUĞUN TEMEL
İLKELERİ 91 3.1. Gizlilik 92 3.2. Eşitlik 97 3.3. İradi Olma
(Gönüllülük) 99 4. ARABULUCUNUN TEMEL
HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ 104 4.1. Arabulucunun
Hakları 104 4.1.1. Unvanın
Kullanılması 104 4.1.2. Ücret ve
Masrafların İstenmesi 105 4.1.3. Taraflarla
Görüşme ve İletişim Kurma 111 4.2. Arabulucunun
Yükümlülükleri 112 4.2.1. Görevin Özenle
ve Tarafsız Bir Şekilde Yerine Getirilmesi 112 4.2.2. Aidat
Ödeme 115 4.2.3. Tarafların
Aydınlatılması 116 4.2.4. Reklam
Yasağı 119 4.2.5. Belge (Dosya)
Saklama Yükümlülüğü 122 5. ARABULUCULUK
FAALİYETİ 123 5.1. Arabulucuya
Başvuru ve Arabulucunun Seçimi 123 5.1.1. Arabuluculuya
Başvuru 123 5.1.2. Arabulucunun
Seçimi 126 5.2. Arabuluculuk
Faaliyetinin Yürütülmesi 127 5.3. Arabuluculuk
Sürecinin Başlaması ve Sürelere Etkisi 129 5.3.1. Dava Açılmadan
Önce Arabulucuya Başvuru 130 5.3.2. Davanın
Açılmasından Sonra Arabulucuya Başvuru 131 5.3.2.1. Mahkemenin
Tarafları Arabuluculuk Yoluna Teşvik Etmesi ve Tarafların da Bu Daveti Kabul
Etmesi 131 5.3.2.2. Dava Sırasında
Tarafların Arabulucuya Başvurma Konusunda Anlaşmaları 132 5.3.2.3. Celse Arasında
Tarafların Arabuluculuğa Başvurma Konusunda Anlaşmaları 133 5.4. Arabuluculuk
Sürecinin Sona Ermesi 134 5.5. Arabuluculuk
Sürecinin Sona Ermesinin Sonuçları 137 5.5.1. Anlaşma
Belgesi 138 5.5.2. Belgelerin
Saklanması ve Gönderimi 140 5.5.3. İcra
Edilebilirlik Şerhi ve Etkileri 141 Üçüncü Bölüm GENEL OLARAK OMBUDSMANLIK 1. OMBUDSMAN KAVRAMI,
TANIMI VE TARİHSEL SÜRECİ 149 1.1. Ombudsmanlık
Kavramı –Tanımı ve Tarihsel Süreci 149 1.1.1. Ombudsmanlık
Kavramı ve Tanımı 149 1.1.2. Ombudsmanlık
Kurumunun Tarihsel Süreci 154 2. OMBUDSMANLIK
KURUMUNA DUYULAN İHTİYAÇ 158 3. OMBUDSMANIN
ÖZELLİKLERİ, GÖREVLERİ, YETKİLERİ VE TÜRLERİ 161 3.1. Ombudsmanın
Özellikleri 161 3.1.1. Bağımsızlık
(Indepence) 161 3.1.2. Tarafsızlık ve
Adil Olmak (Impartiality And Fairness) 162 3.1.3. Güvenilir Bir
İnceleme Süreci (Credible Review Process) 162 3.1.4. Gizlilik
(Confidentiality) 163 3.1.5. Kolay
Erişebilirlik (Accessibility) 163 3.1.6. Kararların
Bağlayıcı Olmaması (Non–Bindingness) 163 3.1.7. Diğer Temel
Özellikler 164 3.2. Ombudsmanın
Görevleri 164 3.3. Ombudsmanın
Yetkileri 166 3.4. Ombudsmanın
Türleri 167 3.4.1. Tüketici
Ombudsmanı 168 3.4.2. İnsan Hakları
Ombudsmanı 169 3.4.3. Çocuk
Ombudsmanı 169 4. DÜNYADA UYGULANAN
OMBUDSMANLIK ÖRNEKLERİ 171 4.1. İsveç
Ombudsmanlığı 171 4.2. Fransa
Ombudsmanlığı (Le Mediateur) 173 4.3. Avusturya
Ombudsmanı (Volksanwaltsschaft) 175 4.4. Avrupa Birliği
(AB) Ombudsmanlığı 177 Dördüncü Bölüm 6328 SAYILI YASA KAPSAMINDA KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU 1. TÜRK HUKUKUNDA KAMU
DENETÇİLİĞİ KURUMU KANUNU 181 1.1. Yapılan İlk
Çalışmalar 181 1.1.1. Gerekçeli
Anayasa Önerisi ve Ombudsmanlık 181 1.2. 5548 Sayılı
Kanun 182 1.3. 6328 Sayılı Kamu
Denetçiliği Kurumu Kanunu 185 1.3.1. Kamu Denetçiliği
Kurumunun Kuruluşu 186 1.3.2. Kamu Denetçiliği
Kurumunun Özellikleri 186 1.3.2.1. Kurumun
Görevi 187 1.3.2.2. Yetkiler 187 1.3.2.3. Bağımsızlık ve
Tarafsızlık (Kamu Denetçisinin Statüsü) 188 1.3.3. Kamu Başdenetçi
ve Denetçisi Olabilmek İçin Gerekli Koşullar 189 1.3.4. Kamu
Başdenetçisi ve Denetçilerin Görevleri ve Yetkileri 191 1.3.5. Başdenetçi ve
Denetçilerin Adaylık, Seçim Süreci, Göreve Başlama ve Sona Ermesi 193 1.3.6. Kamu Denetçiliği
Kurumunun İnceleme Alanı, Kuruma Yapılan Başvuru ve Sürecin İşleyişi 195 1.3.6.1. Kamu
Denetçiliği Kurumunun İnceleme Alanı 195 1.3.6.2. Kamu
Denetçiliği Kurumuna Yapılan Başvuru ve Usulü 196 1.3.6.3. Kamu
Denetçiliği Kurumunun Şikayet Üzerine İzleyeceği Süreç 199 1.3.6.3.1. Ön İnceleme
Aşaması 200 1.3.6.3.2. İnceleme ve
Araştırma Aşaması 202 1.3.6.3.2.1. Tanık
Beyanı ve Bilirkişi İncelemesi 202 1.3.6.3.2.2. İdareden
Bilgi ve Belge İsteme 205 1.3.7. İncelenmekte
Olan Bir Şikayetle İlgili Olarak Dava Açılmasının Sürece Etkisi 206 1.3.8. Kamu Denetçiliği
Kurumu Sürecinin Sona Erme Halleri 206 1.3.9. İnceleme ve
Araştırma Sonucunda Verilecek Kararlar 207 1.3.9.1. Tavsiye
Kararı 209 1.3.9.2. Ret
Kararı 210 1.3.9.3. Dostane Çözüm
Kararı 212 1.3.9.4. Karar Verilmesine
Yer Olmadığına Dair Karar 213 1.3.10. İnceleme ve
Araştırma Sonucunda Verilecek Kararların Sürece Etkisi 214 1.3.11. Kamu
Denetçisinin Ücreti 215 1.3.12. Kamu
Denetçiliği Kurumu Raporları 216 1.3.13. Süreç İradi
(Gönüllü) Midir? 217 2. BAŞKANLIK SİSTEMİNDE
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMUNA KISA BİR BAKIŞ 218 Beşinci Bölüm OMBUDSMANLIK VE ARABULUCULUK
SİSTEMLERİNİN BENZER VE FARKLI YÖNLERİ 1. İKİ SİSTEMİN BENZER
YÖNLERİ 223 1.1. Yasal
Düzenleme 223 1.2. Kanunların
Düzenleniş Amacı 224 1.3. Gizlilik 224 1.4. Vekil İle
Temsil 225 1.5. Başvuru Şekli
Açısından Benzerlikler 226 1.6. Sürecin Zamanaşımı
ve Hak Düşürücü Sürelere Etkisi 227 1.7. Kararların
Bağlayıcı Olmaması 227 1.8. Başvuru Yapacak
Kişiler 228 1.9. Sona Erme
Hallerinden Biri Olan: Gerçek Kişinin Ölmesi 228 1.10. Arabulucunun /
Denetçinin Aydınlatma Yükümlülüğü 229 1.11. Tarafsızlık 230 1.12. İradilik 230 1.13. Uzmanlık 232 1.14. Faaliyetlerde
Elektronik İmkanların Kullanılması 233 2. İKİ SİSTEMİN FARKLI
YÖNLERİ 234 2.1. Yasal
Düzenlemelerin Amaç ve Kapsamı 234 2.2. Arabulucu / Kamu
Denetçisi Olma Koşulları 235 2.3. Yabancılık
Unsuru 235 2.4. Ücret /
Masraf 236 2.5. Keşif, Tanık,
Bilirkişiye Başvurma 236 2.6. Görev Süresi 237 2.7. Karar Verme
Yetkisi 238 2.8. Arabulucu /
Denetçi Seçimi 239 2.9. Kararın Etkisini
Kuvvetlendirici Faktör “Şerh” 240 2.10. Başvuru
Süresi 240 2.11. İnceleme ve
Araştırma Süresi 241 2.12. Medya Araçlarının
Kullanımı ve Kamuoyunun Desteği 242 Sonuç 245 Kaynakça 249 Kavramlar Dizini 265
|